• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۵-۲۳ - ۰۱:۴۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
مدیر رادیو دانشجویی رویش در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

راه‌اندازی رادیو رویش چندهفته قبل از تعطیلی‌های کرونایی

حسینیه مجازی دانشگاهیان هرسال توسط یک دانشگاه میزبانی می‌شود که امسال میزبانی این حسینیه به‌دست دانشگاه رازی کرمانشاه و گروه رادیو رویش واگذار شد. تولیدات رادیو رویش در ابتدا به‌صورت صوتی بود و سپس از شب یلدای سال قبل درکنار تولیدات صوتی، برنامه‌های تصویری نیز تولید کردیم.

راه‌اندازی رادیو رویش چندهفته قبل از تعطیلی‌های کرونایی

نیلوفر هوشمند، روزنامه‌نگار: امیرمحمد شهبازی، مدیر رادیو رویش با اشاره به فعالیت‌هایی که این رادیو از ابتدا تاکنون انجام داده است، گفت: «رادیو رویش از بهمن‌ماه سال ۹۸ شروع به‌کار کرد و با شیوع کرونا و دور شدن از فضای فیزیکی در موقعیت سختی قرار گرفتیم، اما با انگیزه‌ای که اعضای تیم رویش برای ادامه کار داشتند، خوشبختانه توانستیم به کار خود ادامه دهیم و مانع تعطیلی آن شویم. از همان روزهای آغازین در مناسبت‌های مختلف تقویمی و مذهبی و جهانی به تولید محتوا پرداختیم. رفته‌رفته که جلو رفتیم، بخش رسانه هشتمین جشنواره دانشجویی رویش را وزارت علوم به تیم ما سپرد که توانستیم رضایت مخاطبان و مسئولان را در تولیدات رسانه‌ای خود برای این جشنواره به‌خوبی کسب کنیم و بلافاصله کمی بعد از جشنواره حسینیه مجازی دانشگاهیان توسط وزارت علوم به‌راه افتاد که در آن از پادکست‌های تولیدی ما به‌نام «نوای نینوا» استفاده شد.»

  اجرای حسینیه مجازی دانشگاهیان به تیم رادیو رویش واگذار شد

وی افزود: «این روند همکاری با وزارت علوم ادامه پیدا کرد تا اینکه به‌صورت جدی به میزبان حسینیه مجازی دانشگاهیان امسال منصوب شدیم. وزارت علوم هرسال دوبرنامه ویژه دارد؛ یکی از آنها حسینیه مجازی دانشگاهیان و دیگری بوی سیب حرم است که جنبه مسابقه‌ای دارد. حسینیه مجازی دانشگاهیان هرسال توسط یک دانشگاه میزبانی می‌شود که امسال میزبانی این حسینیه به‌دست دانشگاه رازی کرمانشاه و گروه رادیو رویش واگذار شد. تولیدات رادیو رویش در ابتدا به‌صورت صوتی بود و سپس از شب یلدای سال قبل درکنار تولیدات صوتی، برنامه‌های تصویری نیز تولید کردیم و درپی آن با تیم نویسندگان هماهنگ کردیم کدام محتوا‌های محرم را به نگارش دربیاورند تا سپس ما آن را به تولید برسانیم و با شروع ماه محرم هرروز بعد ازظهر ساعت ۱۸ ازطریق پیج اینستاگرام محتوای صوتی خود را منتشر و ساعت ۲۰ از آپارات به‌صورت تصویری پخش می‌کنیم.»

  با 12 دانشجو شروع کردیم و امروز تیمی 60 نفره هستیم

شهبازی با اشاره به تیم تولید رادیو رویش گفت: «تیم رادیو رویش متشکل از حدود ۶۰ نفر است که اغلب دانشجویان دانشگاه رازی و دیگر دانشگاه‌های سراسر کشور هستند. همچنین بخشی از دانش‌آموختگان هنوز همراه تیم ما باقی مانده و فعالیت دارند. این افراد دانشجویانی هستند که در حیطه تخصصی خودشان جایزه هم گرفته‌اند، برای مثال تیم نویسندگان و گویندگان ما توانسته‌اند در جشنواره‌های پروین اعتصامی و سفیران بشردوستی مقام به‌دست بیاورند و موفق شوند. این موفقیت‌ها برای تیم‌های دیگر گروه ماهم وجود دارد. این تیم وقتی شروع به‌کار کرد تنها ۱۲ نفر بود و بنا به آشنایی قبلی که با یکدیگر داشتیم کار را جلو بردیم و کم‌کم به تعدادمان افزوده شد. باوجود اینکه برخی از اعضا فارغ‌التحصیل شدند، همچنان در رادیو باقی ماندند و تیم ما بیشتر شبیه یک خانواده می‌ماند و تاکنون خروجی نداشته است.»

  تولید ۱۲ قسمت برنامه برای دهه نخست محرم

مدیر رادیو رویش در ادامه گفت: «رادیو برای شب‌های محرم ۱۲ قسمت پادکست و برنامه تصویری تولید کرده است که در ده‌شب اول محرم هر شب منتشر می‌شود و تا شام غریبان به‌صورت زنده از آپارات پخش خواهد شد. رادیو رویش در هشتمین جشنواره ملی رویش به‌عنوان رسانه برتر دانشجویی شناخته شد و علاوه‌بر آن در نهمین دوره این جشنواره برای دومین‌بار پیاپی به‌عنوان رسانه برتر دانشجویی انتخاب شد و همچنین در ترانه‌سرایی و نگارش اعضای رادیو جوایزی را دریافت کرده‌اند.»

  اشتیاق اعضای رادیو برای فعالیت‌های محرم وصف‌ناشدنی بود

وی با اشاره به تفاوت حس و حال فعالیت در محرم با ایام دیگر گفت: «باتوجه به اینکه سناریوها برای محرم نوشته می‌شد، اشتیاق اعضای رادیو برای شرکت در فعالیت‌های محرم وصف‌ناشدنی بود، به‌طوری‌که همه اعضا صمیمانه دوست داشتند در این فعالیت‌ها حضور داشته باشند و ما هم وقتی این اشتیاق را برای فعالیت در دهه اول محرم دیدیم، از تمام پتانسیل موجود در گروه‌های مختلف نویسندگی، گویندگی، اجرا و روابط عمومی که مسئولیت توزیع را برعهده داشت، استفاده کردیم. همچنین لازم می‌دانم درباره حامیان مالی این برنامه توضیحی بدهم و آن‌هم اینکه وزارت علوم، معاونت فرهنگی دانشگاه رازی و دفتر نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه رازی به ما کمک کردند تا مسائل مالی را حل کنیم. همین‌طور هیات محبان اهل‌بیت دانشگاه رازی هم برای دکورسازی برنامه و برگزاری مراسم کمک بسیار خوبی به ما کردند و درکنار گروه ما قرار گرفتند.»

  اکثر مخاطبان ما دانشجویان دانشگاه رازی هستند

مدیر رادیو رویش با اشاره به اینکه در بین دانشگاهیان هنوز غریب هستند، گفت: «یکی از برنامه‌هایی که برای محرم درنظر گرفته بودیم این بود که از آیین‌های سنتی شهرهای مختلف و مراسم‌های شاخصی که برگزار می‌کنند برای عزاداری ایام محرم استفاده کنیم. به این دلیل به دانشگاه‌های استان‌های مختلف نامه زدیم تا محتواهای خود را برای آماده‌سازی سناریو و پادکست محرم به ما ارسال کنند، اما متاسفانه به‌جز استان مازندران هیچ استانی به ما جواب نداد که حاضر به همکاری هست یا نه و هیچ محتوایی نفرستاد. ازنظر مخاطبان هم باید بگویم اکثر مخاطبان ما دانشجویان دانشگاه رازی هستند و مابقی غالبا اقشار بیرون دانشگاه را تشکیل می‌دهند. ازنظر من این حرکتی که توسط رادیو رویش شروع شده اهمیت زیادی دارد؛ چراکه هم در موقعیتی که همه فعالیت‌ها مجازی شده فعالیت می‌کند و هم درکنار اغلب گروه‌هایی که همین‌گونه مانند ما فعالیت خود را آغاز کردند، اما نتوانستند به کار خود ادامه دهند آغاز به کار کرد و همچنان استوار باقی ماند. از این‌رو توقع ما از مسئولان دانشگاه‌ها این است که گروه‌های دانشجویی که مشتاق به این‌طور فعالیت‌ها هستند را حمایت کنند و ابزار و وسایل لازم را دراختیار آنها قرار دهند. مساله رسانه در دنیای امروز از اهمیت زیادی برخوردار است و امیدواریم این مساله برای مسئولان دانشگاه‌ها جا بیفتد.»

  از وسایل شخصی هزینه کردیم، ضررهای مالی هم دیدیم!

شهبازی افزود: «به‌عینه دیده‌ایم که وقتی برای یک موضوعی از رسانه استفاده کرده‌ایم با تاثیرگذاری بسیار بالایی روبه‌رو شده‌ایم و مسئولان باید دید خود را به این سمت ببرند که امکانات را دراختیار رسانه‌های دانشجویی قرار دهند. در هرصورت رسانه شکل‌دهنده افکار عمومی است و همان‌طور که در فضای امروز جامعه می‌بینیم با آسیب‌های اجتماعی زیادی روبه‌رو هستیم که نیازمند فعالیت رسانه‌ای صحیح برای اقدام‌پذیری جامعه و جریان‌سازی درجهت صحیح و فرهنگ‌سازی برای مسائل مختلف هستیم. مقام‌معظم‌رهبری بر تاثیرگذاری فعالیت‌های دانشجویی تاکید دارند و باتوجه به این مساله می‌توان با کمک دانشجویان محتواهای درست تولید کرد تا برای جامعه مفید باشد. ازسوی دیگر امروز فضای دانشگاه کشور در جهتی قرار گرفته است که دانشجویان تنها به درس و جزوه‌خوانی مشغول نیستند، بلکه درکنار درس و پژوهش باید مهارت‌های مختلفی را فرابگیرند تا مسئولیت‌پذیری اجتماعی در آنها جا بیفتد و در آینده و پس از فار‌غ‌التحصیلی بتوانند نقش موثری در جامعه ایفا کنند. دانشگاه‌ها ابزار بسیار زیادی مثل سیستم‌های کامپیوتر دراختیار دارند که با استفاده از همین‌ها می‌توانند دانشجویان را با مهارت‌های زیادی مثل تدوین کارهای گرافیکی و... آشنا کنند تا مهارت‌های رسانه‌ای دانشجویان زیاد شود. همچنین هر دانشگاه می‌تواند یک استودیوی کوچک بسازد تا محتوای تصویری و صوتی در آن تولید شود. ما این راه را طی کرده‌ و از وسایل شخصی هزینه کرده‌ایم و ضررهای مالی هم دیده‌ایم، برای همین اگر دانشگاه امکاناتی داختیار دانشجویان قرار بدهد، دانشجو هم مهارت فرامی‌گیرد و هم متضرر نمی‌شود.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار