• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۵-۰۹ - ۰۰:۵۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» از ایجاد مراکز واکسیناسیون در دانشگاه آزاد اسلامی گزارش می‌دهد

واکسیناسیون؛ مسئولیت اجتماعی جدید دانشگاه

دانشگاه آزاد به کمک وزارت بهداشت آمد

صبح پنجشنبه و همزمان با عید سعید غدیرخم مراسم آغاز واکسیناسیون اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌های کشور با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و محسن نفر معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

واکسیناسیون؛ مسئولیت اجتماعی جدید دانشگاه

سارا طاهری- مهراد کوکبی، روزنامه‌نگار: امروزه تقریبا پذیرفته‌ شده است که دانشگاهیان می‌‌توانند نقش اجتماعی و دانشگاهی خود را در قبال جامعه ایفا کنند و نگاه جدی به مسائل جامعه خود داشته باشند. دانشگاه آزاد اسلامی نیز به‌عنوان یک شبکه دانشگاهی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی یک دانشگاه مردمی است که در همه کشور گسترده شده و مسئولیت اجتماعی آن در برخورد با مسائل بسیار جدی است. دانشگاه آزاد در چندسال اخیر و در تمام مواقع بحرانی نشان داده که رسالتش فراتر از یک دانشگاه نخبگانی بوده و صرفا به آموزش و صدور مدرک بسنده نکرده است.

این دانشگاه در سیل و زلزله، مسئولیت اجتماعی خود را ایفا کرد و با شروع کرونا نیز در کسوت یک دانشگاه اجتماعی پای کار آمد. در گام‌های اول و دوم ساخت ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده را برعهده گرفت و همچنین در گام دوم بیمارستان‌هایش را برای بیماران کرونایی مهیا کرد. در گام سوم نیز دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران و بیمارستان‌های این دانشگاه ظرفیت‌های خود را افزایش دادند. این دانشگاه حالا در موج پنجم و در شرایطی که تقریبا تمام شهرهای کشور در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد، به کمک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمده و واکسیناسیون دانشگاهیان و آحاد مردم را پذیرفته است. قرار است انجام واکسیناسیون در مراکز دانشگاه آزاد اسلامی انجام شود و وزارت بهداشت نیز تامین و نظارت بر واکسیناسیون را انجام دهد. در روز اول، واکسیناسیون دانشگاهیان، 100 نفر از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در مرکز واکسیناسیون واحد علوم و تحقیقات واکسینه شدند.

حالا در مرحله اول قرار است در هر استان، پنج تا 15 مرکز واکسیناسیون ایجاد شود تا ابتدا واکسیناسیون اساتید، کارکنان و دانشجویان و در مرحله بعدی واکسیناسیون عمومی انجام شود. مسئولان این دانشگاه برنامه‌ریزی کرده‌اند تا پایان شهریورماه واکسیناسیون دانشجویان، کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد را تمام کنند و در یک فرصت فشرده تا 15 آبان‌ تمام جامعه علمی واکسینه شوند.

تاکنون مراکز واکسیناسیون دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای شهریار، اسلامشهر، ورامین و شهرقدس، مجتمع شماره یک واحد رودهن و مرکز شهدای سلامت علوم پزشکی تهران آماده بهره‌برداری شده‌اند.

مرکز واکسیناسیون شهیدمحلاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، مرکز واکسیناسیون حکیمیه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال مرکز شهرری در واحد یادگار امام(ره)، مرکز واکسیناسیون فرهیختگان در واحد علوم پزشکی تهران و مرکز خاوران در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق نیز درحال آماده‌‌سازی هستند که به‌زودی مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت. مرکز واکسیناسیون پیامبر اعظم در دانشگاه آزاد اسلامی تهران غرب و همچنین مرکز واکسیناسیون واحد پرند نیز در مرحله آماده‌سازی نهایی قرار دارند. مرکز واکسیناسیون سوهانک دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی نیز درحال‌حاضر آماده بهره برداری است.

دانشگاه آزاد اسلامی برای واکسیناسیون دانشگاهیان ‌و آحاد مردم آمادگی دارد

در همین راستا صبح پنجشنبه و همزمان با عید سعید غدیرخم مراسم آغاز واکسیناسیون اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌های کشور با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و محسن نفر معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

دکتر طهرانچی در این مراسم با تبریک عید غدیرخم، گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی در راستای حرکت اجتماعی خود و با توجه به اینکه در تربیت پزشک و پرستاران، کمک آموزش عالی پزشکی است، در بخش سلامت نیز رسالت اجتماعی برای خود قائل است تا در حرکت‌های بزرگ ملی نقش‌آفرینی کند.»

او با اشاره به آغاز واکسیناسیون دانشگاهیان، اظهار کرد: «واکسن بحثی جدی است تا کشور بتواند در مدت کوتاهی ساماندهی و سازماندهی شود و لازمه باز شدن مدارس و دانشگاه‌ها، واکسیناسیون است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی 40درصد پرستاران کشور را تربیت کرده و دارای 100 واحد دانشگاهی ارائه‌ کننده رشته پرستاری و 10 واحد علوم پزشکی است، مقرر شد با وزارت بهداشت در راستای پیاده ‌سازی رسالت اجتماعی خود در بحث واکسیناسیون دانشگاهیان ورود کند.»

راه‌اندازی 5 تا 15 مرکز واکسیناسیون در هر استان

دکتر طهرانچی با اشاره به ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد مرکز واکسیناسیون در سراسر کشور، گفت: «آمادگی داریم تا با توجه به وسعت هر استان، پنج تا 15 مرکز واکسیناسیون را در هر یک از استان‌های کشور راه‌اندازی کنیم تا بتوانیم در مرحله اول واکسیناسیون اساتید، کارکنان و دانشجویان و در مرحله بعدی، واکسیناسیون عمومی را انجام دهیم.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، امیدواریم بتوانیم در یک فرصت فشرده تا 15 آبان‌ماه تمام جامعه علمی دانشگاه آزاد اسلامی، وزارت علوم و حوزه‌های علمیه را واکسیناسیون کنیم. دانشگاه آزاد اسلامی آمادگی دارد با فراهم کردن امکانات، مراکز واکسیناسیون خود را در خدمت واکسیناسیون عمومی قرار دهد.»

ظرفیت فعال کردن 300 مرکز واکسیناسیون در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد

در ادامه این مراسم، حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: «بسیار خوشحالم در چنین روزی در دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارم. امروزه می‌توان موضوع واکسیناسیون را مهم‌ترین و با اولویت‌‌ترین کار حوزه سلامت و شاید کل کشور دانست تا بتوانیم از همه‌گیری کووید- 19 خارج شویم.»

او با اشاره به تاثیرگذاری واکسیناسیون کرونا در کشور و مجامع بین‌المللی، تصریح کرد: «واکسیناسیون کاهش شدید مرگ‌و‌میر ناشی از بیماری کرونا را درپی داشته و عمده مرگ‌ومیرها در رده سنی بالای 60 سال مربوط به افرادی است که برای واکسیناسیون مراجعه نکرده‌اند.»

حریرچی با اشاره به همکاری وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی در انجام واکسیناسیون کرونا، گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی با ظرفیت و توان بسیار خوبی که با 100 دانشکده پرستاری و ناوگان تربیتی 40درصد پرستاران کل کشور و دانشجویان علوم پزشکی در اختیار دارد، می‌تواند در مرحله اول واکسیناسیون، اساتید و کارکنان و دانشجویان خود را واکسینه کند.»

دانشگاه آزاد امکان تزریق روزانه 150 تا 300 هزار نفر را در اختیار دارد

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: «درخواست ما این است که دانشگاه آزاد اسلامی تمام توان خود را در این زمینه فعال کند. این دانشگاه می‌تواند با فعال کردن 300 مرکز واکسیناسیون خود، در هر مرکز روزانه 500 تا هزار تزریق انجام دهد و درمجموع دانشگاه آزاد اسلامی امکان تزریق روزانه 150 تا 300 هزار نفری را در اختیار دارد که در این زمینه توافق‌های اولیه صورت گرفته و قرار است موضوع در جلسه روز شنبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی مورد بررسی قرار گیرد.»

حریرچی با بیان اینکه صفر تا صد انجام واکسیناسیون در مراکز دانشگاه آزاد اسلامی برعهده این دانشگاه است و وزارت بهداشت تنها وظیفه تامین و نظارت بر واکسیناسیون را برعهده دارد، گفت: «علاوه‌بر بحث واکسیناسیون، سرعت انجام آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چراکه باید بتوانیم در بازه زمانی کوتاهی جمعیت هدف را واکسینه کنیم، زیرا از دیدگاه بهداشتی سرعت واکسیناسیون موجب تشدید اقدامات و نتایج شده و از ابتلای مجدد و چرخش ویروس در کشور جلوگیری می‌کند.»

او در پایان اظهار کرد: «امروز علاوه‌بر افتتاح طرح واکسیناسیون دانشگاهیان، مراکز واکسیناسیون معلمان و زندانیان نیز آغاز به‌کار می‌کند. امیدواریم با این اقدامات، تاخیر به‌وجود آمده در واکسیناسیون جبران شود و مردم به‌زودی با محوریت واکسن‌های داخلی واکسینه شوند.»

سامانه واکسیناسیون دانشگاه آزاد اسلامی  امروز رونمایی می‌شود

محسن نفر، معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: «برگزاری کلاس‌‌های حضوری نیازمند واکسیناسیون است. با توجه به توانمندی‌های دانشگاه آزاد اسلامی، هماهنگی‌های خوبی صورت گرفت تا بتوانیم درتمامی استان‌ها مراکز بزرگ تزریق واکسن راه اندازی کنیم. آمادگی داریم در مرحله اول این طرح، با واکسیناسیون خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی و اعضای هیات‌علمی سایر دانشگاه‌ها و در مرحله بعد واکسیناسیون عموم مردم، در پیشگیری از همه‌گیری کرونا نقشی تاثیرگذار داشته باشیم.»

نفر با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی آمادگی دارد تا پایان واکسیناسیون، مراکز خود را در خدمت مردم قرار دهد، گفت: «برای مرحله اول واکسیناسیون اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی سامانه‌ای طراحی‌شده که قرار است روز شنبه در جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی در تبریز رونمایی شود. متقاضیان واکسیناسیون می‌توانند با مراجعه به این سامانه، علاوه بر تعیین وقت واکسیناسیون خود، محل تزریق را انتخاب کنند.»

در همین رابطه مطالب زیر را بخوانید:

رئیس دانشگاه آزاد استان اصفهان:/تسریع در واکسیناسیون عمل به مسئولیت اجتماعی دانشگاه آزاد است (لینک)
 

واکسیناسیون روزانه 400 نفر در مرکز واکسیناسیون واحد تهران مرکزی (لینک)

 

رئیس دانشگاه آزاد استان کرمان/1800 کرمانی در مرکز دانشگاه آزاد واکسینه شدند (لینک)
 
رئیس دانشگاه آزاد استان کردستان:/واکسیناسیون دانشجویان استان کردستان در دانشگاه آزاد انجام می‌شود (لینک)
 
رئیس دانشگاه آزاد استان آذربایجان شرقی مطرح کرد/آمادگی دانشگاه آزاد برای تسریع در فرآیند واکسیناسیون عمومی (لینک)
 

14 مرکز واکسیناسیون در استان تهران راه‌اندازی شده است (لینک)

 

معاون علوم پزشکی استان چهارمحال‌وبختیاری:/مراکز واکسیناسیون دانشگاه آزاد منتظر تخصیص واکسن هستند (لینک)
نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین