• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۵-۱۷ - ۰۰:۵۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
عابدزاده در گفت‌وگو با مارکا: برایم مهم نبود در لالیگا بازی کنم یا دسته دوم

رویایم بازی در اسپانیا بود

دروازه تیم پونفرادینا قرار است از فصل آینده یک گلر ایرانی داشته باشد. امیر عابدزاده متولد سال 1993 در تهران است. او در یکی از حساس‌ترین دوران‌های این باشگاه راهی اسپانیا شده و البته جدای از این مساله، عابدزاده حدود یک دهه برای رسیدن به این رویا، که بازی کردن در فوتبال اسپانیا بود، جنگیده و حالا به هدفش دست یافته است.

رویایم بازی در اسپانیا بود

به گزارش «فرهیختگان»: روزنامه مارکای اسپانیا به بهانه حضور امیر عابدزاده، سنگربان ملی‌پوش ایرانی در تیم دسته دومی پونفرادینا سراغ او رفته و مصاحبه‌ای با گلر سابق ماریتیمو انجام داده، در مقدمه این گفت‌وگو آمده است: «دروازه‌بان جدید تیم پونفرادینا و پسر احمدرضا، گلر نامدار فوتبال ایران در گفت‌وگو با ما درباره حضورش در تیم جدید خود صحبت کرده است. دروازه تیم پونفرادینا قرار است از فصل آینده یک گلر ایرانی داشته باشد. امیر عابدزاده متولد سال 1993 در تهران است. او در یکی از حساس‌ترین دوران‌های این باشگاه راهی اسپانیا شده و البته جدای از این مساله، عابدزاده حدود یک دهه برای رسیدن به این رویا، که بازی کردن در فوتبال اسپانیا بود، جنگیده و حالا به هدفش دست یافته است. او پسر احمدرضا عابدزاده است، گلر مشهور تیم ملی ایران که در جام‌جهانی 1998 به‌همراه این تیم حضور داشت. امیر زمانی که خیلی جوان بود تصمیم به ترک ایران گرفت تا فوتبالش را در خارج از کشورش دنبال کند. او ابتدا در انگلیس و سپس در آمریکا به دروازه‌بانی مشغول شد و تلاش کرد به سنگربانی خوب تبدیل شود. او که در مسیر کسب تجربه بود به کشورش برگشت و در پرسپولیس، یکی از بزرگ‌ترین باشگاه‌های ایرانی به بازی پرداخت. بااین‌حال همچنان رویایش بازی در لیگ اسپانیا بود. او با انتقال به پرتغال(که در همسایگی اسپانیا قرار دارد) تا حد زیادی به هدفش نزدیک شد. بازی‌های خوبش در ماریتیمو باعث شد خیلی زود به یکی از بهترین گلرهای لیگ این کشور بدل شود و این عملکرد خوب از چشم باشگاه پونفرادینا دور نماند و او سرانجام به اسپانیا آمد.» در ادامه متن گفت‌وگوی مارکا با عابدزاده را می‌خوانید.

ظاهرا دروازه‌بانی در خانواده شما به یک روال تبدیل شده است. پدرت هم یکی از بهترین گلرهای تاریخ فوتبال ایران بوده است.

من همیشه گفته‌ام که الگویم پدرم است، یک اسطوره واقعی برای کشور ما. او دلیل و مشوق اصلی من برای حضور در پست دروازه‌بانی بود. از سه‌سالگی این کار را شروع کردم و او مرا به‌همراه خودش به تمرینات می‌برد و پشت دروازه قرار می‌داد، من هم از تماشای عملکردش لذت می‌بردم. عشق من به فوتبال و دروازه‌بانی از همان‌جا آغاز شد.

شروع فوتبالت چگونه بود؟ابتدا به انگلیس رفتی و دوباره به کشورت برگشتی.

وقتی 14 سالم بود برای ادامه تحصیل به انگلیس رفتم و البته درس و فوتبال را در کنار هم دنبال می‌کردم. حتی در مقطعی تا آستانه امضای قرارداد با تاتنهام هم پیش رفتم اما مشکلی که در ویزایم وجود داشت، باعث شد این موضوع منتفی شود. پس از آن به آمریکا رفتم تا اینکه پیشنهادی از پرسپولیس، بزرگ‌ترین باشگاه ایرانی به دستم رسید و باعث شد دوباره به خانه برگردم.

در بازگشت به ایران اما حدود 6 ماه بازی نکردی. دلیل آن چه بود؟

من در آن زمان پیشنهادهای مختلفی داشتم اما به دلایل مختلف قبول نکردم. احساس می‌کردم زمان تغییر فرا رسیده است و باید برای حضور در اروپا آماده شوم. می‌خواستم برای رسیدن به رویاهایم تلاش کنم، حتی اگر مجبور شوم از پایین‌ترین سطح کارم را ادامه دهم.

و به این ترتیب به لیگ دسته سه پرتغال رفتی.

بله. من ریسک کردم و البته به توانایی‌هایم ایمان داشتم. می‌دانستم که می‌توانم روزی در بالاترین سطح فوتبال اروپا بازی کنم.

البته اشتباه نکردی و بعد از 4 ماه به تیم ماریتیمو در دسته اول این کشور ملحق شدی.

می‌دانستم که با عملکرد خوب و همچنین ذهنیت مثبت می‌توانم به تمامی هدف‌هایم برسم. پرتغال کشوری بود که باعث شد زندگی من کاملا تغییر کند. بازی کردن در لیگ دسته اول این کشور، دعوت به تیم ملی کشورم و حضور در جام‌جهانی اتفاقاتی بود که به‌هیچ‌وجه قابل فراموش شدن نیستند. به این برهه از زندگی‌ام افتخار می‌کنم اما به نظرم دیگر زمان تغییر فرا رسیده بود و باید چالشی جدید را در زندگی‌ام تجربه می‌کردم.

سرمربی کنونی ماریتیمو، جولیو ولازکوئز اسپانیایی است که در لالیگای 2 سابقه مربیگری دارد. آیا او توصیه‌ای برای حضور در تیم جدیدت نداشت؟

نه. من جولیو را به‌خاطر کارهایی که در ماریتیمو انجام داد، تحسین می‌کنم اما ما صحبتی درباره انتقالم و حضور در تیم جدیدم نداشتیم. کسی که من در این‌باره با او مشورت کردم خوزه گومز بود که تجربه زیادی در دسته دوم اسپانیا دارد و به‌خوبی برایم سطح این مسابقات و نوع فوتبالی که در اسپانیا انجام می‌شود، تشریح کرد.

از حضور در تیم پونفرادینا چه توقعی داری؟

من به رویایی که تمام عمر دنبال آن بودم، رسیدم و بسیار خوشحالم که بالاخره در اسپانیا بازی می‌کنم. حس می‌کنم در مسیر درستی قرار دارم که مانع از پیشرفت بیشترم نخواهد شد. به همین دلیل بی‌صبرانه منتظر آغاز فصل جدید رقابت‌ها هستم.

فصلی که برای باشگاه که در آستانه 100سالگی قرار دارد بسیار مهم است.

بله. همه ما از این موضوع آگاه هستیم و می‌دانیم که امسال برای باشگاه اهمیت زیادی دارد. همه بازیکنان انگیزه مضاعفی برای شروع مسابقات دارند و امیدواریم به اهدافی که برای تیم تعیین شده، برسیم.

تو از تیم‌های دسته اولی دیگر کشورها و حتی یک تیم در لالیگا پیشنهاد داشتی. چرا پونفرادینا را برای ادامه فوتبالت انتخاب کردی؟

این تیم را با قلبم انتخاب کردم. من به اسپانیا آمدم تا به رویایم برسم. اصلا برایم مهم نبود در دسته اول بازی خواهم کرد یا دسته دوم. این باشگاه به من اعتماد کرد و من هم آن را حس کردم. این مهم‌ترین نکته برای یک بازیکن است و افتخار می‌کنم حالا بخشی از این باشگاه هستم. امیدوارم با درخشش در لباس پونفرادینا بتوانم پاسخ اعتماد آنها را بدهم و فصل خوبی به‌همراه این تیم داشته باشم.

مهم‌ترین توانایی‌ات به‌عنوان یک گلر چیست؟

مهم‌ترین خصلتی که می‌توانم درباره خود بگویم تعهدم به باشگاه است و اینکه با تمام وجود برای تیمم بازی می‌کنم. نمی‌خواهم درباره توانایی‌های فنی‌ام صحبت کنم. فقط می‌توانم بگویم که از روز اول تا آخرین روزی که در باشگاه هستم تمام توانم را برای موفقیت تیم به‌کار خواهم گرفت.

نخستین روزهای حضورت در باشگاه جدیدت چگونه گذشت؟

خیلی خوب و مثبت بود. این باشگاه مثل یک خانواده بزرگ است. شاید تیم نامداری نباشیم اما انگیزه زیادی برای بهتر شدن داریم. این چیزی بود که دنبالش می‌گشتم؛ باشگاهی که بتوانم در آنجا به اهدافم برسم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار