• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۵-۰۶ - ۰۰:۲۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
پیام غیرمستقیم بایدن به ایران با یک کاغذ دست‌نویس، دو نشانه داشت: ادامه سیاست ضدایرانی ترامپ و ترس از ارسال مستقیم پیام

ببر کاغذی

آمریکا 4 ماه پس از خروج از افغانستان، از عراق نیز خارج خواهد شد. این موضوع هم در بیانیه مشترک دوطرف و هم در بیانیه پایانی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق که بامداد سه‌شنبه منتشر شد، مورد تاکید قرار گرفته است.

ببر  کاغذی

فرهیختگان: آمریکا 4 ماه پس از خروج از افغانستان، از عراق نیز خارج خواهد شد. براساس توافق آمریکا با طالبان، نظامیان واشنگتن 11 سپتامبر (20 شهریور) از افغانستان و براساس توافق با عراق، نظامیان این کشور تا آخر دسامبر (10 دی) از عراق خارج خواهند شد. این موضوع هم در بیانیه مشترک دوطرف و هم در بیانیه پایانی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق که بامداد سه‌شنبه منتشر شد، مورد تاکید قرار گرفته است. مهم‌ترین بخش این دیدار، دست‌نوشته‌ای بود که جو بایدن به عمد و با هدف انتشار آن در رسانه‌ها، به‌سمت خبرنگاران گرفت. در این نوشته دستنویس آمده بود که «آمریکا آماده است تا به حملات [علیه خود در خاک عراق] واکنش نشان دهد. ایران می‌بایست توقف حملات [به نیروهای آمریکایی در خاک عراق] را مدنظر قرار دهد.» با این حال در بیانیه سران دو کشور بر احترام «آمریکا به حاکمیت و قوانین عراق» تاکید شده است.  توافق برای خروج آمریکا از عراق، درقالب گفت‌وگوهای استراتژیک بین عراق و آمریکا از ژوئن سال گذشته زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده بود، آغاز شده است. چهارمین دور این گفت‌وگوها از سه‌شنبه هفته قبل و به ریاست فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا برگزار شد. در دور چهارم، طرفین پیرامون ابعاد مختلفی از روابط میان آمریکا و عراق در زمینه مسائل امنیتی، اقتصادی، بهداشتی، آموزشی و فرهنگی به بحث و گفت‌وگو پرداختند.  طبق بیانیه مشترک، دوطرف مجددا بر اهمیت این مباحث که بر تقویت مشارکت استراتژیک بلندمدت تعریف شده در توافقنامه چارچوب استراتژیک تاکید کرده و بر موضوعات کلیدی شامل ثبات منطقه، بهداشت، تغییرات آب و هوایی، بهره‌وری و استقلال انرژی، مسائل مربوط به کمک‌های بشردوستانه و حقوق بشر، همکاری اقتصادی، تبادل فرهنگی و آموزشی و سایر موضوعات تمرکز داشتند.  همچنین عراق بیانیه‌ای مفصل درباره تلاش‌های مستمر خود درجهت بازگشت ایمن و داوطلبانه آوارگان ارائه داد و ایالات‌متحده متعهد شد که به حمایت خود از این تلاش‌ها ادامه دهد.  ایالات‌متحده نیز بار دیگر «بر احترام به حاکمیت عراق و قوانین آن تاکید کرده و متعهد شد که همچنان به تامین منابع موردنیاز عراق برای حفظ تمامیت ارضی خود ادامه دهد.» طبق بیانیه مذکور دولت عراق بار دیگر تعهد خود را برای محافظت از اعضای ائتلاف بین‌المللی که به نیروهای امنیتی عراق مشاوره و آموزش می‌دهند، یادآور شد و تاکید کرد که همه نیروهای ائتلاف ضدداعش به دعوت دولت، در عراق کار می‌کنند.  علاوه‌بر این دو هیات توافق کردند پس از پایان بحث و گفت‌وگوهای تیم‌های فنی، روابط امنیتی کاملا به ارائه مشاوره، آموزش و همکاری اطلاعاتی محدود شود و تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ نیروهای جنگی آمریکا از عراق خارج شوند. مطابق بیانیه نهایی، ایالات‌متحده قصد دارد به پشتیبانی خود از نیروهای امنیتی عراق از جمله نیروهای پیشمرگه ادامه دهد تا توانایی آنها در مقابله با تهدیدها را افزایش دهد.

بخشی از توافق دوطرف، در بیانیه پایانی بایدن و الکاظمی نیز مورد اشاره قرار گرفته است. الکاظمی پیش از سفر به واشنگتن، هدف اصلی از سفرش را تنظیم روابط آمریکایی‌-عراقی و پایان حضور نیروهای رزمی آمریکایی در عراق اعلام کرده بود. خروج نیروهای آمریکایی از عراق، پس از آن تبدیل به مطالبه عمومی شد که در 13 دی‌ماه سال 98، ارتش آمریکا، سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را به‌وسیله پهپاد ترور کرد. کمتر از 2 روز بعد پارلمان عراق در نشستی اضطراری، خروج نیروهای نظامی ایالات‌متحده از خاک عراق را تصویب کرد. اما برخلاف این مصوبه پارلمان، نظامیان آمریکایی به بهانه‌های مختلف حضورشان در عراق را ادامه دادند. اکنون بنابر بیانیه پایانی بایدن-‌الکاظمی، «تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱، دیگر هیچ نیروی آمریکایی با نقش رزمی در عراق نخواهد بود.» با این حال اما حضور مستشاری و آموزشی آمریکایی‌ها در خاک عراق به شیوه دیگری ادامه خواهد داشت. بیانیه دو کشور نشان می‌دهد که «روابط امنیتی [دوکشور] به‌صورت کامل به نقش آموزشی، مستشاری، حمایتی و اطلاعاتی تبدیل می‌شود.» علاوه بر این، «دولت عراق بر تعهد خود برای محافظت از نیروهای ائتلاف بین‌المللی که مشغول مشاوره و آموزش [در این کشور هستند] تاکید کرد.» این حضور در اصل می‌تواند بخشی از سیاست‌های راهبردی آمریکا در منطقه خاورمیانه باشد؛ سیاستی که مورد تاکید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور قبلی ایالات‌متحده هم بود. سال گذشته پس از اینکه الکاظمی با دونالد ترامپ در کاخ‌سفید دیدار کرد، در بیانیه پایانی این نشست هم به تداوم حضور نظامی آمریکا در عراق درقالب هماهنگی‌های امنیتی دوجانبه تاکیده شده بود. پیش‌تر نشریه «پولیتیکو» به نقل از یک مقام آمریکایی و دو فرد مطلع گزارش داده بود پایان ماموریت رزمی آمریکا از عراق به معنی خروج از این کشور نخواهد بود.  پولیتیکو به نقل از این منابع نوشته بود نظامیان آمریکایی از خاک عراق خارج نمی‌شوند و شماری از نظامیان آمریکایی به حضور خود ادامه خواهند داد.  به گفته این افراد، بخشی از نظامیان آمریکایی، به فراهم کردن حمایت لجستیک و مشاوره به نیروهای عراقی خواهند پرداخت و نیروی هوایی، اطلاعاتی و تجسسی به‌منظور آنچه مبارزه با داعش نامیدند، در خاک عراق باقی خواهند ماند.  گفته می‌شود بخشی از دلیل خروج آمریکا از عراق و افغانستان، تمرکز آمریکا بر چین و تلاش برای افزایش فشار بر پکن است.

در همین رابطه مطالب زیر را بخوانید:

سیدمهدی طالبی، روزنامه‌نگار: / آیا هر مقاومتی در منطقه با ایران مرتبط است؟ (لینک)

 

نرگس چهرقانی، روزنامه‌نگار: /بایدن در موضع ضعف (لینک)

 

علی مزروعی، روزنامه‌نگار: /آمریکا از عراق خارج نمی‌شود (لینک)

 

گفت‌وگوی «فرهیختگان» با دکتر جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا/آمریکا برای حفظ رژیم‌صهیونیستی، در عراق باقی می‌ماند! (لینک)

 

سهیل سیدجمالی، روزنامه‌نگار: / دموکرات‌ها؛ طرفداران واقعی جنگ (لینک)

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

میکائیل دیانی، فعال فرهنگی:

ترمیم شکاف‌ها؛ اولین ماموریت پزشکیان

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول؛

پروژه مدد به مسعود پزشکیان

مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر سیاست خارجی:

آقای پزشکیان! این شما و این جهان واقعی

محمدرضا کردلو، فعال فرهنگی:

آری، اینچنین است برادر!

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار