• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۵-۱۲ - ۰۱:۱۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس مرکز تحقیقات مدیریت توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه ارومیه دانشگاه آزاد:

راهکارهای بهینه‌سازی مصرف آب را ارائه می‌دهیم

فلسفه ایجاد مرکز تحقیقات مدیریت توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه ارومیه به‌واسطه اهمیت موضوع آب بود. با توجه به این رسالت مرکز تحقیقات در ابتدای امر پیشنهادها و نظرات خود برای مدیریت بهینه منابع آب مطرح کرد؛ یکی از دلایل اصلی که به‌واسطه آن شاهد کم شدن میزان مصرف بهینه آب بوده یا به‌طورکلی محدودیتی که درخصوص منابع آب داریم، به‌واسطه مشکلاتی است که در زمینه مصرف آب وجود دارد.

راهکارهای بهینه‌سازی مصرف آب را ارائه می‌دهیم

سارا طاهری، روزنامه‌نگار: ابراهیم رمضانی، رئیس مرکز تحقیقات مدیریت توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه ارومیه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز نیز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «شروع کار در مرکز تحقیقات مدیریت توسعه پایدار به‌واسطه مشکلات بحران منابع در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بود. نیازسنجی و تعیین اولویت اقدامات لازم برای رسیدن به توسعه پایدار و استقرار سیستم مدیریت محیط زیست و افزایش سطح آگاهی جامعه و شناساندن روش‌های صحیح استفاده از محیط‌‌زیست و منابع آن از اهداف تاسیس این مرکز بوده است.»

او در ادامه تصریح کرد: «بنابراین فلسفه ایجاد مرکز تحقیقات مدیریت توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه ارومیه به‌واسطه اهمیت موضوع آب بود. با توجه به این رسالت مرکز تحقیقات در ابتدای امر پیشنهادها و نظرات خود برای مدیریت بهینه منابع آب مطرح کرد؛ یکی از دلایل اصلی که به‌واسطه آن شاهد کم شدن میزان مصرف بهینه آب بوده یا به‌طورکلی محدودیتی که درخصوص منابع آب داریم، به‌واسطه مشکلاتی است که در زمینه مصرف آب وجود دارد، درواقع علت‌هایی است که معلول آن را در قالب کم شدن آب دریاچه ارومیه و محدودیت منابع آب شاهد هستیم.» رئیس مرکز تحقیقات مدیریت توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه ارومیه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز توضیح داد: «اصلی‌ترین مساله‌ای که حوضه آبریز این دریاچه با آن مواجه بوده و مرکز تحقیقات مدیریت توسعه پایدار ماموریت دارد به‌دنبال آن باشد، کشف و شناسایی مشکلاتی است که باعث بحران آب دریاچه ارومیه شده است. خشک شدن این دریاچه یا کم بودن میزان آب برای استفاده به‌عنوان یک معلول دیده می‌شود که علت آن استفاده نادرست از منابع آبی است.» رمضانی در ادامه تصریح کرد: «درصد کمی از کاهش منابع آبی به خشکسالی برمی‌گردد؛ بیشترین علت درخصوص مشکلات منابع آبی بحث مدیریت منابع و مصرف آب است، بنابراین مرکز تحقیقات مدیریت توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه ارومیه دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه روی همین موضوع تمرکز کرده و دنبال روش‌هایی برای کاهش، تعدیل و بهینه کردن مصرف آب است.»  او خاطرنشان کرد: «اگر فرهنگ و آموزش مناسبی از لحاظ میران مصرف و مدیریت منابع آب و به‌طورکلی بهبود شاخص‌های مرتبط با آب را داشته باشیم، می‌توانیم بسیاری از بحران‌ها را مدیریت کنیم. در همین راستا مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز به‌دلیل اهمیت موضوع، روی این مباحث تمرکز کرده است، به‌طور مثال در بحث کشاورزی جایگزین کردن فعالیت‌هایی که به‌نوعی بتوانند مصرف آب را به حداقل برسانند در این مرکز پیگیری می‌شوند.» او ادامه داد: «به‌عبارت بهتر در بحث مدیریت منابع آب، به‌دنبال این هستیم که فعالیت‌های جایگزین یا اصول و مبانی‌ای تعریف کنیم که به ما کمک کنند تا بتوانیم از منابع آبی به‌درستی استفاده کنیم. اینها مواردی است که در دستور کار مرکز تحقیقات مدیریت توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه ارومیه قرار گرفته و در همین راستا فعالیت‌های خود را پیش می‌برد.» رئیس مرکز تحقیقات مدیریت توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه ارومیه دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه توضیح داد: «یکی از پروژه‌هایی که براساس سازمان حفاظت محیط‌‌زیست در مرکز تحقیقات‌مان مطرح کردیم، آموزش درخصوص فعالیت‌هایی است که در حوضه آبریز در شهرستان‌ها مصرف آب را به‌حداقل برسانیم. متاسفانه حوزه کشاورزی و صنعت بیشترین منابع آب را مصرف می‌کنند و اگر بتوانیم راندمان و بازه مصرف آب را بهینه کنیم با مشکل منابع آب مواجه نمی‌شویم.»

رمضانی گفت: «هدف مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد واحد ارومیه پیشبرد و تعریف استراتژی‌هایی است که می‌تواند در بحث منابع آب به ما کمک کند با توجه به ظرفیت‌های موجود از توان منطقه خود به‌شکل بهینه استفاده کنیم و به توسعه پایدار برسیم. می‌خواهیم برنامه، راهبردها و راهکارهایی ارائه دهیم که بر اساس آن مصرف آب را تعدیل و بهینه کنیم.»

او عنوان کرد: «مرکز تحقیقات مدیریت توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه ارومیه به‌دنبال آن است که فعالیت‌هایی انجام دهد تا براساس آن، مصرف آب بهینه شود و مدیریت منابع آب بهبود و بازنگری شود. یکی از پروژه‌های ما در این مرکز تحقیقات شناسایی کیفیت آب‌های زیرزمینی است، به‌دنبال این هستیم که این آب‌ها را نیز تصفیه کنیم تا امکان استفاده آن حتی برای آب شرب فراهم شود.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار