• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۵-۱۰ - ۰۱:۱۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
عبدالله ایزدپناه، رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

استاندار خوزستان باید در حد وزیر باشد

بعد از تحلیف به احتمال قوی کابینه به مجلس معرفی شود. پس از آن نمایندگان به‌دنبال بررسی سوابق وزرای پیشنهادی خواهند رفت. بر همین اساس احتمال کمی وجود دارد استانداران ویژه در آن روز اعلام شوند.

استاندار خوزستان باید در حد وزیر باشد

سیدشایان ابهری، روزنامه‌نگار: سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب، وعده‌ تعیین استاندار ویژه برای خوزستان و سیستان‌وبلوچستان را داده است. برای بررسی این وعده رئیس‌جمهور منتخب و مطالبه‌هایی که متوجه استاندار ویژه خواهد بود، با عبدالله ایزدپناه، رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان و نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم. متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

استاندار ویژه خوزستان، باید دقیقا چه شاخصه‌هایی داشته باشد تا بتواند پاسخگوی مطالبات مردم و حل‌کننده مسائل جاری استان باشد؟

خوزستان، استانی با شرایط خاص است. اولا استان پهناوری است، ثانیا پنج میلیون جمعیت با گستردگی زیاد دارد. این استان مشکلات عدیده‌ای در زیرساخت‌ها، اشتغال و بسیاری دیگر از زمینه‌ها دارد. همان‌طور که شنیده‌اید، درباره مساله آب، تنش‌‌‌هایی ایجاد شد که با حمایت مسئولان، بخشی از این مشکلات رفع و رجوع شد. رئیسی که در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری به خوزستان آمده بود و مشکلات خوزستان را از نزدیک دید، اشاره کرد که خوزستان، باید به‌طور ویژه دیده بشود. او وعده‌ داد که ما در این استان و بعضی استان‌‌های دیگر استاندار ویژه منصوب خواهیم کرد.  بعد از این قضیه هم در دیدارهایی که ما با رئیس‌جمهور منتخب داشتیم، رئیسی به این مساله اشاره داشت که حتما خوزستان و احتمالا چند استان دیگر نیز استانداری ویژه خواهند داشت. زمانی که استاندار ویژه مشخص شود، استاندار آن استان ویژه، به‌نوعی در رده معاونان رئیس‌جمهور محسوب می‌شود و در هر جلسه‌ای از هیات دولت که نظر رئیس‌جمهور باشد، امکان حضور دارد. استاندار ویژه با حضور در جلسه هیات دولت، مشکلات استان را به‌طور ویژه مطرح می‌کند و درجهت حل آنان قدم برمی‌دارد.  این نوید خوبی برای استان خوزستان و مایه خوشحالی است. استاندار ویژه، اختیارات ویژه‌ای دارد و می‌تواند در جایگاه معاون رئیس‌جمهور محسوب شود، لذا این می‌تواند برای استان گره‌گشا باشد. استاندار ویژه، می‌تواند بدون فوت وقت و بدون واسطه، با حضور در جلسات هیات دولت، با حضور وزرا و رئیس‌جمهور و معاونان رئیس‌جمهور مشکلات را بررسی و برای رفع آنان اقدام کند.

جدی‌ترین معضلات استان خوزستان که استاندار ویژه باید در جهت حل آنان قدم بردارد کدام است؟

یکی از مشکلاتی که اخیرا استانداری با آن دست‌وپنجه نرم کرده، مشکل حوزه آب استان است؛ یعنی تنش آبی، هم در حوزه آب، هم فاضلاب، هم در حوزه آب‌های سطحی و هم مساله سیلاب‌ها. اینها از اساسی‌ترین مشکلات خوزستان به‌نظر می‌رسد، اما اگر مقداری فراتر نگاه کنیم، مشکل اساسی در خوزستان، مشکل اشتغال و بیکاری است!

با وجود اینکه استان مرکز نفت، گاز و معادن است، زمین‌های مرغوب کشاورزی و سدهای مختلف دارد، اما متاسفانه در مساله بیکاری، خوزستان در رده دوم یا سوم کشور قرار دارد. این واقعا برازنده استانی که این همه منابع و درآمد دارد، نیست. بالای 75 درصد درآمدهای کشور متعلق به خوزستان است، اما الان سومین استان در نرخ بیکاری است.

بعد از بحث آب که فعلا به‌خاطر تنش آبی موجود، با آن درگیر هستیم، مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشکل بحث اشتغال و بیکاری است، در حوزه راه‌ها هم دچار مشکل هستیم، مساله راه‌های استان، یک مشکل اساسی است؛ بنابراین اگر قرار است یک منطقه‌ای، یک استانی، یک شهرستانی یک جایی آباد شود، اولین نکته موردنظر این است که راه‌های منتهی به آن منطقه اصلاح شود. تا زمانی که راه‌‌ها اصلاح نشود، خدمت‌رسانی و رفت و آمد به آن نقطه هم سخت است. لذا در حوزه راه‌‌ها هم فکر می‌کنم مشکلاتی وجود دارد که ان‌شاءالله این مشکلات در دولت آینده حل شوند.

البته بحث اساسی دیگری هم هست و آن، طرح رهبرمعظم‌انقلاب، معروف به 550 هزار هکتاری است که از سال 75 تا الان به اتمام نرسیده است. فاز اول آن تقریبا جلو رفته، ولی فاز دومش پیشرفت چشمگیری نداشته است.

اگر این موضوع به‌عنوان یک برنامه جدید در دستورکار دولت آینده باشد، بخش زیادی از اشتغال حل خواهد شد و تولید محصولات کشاورزی در استان افزایش پیدا خواهد کرد.

این وعده و عملی شدن آن را چقدر باید در بازسازی اعتماد مردم استان و ترمیم شکاف‌ها میان مسئولان و مردم موثر دانست؟

به‌طور حتم تعیین استاندار ویژه می‌تواند شکاف بین مردم و دولت که در چند سال گذشته در خوزستان توسعه پیدا کرده را کمتر کند. مردم از شنیدن این خبر خوشحالند. آنها می‌دانند استاندار ویژه اختیارات ویژه‌ای دارد. استاندار ویژه یعنی نگاه دولت به استان ویژه است. وقتی استانی ویژه شد، دولت خود را موظف می‌داند سرمایه‌گذاری ویژه‌ای در آن با هدف رفع مشکل انجام دهد. لذا مردم از این بابت بسیار خوشبین هستند و من هم به‌عنوان نماینده خوشبینم و این را به فال نیک می‌گیرم. قطعا اگر این اتفاق بیفتد، استان به خوبی اداره می‌شود. البته این به شرطی است که یک استاندار در خور نام استان خوزستان انتخاب شود. یعنی هر فردی نمی‌تواند استاندار این استان پرچالش و با جمعیت 5 میلیون نفری شود. لذا شرط اولیه این است که استاندار انسان قوی، باتجربه و نخبه باشد. به‌نظرم استاندار خوزستان باید در حد وزیر باشد. این می‌تواند تغییرات اساسی در نگاهی که ما به آینده استان داریم، ایجاد کند.

گفته می‌شود استانداران ویژه در همان مراسم تحلیف معرفی خواهند شد. چقدر این خبر صحیح است؟

خیر، بعید می‌دانم. در تحلیف برنامه‌های دیگری پیش‌رو است. بعد از تحلیف به احتمال قوی کابینه به مجلس معرفی شود. پس از آن نمایندگان به‌دنبال بررسی سوابق وزرای پیشنهادی خواهند رفت. بر همین اساس احتمال کمی وجود دارد استانداران ویژه در آن روز اعلام شوند.

در روزهای گذشته برخی گمانه‌زنی‌ها از احتمال تعیین محسن رضایی به‌عنوان استاندار ویژه خوزستان حکایت داشته است. شما چیزی در این باره شنیده‌اید؟

 نمی‌دانم. من هم شنیده‌ام. البته سطح رضایی در ردیف ریاست‌جمهوری است، اما اگر او استانداری را بپذیرد، مایه افتخار ما است. سطح او بالاتر از این حرف‌هاست ولی اگر بپذیرد برای خوزستان باعث خوشحالی است، اما نمی‌دانم چقدر صحت داشته است.

اگر این خبر صحت داشته باشد، انتصاب رضایی چقدر مثبت و مورد اقبال مردم استان خواهد بود؟

رضایی شخصیت تراز اول است. ایشان فرزند خوزستان است و خوزستان را به‌طور کامل می‌شناسد. او فرمانده جنگ بود و در زمان جنگ، خوزستان را نقطه به نقطه اداره می‌کرد. رضایی استان را می‌شناسد و به آن اشراف کامل دارد. او جدا از این، اقتصاددان است و برنامه‌های اقتصادی خوبی برای کشور دارد. با پذیرش استانداری، رضایی قطعا دستش بازتر و توانمندتر است. اینها نکات مثبت آقا محسن هستند. من نمی‌دانم چقدر این صحت داشته باشد. در روزهای گذشته با توجه به مشکلات خوزستان گمانه‌زنی‌هایی شده، ولی هنوز زود است برای اینکه استاندار معرفی شود. مساله نخست ما بررسی وزرای پیشنهادی است. باید کابینه معرفی شود و سپس وزیر کشور رای اعتماد بگیرد و پس از آن استانداران شناسایی شده و با نظر موافق رئیس‌جمهور انتخاب شوند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

میکائیل دیانی، فعال فرهنگی:

ترمیم شکاف‌ها؛ اولین ماموریت پزشکیان

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول؛

پروژه مدد به مسعود پزشکیان

مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر سیاست خارجی:

آقای پزشکیان! این شما و این جهان واقعی

محمدرضا کردلو، فعال فرهنگی:

آری، اینچنین است برادر!

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار