• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۵-۲۳ - ۰۲:۳۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گزارش «فرهیختگان» از موج جدید ضدصهیونیستی که در دانشگاه‌های دنیا شکل گرفته است

دانشگاه‌های دنیا خواهان پایان آپارتاید رژیم‌صهیونیستی

در یک موج بی‌سابقه جهانی که نشان از همبستگی دارد، بیش از 300 گروه، مرکز، اتحادیه‌های دانشگاهی و جوامع دنیا بیانیه‌هایی را در حمایت از حقوق مردم فلسطین در پاسخ به حملات خشونت‌آمیز رژیم‌صهیونیستی به فلسطینی‌ها در این ماه صادر کردند. اظهارات مشابه دانشمندان، محققان، کارکنان دانشگاهی، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بیش از 15 هزار امضا برای حمایت از این مساله جمع شده است.

دانشگاه‌های دنیا خواهان پایان آپارتاید رژیم‌صهیونیستی

ندا اظهری، مترجم: سال‌هاست از درگیری رژیم‌صهیونیستی با مردم مظلوم فلسطین می‌گذرد و مردم فلسطین با دست خالی و تنها با سنگ و نارنجک‌های دستی به جنگ توپ و تانک آنها می‌روند. هر روز شماری از مردم کشته و عده‌ای هم مجروح می‌شوند. رژیم‌صهیونیستی تاکنون هم با پشت‌گرمی آمریکا توانسته تا اینجا نقشه‌های شوم خود را در این منطقه پیاده کند و با حذف قدرتی به نام آمریکا، توانایی این رژیم غاصب نیز کاهش می‌یابد. هر ساله در کشورهای مختلف تظاهراتی در کشورهای اسلامی در اعتراض به اقدامات غیربشردوستانه رژیم‌صهیونیستی صورت می‌گیرد و مردم این کشورها خواستار توقف خشونت‌ها علیه مردم مسلمان فلسطین هستند. اما شاید به جرأت بتوان گفت که این نخستین باری است که آمریکا و بسیاری از کشورهای دنیا نسبت به آپارتاید و رفتار نژادپرستانه رژیم‌صهیونیستی واکنش نشان داده و بیانیه‌ای در این خصوص جهت توقف فعالیت این رژیم در فلسطین صادر کرده‌اند. در یک موج بی‌سابقه جهانی که نشان از همبستگی دارد، بیش از 300 گروه، مرکز، اتحادیه‌های دانشگاهی و جوامع دنیا بیانیه‌هایی را در حمایت از حقوق مردم فلسطین در پاسخ به حملات خشونت‌آمیز رژیم‌صهیونیستی به فلسطینی‌ها در این ماه صادر کردند. اظهارات مشابه دانشمندان، محققان، کارکنان دانشگاهی، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بیش از 15 هزار امضا برای حمایت از این مساله جمع شده است. این بیانیه‌ها با مبارزات آزادی‌بخش فلسطین همبستگی داشته و حمله نظامی رژیم‌صهیونیستی به غزه را که منجر به قتل‌عامل بیش از 247 فلسطینی ازجمله 66 کودک و حملات خشونت‌آمیز علیه فلسطینی‌ها در سراسر کرانه باختری اشغالی به‌ویژه در شیخ جراح و در منطقه داخلی شد، محکوم می‌کنند. بیشتر این بیانیه‌ها، رژیم آپارتاید و مستعمره‌نشین رژیم‌صهیونیستی را عامل اصلی خشونت عنوان می‌کنند. به گزارش palestinechronicle، امضاکنندگان این بیانیه‌ها در توصیف ده‌ها سال تصرف فلسطین توسط رژیم‌صهیونیستی بدون هیچ اغماضی از واژه‌های «درگیری» و «عدم توافق» استفاده کرده‌اند. آنها همچنین روایت «دوطرفه» را نادیده می‌گیرند که عدم تقارن ذاتی قدرت میان رژیم‌صهیونیستی به‌عنوان قدرت اصلی استعمار نظامی و فلسطینی‌ها را در برابر خشونت‌های استعماری ساختاری آن را رد می‌کنند. این بیانیه‌ها همچنین بر ضرورت تمرکز دانش و اعتراضات فلسطینی‌ها تاکید می‌کنند. این امضاکنندگان متعهد به اقدام یا خواستار اقدامات پاسخگویی برای پایان دادن به مشارکت در نقض حقوق فلسطینیان توسط رژیم‌صهیونیستی شده‌اند که از آن جمله می‌توان به پایان دادن به بودجه نظامی و تجارت اسلحه با رژیم‌صهیونیستی، واگذاری دانشگاه از شرکت‌های مشارکت‌کننده در آپارتاید رژیم‌صهیونیستی و در بسیاری موارد حمایت از تحریم فلسطین، جنبش واگذاری و تحریم‌ها، ازجمله تحریم نهادهای دانشگاهی رژیم‌صهیونیستی هستند.

ایالات متحده آمریکا

در آمریکا، حدود 120 گروه و طرح دانشگاهی مطالعات جنسیتی را تایید کردند که فلسطین موضوعی فمینیستی است و از عادی‌سازی یا پذیرش نقش مالی، نظامی، دیپلماتیک و سیاسی ایالات متحده در خلع‌ید فلسطین خودداری می‌کنند. بیش از 3 هزار دانشمند آمریکایی خواستار فشار بر موسسات دانشگاهی برای پایان دادن به مشارکت و همکاری با نهادهای نظامی، دانشگاهی و حقوقی درگیر در تثبیت سیاست‌های اسرائیل شده‌اند. در این میان اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌های هاورارد، ییل، پرینستون، براون، استنفورد، جورج تاون، دانشگاه سیتی نیویورسک و دانشگاه کالیفرنیا برکلی و دیویس نیز بیانیه‌هایی صادر کرده‌اند. مدرسان متحد دانشگاهی در سانفرانسیسکو نیز با نمایندگی 6200 استاد و کارکنان دانشگاهی، نخستین اتحادیه استادانی هستند که از جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم رژیم‌صهیونیستی حمایت و آن را تایید کردند.

در توئیتر روزنامه دانشجوییthe harvard crimson دانشگاه هاروارد آمده است که 89 گروه دانشجویی هاروارد و حدود 900 دانشجو با صدور بیانیه‌ای استفاده از نیروهای رژیم‌صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها را محکوم کرده و از دانشگاه خواسته‌اند به همدستی خود با سیاست‌های آپارتایدی اسرائیل خاتمه دهد.

انجمن مردم‌شناسی آمریکا با صدور بیانیه‌ای تصدیق کرد که ادبیات مردم‌شناسی چند نوع خشونت ساختاری و روزمره را توسط رژیم‌صهیونیستی بر مردم فلسطین تحمیل کرده و از دولت آمریکا خواستار موضع‌گیری نسبت به این رویه شده است. همچنین بیانیه‌هایی هم توسط انجمن مطالعات خاورمیانه، انجمن کتابداران خاورمیانه، مجموعه مطبوعات دانشگاه کالیفرنیا و ویراستاران مجله فرهنگ و ارتباطات خاورمیانه منتشر شد.

هلند

در هلند، بیش از 40 گروه و طرح دانشگاهی علاوه‌بر موزه‌ها و فرهنگسراها مسئولیت خود را برای بیان اعتراض علیه نقض حقوق بشر اسرائیل اعلام کردند و خواستار اقدام جمعی در همبستگی با مبارزات فلسطینی شدند. حدود 600 دانشگاه در هلند متعهد شدند که از تحریم دانشگاه‌های اسرائیلی همدست حمایت کنند.

دانشجویان هلند با انتشار بیانیه‌ای، از دانشگاه‌های خود می‌خواهند تمام روابط خود را با آپارتاید رژیم‌صهیونیستی قطع کرده و از بودجه جنایات جنگی دائمی خود خارج شوند. در این تصویر، بنرهایی در نمای دانشگاه اراسموس آویزان شده‌اند که روی آنها جملاتی برای درخواست بایکوت رژیم‌صهیونیستی درج شده است. دانشجویان این دانشگاه، سه بنر بزرگ را در بالای در ورودی دانشگاه نصب کرده‌اند.

بلژیک

در بلژیک 24 گروه دانشگاهی، گروه‌های تحقیقاتی، اتحادیه‌ها، سازمان‌های دانشجویی و 1300 عضو هیات‌علمی و اعضای کارکنان دانشگاهی در دانشگاه «گنت» حمایت از تحریم علیه رژیم‌صهیونیستی را به‌عنوان گزینه قطعی برای ابراز همبستگی با فلسطینی‌ها توصیه کرده‌اند.

انگلیس

در انگلیس هم حدود 1600 عضو هیات‌علمی، کارکنان، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، از دانشگاه کمبریج خواستند تا با شرکت‌ها و موسسات رژیم‌صهیونیستی که نسبت به فلسطینی‌ها بی‌عدالتی داشته‌اند، روابط و مشارکت‌های رسمی داشته باشند.

روز جمعه، 6 دانشگاه انگلیسی شامل مدرسه اقتصاد لندن، دانشگاه بیرمنگام، دانشگاه وارویک، دانشگاه ادینبورگ، دانشگاه منچستر و دانشگاه SOAS لندن اقداماتی را برای متقاعد کردن دانشگاه‌ها انجام دادند تا بودجه آپارتاید رژیم‌صهیونیستی را متوقف کنند.

استرالیا

بیش از 130 متخصص انسان‌شناسی در استرالیا خواستار پایان توطئه استرالیایی در تجارت اسلحه با رژیم‌صهیونیستی شدند. 500 مقام دانشگاهی در این کشور از دولت خواستند همکاری‌های نظامی و تجاری خود را با این کشور متوقف کرده و توافقنامه‌های تجاری را با رژیم‌صهیونیستی ارزیابی کند. شاخه‌های اتحادیه ملی آموزش عالی در دانشگاه سیدنی و دانشگاه «نیو ساوت ولز» با اکثریت قاطع، اقداماتی را به تصویب رساندند که توجه اعضا را به تحریم موسسات دانشگاهی رژیم‌صهیونیستی همدست اعلام کرد.

کانادا

بیش از 2800 کارمند بخش سلامت و بهداشت، محققان، دانشمندان و دانشجویان کانادا، در اعتراضی، تخریب مراکز درمانی توسط رژیم‌صهیونیستی و کشته شدن پزشکان و کارکنان سلامت فلسطینی را در غزه محکوم کردند و از دولت کانادا خواستند به حمایت نظامی خود از رژیم‌صهیونیستی پایان دهد.

آفریقای جنوبی

در آفریقای جنوبی بیش از 600 متخصص حوزه سلامت و بهداشت، دانشگاهیان و دانشجویان آپارتاید پزشکی رژیم‌صهیونیستی علیه فلسطینیان را محکوم کردند و درخواست تحریم و واگذاری این رژیم را تایید کردند و از موسسات دانشگاهی آفریقای جنوبی خواستند تمام روابط خود را با آپارتاید رژیم‌صهیونیستی قطع کنند.

در توئیتر کمپین فلسطین برای تحریم علمی و فرهنگی رژیم‌صهیونیستی آمده است: «از آنجا که کشتار رژیم‌صهیونیستی در غزه زندگی و زیرساخت‌های فلسطینیان را ازجمله امکانات دانشگاه‌ها، 46 مدرسه و مهدکودک و مراکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای از بین می‌برد. در این میان عالمان، واحدهای دانشگاهی، طرح‌ها، اتحادیه‌ها و جوامع طرفدار حقوق فلسطین هستند. پایان آپارتاید در دستان ماست.»

بیش از 300 مرکز دانشگاهی فراخوان «فلسطین و پراکسیس» را امضا کرده‌اند. بورس تحصیلی بدون عمل، وضعیت را عادی می‌کند و مجازات رژیم‌صهیونیستی را به دنبال دارد.

ایرلند

مرکز ایرلندی حقوق بشر در دانشگاه ملی ایرلند، گالوی، خواستار اعمال تحریم‌ها علیه رژیم‌صهیونیستی و شبکه ایرلندی خاورمیانه و مطالعات آفریقای شمالی متعهد شد از هرگونه همکاری با دانشگاه «آریل» خودداری کند. این دانشگاه صهیونیستی در شهرک غیرقانونی رژیم‌صهیونیستی واقع شده است.

 دانمارک

در دانمارک، اعضای هیــات‌علمـــــــــــی از دانشگاه‌های دانمارکی خواستند به همکاری‌های دانشگاهی با دانشگاه‌های رژیم‌صهیونیستـــــــی و موسسات تحقیقاتی که در اشغال و نظامی‌گری صهیونیستی شریک هستند، پایان دهند.

آیا اتحاد آمریکا و رژیم‌صهیونیستی محکوم است؟

به گزارش vox، مقوله رژیم‌صهیونیستی بیشتر موضوعی حزبی است و تحولی است که پایه‌های اتحاد آمریکا و این رژیم را تهدید می‌کند. در خلال جنگ غزه، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا تا حد زیادی از رژیم‌صهیونیستی حمایت کرده و مقامات این کشور به حمایت‌های همیشگی آمریکا از خود دل‌خوش کرده‌اند. بایدن بیانیه‌هایی را در حمایت از «حق دفاع شخصی» خود صادر کرده و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد را مبنی‌بر آتش‌بس مسدود کرده و حتی تصمیمی مبنی‌بر فروش اسلحه به ارزش 735 میلیون دلار به رژیم‌صهیونیستی را هم تأیید کرد. به اختصار باید گفت به‌نظر می‌رسد اتحاد آمریکا و رژیم‌صهیونیستی مانند همیشه پرقدرت است، اما در این میان می‌توان به نشانه‌هایی اشاره کرد که حکایت از تغییر این نوع رابطه نسبت‌به گذشته دارد. شواهد بیانگر آن است که به‌رغم موضع‌گیری محکم بایدن، روابط آمریکا و رژیم‌صهیونیستی ممکن است در بلندمدت تیره و تار شده و به جدایی ختم شود. مشهودترین نشانه‌ها از تضعیف این رابطه، افزایش نارضایتی از رژیم‌صهیونیستی در میان دموکرات‌های کنگره آمریکا است. جناح چپ حزب، به‌تازگی انتقادهای زیادی را از این رژیم مطرح کرده‌اند و حتی برخی از آنها، اسرائیل را آپارتاید نامیده‌اند. اما حتی برخی از دموکرات‌های میانه‌رو هم با صهیونیست‌ها موضع سرسخت‌تری پیدا کرده‌اند. رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در ابتدا خواستار توقف فروش جدید اسلحه شده و رئیس کمیته روابط خارجی سنا گفته است اسرائیل به اندازه کافی از کشتار غیرنظامیان در غزه خودداری نمی‌کند. موضع دموکرات‌ها درمورد غزه منعکس‌کننده یک روند طولانی قطب‌بندی حزبی درگیری رژیم‌صهیونیستی و فلسطین است. اتحاد آمریکا و رژیم‌صهیونیستی که ریشه در ژئوپلیتیک جنگ سرد دارد، برای چنددهه تلاش به‌صورت دوحزبی بوده است. اما مجموعه‌ای از عوامل شامل اقدامات رهبرانی مانند بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم‌ و روندهای سیاسی عمیق‌تر در هر دو کشور، باعث ایجاد عدم تعادل حزبی شده است. جمهوری‌خواهان بیش از هر زمان دیگری طرفدار رژیم‌صهیونیستی شده‌اند؛ این درحالی است که دموکرات‌ها بیش از پیش به آرمان فلسطین می‌اندیشند و همین امر می‌تواند مقدمه‌ای برای برهم خوردن روابط میان آمریکا و رژیم‌صهیونیستی شود. مردم هر روز بیشتر از قبل از وضعیت غیرقابل دفاع حقوق بشر در غزه آگاه می‌شوند. این امر شامل ائتلاف یهودیان آمریکایی، مسلمانان آمریکا و دیگران است که انسانیت را به یکدیگر گره می‌زند. به‌لحاظ تاریخی، سنگ‌بنای اتحاد آمریکا و رژیم‌صهیونیستی حمایت دوحزبی (حمایت در کنگره آمریکا و حمایت مردمی) بوده است. برای ادامه این رابطه، باید هر دوطرف به تأیید کمک‌های آمریکا به رژیم‌صهیونیستی در کنگره ادامه دهند. رژیم‌صهیونیستی به تداوم سیاست در کاخ‌سفید نیاز دارد تا از حمایت همیشگی آمریکا در مجامع بین‌المللی مانند سازمان ملل برخوردار شود. این درحالی است که هرچه رژیم‌صهیونیستی حزبی‌تر شود، این اتحاد ضعیف‌تر می‌شود. اگر در این رابطه موضوعی اساسی تغییر نکند، به‌راحتی می‌توان دید که چگونه اتحاد آمریکا و رژیم‌صهیونیستی می‌تواند در درازمدت از هم بپاشد. بایدن ممکن است آخرین رئیس‌جمهور دموکراتی باشد که درطول جنگ، امتیازهای زیادی را دراختیار صهیونیست‌ها  قرار داده است. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار