• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۵-۲۱ - ۰۰:۵۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نگاهی به خریدهای گرانقیمت رقبای آسیایی تیم‌های ایرانی

نبردی نابرابر در آسیا

الهلال خیلی زود فعالیتش در نقل‌وانتقالات را با به خدمت گرفتن موسی مارگا آغاز کرد. این مهاجم مالیایی که فصل پیش زوج مهدی طارمی در خط حمله پورتو بود با پایان قراردادش با این باشگاه به‌عنوان بازیکن آزاد به پیشنهاد الهلال پاسخ مثبت داد و راهی این تیم شد تا درکنار بافیتمبی گومیس زوجی خطرناک را تشکیل دهد. البته آنها در روی نیمکت خود نیز تغییراتی داشتند و با به خدمت گرفتن لئوناردو ژاردیم به‌عنوان سرمربی جدید خود در این بخش هم کم‌هزینه نبودند.

نبردی نابرابر در آسیا

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: دو باشگاه عربستانی الهلال و النصر پس از صعود به مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا حضور پررنگی در بازار نقل‌وانتقالات داشته‌اند و تلاش دارند با تمام قوا برای حضور در مراحل حذفی لیگ قهرمانان و همچنین فصل جدید لیگ این کشور آماده شوند. هردو باشگاه در این مرحله با رقبای ایرانی روبه‌رو خواهند شد و درحالی که با به خدمت گرفتن بازیکنان گرانقیمت خارجی حداقل از این نظر عملکرد خوبی پیش از این مسابقات داشته‌اند اما تیم‌های ایرانی هنوز از حفظ ستاره‌های خود و برخی از باز شدن پنجره نقل‌وانتقالاتی‌شان نیز مطمئن نیستند.

الهلال خیلی زود فعالیتش در نقل‌وانتقالات را با به خدمت گرفتن موسی مارگا آغاز کرد. این مهاجم مالیایی که فصل پیش زوج مهدی طارمی در خط حمله پورتو بود با پایان قراردادش با این باشگاه به‌عنوان بازیکن آزاد به پیشنهاد الهلال پاسخ مثبت داد و راهی این تیم شد تا درکنار بافیتمبی گومیس زوجی خطرناک را تشکیل دهد. البته آنها در روی نیمکت خود نیز تغییراتی داشتند و با به خدمت گرفتن لئوناردو ژاردیم به‌عنوان سرمربی جدید خود در این بخش هم کم‌هزینه نبودند. ژاردیم که از پشتوانه مالی خوب این تیم عربستانی آگاه بود در روزهای گذشته به سراغ خرید گران‌ترین بازیکن تاریخ لیگ این کشور رفت و سرانجام موفق شد با پرداخت 17 میلیون‌یورو به تیم وست‌برومویچ انگلیس موافقت این باشگاه برای فروش ماتیوس پریرا، هافبک برزیلی‌اش را به دست آورد. پریرا با قراردادی پنج‌ساله راهی عربستان شد تا این تیم را برای حضوری قدرتمندتر در لیگ قهرمانان همراهی کند.

الهلال در کنار این نفرات به سراغ خرید خالد الدوساری، مدافع جوان القادسیه هم رفت و این بازیکن که عضو تیم زیر 23سال این کشور هست را نیز با پرداخت1.8میلیون‌یورو به خدمت گرفت. به این ترتیب آنها درحال حاضر 7 بازیکن خارجی در ترکیب خود دارند که در دیدار برابر استقلال می‌توانند از 4 نفر آنها استفاده کنند. هیون‌سو کره‌ای که سهمیه آسیایی این باشگاه محسوب می‌شود و مشکلی برای همراهی تیمش در این مسابقات ندارد و به‌جز او از میان موسی مارگا، سباستین ویتو، متئوس پریرا، بافیتمبی گومیس، گوستاو کویلار و آندره کاریلو که عضو تیم ملی پرو است سه بازیکن را برای دیدار حساس برابر استقلال ایران انتخاب کنند. با توجه به شرایط فعلی این تیم پریرا، مارگا و کاریلو شانس بیشتری نسبت به سایر خارجی‌های این تیم دارند و احتمالا شاهد حضور آنها در ترکیب اصلی این تیم خواهیم بود. این تیم درمجموع تا اینجای نقل‌وانتقالات خود 18.8 میلیون‌یورو معادل 560 میلیارد تومان برای به خدمت گرفتن نفرات جدید هزینه کرده است.

النصر، دیگر تیم عربستانی در این مرحله که آنها هم حریفی ایرانی به‌نام تراکتور را پیش‌روی خود دارند هم برای موفقیت در آسیا حسابی دست به جیب شده‌اند. جالب اینکه آنها در ابتدای تابستان جدالی جالب را با الهلال برای به خدمت گرفتن یک هافبک برزیلی داشتند و درحالی که به نظر می‌رسید کار انتقال تالیسکا از گوانگژو چین به الهلال تمام شده است آنها در آخرین دقایق این انتقال را هایجک کردند و با پرداخت 8 میلیون‌یورو، این هافبک تهاجمی را به خدمت گرفتند. الهلال نیز با پرداخت بیش از دوبرابر این مبلغ به سراغ پریرا رفت تا نشان دهد که حاضر است برای خرید نفرات جدید به هر میزان که لازم است هزینه کند. وینسنت ابوبکر دیگر بازیکنی بود که از بشیکتاش راهی این باشگاه شد و اگرچه النصر این مهاجم سنگالی را به‌عنوان بازیکن آزاد به خدمت گرفت اما دستمزد بالایی به او پرداخت می‌کند. این تیم همچنین با پرداخت 2.5 میلیون‌یورو به ویارئال اسپانیا، رامیرو فونس موری، مدافع آرژانتینی این باشگاه را خرید و البته گفته می‌شود شاید این مدافع وسط را در لیست آسیایی خود قرار ندهد و عبدالرزاق حمدالله، تالیسکا و ابوبکر را به‌عنوان سه خارجی خود در لیست آسیایی‌اش قرار دهد که در این میان حمدالله به‌دلیل محرومیت در دیدار برابر تراکتور ایران غایب خواهد بود.

النصری‌ها هم در این پنجره نقل‌وانتقالاتی خود بالغ بر 10.5میلیون‌یورو خرج خریدهای جدید کردند که رقمی نزدیک به 313 میلیارد تومان می‌شود که از بودجه باشگاه‌های ایرانی در طول یک فصل نیز بیشتر است.

در چنین شرایطی سه نماینده فوتبال ایران که حدود یک ماه دیگر باید در بهترین شرایط برای رویارویی با رقبای آسیایی خود آماده شوند هنوز اوضاع چندان مساعدی ندارند و وضعیت آنها برای ادامه این مسابقات مشخص نیست. استقلال که با فرهاد مجیدی در فینال جام حذفی بازنده شد، برخلاف رقیب سعودی‌اش حتی بازیکنان خارجی کنونی خود را هم از دست داد و هرویه میلیچ و شیخ دیاباته از این تیم رفتند. ظاهرا آبی‌ها قرار نیست که خارجی جدیدی به ترکیب خود اضافه کنند و فعلا صحبتی در این رابطه مطرح نشده است. در میان بازیکنان کنونی تیم هم وضعیت فرشید اسماعیلی که یکی از بهترین‌های استقلال در دور گروهی بود و همچنین داریوش شجاعیان نامشخص است و ممکن است در فصل نقل‌وانتقالات این باشگاه را ترک کنند. محمد نادری هم که با سر و صدای زیادی از پرسپولیس راهی رقیب سنتی شد در پایان فینال حذفی جدایی‌اش از این باشگاه را اعلام کرد و با حضور در ترکیه دوباره لژیونر شد. به این ترتیب اگر درباره لیست‌هایی که فرهاد مجیدی برای تقویت تیمش در نظر گرفته اخبار مختلفی منتشر شده اما هنوز هیچ بازیکنی رسما به تیم اضافه نشده است.

تراکتور هم یکی از باشگاه‌هایی است که در چند فصل اخیر هزینه‌های زیادی برای خرید بازیکن و تقویت خود انجام داده است اما این تیم نیز از میانه‌های فصل قبل به تدریج در مسیر افت قرار گرفت و با جدایی حاج‌صفی، مسعود شجاعی و اشکان دژاگه معلوم شد شرایط در این باشگاه چندان روبه‌راه نیست. از طرف دیگر بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالاتی این تیم ممکن است در آستانه حضور در مرحله یک‌هشتم نهایی آسیا به ضرر این تیم تمام شود. از جمع بازیکنان این تیم تبریزی فعلا جدایی تیکدری قطعی شده و زمزمه‌هایی مبنی‌بر احتمال رفتن اخباری از این تیم به‌گوش می‌رسد.

تنها تیمی که به سراغ خرید بازیکن جدید رفته پرسپولیس است که علیرضا ابراهیمی را از گل‌گهر به خدمت گرفت و البته علاوه‌بر جدایی کنعانی‌زادگان و مغانلو، تکلیف چند بازیکن این تیم نامشخص است و ممکن است گل‌محمدی نیز پیش از دیدار برابر استقلال تاجیکستان چند مهره دیگر خود را نیز از دست بدهد.

با نگاهی به وضعیت باشگاه‌های ایران و رقبای آسیایی به خوبی می‌توان فاصله زیاد دو طرف را دید و به نوعی می‌توان این رویارویی را نبردی نابرابر میان تیم‌های متمول حاشیه‌ خلیج فارس با نمایندگان کشورمان دانست.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار