• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۵-۱۷ - ۰۲:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

در پاسداشت روز خبرنگار

خبرنگاران را به‌درستی می‌توان نماد آگاهی‌بخشی، تعهد و مطالبه‌گری، وظیفه‌شناسی و دلسوزی در جامعه دانست؛ چراکه با تلاش‌های بی‌وقفه خود همواره درحال جهاد در عرصه مقدس اطلاع‌رسانی صحیح و آگاه کردن آحاد جامعه هستند، اما اصلی‌ترین رسالت یک خبرنگار همانا روشنگری، تقویت دانش عمومی و آگاهی‌بخشی به جامعه است و همین باعث می‌شود که جایگاه این حرفه بسیار مهم و تاثیرگذار باشد.

رضا همدانچی، مدیرکل روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی: هفدهم مردادماه هر سال، در راستای تکریم تلاشگران عرصه خبر و اطلاع‌رسانی و در سالروز شهادت خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی شهید محمود صارمی، این روز به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری شده است.

خبرنگاران را به‌درستی می‌توان نماد آگاهی‌بخشی، تعهد و مطالبه‌گری، وظیفه‌شناسی و دلسوزی در جامعه دانست؛ چراکه با تلاش‌های بی‌وقفه خود همواره درحال جهاد در عرصه مقدس اطلاع‌رسانی صحیح و آگاه کردن آحاد جامعه هستند، اما اصلی‌ترین رسالت یک خبرنگار همانا روشنگری، تقویت دانش عمومی و آگاهی‌بخشی به جامعه است و همین باعث می‌شود که جایگاه این حرفه بسیار مهم و تاثیرگذار باشد و اگر مزین به خصایل امانتداری، رعایت اخلاق، حفظ‌ شأن قلم و صداقت در گفتار و نوشتار شود، بسیار مقدس خواهد بود.

جایگاه والای خبرنگاری را می‌توان از پرمسئولیت‌ترین مشاغل جامعه قلمداد کرد؛ چراکه این قشر زحمتکش و پرتلاش همواره در قبال ملت، باورها و اعتقادات مردم و پاسداری از مرزهای فرهنگی کشور مسئول هستند.  خبرنگار باید بداند خط‌مقدم مقابله با عملیات روانی دشمنان و بدخواهان ملت در اختیار وی قرار دارد و بر اساس همین رسالت خطیر است که به‌صورت دائمی و شبانه‌روز درحال رصد تحرکات و خبرپراکنی‌های معاندان است.

از سوی دیگر یک خبرنگار بر اساس مسئولیت اجتماعی خود همواره در قبال کژاندیشی و کژرفتاری‌های مسئولان به‌عنوان صدای رسای ملت عمل کرده و در بزنگاه‌های مختلف این وظیفه را بدون کوچک‌ترین ملاحظه به منصه ظهور می‌رساند.

 در همین راستا و پس از استقرار روسای جدید قوای مجریه و قضائیه انتظار می‌رود خبرنگاران در راستای وظیفه ذاتی خود، مطالبه‌گری عمومی را در زمینه‌هایی نظیر عدالت‌طلبی، قانون‌مداری، رعایت حقوق عامه، خدمت‌رسانی و حل مشکلات عدیده مردم، توسعه سیاسی و فرهنگی و خدمات اجتماعی را به مانند قبل در دستورکار قرار داده و با پیگیری‌های مجدانه و مشفقانه خود از مبادی ذی‌ربط و دستگاه‌های متولی، راه را بر انعکاس صحیح تغییرات و روندهای مثبت هموار کرده و از این طریق باعث رشد و بالندگی و ایجاد روحیه امید و نشاط در جامعه شوند.

هنوز شاهدیم خبرنگاران چگونه مخلصانه و ایثارگرانه در عرصه جدال با ویروس کرونا، هم‌دوش با جهادگران و مدافعان سلامت، با تمام توان و امکان، مشغول آگاهی‌بخشی به مردم و پوشش خبری رویدادهای کرونایی درقالب گزارش خبری، فیلم و عکس هستند.

 و سخن آخر  

حقیقت روز خبرنگار تقدیر از زحمات عزیزانی است که با تحمل سختی‌های فراوان، همواره به نگاشتن حقایق می‌پردازند و از این طریق به جریان رشد و توسعه جامعه شتاب بخشیده و همواره به مثابه دیده‌بانان تیزبین و امین کشور در عرصه‌های مختلف خبری و رسانه‌ای، پرچم بیداری و امیدبخشی را به اهتزاز درآورده‌اند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار