• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۵-۰۹ - ۰۲:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۱
  • 0
  • 0

به بورس تهران خوشبین باشیم؟

با درنظر گرفتن روند رو به رشد نقدشوندگی در شرایط کنونی و و حمایت‌ها توانسته خوشبینی را به بورس تهران بازگرداند و هیجانات ناشی از ریزش و اصلاح شاخص را به میزان چشم‌گیری کاهش دهد. همچنین روند صعودی قیمت کامودیتی‌ها و قیمت نفت نیز توانسته این امر را میسر کند و وضعیت صورت‌های مالی شرکت‌ها را بهبود ببخشد.

مجتبی جعفری، پژوهشگر بازار سرمایه: با انتشار اخبارهای ضدونقیض از مذاکرات وین و اختلافات پیرامون جوانب مختلف آن، سرمایه‌گذاران بازار سرمایه هنوز با دید تردید به مذاکرات نگاه می‌کنند. طبیعی است که درصورت حصول نتایج مناسب از این مذاکرات، می‌توان به روند کاهشی قیمت دلار چشم داشت، موضوعی که حداقل از کانال نرخ ارز، بر بازار سرمایه تاثیر منفی خواهد گذاشت؛ چراکه اکثر سهام‌های تاثیر گذار و غالب بازار سهام آنهایی هستند که غالب درآمد آنها از صادرات به عمل می‌آید. هرچند صادرات محصولات و فرآورده‌ها مسیر رو به رشدی خواهند گرفت، اما این امر با توجه به کاهش قیمت دلار و قدرتمند شدن پول ملی درمجموع تاثیر منفی بر بورس تهران خواهد داشت. اما باتوجه به مفاد گزارش سه‌ماهه محمدجواد ظریف که در تاریخ 21 تیرماه به مجلس ارائه شد در آن خبر از واگذاری ادامه مذاکرات به کابینه دولت جدید توانست بازار سرمایه را تاحدودی از تنش‌ها دور کند و پیرو آن اخبار‌ها درجهت به بن‌بست رسیدن مذاکرات را علت اصلی این واگذاری به کابینه جدید دولت خواندند که این امر توانست تا حدودی مردم را به مذاکرات بدبین کند. انتشار مداوم و ضد و نقیض اخبار در راستای توافقات می‌تواند از تاثیر آن در آینده بکاهد یا حتی اثر آن را بر بازار بورس تهران برای کوتاه‌مدت خنثی کند. از عمده مشکلات بورس تهران ورود نکردن پول‌های هوشمند حقیقی به بازار که از عواقب ریزش اخیر به حساب می‌آید، نباید غافل شد. اعتماد مجدد به این بازار قطعا زمان‌بر و خواهان تحرکات مثبت در جهت حفاظت و صیانت از دارایی‌های سرمایه‌گذاران است. اما در هفته گذشته با توجه به جو روانی مثبت همچنین خروج پول اشخاص حقیقی از صندوق‌ها با درآمد ثابت و افزایش قابل توجه سرانه معاملات خرد و ثبت رکورد جدید در سال 1400 و همچنین شکست رکورد تراز سرانه معاملات پنج‌ماهه اخیر که در 22تیرماه به‌وقوع پیوست از جهتی دیگر تحرکات مثبت حقوقی‌ها و حمایت‌های قابل توجه از برخی شاخص‌ساز‌ها و همچنین گزارش‌های

3 ماهه شرکت‌ها با توجه به عملکرد مناسب نسبت به سال گذشته و همچنین اخبار‌های خوب و تاثیرگذاری که از مجامع شرکت‌ها پخش شد، می‌تواند نویدبخش روند صعودی بازار برای مدتی باشد.

 با درنظر گرفتن روند رو به رشد نقدشوندگی در شرایط کنونی و و حمایت‌ها توانسته خوشبینی را به بورس تهران بازگرداند و هیجانات ناشی از ریزش و اصلاح شاخص را به میزان چشم‌گیری کاهش دهد. همچنین روند صعودی قیمت کامودیتی‌ها و قیمت نفت نیز توانسته این امر را میسر کند و وضعیت صورت‌های مالی شرکت‌ها را بهبود ببخشد. تمامی اقتصاددان‌ها بر رشد قیمت‌های جهانی با کاهش یافتن و یا از بین رفتن ویروس کرونا اتفاق نظر دارند که می‌تواند در جهت سرمایه‌گذاری درازمدت خوش‌بینی ایجاد کند. از جهتی دیگر رکود چشمگیر بازار‌های موازی از جمله بازار املاک و خودرو توانسته حرکت پول به‌سمت بازار سرمایه را نیز قوت ببخشد که پیش‌بینی می‌شود این رکود طولانی‌مدت نیز باشد.

حواشی‌ها پیرامون ارز‌های دیجیتال و مشکلات اخیر صرافی‌ها تاثیر بسزایی بر رشد بازار بورس تهران و خروج پول از بازار رمز ارز‌ها و سوق آن به بازار بورس تهران را داشته که می‌توانیم به آن نیز خوشبین باشیم. دولت جدید به ریاست سیدابراهیم رئیسی نیز در سخنرانی انتخاباتی خود توجه بسزایی به بازار سرمایه داشته و وعده‌های مناسبی در راستای حفظ سرمایه مردم توام با رشد آن در بازار سرمایه را داده است که همین امر نیز می‌تواند دید مثبت را به بازار القا کند.

اما از جهت دیگر باید توجه داشت هیات وزیرانی که به مجلس معرفی می‌شوند از چه اشخاصی متشکل شده آیا می‌توانند رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مردم دریافت کنند یا خیر؟ کشمکش میان دولت قبل و مجلس بسیار پرحاشه دنبال می‌شد که با تغییر کابینه دولت می‌توان به خاتمه یافتن این کشمکش‌ها حداقل به مدت کوتاهی امیدوار بود. همچنین دولت با وعده در جهت تشکیل تیم‌های ویژه اقتصادی که در مناظره‌ها به آن اشاره کرده بودند مردم را به بهبود وضعیت کنونی امیدوار نگه داشتند. اما از منظر تکنیکالی هم باید بورس تهران مورد بررسی قرار گیرد. باید توجه داشت شاخص کل که در روند نزولی خود که هیچ توجهی به حمایت‌های خود نداشت، اما اکنون بالعکس در روند صعودی به تمامی مقاومت‌ها خود واکنش می‌دهد که نشان ترس ناشی از ریزش مجدد بازار را عیان می‌کند که جلب اعتماد در این راستا زمانبر خواهد بود و نیاز به حمایت‌های دولت دارد. اما مدتی است شاخص روند صعودی به خود گرفته و مقاومت استاتیک مهمی که شاخص کل برای ادامه روند صعودی با آن درگیر است حوالی یک‌میلیون‌وسیصدوبیست هزار واحد است که با شکستن آن می‌توان به بازار بورس تهران خوشبین بود و روند میان‌مدتی آن را صعودی درنظر گرفت.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۱
1400/05/09 - 09:41پاسخ00

user

عالی بود ممنون

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدباقر شیرمهنجی، سیاست‌پژوه اقتصاد:

قیدگذاری غلط برای مشارکت مردم؛ رفتن به بیراهه

لابی باکو در تهران چگونه منافع ملی را گروگان گرفته است؟

بازگشایی سفارت به قیمت مصادره املاک ایران

محمد‌صادق تراب‌زاده‌جهرمی، پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کنترل عایدی بادآورده سرمایه به‌عنوان ‌انگیزه ضد تولید

سیدمحمد صادق‌ شاهچراغ، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کلان‌شاخص حکمرانی بانک مرکزی بر شبکه بانکی

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه‌ اقتصادی:

معمای «طبقه‌ متوسط» در ایران

اکبر احمدی، دانش آموخته اقتصاد:

ضعف و سوءتفاهم در تعریف «استقلال»

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

نقاط ضعف و قوت آقای اقتصاددان

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

«بخش خصوصی» در منظومه‌ فکر اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

زورآزمایی برای حذف یک میراث مخرب

محمدباقر شیرمهنجی، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

نظام اقتصادی قانون اساسی: اسلامی، راست یا چپ؟

علی محمدی‏‏‏‌پور، مدرس دانشگاه و عضو انجمن اقتصاد انرژی ایران:

ضربه سیاستگذاری متضاد به توسعه پایدار

محمدهادی عرفان، معمار و موسس مرکز مطالعات شما:

سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها، حرکت با سرعت حلزون

حمیدرضا تلخابی، دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری؛

شهرنشینی در عصر بحران‌ها

محمد نائیج‌حقیقی، پژوهشگر حوزه اقتصاد مسکن:

ماجرای مسکن ۲۵ متری ادامه دارد؟

مجتبی رجب‌زاده، کارشناس اقتصاد:

رکود از رگ گردن به اروپا نزدیک‌تر شده است!

ضرورت تفکیک بانک‌ها در راستای لایحه برنامه هفتم توسعه؛

‌انواع بانک‌ها‌ و ‌انواع مدل‌های کسب‌وکار بانکی

سیدمقداد ضیاتبار، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

مولفه‌های مشترک بحران‌های اقتصادی۱

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

اقتصاد شیشه‌ای

میثم رستمی، پژوهشگر اقتصاد:

حمایت از تولید ملی: بایدها و نبایدها

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

دشمنِ مردم

مجتبی رجب‌زاده

بحران اقتصادی چین