• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۵-۱۸ - ۰۲:۰۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مسئول واحد فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه امام‌صادق(ع):

بسیاری از سخنان نمایندگان برایمان قابل‌قبول و قانع‌کننده نبود

شنبه عصر بود که به همراه دیگر تشکل‌های دانشجویی به دعوت آقاتهرانی به کمیسیون فرهنگی مجلس رفتیم تا پشت درهای بسته، درباره طرح صیانت حرف‌ها و نقدهایمان را به گوش آقایان نماینده برسانیم. صحبت‌ها که شروع شد، گفتند انتظار نداریم که آخر جلسه قانع شوید و حمایت کنید. این جمله یعنی فکر می‌کردند اطلاعی از طرح نداریم و می‌خواستند در این جلسه مطلع‌مان کنند.

بسیاری از سخنان نمایندگان برایمان قابل‌قبول و قانع‌کننده نبود

محمدحسین محمدی، مسئول واحد فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه امام‌صادق(ع) با اشاره به جلسه‌ای که شنبه عصر در کمیسیون فرهنگی برای ایراد انتقادات به طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی مطرح شده است، گفت: «شنبه عصر بود که به همراه دیگر تشکل‌های دانشجویی به دعوت آقاتهرانی به کمیسیون فرهنگی مجلس رفتیم تا پشت درهای بسته، درباره طرح صیانت حرف‌ها و نقدهایمان را به گوش آقایان نماینده برسانیم. صحبت‌ها که شروع شد، گفتند انتظار نداریم که آخر جلسه قانع شوید و حمایت کنید. این جمله یعنی فکر می‌کردند اطلاعی از طرح نداریم و می‌خواستند در این جلسه مطلع‌مان کنند. اول جلسه کمی تقی‌پور از دغدغه شکست انحصار پیام‌رسان‌های خارجی و حمایت از داخلی‌ها گفت و همچنین تجربه کشورهای اروپایی و آسیای شرقی.»

وی در ادامه توضیحات خود درباره این جلسه افزود: «تقی‌پور سعی کرد کمی از شبهات طرح را همین‌جا حل کند، مثلا اینکه طرح درباره خدمات محتوایی کسب‌وکارهای مجازی نیست، بلکه صرفا حول قانونگذاری خدمات کاربردی است و تاکید کرد که نسخه جدید ٣٧ ماده‌ای طرح را بخوانید؛ حال اینکه این نسخه، تازه یک هفته هم نیست منتشر شده است. سپس نوبت به دانشجوها رسید. بچه‌ها ایراداتی به زمان بد مطرح شدن طرح داشتند که البته آقاتهرانی این را هم قبول نداشت. دغدغه من بیشتر نقد این مدل حکمرانی غلط بود تا جزئیات طرح و سوال من اینجاست که نمایندگانی که نه تخصص فرهنگی دارند و نه اطلاعی از وضعیت فضای مجازی، چطور می‌توانند درباره فرهنگ و فضای مجازی کشور نسخه بپیچند؟ گفتیم با چه پشتوانه تخصصی‌ای طرح را نوشتید؟ نظرات مخالف را هم شنیده‌اید؟ مجامع نخبگانی و متخصصان را در نگارش طرح دخیل کرده‌اید؟دراین‌باره جوابی ندادند، اما گفتند ساعت‌ها جلسه گذاشتیم با نهادهای مختلف، همچنین مرکز پژوهش‌ها درباره طرح کار تخصصی کرده و البته طرح هنوز در ابتدای کار است.»

مسئول واحد فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق افزود: «به نمایندگان گفتم با این وضعیت، نه‌تنها طرح اجرایی نمی‌شود، بلکه اعتماد مردم به حاکمیت و اعتبار نهاد قانون‌گذار برای مردم نیز ضربه جدی خواهد خورد. البته دیگر تشکل‌ها هم نکات مختلفی را مطرح کردند که ازجمله آن می‌توان به بحث احراز هویت پلتفرم‌های بالای نیم میلیون کاربر که فضا را امنیتی می‌کند، مساله جدی نحوه مذاکره با پیام‌رسان‌ها و اینکه احتمال فیلتر و محدودسازی با این وضعیت جدی است، مطرح شد. همچنین به این موضوع اشاره شد که در این شرایط و بدون بسترسازی و ایجاد اعتماد، مردم وارد پیام‌رسان داخلی نمی‌شوند، زیرا بخشی از نیازهای مردم با این پیام‌رسان‌های خارجی رفع می‌شود و نمی‌توان به‌صورت کامل و دائمی حذف یا محدودشان کرد. آنها هم در پاسخ گفتند: «ما به دنبال فیلتر نیستیم، حامیان فیلتر و کاسبان وی‌پی‌ان و دیتای بین‌الملل دوره‌شان دارد تمام می‌شود و در ادامه از پیام‌رسان‌های دیگری گفتند که پشت درهای کشور، منتظر توافق با شرایط ما هستند.»

محمدی ادامه داد: «بچه‌ها گفتند با شرایط فعلی و ضعف پیام‌رسان‌های داخلی می‌خواهید مردم را برای مخالفت با کاهش پهنای باند فلان اپلیکیشن خارجی بکشانید کف خیابان؟ برای خودتان زشت نیست؟ در پاسخ گفتند دلیل ضعف پیام‌رسان‌های داخلی در این سال‌ها این بود که کفه حمایت، به سمت خارجی‌ها بوده؛ باید تعرفه داخلی‌ها حداقل مثل خارجی‌ها شود که البته از نظر من این نکته درست بود. درباره غیرپاسخگویی کمیسیون سوال کردیم و گفتیم اگر شورای عالی کارآمد نیست، چرا دارید یک نهاد دیگر ایجاد می‌کنید؟ گفتند تا الان نهاد تنظیم‌گر، سازمان تنظیم مقررات بوده که ذیل وزارت ارتباطات است و کاملا دولتی و بدون ذره‌ای پاسخگویی به مجلس و مردم. اما ما ساختاری فرادولتی ایجاد کردیم و رئیس آن دبیر شورای عالی فضای مجازی است، بدون توجه به سلیقه دولت‌ها. اینجا این نکته را مطرح کردیم که ما که با قانون‌گذاری در زمینه فضای مجازی مشکلی نداریم؛ اما نه این قانون فعلی، نه این‌گونه؛ بلکه باید اصلاحاتی برابر ایجاد شود تا بتوان آن را تصویب کرد که در پاسخ گفتند ما تعصبی روی این متن نداریم. اگر حرف درستی ببینیم، اصلاح می‌کنیم. حرف‌های مفصلی زده شد، خیلی از سوال‌هایمان بی‌پاسخ ماند و همین‌طور بسیاری از سخن‌های آنان برایمان قابل‌قبول و قانع‌کننده نبود. درنهایت در دقایق پایانی جلسه پیشنهاد دادند برای ادامه کار، نماینده‌ای از شما در جلسه کمیسیون مشترک طرح، عضو ناظر باشد. قبول کردیم. ما هم گفتیم برای جلسه بعدی، شما را به دانشگاه دعوت می‌کنیم تا با حضور کارشناسان و رسانه‌ها، بحثِ دوطرفه شکل بگیرد و طرح نقد شود و موافقت کردند. ترجیح دادیم با همین دو توافق، جلسه چهارساعته‌مان را تمام کنیم. تنها چیزی که می‌توان درباره این جلسه گفت این است که می‌توان منتظر بود و امید داشت، منتظر برای باز شدن باب بحث و گفت‌وگو حول طرح و امید برای اصلاح آن که البته بستگی به عزم آقایان دارد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار