• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۵-۲۳ - ۰۱:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» از جزئیات ثبت‌نام و تحصیل در رشته‌های بدون آزمون در دانشگاه آزاد اسلامی گزارش می‌دهد

امسال ۸۳۰ هزار و ۲۳۰ نفر براساس سوابق تحصیلی پذیرش می‌شوند

دانشگاه آزاد اسلامی چند سالی است این فرصت را برای داوطلبان خود فراهم کرده است تا شانس خود را برای ورود به دانشگاه محک بزنند. البته کار به همین راحتی هم نیست و دانش‌آموزان باید معدل لازم برای تحصیل در رشته موردنظر را در دوران تحصیل خود به دست آورده باشند.

امسال ۸۳۰ هزار و ۲۳۰ نفر براساس سوابق تحصیلی پذیرش می‌شوند

سارا طاهری، روزنامه‌نگار: «کنکور» یا همان آزمون ورودی دانشگاه‌ها، واژه‌ای است که طی سالیان اخیر لرزه بر اندام بسیاری از داوطلبان انداخته است؛ داوطلبانی که تمام روزهای نوجوانی خود را در فکر گذر از سد آن طی کرده‌اند. البته این روزها گذشتن از سد کنکور، مانند دهه‌های 60 و 70 نیست و به دلیل کاهش جمعیت داوطلبان و صندلی‌های خالی، کار راحت‌تر از گذشته شده و از استرس بسیاری از داوطلبان کاسته شده است. در سال‌های گذشته رفتن به دانشگاه آرزوی هر دانش‌آموزی بود؛ آرزویی که دهه شصتی‌‌ها و دهه هفتادی‌‌ها بیشتر آن را لمس کرده‌اند و با وجود درس خواندن‌ها و شب‌بیداری‌ها نتوانستند به آرزوی خود که همان ورود به دانشگاه بود برسند؛ چراکه آن روزها صندلی‌ها کم بود و داوطلبان زیاد.

اما امروز بیشترین رقابت بر سر رشته و دانشگاه است و برخی از داوطلبان از همان ابتدا از قبولی خود درنهایت اطمینان دارند. اما باز هم «کنکور» در میدان مبارزه برای خود حریف می‌طلبد و تعداد بسیاری از دانش‌آموزان عنوان «پشت کنکوری» را یدک می‌کشند. هنوز دانش‌آموزان زیادی هستند که به‌رغم توانایی‌های بالقوه خود، نمی‌توانند از سد کنکور عبور کنند و به هزار و یک دلیل ازجمله استرس از ورود به دانشگاه و تحصیل در رشته مورد نظر خود بازمی‌مانند. این افراد یا باید یک سال دیگر پشت کنکور منتظر بنشینند و وقت خود را صرف کنکور مجدد و حاشیه‌های پیرامون آن کنند یا باید راه دیگری برای ورود به دانشگاه انتخاب کنند.

دانشگاه‌ها راه را برای این دسته از داوطلبان آسان کرده است و این روزها پذیرش در بسیاری از رشته‌ها براساس سوابق تحصیلی یا همان معدل است. بنابراین، این افراد دیگر نیاز نیست که یک سال دیگر از عمر خود را پشت در کنکور حرام کنند. در سال‌های اخیر، شاهد ارائه بسیاری از رشته‌ها به‌صورت بدون آزمون بوده‌ایم که می‌توان گفت از سوی علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است؛ چراکه در این نوع پذیرش، داوطلبان بدون شرکت در آزمون سراسری و تنها براساس سوابق تحصیلی می‌توانند شانس قبولی و تحصیل در رشته موردنظرشان را امتحان کنند.

دانشگاه آزاد اسلامی نیز چند سالی است این فرصت را برای داوطلبان خود فراهم کرده است تا شانس خود را برای ورود به دانشگاه محک بزنند. البته کار به همین راحتی هم نیست و دانش‌آموزان باید معدل لازم برای تحصیل در رشته موردنظر را در دوران تحصیل خود به دست آورده باشند.

ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان براساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی در سامانه آموزشیار آغاز شده و تا سی‌ام مردادماه نیز ادامه دارد و بالاخره داوطلبانی که از سد کنکور جا مانده‌اند نیز می‌توانند در رشته مورد علاقه خود به دانشگاه بروند. امسال ظرفیت پذیرش در تمام رشته‌های با آزمون و بدون آزمون 857985 نفر است که از این تعداد 830 هزار و 230 نفر در رشته‌های بدون آزمون پذیرش می‌شوند. با این اوصاف بیش از 95 درصد پذیرش در این دانشگاه از طریق پذیرش براساس سوابق تحصیلی است. البته آن‌طور که بهروز طهماسب‌کاظمی، رئیس مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی به «فرهیختگان» گفته است، پذیرش در رشته‌های گروه پزشکی با آزمون است و تنها در مقطع کارشناسی ناپیوسته پذیرش رشته‌های هوشبری و مهندسی بهداشت محیط براساس سوابق تحصیلی است.

  چه مدرکی مورد نیاز است؟

نکته مهم اینکه برای ثبت‌نام در دوره کارشناسی پیوسته و کاردانی ناپیوسته دارا بودن دیپلم نظام آموزشی جدیـد 3-3-6 (اعـم از شاخه‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش) یا اخـذ دیـپلم نظام آموزشی جدید 3-3-6 (اعم از شاخه‌های نظری، فنـی‌وحرفه‌ای و کاردانش) حداکثر تا 1400/06/31 و دارا بـودن مدرک پیش‌دانشگاهی یا دارا بودن دیپلم نظـام قـدیم یا مدرک کاردانی (با تاریخ اخذ حـداکثر تـا 1400/06/31) بـرای تمام داوطلبان الزامی است.

متقاضیان دوره کارشناسی ناپیوسته نیز با دارا بـودن مدرک کاردانی(پیوسته و ناپیوسته) و کاردانی دانشـگاه جـامع علمـی – کاربردی می‌توانند در هر رشـته‌ای در دوره کارشناسـی ناپیوسـته ثبت‌نام کنند.

در دوره کاردانی پیوسته نیز داوطلبان می‌توانند با دارا بـودن گواهینامـه پایـان تحصـیلات دوره متوسطه نظام جدید 3-3-6 (شاخه‌های نظـری، فنـی‌وحرفه‌ای و کاردانش) یا احراز شرایط دانـش‌آمـوختگی در یکی از رشته‌های مذکور تا پایان شهریورماه 1400 یا دیپلم فنی‌وحرفه‌ای دوره چهار ساله (نظام قـدیم ) در رشته‌های متناسب با نوع دیپلم خود در این دوره ثبت‌نام کنند.

بهروز طهماسب‌کاظمی، رئیس مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از جزئیات ثبت‌نام رشته‌های بدون آزمون در این دانشگاه سخن گفت. او توضیح داد: «ثبت‌نام مقاطع کارشناسی و کاردانی سوابق تحصیلی از 14 مرداد آغاز شده  و تا 30 مردادماه ادامه دارد. انتخاب رشته/محل‌های با آزمون نیز از 14 مرداد آغاز شده و تا 30 مردادماه ادامه دارد.»

او در پاسخ به این سوال که مهلت ثبت‌نام تمدید خواهد شد یا خیر گفت: «بله، براساس میزان تقاضای ثبت‌نام درصورت لزوم زمان ثبت‌نام تمدید و اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

نحوه ثبت‌نام چگونه است؟

رئیس مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص نحوه ثبت‌نام نیز صحبت به میان آورد و اضافه کرد: «داوطلبان برای ثبت‌نام سوابق تحصیلی می‌توانند بعد از مطالعه دفترچه راهنما و مشاهده رشته/محل‌های ارائه شده کارت اعتباری ثبت‌نام را تهیه کنند و نسبت به ثبت‌نام که شامل تکمیل فرم مشخصات فردی، تکمیل اطلاعات تحصیلی، آپلود عکس و انتخاب رشته/محل است، اقدام کنند.»

او با بیان اینکه داوطلبان پس از انتخاب رشته‌محل لازم است گزینه ثبت نهایی را انتخاب کنند، ادامه داد: «سپس باید نسخه چاپی رشته و محل‌های انتخابی را از سامانه دریافت و تا زمان اعلام نتایج نهایی حفظ کنند. در انتخاب رشته با آزمون نیز داوطلبان با کد دسترسی انتخاب رشته و کد ملی وارد سامانه می‌شوند و براساس مجموعه آزمایشی نسبت به انتخاب 100 رشته/ محل اقدام می‌کنند. داوطلبان پس از انتخاب رشته‌محل لازم است گزینه ثبت نهایی را انتخاب و نسخه چاپی رشته‌محل‌های انتخابی را از سامانه دریافت و تا زمان اعلام نتایج نهایی آن را حفظ کنند.»

طهماسب‌کاظمی تاکید کرد: «متقاضیان گروه آزمایشی علوم تجربی که در کارنامه اعلام نتایج اولیه مجاز به انتخاب رشته شده‌اند توجه داشته باشند که رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی مراکز دانشگاه آزاد اسلامی در دفترچه راهنمای انتخاب رشته سازمان سنجش درج شده است، بنابراین داوطلبان می‌توانند کد رشته/‌محل‌های فوق را که مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی است در فرم انتخاب رشته سازمان سنجش با توجه به اولویت درج کنند.»

ظرفیت پذیرش در تمام رشته‌های با آزمون و بدون آزمون 857985 نفر است

رئیس مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این سوال که ظرفیت پذیرش چقدر خواهد بود توضیح داد: «ظرفیت پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در مقاطع کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته با آزمون در مقطع کاردانی ناپیوسته 330 نفر، در مقطع کارشناسی ناپیوسته 720 نفر و کارشناسی پیوسته 26 هزار و 735 نفر خواهد بود. بنابراین در مجموع 27 هزار و 785 نفر در رشته‌های با آزمون پذیرش می‌شوند.»

او ادامه داد: «ظرفیت پذیرش در رشته‌های بدون آزمون در مقطع کاردانی ناپیوسته 160 هزار و 900 نفر؛ در مقطع کاردانی پیوسته 165 هزار و 800 نفر، در مقطع کارشناسی ناپیوسته 234 هزار و 780 نفر و در مقطع کارشناسی پیوسته 268 هزار و 750 نفر است. بنابراین مجموع ظرفیت پذیرش در رشته‌های بدون آزمون نیز 830 هزار و 230 نفر خواهد بود.»
به گفته او ظرفیت پذیرش در تمام رشته‌های با آزمون و بدون آزمون 857 هزار و 985 نفر است.

  نتایج دوره‌های با آزمون و بدون آزمون اواخر شهریور اعلام می‌شود

او درخصوص اعلام نتایج نیز گفت: «نتایج دوره‌های با آزمون و بدون آزمون مقاطع کاردانی و کارشناسی به‌طور همزمان با اعلام نتایج سازمان سنجش آموزش کشور اواخر شهریورماه اعلام می‌شود.»

او درباره بازه آغاز کلاس‌ها در رشته‌های بدون آزمون نیز بیان کرد: «نحوه و چگونگی ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان که به صورت اینترنتی و از طریق سامانه آموزشیار انجام می‌شود در اطلاعیه اعلام نتایج اعلام خواهد شد. زمان شروع کلاس‌ها از هفته اول مهرماه خواهد بود.»

  پذیرش رشته‌های بدون آزمون در مقاطع کارشناسی و کاردانی پیوسته و ناپیوسته است

طهماسب‌کاظمی در پاسخ به این سوال که پذیرش در چه رشته و مقاطعی است نیز گفت: «پذیرش صرفا براساس سوابق تحصیلی در رشته‌های مقاطع کارشناسی و کاردانی پیوسته و ناپیوسته و رشته‌های با آزمون سراسری شامل مقاطع کاردانی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته انجام می‌شود. نکته مهم دیگر اینکه پذیرش رشته‌های مقطع دکتری حرفه‌ای از طریق سازمان سنجش آموزش کشور انجام می‌شود.»

  20 عنوان رشته جدید در مقاطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته اضافه شد

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر اینکه آیا در پذیرش بدون آزمون رشته‌های جدید داریم یا خیر نیز توضیح داد: «مجموعا تعداد 20 عنوان رشته جدید در مقاطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته در سال جاری اضافه شده است که عمدتا شامل رشته‌هایی بوده است که قبلا با عناوین دیگری پذیرش دانشجو در آنها انجام می‌شد و با تغییر برنامه درسی عنوان رشته تغییر کرده است.»

اقبال به رشته‌های حقوق، حسابداری و گروه فنی مهندسی در ثبت‌نام بدون آزمون

رئیس مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این سوال که طبق تجربه‌ها فکر می‌کنید اقبال به کدام رشته‌ها بیشتر باشد، عنوان کرد: «رشته‌های گروه علوم پزشکی در آزمون سراسری و در کارشناسی پیوسته صرفا براساس سوابق تحصیلی رشته‌های حقوق، حسابداری و گروه فنی مهندسی از اقبال بیشتری برخوردار هستند.»

استان تهران و آذربایجان شرقی دارای بیشترین ظرفیت پذیرش در کشور

او در پاسخ به اینکه ظرفیت پذیرش کدام استان‌ها بیشتر است تصریح کرد: «در مقطع کارشناسی پیوسته استان تهران و در سایر مقاطع استان آذربایجان شرقی دارای بیشترین ظرفیت پذیرش در سطح کشور هستند.»

طهماسب‌کاظمی درباره رشته‌های پرطرفدار در سال‌های گذشته نیز صحبت به میان آورد و اضافه کرد: «در سال‌های گذشته نیز رشته‌های گروه علوم پزشکی در آزمون سراسری بیشترین طرفدار را داشته‌اند و کارشناسی پیوسته صرفا براساس سوابق تحصیلی رشته‌های حقوق، حسابداری و گروه فنی مهندسی پرطرفدار هستند.»

پذیرش رشته‌های گروه پزشکی صرفا با آزمون است

 او در پاسخ به این سوال که آیا در رشته‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد اسلامی، رشته‌های پزشکی هم ارائه می‌شود، عنوان کرد: «خیر پذیرش رشته‌های گروه پزشکی با آزمون است. تنها در مقطع کارشناسی ناپیوسته پذیرش رشته‌های هوشبری و مهندسی بهداشت محیط براساس سوابق تحصیلی صورت می‌گیرد.»

رئیس مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی درباره آمار ثبت‌نام‌ها تاکنون نیز گفت: «در انتخاب رشته آزمون سراسری تاکنون 70هزار نفر نسبت به انتخاب رشته اقدام کرده‌اند. همچنین در انتخاب رشته کارشناسی پیوسته تاکنون 55هزار نفر، در انتخاب رشته کاردانی نا پیوسته تاکنون بیش از 3 هزار نفر، در انتخاب رشته کارشناسی ناپیوسته تاکنون بیش از 16 هزار نفر و در انتخاب رشته کاردانی پیوسته تاکنون بیش از 9 هزار نفر نسبت به انتخاب رشته اقدام کرده‌اند.»

بیش از 95 درصد ظرفیت پذیرش براساس سوابق تحصیلی است

طهماسب‌کاظمی درباره درصد ظرفیت پذیرش در دانشگاه آزاد اسلامی در رشته‌های بدون آزمون هم گفت: «بیش از 95 درصد ظرفیت پذیرش مقاطع کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته دانشگاه آزاد اسلامی صرفا براساس سوابق تحصیلی(معدل) انجام می‌شود.»

رئیس مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این سوال که دانشگاه آزاد اسلامی چه ظرفیت‌هایی دارد که داوطلبان برای ثبت‌نام ترغیب شوند؟ توضیح داد: «یک مزیت مهم دانشگاه آزاد اسلامی تجهیزات سخت‌افزاری، امکانات آموزشی، تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی است که درمقابل دانشگاه‌های دولتی حرفی برای گفتن دارد. همچنین توزیع مناسب تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی برمبنای نیاز استانداردهای کشور، هدفمندسازی چرخه آزمایشگاهی- تحقیقاتی و استانداردسازی آزمایشگاه‌ها در اقصی نقاط کشور ضرورتی انکارناپذیر است. از این رو شبکه‌سازی و تجمیع ملی 11 هزار آزمایشگاه و کارگاه تخصصی در دانشگاه آزاد اسلامی دارای اهمیت بسیاری است.»

جدول ظرفیت پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در مقاطع کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته با آزمون و بدون آزمون به شرح ذیل است:
 
بخشی از توانمندی‌های تجهیزاتی و فضاهای آزمایشگاهی و کارگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی به شرح ذیل است:

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار