• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۵-۱۹ - ۰۲:۰۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مسئول دبیرخانه مرکزی اولین جشنواره سراسری رشد:‌

نمایش ۴۰۰ اثر در نمایشگاه مجازی جشنواره رشد

جشنواره سراسری رشد اولین جشنواره‌ای است که در حوزه کانون‌ها به ابتکار سازمان و معاونت فرهنگی سازمان مرکزی ایجاد شده و بسترهایی که فضای فرهنگی برای رشد به آنها نیاز داشت را فراهم کرد. البته برای این جشنواره فراخوانی اعلام شد که یک شرط اساسی داشت، چراکه صرف دانشجو بودن نمی‌توان در آن شرکت کرد و افراد حتما باید از اعضای کانون‌های فرهنگی باشند.

نمایش ۴۰۰ اثر در نمایشگاه مجازی جشنواره رشد

زهرا رمضانی، روزنامه‌نگار: سعید شریفی، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان و مسئول دبیرخانه مرکزی اولین جشنواره سراسری رشد گفت:‌ «این جشنواره اولین جشنواره‌ای است که در حوزه کانون‌ها به ابتکار سازمان و معاونت فرهنگی سازمان مرکزی ایجاد شده و بسترهایی که فضای فرهنگی برای رشد به آنها نیاز داشت را فراهم کرد. البته برای این جشنواره فراخوانی اعلام شد که یک شرط اساسی داشت، چراکه صرف دانشجو بودن نمی‌توان در آن شرکت کرد و افراد حتما باید از اعضای کانون‌های فرهنگی باشند.»

او ادامه داد: «سطح‌هایی که هدف برگزاری جشنواره هم قرار گرفتند تنها خود کانون‌ها نبودند، ‌بلکه بسترهایی که زمینه‌ساز رشد این کانون‌ها هستند یا موانع این کانون‌ها هم مورد ارزیابی قرار گرفتند؛ به‌طور مثال سازمان مرکزی در ارزیابی بیشتر نگاه‌شان این بود که رئیس واحد، معاون فرهنگی، کارشناس حوزه‌ای که بستر رشد کانون‌ها را فراهم کرده مورد تقدیر قرار بگیرد و این ابتکار نشان داد که کانون فرهنگی به تنهایی نمی‌تواند رشد کند. همچنین ابزارهایی که برای سنجش در این جشنواره قرار گرفته هم ابزارهای رشد ذاتی کانون‌ها مانند انتخابات، صورت‌جلسات، فضای فیزیکی و آثار تولیدی کانون‌ها بود. از طرف دیگر ارزیابی جامعی هم نسبت به عملکرد کارشناسان و معاونان انجام داد که مقیاس آن سایت کانون‌های فرهنگی خود سازمان بود، این مهم باعث شد شاهد به‌روزرسانی کانون‌ها باشیم.»

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: «نگاه سازمان مرکزی در این جشنواره بیشتر به سمت صنایع خلاق حرکت کرد و رویکردها به سمت کارآفرینی تغییر کرد. یعنی فرهنگ با رویکرد اجتماعی، اقتصادی و کارآفرینی مدنظر قرار گرفت و همین نگاه باعث شد تعداد کانون‌هایی که در دانشگاه آزاد اسلامی با موضوعات مختلف رشد کردند، افزایش قابل توجهی داشته باشد. امروز کانون‌هایی را داریم که اگر بسترهای حمایتی برای آنها فراهم شود، می‌تواند کسب‌وکارهای نوبنیاد، کوچک و متوسط را در شکل دهند.»

مسئول دبیرخانه مرکزی اولین جشنواره سراسری رشد اظهار داشت: «این جشنواره در 8 سطح در حوزه موضوعی دیده شد که فیلمنامه، نمایشنامه، عکس، آثار ادبی، هنرهای تجسمی، صنایع‌دستی، نرم‌افزار و سایر تولیدات را شامل می‌شود که این دسته آثار در زمره تولیدات فردی تلقی شد. همچنین ما شاهد آثار گروهی هم بودیم که عمدتا فیلم یا تئاتر را در بر می‌گرفت و علاوه‌بر آن خود کانون‌ها هم از لحاظ کمی و کیفی مورد ارزیابی قرار گرفتند. در سطح اول که مربوط به آثار فردی بود، نزدیک به هزار اثر با شاخص‌های موضوعی مطرح شده، به واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور رسید و درنهایت بعد از داوری‌ها، ‌400 اثر به مرحله کشوری راه پیدا کردند.»

شریفی در همین زمینه افزود: «‌400 آثار به تفکیک موضوع و استان در نمایشگاه مجازی جشنواره رشد بارگذاری شده‌اند. البته از مجموع این آثار، 100 اثر قابلیت کسب رتبه در جشنواره را داشتند که شامل 31 رشته موضوعی می‌شود اما درنهایت 51 اثر به رتبه اول تا سوم دست پیدا کرده و مابقی شایسته تقدیر شدند. البته یک اثر به‌عنوان اثر ویژه شناخته شده که در روز چهارشنبه از آن تقدیر خواهیم کرد.»  او خاطرنشان کرد: «شرایط کرونا اجازه برگزاری حضوری اختتامیه را نمی‌دهد و به همین دلیل این مراسم به‌صورت مجازی برگزار می‌شود و هدایای برگزیدگان با حضور رئیس واحدها به دانشجویان برگزیده اهدا می‌شود، البته درصورت مهیا شدن شرایط دوره‌های بعدی جشنواره به‌صورت حضوری برگزار خواهد شد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار