• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۵-۲۱ - ۰۲:۰۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 2
  • 0
موسس برند «مجید» در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: هروقت با تیم‌ملی فوتبال کار کردم یک نفر آمد و کار را گرفت

ساعدی‌فر: نه فقط توکیو، در ریو هم ۳۵ کشور برند ایرانی پوشیدند

میناوند برای پرسپولیس تماس گرفت و کریم باقری برای استقلال!

در المپیک ریو بیش از 35 کشور دوبنده‌های تولید شرکت مرا پوشیدند، اما هیچ واکنشی در مطبوعات و تلویزیون ایران نشان داده نشد، هرچند در المپیک توکیو ما به‌خوبی ازسوی مردم دیده شدیم.

ساعدی‌فر: نه فقط توکیو، در  ریو هم ۳۵ کشور برند ایرانی پوشیدند

محمد آقایی‌فرد، روزنامه‌نگار: «مجید»، این نام حالا یکی از شناخته‌شده‌ترین برندهای تولید لباس در سطح جهانی است؛ برندی که توسط فیزیوتراپ پیشین تیم‌ملی فوتبال اداره می‌شود و در المپیک نیز با دوبنده‌هایی که برای کشتی‌گیران تولید کرد، نامش را دوباره بر سر زبان‌ها انداخت. مجید ساعدی‌فر، موسس این برند است که حالا با روسای فدراسیون‌های مختلف قراردادهای مالی مناسبی دارد و توانسته برند «مجید» یا «مروج» را به مردم دنیا معرفی کند. این برند البته در مقاطعی تهیه البسه تیم‌ملی والیبال مردان ایران و تیم‌ملی فوتبال ایران و تعداد زیادی از تیم‌های لیگ برتر فوتبال ازجمله استقلال تهران، ذوب‌آهن اصفهان، فولاد خوزستان، پارس‌جنوبی جم، تراکتورسازی تبریز، صنعت نفت آبادان و ماشین‌سازی تبریز را نیز برعهده داشت، اما آنچه از این برند در خاطرات مانده، استفاده کشتی‌گیران کشورهای مختلف از برند «مجید» است. برای پی بردن به رموز موفقیت این برند و رسیدن از فیزیوتراپی تیم‌ملی به تولیدکنندگی لباس بزرگ‌ترین ورزشکاران دنیا با موسس برند «مجید» همکلام شدیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با مجید ساعدی‌فر را در ادامه می‌خوانید.

ابتدا می‌خواهم درباره روند شکل‌گیری ایده برند «مجید» بدانم. از چه زمانی به این فکر افتادید که می‌توانید یک تولیدی داشته باشید؟

این داستان به سال‌های 2000 تا 2008 برمی‌گردد که به‌عنوان فیزیوتراپ در خدمت تیم‌ملی فوتبال بودم. آن روزها در تورنمنت‌های خارج از کشور، بازیکنان با پول توی جیبی‌شان به فروشگاه‌های ورزشی می‌رفتند و خرید می‌کردند. من هم همراه با آنها به فروشگاه‌ها می‌رفتم تا باتوجه به تسلطم به زبان انگلیسی به بازیکنان برای برقراری ارتباط با فروشنده‌ها کمک کنم. همان روزها می‌دیدم که بازیکنان با شوق و علاقه خرید می‌کنند و پیش خودم می‌گفتم کاش من هم تولیدی لباس معروفی داشتم که بازیکنان از اجناس من استفاده کنند. این انگیزه‌ای بود تا جرقه در ذهنم زده شد و کارم را شروع کردم.

این برند چگونه تبدیل به یک برند باکیفیت شد؟ درواقع ما تجربه چندانی در زمینه تامین البسه در سطح جهانی نداریم و این اتفاق برایمان جذاب است.

من چندین سال است در آمریکا زندگی می‌کنم و چندین فروشگاه ورزشی اختصاصی فوتبال دارم که توسط خانواده‌ام اداره می‌شود. من تمام لوازم ورزشی را ازنظر کیفیت، جنس و مدل و تنوع می‌شناختم. درواقع در کنار حرفه‌ام که فیزیوتراپی بود، به لباس‌ها هم آشنایی داشتم. یک بیزنس‌پلن طولانی‌مدت در آلمان، اروپا و چین داشتم و به نمایشگاه‌های مختلف رفتم تا منابع تولیدی را پیدا کنم. تحقیقات بسیاری کردم و بیزنس‌پلن 5 ساله نوشتم. در سه، چهار سال اول در ایران آزمون و خطا می‌کردم که سال 2008 با محمدرضا داورزنی ملاقاتی داشتم و ایشان به من گفتند اگر بتوانی هومولوگیشن والیبال را در سطح جهانی تولید کنی، ما با شما کار می‌کنیم و خوشحال خواهیم بود که پشتیبان یک برند ایرانی باشیم. رفتم و وکیل گرفتم و درنهایت فدراسیون جهانی والیبال پس از 6 ماه مرا پذیرفت. همان‌طور که می‌دانید، قوانین فدراسیون جهانی والیبال متفاوت است و تیم‌های شرکت‌کننده در مسابقات جهانی باید از البسه‌هایی استفاده کنند که با فدراسیون جهانی ارتباط داشته باشد. این ماجرا هزینه‌بر بود و من سالیانه 30 هزار دلار حق عضویت می‌دادم. در سال 2013 و در بازی‌های لیگ جهانی بازدیدی را ازسوی فدراسیون جهانی داشتم که درنهایت اسپانسر مسابقات ساحلی‌شان هم شدم. آن مسابقات چیزی درحدود 2 میلیون یورو خرج داشت و همان‌جا نقطه شروع بازی‌های بین‌المللی ما بود. همان‌طور که می‌دانید، در المپیک 2012، والیبال ساحلی پس از دوومیدانی پربیننده‌ترین رقابت‌های ورزشی بودند و این موضوع نشان می‌داد که در والیبال ساحلی می‌توان البسه را نشان داد. رویداد موفقی در چند کشور داشتم و در هر مسابقات ما تایید کیفیت‌مان را از فدراسیون جهانی والیبال گرفتیم. پس از آن مسابقات، با فدراسیون کشتی آذربایجان کارمان را شروع کردیم. در مسابقات حیدرعلی‌اف آذربایجان چند رئیس فدراسیون می‌آمدند و زمینه آشنایی من با رئیس فدراسیون مجارستان فراهم شد و سپس با روسای فدراسیون رومانی، لهستان و کرواسی آشنا شدم. درواقع چیزی که شما در هفته‌های گذشته در توکیو دیدید، کار یک یا دوهفته نبود و چندین سال گذشته تا به این روزها رسیدیم. من قبل از المپیک به چند کشور رفتم و سعی کردم از آنها درباره کیفیت کار بپرسم و مطمئن شوم که ورزشکاران قرار است در المپیک لباس تولیدی «مجید» را بپوشند. من اصولی پیش رفتم و نقطه آغاز و پایان کارم را می‌دانستم.

برند «مجید» سال‌هاست تامین لباس والیبالیست‌ها را برعهده دارد، اما در فوتبال، نام این برند را کمتر شنیده‌ایم. این اتفاق به چه دلیل است؟

در چندین سال گذشته ما هرازگاهی و به‌طور مقطعی با فدراسیون فوتبال همکاری داشتیم و آنها دست به دامان ما می‌شدند. همان‌طور که من 8 سال بدون قرارداد و حقوق کمک‌شان کردم و فیزیوتراپ تیم‌ملی بودم، همان‌طور هم تامین البسه می‌کردم. آخرین‌بار محمدرضا ساکت از من خواست تا کمک‌شان کنم و درنهایت گفتند کی‌روش آدیداس می‌خواهد، بنابراین ما لباس تیم‌های پایه و ساحلی و فوتسال را تامین کردیم. چندسالی به همین منوال گذشت و الان هم اسپانسر ویژه خودشان را پیدا کرده‌اند. درواقع همیشه همین بوده، هر مقطعی من با آنها کار می‌کردم یک نفر دیگر پیدا شد که لباس‌هایشان را تامین کرد، اما من هروقت که بخواهند در خدمت‌شان هستم.

در المپیک کشتی‌گیران بسیاری از دوبنده‌های «مجید» استفاده می‌کردند. روند رسیدن به این سطح از تولید البسه باکیفیت چه بود؟

پیش از المپیک 2016 اعلام شد که دیگر از دوبنده‌های معمول به رنگ آبی و قرمز استفاده نخواهد شد، این درحالی بود که سالیانه چندین میلیون دوبنده توسط نایک، آدیداس و آسیکس تولید می‌شد. پیش از المپیک اعلام شد که باید پرچم یا نشانه‌ای از هر کشور روی دوبنده‌ها باشد و همین موضوع باعث شد شرکت‌های معتبر کنار بکشند، زیرا برای آنها صرفه اقتصادی نداشت که تعداد کمی دوبنده تولید کنند. من از همین موضوع استفاده کردم و خودم را به راس بازار رساندم، به‌طوری‌که در المپیک ریو بیش از 35 کشور دوبنده‌های تولید شرکت مرا پوشیدند، اما هیچ واکنشی در مطبوعات و تلویزیون ایران نشان داده نشد، هرچند در المپیک توکیو ما به‌خوبی ازسوی مردم دیده شدیم.

این حق طبیعی شماست که برای فروش تولیدات خود، درآمد کسب کنید. آیا البسه خود را به فدراسیون والیبال هم می‌فروشید؟

من دوباره باید نکته‌ای را یادآور شوم. در سال 2008 مشکلات والیبال در سطح جهانی بسیار بود و وضعیت مالی خوبی در فدراسیون والیبال و کشور وجود نداشت. وارد کردن لباس از تولیدات خارجی نیز به‌صرفه نبود، ضمن اینکه ورود آن نیز با مشکلاتی همراه می‌شد. همین موضوع باعث شد من دوباره با محمدرضا داورزنی صحبت کنم و ایشان هم گفتند اگر بتوانی در سطح جهانی لباس تولید کنی، ما هم حمایت می‌کنیم. درحال حاضر ما چندین سال است که صادقانه در خدمت فدراسیون والیبال هستیم و با آنها قرارداد داریم. درواقع ما با فدراسیون معامله کرده‌ایم و بیزنس اقتصادی داریم.

در حال حاضر چه کشورهایی از البسه «مجید» استفاده می‌کنند؟

درحال حاضر آذربایجان، ترکیه، قزاقستان، قرقیزستان، مصر، رومانی، مغولستان، اوکراین و کشورهایی که کشتی‌گیرهای باکیفیتی دارند از دوبنده‌های ما استفاده می‌کنند. اگر دقت کنید تا روز آخر که 12 بار جشن توزیع مدال برگزار شد 11 بار از یک تا سه کشتی‌گیر روی سکو از دوبنده‌های من استفاده کرده بودند.

شما در فصل گذشته با باشگاه استقلال همکاری کردید، اما البسه باشگاه پرسپولیس را تامین نکردید. این موضوع دلیل خاصی داشت؟

خیر، چند بازی از فصل گذشته بود که مهرداد میناوند ازطرف پرسپولیسی‌ها تماس گرفت و درخواست لباس داد. کریم باقری هم دوستش را به من معرفی کرد تا لباس استقلالی‌ها را تامین کنم. درنهایت پرسپولیس با شرکتی که قرارداد داشت، کار را ادامه داد، اما ما با استقلالی‌ها ماندیم و تا فینال جام حذفی هم همراه‌شان بودیم. برای سال آینده نیز مذاکراتی انجام شده تا شاید تامین لباس هر دو تیم را برعهده داشته باشیم، اما همه‌چیز بستگی به شرایط دارد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک