• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۵-۰۹ - ۰۱:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
اختتامیه نخستین جشنواره شعر امید با حضور دکتر ولایتی و دکتر طهرانچی برگزار شد

جوانه شعر امید در دانشگاه آزاد اسلامی

اختتامیه جشنواره شعر امید به همت معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد و نفرات برتر در اختتامیه دوقسمتی این جشنواره به ارائه آثار خود پرداختند.

جوانه شعر امید در دانشگاه آزاد اسلامی

اختتامیه جشنواره شعر امید به همت معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد و نفرات برتر در اختتامیه دوقسمتی این جشنواره به ارائه آثار خود پرداختند. این جشنواره ابتدا در سطح واحدهای مختلف دانشگاه و با همکاری کانون‌های دانشجویی شعر و ادب و با داوری اساتید گروه‌های ادبیات برگزار شد و درنهایت ۱۲۰۰ اثر به مرحله کشوری راه یافتند. آثار راه‌یافته به مرحله کشوری ۲ بار داوری شدند و ۳۲ اثر برگزیده با نظر سه تن از شاعران برجسته کشور؛ محمدمهدی سیار، علی‌محمد مودب و میلاد عرفان‌پور انتخاب شدند.

محفل شعرخوانی ۱۳ نفر از برگزیدگان روز پنجشنبه ۷ تیر برگزار شد و ۱۹ نفر دیگر نیز در بخش دوم اختتامیه که روز گذشته برگزار شد، اشعار خود را قرائت کردند.

دکتر علی‌اکبر ولایتی رئیس هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی، مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌ها، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس و فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم حضور داشتند.

رئیس هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی به‌مناسبت عید غدیر خم اشعاری در وصف این روز را در محفل شعرخوانی جشنواره شعر امید خواند.

جریان جشنواره شعر امید در دانشگاه آزاد اسلامی مستمر باشد

دکتر محمدمهدی طهرانچی در این برنامه با بیان اینکه توجه به ادبیات در این فضایی که ما قرار داریم یک رسالت اجتماعی مهم است که باید به آن توجه شود، گفت: «فضای مجازی هجمه‌ای در جهان ما به‌وجود آورده است که یکی از وجوه آن دورکردن جوانان از فرهنگ خودشان است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «ادبیات و زبان مادری ریشه در معرفی تفکر انسان‌ها دارد و ملت‌ها با ادبیات‌شان شناخته می‌شوند. شعر برآمده از یک زبان حال اجتماعی است و شاعر درحقیقت آیینه بازتاب‌کننده جامعه خود و مفاهیم متعالی پیرامون است. درواقع شعر شاعر متعلق به خود نیست و بیانگر آن چیزی است که در جامعه وجود دارد.»

دکتر طهرانچی افزود: «آنچه خداوند در قرآن می‌فرماید که آیات قرآن شعر نیستند، در مذمت شعر نیست بلکه در اهمیت قرآن است و می‌خواهد بیان کند که کلام وحی بالاتر و ارزشمندتر از شعر است.»

وی با بیان اینکه ما نیازمند توجه و احیای شعر در جامعه هستیم، گفت: «باید به ادبیات و زبان که شعر مهم‌ترین وجهه آن است و درحقیقت به‌عنوان گل و میوه این درخت است توجه کنیم.»

دکتر طهرانچی ادامه داد: «زبان فارسی، زبانی است که در تلاطمات اجتماعی مختلف خود را حفظ کرده و یکی از نکات برتری که در این زبان خودش را همواره تجلی بخشیده، شعر است. ما باید برای این زبان و عزیزانی که این نعمت را خداوند روزی آنها قرار داده است، ارزش قائل باشیم.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با تشکر از معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه که این حرکت را در دانشگاه آزاد اسلامی به راه انداخته‌اند، ابراز امیدواری کرد که این حرکت یک جریان مستدام باشد.

شعر، ابزاری برای ماندگاری ارزش‌های ملت است

مصطفی رستمی، مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌ها در «محفل شعرخوانی برگزیدگان اولین جشنواره شعر امید» ضمن تشکر از دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی این دانشگاه اظهار کرد: «درحال حاضر به‌خوبی از ظرفیت‌های فرهنگی استادان، کارکنان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استفاده می‌شود.»

وی با بیان اینکه شعر و شعرخوانی موضوعی ساده‌ و تفریحی نیست، گفت: «شعر زبان گویای جامعه است که باید به آن به‌صورت علمی و دقیق پرداخته شود.»

مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: «شعر و ادبیات را باید ویترین جامعه بدانیم. اگر ادبیات جریان حامل اتفاقات و تاریخ ملت باشد، به‌طور قطع شعر به‌عنوان قالب ارائه‌دهنده هویت، تاریخ و آمال و آرزوها، بیان سختی‌ها و پیروزی‌های ملت، دارای اهمیت بسیار است.»

وی ادامه داد: «شعر بیان‌کننده هویت ملت‌ها است و ما به اندازه قدمت فرهنگ بشری، تاریخچه شعر داریم.»

رستمی مطرح کرد: «شعر و انواع قالب‌های شعر از دستاوردها و محصولات بشر است. شعر هنری است که ارائه‌دهنده مسائل و ارزش‌های ملت‌ها است.»

این مسئول با اشاره به شعر متعهدانه عنوان کرد: «شاعران فرامانروایان جوامع هستند. شعر اگر متعهدانه باشد قطعا رسالت و ماموریت و مسئولیت خود را در جامعه به‌درستی انجام می‌دهد و جایگاه خاصی بین مردم دارد.»

وی با تاکید براینکه اسلام توجه خاصی به شعر متعهدانه دارد، گفت: «شعر و قالب‌های سرودن آن همواره مورد توجه بزرگان دین ما بوده است.»

 رستمی اظهار کرد: «شعر و شاعران، افکار، ‌انگیزه و جریان‌سازی را برای عموم مردم جامعه به‌وجود می‌آوردند.»

مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌ها عنوان کرد: «درحال حاضر شعر و شاعری به برکت انقلاب اسلامی نسبت به 200 سال گذشته جهش چشم‌گیری داشته است. البته تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری داریم.»

وی اضافه کرد: «درحال حاضر شاهد رویش شاعر جوان و توانمند به برکت انقلاب و توجه مقام‌معظم‌رهبری به شعر، در کشور هستیم.»

رستمی با بیان اینکه شعر، ابزاری برای ماندگاری ارزش‌های ملت است، گفت: «توفیق، ارتقا و حفظ شعر و شاعران در کشور را باید از خداوند طلب کرد.»

مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌ها افزود: «درحال حاضر نظام‌های استبدادی و سلطه‌گر به‌دنبال ناامید کردن مردم، کوچک کردن دستاوردهای انقلاب و بزرگ کردن ضعف‌های کشور هستند. شاعران در این بین باید از ملت و مظلومیت مردم در جهان و مقابل این ظالمان دفاع کنند.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «کیفیت، محتوا و قالب شعر دارای اهمیت فراوانی است. ما باید بتوانیم با حفظ قالب‌های شعر گذشته که میراث هستند، نوآوری در اشعار و قالب‌های سرودن شعر را نیز درنظر داشته باشیم.»

 تاسیس رشته «شعر درمانی» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

سیدمحمود آقا میری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در در «محفل شعرخوانی برگزیدگان اولین جشنواره شعر امید» از تاسیس رشته «شعر درمانی» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی خبر داد و گفت: «چند ماهی است کارشناسان با بررسی علمی در تلاش برای تاسیس این رشته بودند.»

وی ادامه داد: «تاسیس رشته شعردرمانی محصول همکاری اعضای هیات‌علمی 2 دانشکده ادبیات و روانشناسی واحد تهران مرکزی است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی درباره اهداف تاسیس رشته شعردرمانی بیان کرد: «درحال حاضر اهمیت شعر در تسکین و آرام‌بخشی در جهان به اثبات رسیده است. این رشته نیز با هدف به‌روز شدن علم روانشناسی تاسیس شده است.»

آقامیری ادامه داد: «رشته «شعردرمانی» رشته‌ای میان‌رشته‌ای در دانشگاه است. این رشته تحصیلی گرایش جدید برای بین 2 حوزه ادبیات و روانشناسی خواهد بود.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با بیان اینکه رشته «شعردرمانی» پیش‌تر در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاسیس و تدریس می‌شود، گفت: «از تجارب استادان، متخصصان و کارشناسان رشته شعردرمانی این دانشگاه برای تاسیس این رشته در واحد تهران مرکزی استفاده شده است.»

وی ضمن تشکر از مسئولان برای برگزاری «محفل شعر امید» بیان کرد: «این محفل با توجه به نزدیک شدن به ایام محرم از اهمیت بسیاری برخوردار است و امیدواریم با کاهش همه‌گیری ویروس کرونا امسال شاهد برگزاری مراسم عزاداری محرم در کربلا و پیاده‌روی اربعین باشیم.»

 برگزیدگان محفل شعر امید معرفی شدند

در پایان مراسم، پنج شاعر به‌عنوان برگزیدگان جشنواره توسط هیات‌داوران انتخاب و معرفی شدند. مهدی زارعی از استان البرز واحد کرج، سمیرا عاطفی از استان تهران واحد رودهن، عباس احمدی از استان اراک واحد مرکزی، محمدحسین بهرامیان از استان فارس واحد استهبان، مهدی علیمردان از استان مرکزی واحد خمین، به‌عنوان 5 نفر برگزیده این جشنواره معرفی شدند.

گفتنی است فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی پیش‌تر اعلام کرد که حدود 1200 اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که از این میان 32 شعر به مرحله کشوری راه یافتند. درنهایت نیز با نظر کارشناسی هیات‌داوران، پنج شعر به‌عنوان اشعار منتخب، معرفی شدند.

اسامی ۳۲ برگزیده نخستین جشنواره شعر امید دانشگاه آزاد

فرزاد جهانبین با اشاره به برگزیدگان جشنواره شعرخوانی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: «جشنواره شعر امید با شعرخوانی 32 شاعر برگزیده در دو روز به پایان رسید. این آغاز یک مسیر جدید در دانشگاه است. در روز دوم نیز ریاست محترم دانشگاه نیز حضور داشتند و همچنین رئیس محترم نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌ها به ایراد سخنرانی پرداختند. این 32 شاعر از میان 1200 شاعر برگزیده شدند و حقا آثاری دلنشین و فاخر ارائه کردند.» وی افزود: «براساس نظر هیات‌محترم داوران از این 32 شاعر برگزیده که همگی مورد تجلیل قرار می‌گیرند 5 شاعر به عنوان شاعربرتر انتخاب شدند. به همه آنها که شرکت کردند و به این 32 نفر و به این 5 نفر صمیمانه تبریک عرض می‌کنم.» جهانبین با اشاره به اینکه آثار برگزیده تحت عنوان کتابی منتشر خواهد شد، گفت: «مجموع اشعار برگزیده نیز آماده شد و به‌زودی در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. از همه واحدهای دانشگاهی، کانون‌های شعر و ادب وگروه‌های آموزشی زبان و ادبیات فارسی که نقش اصلی را در این اقدام بزرگ داشتند تشکر می‌کنم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار