• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۵-۲۰ - ۱۶:۴۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
دهقانی فیروزآبادی:

دانشگاه آزاد باید به یک دانشگاه کارآفرین و فناور تبدیل شود

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هر برنامه ای در دانشگاه تدوین و آماده می شود، باید منتهی به انسان سازی و تربیت صحیح اسلامی و علمی شود.

دانشگاه آزاد باید به یک دانشگاه کارآفرین و فناور تبدیل شود

به گزارش «فرهیختگان» به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی به نقل از واحد یاسوج، هفدهمین جلسه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست دکتر روح الله دهقانی فیروز آبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور اعضای هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در واحد یاسوج برگزار شد.

دکتر دهقانی فیروزآبادی در این جلسه با تسلیت ماه محرم و ایام سوگواری سید و سالار شهیدان آقا ابا عبدالله الحسین (ع)، گفت: عبور از قوانین دست و پاگیر از نکات اساسی در حوزه فناوری و نوآوری است. فناوری و بازار ارتباط تنگاتنگی باهم دارند. زمانی که از فناوری صحبت می شود، منظور تنها محصول فناورانه نیست، بلکه هرچیزی که با دانش به عمل آمده و مشتری داشته باشد، مرتبط با فناوری است.

وی افزود: اگر دانشگاه آزاد اسلامی به یک دانشگاه کارآفرین و فناور تبدیل شود، مردم برای حضور فرزندانشان در این دانشگاه با میل و انگیزه بیشتری اقدام خواهند کرد. باید بسترهای کارآفرینی و اشتغال زایی و تبدیل دانشجو به یک کارآفرین و شرکت موفق در دانشگاه ایجاد شود. اگر مزرعه، مرکز رشد یا سرای نوآوری ایجاد می شود، هدف آشنایی و آموزش به دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارمندان با چنین مقوله هایی است.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه اساس بازار و فناوری، منفعت و مالکیت افراد است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی یک المان فرهنگی و اجتماعی در هر استان است و به فرموده امام راحل «دانشگاه کارخانه انسان سازی است و نباید این رسالت اصلی خویش را فراموش کند.»

وی اظهار داشت: هر برنامه ای در دانشگاه تدوین و آماده می شود، باید منتهی به انسان سازی و تربیت صحیح اسلامی و علمی شود. در تمام برنامه های توسعه اقتصادی باید پیوست های آموزشی و تربیتی دیده شود. دانشگاه اگر برنامه مدون و منظمی داشته باشد، مردم به دانشگاه اقبال خواهند داشت.

دکتر دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: دانشگاه باید بستر آموزش باشد و نسل جوان را تربیت کند . وقتی دانشگاهی می خواهد همزمان حاکمیت کند و مالکیت داشته باشد و ارزش و شأنی برای مالکیت بخش خصوصی و افراد قائل نیست، هرگز به جایی نخواهد رسید. باید فضای جذاب و همراه با منفعت ایجاد کنیم تا اعضای هیات علمی، کارمندان و دانشجویان انگیزه برای حضور در چنین فضای کاری را داشته باشند.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: منافع برای بیشتر انسان ها در اولویت است و باید کانال هایی ایجاد کنیم که دانشگاه تنها نقش نظارتی و کنترلی داشته باشد و مالکیت برای افراد و بخش خصوصی باشد. بدون شک در این مسیر دانشگاه هم سود خواهد برد.

وی با اشاره به اهمیت اصل ترویج برای آشنایی و آگاهی کادرهای مختلف دانشگاهی و دانشجویی با بازار، فناوری، صنعت، اشتغال زایی، شرکت داری و ... افزود: موفق ترین دانشگاه ها و موسسات علمی آنهایی است که کار را به دیگران بسپارد. نقش نظارت، کنترل و راهبری باید در حوزه فناوری و پژوهشی تعریف شود و سایر کارها به مردم سپرده شود.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: تمامی موفقیت های انقلاب اسلامی به خاطر مدیریت مردمی بود و حتی در جنگ تحمیلی این حضور مردم و نقش آفرینی آنها در کارها بود که باعث پیروزی شد. در این موارد حاکمیت تنها نقش کنترل کننده را برعهده داشت.

دکتر رحیم اکرامی دبیر هیأت امنا و سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد و واحد یاسوج نیز در آغاز این جلسه با عرض تسلیت ایام شهادت سالار شهیدان و عرض خیر مقدم به میهمانان به ارائه گزارشی از عملکرد، اقدامات و برنامه های آتی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان پرداخت و افزود: این استان دارای ظرفیت های بالایی است که با توجه بیشتر و توسعه آنها به خصوص در زمینه های کشاورزی و گیاهان داروئی و همچنین صنعت نفت و گاز می تواند استان را از وضعیت کنونی خارج کرده و به سوی کسب بیشتر درآمدهای غیر شهریه ای و عدم وابستگی به شهریه سوق داد. در نظام بودجه ریزی بنا بر افزایش درآمدها و صرفه جوئی هزینه هاست.

وی با بیان اینکه در برنامه کوتاه مدت تلاش برای افزایش جذب دانشجو را داریم، گفت:  در برنامه دراز مدت توسعه طرح های درآمدزا و کسب درآمدهای غیر شهریه ای در برنامه در نظر گرفته ایم،.

دکتر اکرامی در پایان اظهار داشت: از برنامه های دراز مدت می توان به انعقاد طرح های علمی پژوهشی با گروه های دانش بنیان و توسعه هسته های فناور و عقد قرارداد با تیم های دانش بنیان در پارک علم و فناوری یاسوج، سه طرح در زمینه نفت و گاز، طرح باغ مرکبات در واحد گچساران، طرح به لیمو و گل محمدی در واحد دهدشت و ... اشاره کرد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار