• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۵-۱۷ - ۰۱:۲۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
در گفت‌وگوی «فرهیختگان» با محمد امجدی، استاد علوم ارتباطات مطرح شد

بیانیه‌خوانی رسانه نتیجه دوری از واقعیت میدانی

دوری از واقعیت میدانی باعث می‌شود رسانه به یک‌طرفه بودن نزدیک شود و با همین روند پیش برود و بیشتر از اینکه بخواهد اتفاقات را بیان کند، یک بیانیه برای آن ترسیم می‌کند و طبق آن جلو می‌رود. وقتی رسانه از میدان واقعیت دور باشد، راوی اتفاقی خواهد شد که از واقعیت فاصله دارد و همین باعث می‌شود از موضع عقل کل داستان را ببیند.

بیانیه‌خوانی رسانه نتیجه دوری از واقعیت میدانی

رسانه‌ها به‌عنوان رکن اساسی تحولات اجتماعی در دنیای امروز مطرح می‌شوند. در چنین مختصاتی و با توجه به حجم تولید محتوای رسانه‌ای در دنیای کنونی، ما شاهد نقدهای تند و تیزی به‌روش‌های مدیریتی در رسانه رسمی کشور هستیم. به بهانه این موضوع سراغ محمد امجدی، استاد ارتباطات و کارشناس رسانه رفتیم.

امجدی در ابتدای صحبت‌هایش عمق‌بخشی را یکی از ویژگی‌های یک رسانه رو به جلو عنوان کرد و گفت: «عمق یک رسانه از نظر تاثیر بر مخاطب خود، با سرعت آن نسبت معکوس دارد. از نظر تاثیر عمیق و بلندمدت، کتاب و فیلم اگر به‌طرز مناسبی تهیه شوند، عمیق‌تر از سایر رسانه‌های ارتباطی خواهند بود. بعد از کتاب و فیلم، مجله عمیق‌تر از سایر رسانه‌هاست، از بین رسانه‌های سریع، روزنامه عمیق‌تر از تلویزیون و رادیو در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند. باید این را بگویم که فقط در موضوع عمق‌بخشی باید به چند نکته توجه کرد، اینکه رسانه بتواند تحلیل خوبی از اتفاقات ارائه بدهد، موضوعی که این روزها رسانه‌ها از آن رنج می‌برند.»

او در ادامه به مساله دیگری اشاره کرد که می‌تواند در پیشبرد کار یک رسانه بسیار تاثیرگذار باشد و گفت: «مدیریت از ارکان مهم و اثرگذار در جهت‌دهی و هدایت یک رسانه است که ما بسیار در این موضوع ضعف داریم. مدیر موفق با مدبر بودن، شناخت افکار عمومی و شناخت هدف رسانه‌ای می‌تواند رسانه را پیش ببرد. البته این را هم باید بگویم که ویژگی‌های مدیریتی به‌صورت کلی در شاخص‌هایی مانند سواد رسانه‌ای، سابقه رسانه‌ای و اصول روزنامه‌نگاری حرفه‌ای هم تعریف می‌شود. پیش از شروع به کار یک رسانه، به‌طور حتم باید حوزه فعالیت آن درنظر گرفته شود. درواقع یک رسانه باید بداند در چه حوزه‌ای و با چه گروهی از مخاطبان سروکار دارد. این امر می‌تواند شرایط مدیریت یک رسانه را مشخص کند. براساس این مورد که یک مدیر، مجموعه خود را جمع‌آوری کرده و با ترسیم خط‌مشی‌ها، اقدام به فعالیت می‌کند.»

این کارشناس رسانه در ادامه بر اهمیت اقناع افکار عمومی اشاره کرد و گفت: «یکی دیگر از ویژگی‌های یک رسانه پیشرو، توانمندی آن در نفوذ بر افکار عمومی است که قطعا درک این مهم هم به ویژگی‌های یک مدیر رسانه‌ای بازمی‌گردد. برای تحقق چنین امری باید مدیررسانه توانایی این را داشته باشد که مجموعه‌ای را جمع کند که حضور موثر و میدانی در حوزه‌های خبری داشته باشند؛ تیمی که بتواند در ارتباط مستقیم با افکار عمومی قرار بگیرد به‌خوبی می‌تواند نیازهای او را در پوشش خبری درک و تامین کند.»

یکی دیگر از مباحثی که امجدی به آن اشاره کرد، دوری از واقعیت میدانی رسانه‌ها در دنیای امروز بود و در این باره گفت: «برای این موضوع باید یک مثال بزنم، در ماه‌های اخیر ما شاهد اتفاقاتی در جنوب کشور بودیم و مهم‌ترین نکته این بود که یک رسانه رسمی تحلیلی نداشت که بتواند مردم را اقناع کند. برای همین مخاطب به‌دنبال آمار رسانه‌های غیررسمی رفت. این مساله هم از این جهت است که رسانه‌ها، از آن واقعیتی که درحال اتفاق افتادن است، دور هستند، درحالی‌که رسانه باید به‌صورت جدی وارد حوزه‌های خبری شود و آن را پوشش دهد. دوری از واقعیت میدانی باعث می‌شود رسانه به یک‌طرفه بودن نزدیک شود و با همین روند پیش برود و بیشتر از اینکه بخواهد اتفاقات را بیان کند، یک بیانیه برای آن ترسیم می‌کند و طبق آن جلو می‌رود. وقتی رسانه از میدان واقعیت دور باشد، راوی اتفاقی خواهد شد که از واقعیت فاصله دارد و همین باعث می‌شود از موضع عقل کل داستان را ببیند. این شکل پوشش خبر و تحلیل برای مخاطب باورپذیر نیست و در نهایت رسانه مخاطبش را از دست می‌دهد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار