• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۵-۱۹ - ۰۲:۲۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
امیررضا مافی، رئیس شورای راهبردی «رویازی» مطرح کرد

بستر ورود سرمایه‌ به تولید انیمیشن را فراهم می‌کنیم

پیچینگ به این معناست که ما برای اصحاب حرفه‌ای انیمیشن فضایی عادلانه و شفاف را فراهم کنیم تا بتوانند بیایند و در مقابل صاحبان سرمایه، مرتبط و غیرمرتبط، ایده‌های اجرایی خود را مطرح کنند و ما در مقام یک بسترساز، زمینه ورود سرمایه‌ به تولید را فراهم کنیم. این قدم بسیار مهمی در عرصه عدالت سرمایه‌های فرهنگی است. به عبارتی رویازی، می‌خواهد زمینه‌ا‌ی را فراهم کند تا گروه‌های حرفه‌ای مختلف از اقصی‌نقاط کشور، با آموزش‌های دقیق طرح‌های خود را ارائه دهند.

بستر ورود سرمایه‌ به تولید انیمیشن را فراهم می‌کنیم

رویازی به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی و با همکاری جمعی از اساتید و پیشکسوتان صنایع خلاق، متولیان و نقش‌آفرینان صنعت انیمیشن، در راستای شفاف‌سازی جریان اقتصادی، کمک به تولید و تامین محتوای داخلی و کمک به توان بازارسنجی و مخاطب‌سنجی محصولات و آثار صنایع خلاق ایجاد شده است. سومین دوره رویداد رویازی انیمیشن در پاییز 1400 در تهران برگزار خواهد شد. با امیررضا مافی رئیس شورای راهبردی «رویازی» در مورد این رویداد گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

در ابتدا برایمان بگویید که اصطلاح «رویازی» به چه معناست و از چه زمانی تصمیم به برگزاری این رویداد گرفتید؟

رویازی واژه‌ای مشتق از رویا و بن مضارع زیستن است. یعنی رویاهایت را زندگی کن و اتفاقا شعار امسال ما هم همین است: «رویازی: رویاهایت را زندگی کن.» رویازی شکل گرفت تا بتواند به رویای رویاپردازان تجسم ببخشد. در جهان، رویدادهای پیچ زیادی برگزار می‌شود و در حوزه انیمیشن هم بسیار این اتفاق افتاده است. مرکز انیمیشن در ادوار گذشته، با مطالعات بسیار، در ابتدا سعی کرد ادبیات پیچینگ را وارد حوزه فرهنگ کند، تجربه کشورهای صاحب صنعت انیمیشن را مرور کند و بعد با صاحب‌نظران داخلی بنشیند و براساس ادبیات ترجمه‌ شده این حوزه و نیازهای عملی ایران، ادبیات جدیدی را خلق کند. البته این آغاز یک مسیر است که باید پیش برود. اساسا رویداد پیچ و انیمیشن برای ما، اهمیت راهبردی دارد و اصلا یک پروژه نیست؛ ما انیمیشن را یک پروسه می‌بینیم که بخش زیادی از آینده فرهنگی ما به آن وابسته است.

پیچینگ چیست و چه کمکی به انیمیشن‌سازان می‌کند؟

پیچینگ به این معناست که ما برای اصحاب حرفه‌ای انیمیشن فضایی عادلانه و شفاف را فراهم کنیم تا بتوانند بیایند و در مقابل صاحبان سرمایه، مرتبط و غیرمرتبط، ایده‌های اجرایی خود را مطرح کنند و ما در مقام یک بسترساز، زمینه ورود سرمایه‌ به تولید را فراهم کنیم. این قدم بسیار مهمی در عرصه عدالت سرمایه‌های فرهنگی است. به عبارتی رویازی، می‌خواهد زمینه‌ا‌ی را فراهم کند تا گروه‌های حرفه‌ای مختلف از اقصی‌نقاط کشور، با آموزش‌های دقیق طرح‌های خود را ارائه دهند و فرصتی مساوی برای جذب سرمایه پیدا کنند.

درباره تاریخچه دومین و سومین دوره رویداد رویازی بگویید.

دومین دوره رویداد رویازی سال 98 و اولین دوره آن در سال 97 برگزار شد. برای مثال، پروژه سینمایی «مسافری از دایتیا» که تولید آن در مشهد انجام می‌شود محصول سرمایه‌گذاری صندوق دانشگاه تهران، در حوزه انیمیشن است که بعدتر صندوق سپهر نیز به آن اضافه شد و کار درحال تولید است. ما در رویازی، آموزش‌های جدی و به‌روز در حوزه مارکتینگ انیمیشن، فنون مذاکره، ابعاد حقوقی، کپی‌رایت و امور بین‌الملل را برای تیم‌های شرکت‌کننده داریم که همگی حرفه‌ای هستند و در یک دوره هم منتورشیپ داریم که با اساتید برجسته این حوزه پیش می‌رود تا صاحبان انیمیشن بتوانند آثار و طرح‌های خود را بهتر ارائه کنند. البته دوره سوم به دلیل همه‌گیری کرونا در سال 99 برگزار نشد اما با یک سال تاخیر امسال برگزار خواهد شد. امسال ما برای رعایت شرایط کرونایی و نیز در مسیر تحقق همان رعایت عدالت در اقصی نقاط کشور، برای تیم‌های حرفه‌ای شرکت‌کننده، آموزش‌های آنلاین و آفلاین درنظر گرفتیم و یک رویداد تِد هم برای علاقه‌مندان حوزه انیمیشن اضافه کردیم که در تابستان برگزار می‌شود. سعی ما در دوره سوم بر آن است که با توجه به بازخوردهای دو دوره گذشته آموزش‌ها را بهینه و سرمایه‌گذاران بیشتری را جذب کنیم تا ان‌شاءالله همراه با اهالی انیمیشن رویداد پرثمرتری را داشته باشیم.

زمان برگزاری سومین دوره رویداد رویازی و جزئیات آن چیست؟ این دوره از رویداد با دو دوره قبل چه تفاوتی دارد؟

زمان فراخوان رویازی از سیزدهم تیرماه تا دوازدهم شهریورماه است. تیم‌های شرکت‌کننده طرح خود را ثبت می‌کنند و باید تا پایان زمان مشخص شده یعنی شهریورماه، کاراکترهای اصلی خود را طراحی و در سایت بارگذاری کنند و به تشخیص منتورها، دو فضای اثر را هم طراحی کنند و با این مجموعه، هر گروه که یک سرپرست دارد وارد دوره آموزشی رویداد خواهد شد. این‌ افراد بعد از تکمیل ثبت‌نام خود از نیمه شهریور تا اول مهرماه آموزش‌های عمومی را به صورت آنلاین و آفلاین می‌گذرانند و اگر شرایط کرونا اجازه دهد در یک یا دو آموزش حضوری نیز شرکت خواهند کرد. دوره دو هفته‌ای منتورشیپ رویازی از نیمه‌ مهرماه آغاز می‌شود. به این صورت که تیم‌ها با منتورهای توانمند در عرصه پیچ به صورت کارگاهی، دوره ارائه را می‌گذرانند و دست آخر 10 یا 12 طرح به روز رویداد می‌رسد. پیش از برگزاری رویداد، پیش‌پیچینگ برگزار می‌شود که در آن تیم‌ها و منتورها و خبرگان این عرصه به ارزیابی ارائه‌ها می‌پردازند و دست آخر در روز رویداد که پنجم آبان‌ماه است، ارائه اصلی در برابر سرمایه‌گذاران انجام خواهد شد. البته همان‌طور که عرض کردم ما در این مدت رویداد تِد را برای علاقه‌مندان انیمیشن برگزار می‌کنیم و در وبسایت رویازی و صفحات مجازی، محتوای آموزشی و پژوهشی خوبی را برای آنها ارائه خواهیم کرد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟