• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۵-۲۰ - ۰۱:۱۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مجید جلالی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: حواشی دوهفته اخیر کار دست استقلال داد

رقیب استقلال درون خودش بود و فولاد شایسته قهرمانی

استقلال با تمام توانش بازی کرد ولی پارامترهایی هستند که وقتی برای گرفتن یک جام می‌روی باید آن‌قدر خوب بودنت دوام داشته و باثبات باشی که جام را بگیری. این تیم در دوهفته آخر تشنج‌های زیادی داشت؛ بین مربیان و مدیران باشگاه و این تشنج‌ها درهرصورت تاثیرات خودش را با درصد بالایی روی تیم می‌گذارد.

رقیب استقلال درون خودش بود و فولاد شایسته قهرمانی

نسیم شیرازی، روزنامه‌نگار: جام قهرمانی رقابت‌های حذفی با ناباوری آبی‌پوشان پایتخت در دستان خوزستانی‌ها قرار گرفت تا جواد نکونام اولین جام قهرمانی خود به‌عنوان سرمربی را به نام فولاد بالای سر ببرد. 120 دقیقه بازی نه‌چندان درخشان تیم‌ها بازی را به ضربات پنالتی برد تا به همان شیوه که استقلال برنده دربی شد، این‌بار با روی ناخوش پنالتی‌ها جام را از دست بدهد. مجید جلالی، تحلیل‌گر و کارشناس فوتبال ایران که در رقابت دربی جام حذفی پیروزی استقلال را به‌دلیل انگیزه بالایشان پیش‌بینی کرده بود این بار هم جام را برای آبی‌پوشان در نظر گرفته بود ولی خوب می‌دانست که آنها با حواشی دوهفته پایانی کار سختی در برابر خودشان دارند. او عقیده داشت اگر تمرکز تیم در دو هفته پایانی حفظ می‌شد میل به پیروزی آنها در بازی فینال هم دیده می‌شد. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با سرمربی سابق لیگ برتر فوتبال کشور را درباره فینال جام حذفی و فوتبالی که این بار به کام خوزستانی‌ها تمام شد، در ادامه می‌خوانید.

درباره فینال جام حذفی بگویید، انتظار این نتیجه را داشتید؟

بازی محتاطی از جانب هر دو تیم بود و شاید از نظر کیفیت متوسط بود ولی می‌توانیم بگوییم شاید تا حدی از نظر شرایط فیزیکی و بدنی فولادی‌ها به‌خصوص در اواخر نیمه دوم توانستند بهتر باشند و همان باعث شد که آن اواخر برتری‌شان به چشم بیاید. من فکر می‌کردم استقلال بتواند این بازی را ببرد اما در جریان بازی درمجموع دیدم که تیم فولاد هم خیلی شایسته بازی کرد و با شایستگی هم قهرمان شد.

به نظر شما چرا استقلال در این بازی نتیجه نگرفت؟

نمی‌توانیم بگوییم استقلال خوب نبود، استقلال با تمام توانش بازی کرد ولی پارامترهایی هستند که وقتی برای گرفتن یک جام می‌روی باید آن‌قدر خوب بودنت دوام داشته و باثبات باشی که جام را بگیری. این تیم در دوهفته آخر تشنج‌های زیادی داشت؛ بین مربیان و مدیران باشگاه و این تشنج‌ها درهرصورت تاثیرات خودش را با درصد بالایی روی تیم می‌گذارد. استقلال از نظر خوی تهاجمی مثل بازی‌های قبلش نبود و یک مقدار محتاط‌تر بازی می‌کرد و به‌نظر من مشکلات درونی‌ای که استقلال داشت، باعث شد این تیم نتواند کیفیت دو، سه ماه اخیرش را داشته باشد.

نقش فرهاد مجیدی در این شکست چقدر بود؟ با توجه به اینکه دستیارانش رفتند، تیمش به‌دلیل تحریم کردن تمرینات چند جلسه بلاتکلیف بود و مقابل گل‌گهر محروم شد تا در فینال همراه تیمش نباشد، به اینها ماجرای شیخ دیاباته را هم اضافه کنید.

مجیدی کنار زمین نبود، اگر کنار زمین بود، همان کاریزمایش می‌توانست برای تیمش امتیازی مثبت باشد ولی تحولاتی که در یکی، دوهفته اخیر برای این بازی شد، مقداری شانس استقلال را کاهش داد، هم تنش‌هایی که داشتند، هم تمرین نکردن‌شان باعث کامل نبودن تمرکزشان شده بود. یادم است سال پیش تیم به فینال آمد و خود فرهاد مجیدی تیم را رها کرد و رفت، امسال تیم آمد فینال مدیر تیم را رها کرد ولی در طرف مقابل تیم فولاد از همه نظر تیم منسجمی بود، مربیان، مدیران، بازیکنان و کل باشگاه همه با هم متحد بودند و حق‌شان است، جام بگیرند. جام گرفتن یک‌سری قواعدی دارد و شما نمی‌توانی هر طوری باشی و بگویی موفق هم می‌شوم. فرهاد مجیدی در بردها خیلی تاثیر داشت ولی اینکه در فینال نتوانستند ببرند واقعا بی‌انصافی است که بگوییم فقط تقصیر مجیدی است.

به‌نظر شما پیروزی در دربی حذفی تاثیری در کم‌انگیزه شدن استقلالی‌ها برای گرفتن جام داشت؟

نه، فکر نمی‌کنم، چون آنها به‌خاطر خواسته هواداران و خواستن جام که به بازیکنان منتقل شده بود به‌همان اندازه انگیزه داشتند ولی آرامش نداشتند، این تیم طی چند هفته گذشته آرامش کافی نداشت.

کادر فنی و بازیکنان تیم آبی‌پوش پایتخت بعد از باخت‌ها از داوری‌های ناعادلانه و بی‌توجهی مسئولان به این تیم می‌گویند، به‌نظر شما این باعث از بین رفتن تمرکز تیم روی کار خودش نمی‌شود؟

وقتی به جای سختی می‌رسی و رقیبی در بیرون نداری، رقیب‌های درون سراغت می‌آیند. وقتی تیمی 10 بازی را که می‌برد، یعنی در بیرون رقیب ندارد، حالا اینجا رقیب‌های درون سراغت می‌آید که یکی خودتی، یعنی مغرور می‌شوی. دومی اینکه بازیکنان تمرکزشان کم می‌شود، اینها رقبای درون هستند، آدم‌هایی که خودی‌اند ولی این موفقیت‌ها را دوست ندارند، حالا یا مسئول قبلی بودند یا مسئول فعلی‌اند یا بازیکنان قبلی بودند یا در این تیم بودند، اینها شروع می‌کنند و برای استقلال دقیقا همین موضوع اتفاق افتاد.

بازیکنی را می‌توانید در این بازی به‌عنوان بازیکن تاثیرگذار نام ببرید؟

نه واقعا. بازیکنی که بتوانیم به‌طور ویژه اسم ببریم نه، همه براساس قواعد بازی که یک بازی احتیاط‌آمیز بود، سعی می‌کردند خیلی زود برگردند و جلوی توپ خیلی پر باشند و تقریبا همه بازیکنان این کار را که تیم‌شان می‌خواست می‌کردند و از این بابت همه‌شان خوب بودند ولی بازیکن شاخصی نمی‌توانم نام ببرم.

چرا فرشید اسماعیلی اینقدر راحت پنالتی خراب می‌کند؟ چه کاری برای بالا بردن شانس در ضربات پنالتی باید انجام داد؟

موضوع پنالتی‌ها واقعا موضوعی خاص است و حتی من ندیدم در کلاس‌های مربیگری به آن پرداخته شود. سال‌ها پیش یک کار تحقیقاتی روی پنالتی‌ها کردیم و به این نتیجه رسیدیم 83 درصد تیم‌ها در سه پنالتی اول یک پنالتی را از دست می‌دهند و این نشان از فشار روانی خیلی بالا روی تیم‌هاست. بعضی‌ها بهترین پنالتی‌زن‌هایشان را برای آخر می‌گذارند که این اشتباه باعث می‌شود اصلا به پنالتی‌زن‌های خوب‌شان نوبت نرسد و زودتر از آن می‌بازند. پنالتی‌ها قواعدی خاص برای موفقیت تیم دارد و به‌نظر من این موفقیت را فولاد داشت.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار