• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۵-۱۸ - ۰۲:۱۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل:

انتقاد‌های دانشجویان به طرح صیانت پاسخ روشنی نگرفت

جلسه دانشجویان با کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی روز شنبه با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس، آقاتهرانی، یزدی‌خواه و لاجوردی برگزار شد و در نیمه اول تقی‌پور هم حضور پیدا کرد. همچنین احسان خاندوزی از کمیسیون فرهنگی مجلس برای مدت کوتاهی در این جلسه حاضر شد.

انتقاد‌های دانشجویان به طرح صیانت پاسخ روشنی نگرفت

امیرحسین پناهی، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به جلسه‌ای که روز شنبه دانشجویان در کمیسیون فرهنگی پیرامون طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی داشتند توضیح داد: «جلسه دانشجویان با کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی روز شنبه با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس، آقاتهرانی، یزدی‌خواه و لاجوردی برگزار شد و در نیمه اول تقی‌پور هم حضور پیدا کرد. همچنین احسان خاندوزی از کمیسیون فرهنگی مجلس برای مدت کوتاهی در این جلسه حاضر شد.»

وی افزود: «جلسه با مقدمه آقاتهرانی آغاز شد و او ذیل مقدمات به توضیح چرایی اولویت‌دار شدن این طرح پرداخت و به این موضوع اشاره کرد که یک‌سری جوهای منفی علیه طرح ایجاد شد و هدف ما این بود که چنین اتفاق‌هایی نیفتد اما ناگزیر از آن شدیم.» سپس تقی‌پور توضیحاتی درباره حکمرانی فضای مجازی ارائه کرد. بعد نوبت به دانشجویان رسید که در آن ابتدا بسیج دانشجویی صحبت کرد و سپس نوبت به بقیه تشکل‌ها رسید. یکی از مواردی که دانشجویان در این جلسه مطرح کردند این بود که ما اهمیت و اولویت مساله فضای مجازی و همچنین جنبه‌های فرهنگی و امنیتی آن را درک می‌کنیم و رهبری هم برآن بسیار تاکید دارند. توقع ما از کمیسیون فرهنگی هم غیر از رسیدگی به این موضوعات نیست اما در این طرح ایرادات زیاد و نکاتی وجود دارد که باید اصلاح شود.

 پذیرفتند روح طرح، محدود‌سازی و مسدودسازی است

پناهی ادامه داد: «از مباحثی که درخصوص این طرح مطرح شد این بود که از مشکلات اصلی آن عدم اقناع افکار عمومی بوده است و چه قبل و چه بعد از اعلام طرح افکار عمومی را قانع نکردند. همانجا ما این نکته را گوشزد کردیم که چگونه می‌شود کمیسیون فرهنگی باشید و نتوانید یک طرح مجلس را برای عموم مردم فرهنگ‌سازی کنید؟ از دیگر مواردی که در این جلسه مطرح شد روح حاکم بر طرح بود که محدود‌سازی و مسدودسازی را تداعی می‌کند، اما تقی‌پور تاکید داشت هدف از این طرح محدودسازی نیست ولی ما به مساله مجوز در طرح اشاره کردیم که به خودی‌خود انحصارآور است و حالا اگر یک پلتفرمی مجوز نگیرد تکلیفش چه می‌شود؟ اینجا تقی‌پور جواب داد وزارت ارتباطات و وزارت‌های جایگزین برای آن معرفی کند و بعد دوباره ما پرسیدیم که اگر جایگزین معرفی نشود تکلیف این پلتفرم چه خواهد شد و در جواب گفت مسدود می‌شود. در آخر او پذیرفت که روح حاکم بر طرح محدودسازی و مسدوسازی است و مطالبه اصلی دانشجویان این بود که این طرح با این روح محدودسازی و مسدودسازی و بگیر و ببند ادامه روند فیلترینگ‌ تلگرام و طرح جمع‌آوری ماهواره‌ها را خواهد داشت.»

 کمیسیون فرهنگی عملا هیچ برنامه‌ای برای آینده طرح ندارد

عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور گفت: «یکی دیگر از مواردی که مطرح شد اینترنت ماهواره‌ای بود که امروز اگر چه هنوز جا نیفتاده و اگر هم وارد شود در ابتدا بسیار گران خواهد بود اما دیر یا زود ماهواره وارد کشور خواهد شد و بعد از مدتی با قیمت مناسب در اختیار همه مردم قرار خواهد گرفت. همچنین به روح امنیتی حاکم بر این طرح اشاره کردیم.»

پناهی افزود: «آقاتهرانی به این موضوع اصرار داشت که این طرح صیانت نام ندارد بلکه طرح حمایت است و هفت، هشت سال است که در مجلس مطرح شده و زمانی که ما از وی پرسیدیم چرا ابتدا این طرح را اصلاح نکردید که بعد از اصلاح آن را مطرح کنید،  بر این باور بود که هر زمان این طرح را مطرح می‌کردیم سروصدای زیادی می‌شد و هیچ زمانی بهتر از الان نبود؛ چراکه وزیر ارتباطات دولت روحانی دارد می‌رود و وزیر ارتباطات بعدی هم هنوز نیامده و در این دوران بی‌وزیری می‌توان این طرح را به‌راحتی تصویب کرد.»

وی ادامه داد: «مساله نحوه عملکرد کمیسیون فرهنگی مجلس، مساله سرمایه اجتماعی و لزوم سند آموزش سوادرسانه‌ای ازجمله موارد دیگری بود که مورد اشاره دانشجویان قرار گرفت. بعد از اینها آقاتهرانی و یزدی‌خواه شروع به صحبت کردند که از صحبت‌های آنها برآیند اغلب دانشجویان حاضر در جمع این بود که آقایان با ۱۰ سوال که پیش‌فرض ذهنی خودشان بوده است وارد جلسه شده‌اند و صرفا آمده‌اند تا این سوالات را جواب بدهند و اصلا کاری ندارند که ما چه می‌گوییم. هرچه ما انتقاد می‌کردیم و ایرادات را می‌گفتیم یزدی‌خواه می‌گفت، نه باید قانون بگذاریم! ما در جواب می‌گفتیم ما قبول داریم که باید قانون گذاشته شود اما این نوع مدل قانون نوشته شده ضمانت اجرا ندارد اما باز متوجه منظور ما نمی‌شدند و دوباره حرف خودشان را می‌زدند. آقاتهرانی هم وجود ایرادات در طرح را پذیرفت اما وقتی ما نقدهای خود را می‌گفتیم، پاسخ می‌داد که فضای مجازی باید سروسامان بگیرد و قانون داشته باشد و بعد دوباره باز می‌گشت به همان صحبت‌های یزدی‌خواه!»

 حضور 2 نماینده دانشجویی در جلسات بررسی طرح صیانت

عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور، افزود: «این جلسه قرار بود در دو ساعت برگزار شود اما ۴ ساعت به طول انجامید و فایده‌ای که داشت این بود که قرار شد جنبش دانشجویی نقد‌های خود را به این طرح بنویسد و از این به بعد آمدوشد‌های بین مجلس و دانشجویان درباره این طرح وجود داشته باشد و طی آن یکی دو نماینده از جنبش دانشجویی به صورت تخصصی در این جلسات کمیسیون حضور پیدا کنند.»

وی تصریح کرد: «یک نکته خیلی مهمی که کمیسیون فرهنگی و قاضی‌زاده بر آن بسیار تاکید داشت این بود که کنترل‌های اقتصادی که گردش مالی ۵۰ هزار میلیارد تومان پشت ماجرا هستند اجازه نمی‌دهند که این طرح تصویب شود. همچنین مخالفان این طرح را از مردم نمی‌دانستند و بر این باور بودند که یک‌سری افراد پولدار پول‌پاشی کرده‌اند و این طرح را علیه طرح راه انداخته‌اند. ما به آنها گفتیم که طبق نظرسنجی مرکز سنجش و ارزیابی دانشگاه امام صادق 99درصد مردم مخالف با این طرح بودند اما آنها بر سر حرف خودشان ایستادند و تغییر باور ندادند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار