• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۵-۰۶ - ۰۱:۱۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» به مناسبت روز ملی مهارت و کارآفرینی از اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه مهارت‌آموزی گزارش می‌دهد

حرکت دانشگاه روی ریل کارآفرینی و مهارت‌آموزی

نداشتن مهارت لازم یکی از معضلات در حوزه بازار کار محسوب می‌شود؛ معضلی که باعث شده بسیاری از فارغ‌التحصیلان ما نتوانند به‌سرعت جذب بازار کار شوند. دانشگاه آزاد اسلامی مدتی است به این معضل ورود کرده و اقدامات زیادی در حوزه مهارت و کارآفرینی انجام داده است که مدارس عالی مهارت تنها یکی از این اقدامات است.

حرکت دانشگاه روی ریل کارآفرینی و مهارت‌آموزی

سارا طاهری، روزنامه‌نگار: ششم مرداد روز ملی مهارت و کارآفرینی است. بدون تردید مهم‌ترین سرمایه هر سازمان و جامعه، نیروی‌انسانی ماهر و متخصص آن است. به گفته کارشناسان، شاید مهم‌ترین عامل بیکاری جوانان نداشتن یک تخصص یا مهارت است. به‌عبارت بهتر، نداشتن مهارت لازم یکی از معضلات در حوزه بازار کار محسوب می‌شود؛ معضلی که باعث شده بسیاری از فارغ‌التحصیلان ما نتوانند به‌سرعت جذب بازار کار شوند. معضلی که البته صاحبان مشاغل را هم با مشکلاتی مواجه کرده؛ چراکه آنها همواره به‌دنبال نیروی کار توانمند بوده‌اند. دانشگاه آزاد اسلامی مدتی است به این معضل ورود کرده و اقدامات زیادی در حوزه مهارت و کارآفرینی انجام داده است که مدارس عالی مهارت تنها یکی از این اقدامات است.

سیدحاتم مهدوی‌نور، رئیس امور توسعه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی و کاربنیان دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از اهمیت مهارت و البته اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه مهارت سخن گفت.

اهمیت مهارت؛ از بهبود زندگی فردی تا اثرگذاری ملی

مهدوی‌نور با بیان اینکه مهارت اساس رشد اقتصادی و تولید داخلی است، گفت: «امروزه شغل‌ها تخصصی شده‌‌اند و برای انجام هر شغل مهارت‌های خاصی موردنیاز است. مهارت یعنی توانایی لازم برای انجام یک کار در کمترین زمان، کمترین خطا و بالاترین کیفیت. وقتی کسی در کاری ماهر شده باشد، می‌تواند آن کار را با سه ویژگی انجام دهد؛ این سه ویژگی عبارتنداز کمترین زمان ممکن؛ کمترین خطا و بالاترین کیفیت.»

به گفته او، حتی مهارت در بهبود کیفیت زندگی فردی انسان نیز نقش بسزایی دارد. موفقیت‌های شغلی، سازگاری در خانواده و... همگی نیاز به مهارت‌های خاصی دارند.

رئیس امور توسعه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌‌ای و مهارتی و کاربنیان دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه اقتصاد یکی از پایه‌‌های اداره جامعه و نشانگر پیشرفت تمدنی یک کشور است، ادامه داد: «تولید موتور محرکه پیشرفت اقتصادی کشور است. رشد تولید به رشد اقتصادی، اشتغالزایی، افزایش درآمد، شکوفایی استعدادهای داخلی، رشد تجارت و بازرگانی بین‌المللی، پیشرفت صنایع و کارخانه‌ها منجر می‌شود؛ زیرا یکی از لوازم توسعه پایدار، رشد تولید داخلی و تبدیل آن به کالاها و محصولات باکیفیت جهت مصارف داخلی است. بعد از تأمین نیازها و احتیاجات ملی، تولیدات جهت صادرات به دیگر کشورها عرضه می‌شود و گسترش صادرات و تجارت در عرصه بین‌المللی کشور را به یک قدرت بزرگ و مستقل اقتصادی تبدیل می‌سازد.»

زیست‌‌بوم مهارت‌‌آموزی با شعار هر دانشجو یک مهارت طراحی شد

باتوجه به اهمیت مهارت در پیشرفت اقتصادی، کاهش نرخ بیکاری و حتی استقلال کشور، مقام‌معظم‌رهبری در سیاست‌های کلی اشتغال که در ۲۸ تیر ۱۳۹۰ ابلاغ شد، بر آموزش نیروی‌انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای کنونی و آینده بازار کار تأکید کردند.

مهدوی‌نور در این خصوص گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی برای تحقق منویات مقام‌معظم‌رهبری، در گام دوم خود توجه به آینده و شغل جوانان و تحصیل کارآمد را سرلوحه کار خود قرار داد. اصل مهارت‌‌آموزی با معیار کار اولویت کاری دانشگاه است. به این منظور دانشگاه آزاد اسلامی، معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی را ایجاد کرد. درواقع سازمان سما پرورش دانش‌‌آموزان را برعهده دارد و معاونت آموزش‌های فنی‌وحرفه‌‌ای و مهارتی و کاربنیان عهده‌‌دار آموزش‌های مهارتی در سطح عالی است.»

به گفته او، معاونت آموزش‌‌های فنی‌وحرفه‌‌ای و مهارتی و کاربنیان، زیست‌‌بوم مهارت‌‌آموزی دانشگاه را با شعار هر دانشجو یک مهارت برای تحقق سیاست‌های کلی نظام طراحی کرده است. برای اجرای این زیست‌بوم مهارت‌آموزی فعالیت‌هایی انجام شده است که در این گزارش به آنها پرداخته‌ایم.

ابلاغ نظام‌‌نامه آموزش فنی، حرفه‌‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس امور توسعه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی و کاربنیان دانشگاه آزاد اسلامی توضیح داد: «فعالیت‌‌هایی برای اجرای زیست‌‌بوم صورت گرفته است؛ یکی از این فعالیت‌ها ابلاغ نظام‌‌نامه آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی است. در راستای تحقق زیست‌بوم مهارت‌آموزی، نظام‌نامه آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با پنج رویکرد و پنج ویژگی ابلاغ شده است.»

او درباره رویکردهای این نظام‌نامه گفت: «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی‌بر شایستگی‌های حرفه‌ای، برنامه‌ریزی گسترش انواع آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی براساس تقاضای بازار کار؛ توسعه رشته‌ها در قالب خوشه‌های حرفه‌ای متناسب با آمایش ملی و استانی؛ گنجاندن پرورش روحیه کار و کارآفرینی در تمامی شئون برنامه‌های آموزش‌وآموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی از رویکردهای این نظام‌نامه است.»

به گفته او، فرآهم‌کردن ارتقای مستمر صلاحیت حرفه‌ای نیروی کار کشور، افزایش بهره‌وری نیروی کار با تأکید بر ارتباط با نیازهای برنامه‌های توسعه ملی و استانی و برنامه‌ریزی ویژه به‌منظور تربیت نیروی کارآمد با هدف صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای منطقه برای دسترسی به فرصت‌های شغلی آنها از ویژگی‌های این نظام‌نامه است.

تأسیس مرکز مدیریت مهارت‌‌آموزی و مشاوره شغلی

یکی از اجزای مهم زیست‌بوم مهارت‌آموزی دانشگاه آزاد اسلامی مراکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی است. مهدوی‌نور درخصوص هدف این مراکز نیز صحبت به میان آورد و گفت: «توانمندسازی مهارتی دانشجویان، کمک به اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی برپایه فرآیند اصلی نیازسنجی مهارتی ارائه خدمات مشاوره شغلی و آموزشی و ارائه خدمات مهارت‌آموزی موردنیاز بازار کار به دانشجویان با تکیه بر ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل است.» رئیس امور توسعه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی و کاربنیان دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: «مرکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی یکی از مهم‌‌ترین عناصر زیست‌بوم مهارت‌آموزی دانشگاه آزاد اسلامی است. این مرکز به سطحی رشد می‌کند که هر فردی که به‌دنبال کسب مهارت یا پیداکردن شغل است، به این مرکز رجوع کرده و راهنمایی لازم را دریافت می‌کند. درواقع مراکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی با ارائه مشاوره به افراد جویای کار و ترسیم مسیر شغلی، آنها را به‌سمت آموزش‌های بلندمدت یا کوتاه‌مدت هدایت می‌کنند.» مهدوی‌نور با بیان اینکه در این مرکز متخصصان شغلی که به بازارهای کاری کنونی و آینده در منطقه شهر و همچنین کشور مسلط هستند فعالیت می‌کنند، ادامه داد: «این متخصصان درکنار روان‌شناسانی که توانایی سنجیدن استعدادهای افراد را دارند، متناسب با شرایط هر فرد برنامه مهارت‌آموزی برای مراجعه‌‌کنندگان تدوین کرده و او را به یکی از بخش‌های زیست‌بوم مهارت‌آموزی هدایت می‌کنند. از این‌رو روسای واحدهای دانشگاهی باید برای این مرکز اهمیت ویژه‌ای قائل شوند. بخش زیادی از موفقیت زیست‌بوم مهارت‌آموزی به موفقیت این مرکز بستگی دارد.»

ابلاغ آیین‌نامه تأسیس و اداره دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی

زیست‌بوم مهارت‌آموزی دانشگاه آزاد اسلامی در دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی محقق می‌شود. دانشکده مهارت و کارآفرینی، دانشکده‌‌ای است با هدف آموزش‌های لازم برای اشتغال متناظر با مهارت‌های شغلی موردنیاز ناحیه‌ای در هر واحد دانشگاهی که با هدف ارتقای اثربخشی و شایستگی‌های منابع انسانی مبتنی‌بر ظرفیت‌های اقتصادی و آمایش منطقه‌ای در ناحیه موردنظر تأسیس می‌شود.

مهدوی‌نور توضیح داد: «باتوجه به رویکرد جدید دانشگاه در زیست‌‌بوم مهارت‌آموزی دانشگاه و باتوجه به نظام‌نامه، آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای به دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی ارتقا می‌یابند و در آنها آموزش‌های بلندمدت مهارتی در تمامی سطوح تحصیلی آموزش داده می‌شود.»

او اضافه کرد: «برای استفاده بهینه از امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در امر مهارت‌آموزی امکانات کارگاهی بین واحدهای دانشگاهی، دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی و سایر دانشکده‌های تابع واحد به‌صورت اشتراکی و سیال است تا اگر خوشه‌ای تعطیل شود، امکانات و منابع آن به سایر دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی منتقل ‌شود.»

رئیس امور توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی و کاربنیان دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: «جذب، ترفیع و ارتقای اعضای هیأت‌علمی مهارتی در دانشگاه با تأکید بر ملاک‌های مهارتی است. در نظام آموزش فنی و حرفه‌‌ای و مهارتی درکنار مدارج مرسوم یعنی استادیار، دانشیار و استاد، هیأت‌علمی مهارتی می‌‌تواند در درجه‌های مهارتی مربی، استادکار، استادکار خبره و استادکار عالی که نشان‌دهنده درجه مهارت یک عضو هیأت علمی در حرفه خاصی است، ارتقا پیدا کنند.»

به‌گفته او، شاخص‌های ترفیع و ارتقای اعضای هیأت‌علمی مهارتی با شاخص‌های ترفیع و ارتقای خاص است که ازسوی معاونت ظرف مدت سه‌‌ماه تهیه و برای تصویب به مراجع ذی‌‌صلاح پیشنهاد می‌شود. درصورت احراز شرایط، اعضای هیأت‌علمی دانشکده‌های دیگر می‌توانند به دانشکده مهارت و کارآفرینی منتقل شوند و به‌عنوان عضو هیأت‌علمی مهارتی به فعالیت خود ادامه دهند.
او گفت: «استادکاران ماهر درصورت تأیید شورای دانشکده و معاونت از شرط داشتن مدرک تحصیلی برای عضو هیأت‌علمی مهارتی ‌شدن معاف هستند.»

تأسیس هنرستان‌های جوار دانشگاه

یکی دیگر از اجزای زیست‌بوم مهارت‌آموزی دانشگاه هنرستان‌های فنی جوار دانشگاهی است. این هنرستان‌ها باتوجه به آمایش منطقه‌ای و کشوری تأسیس می‌شوند.

راه‌اندازی طرح‌های کاربنیان در زیست‌بوم مهارت‌آموزی

طرح‌های کاربنیان یکی دیگر از اجزای زیست‌بوم مهارت‌آموزی دانشگاه است. فرق آموزش‌های مهارتی و غیرمهارتی آن است که در آموزش‌های مهارتی وزن اصلی آموزش بر یاد دادن مهارت است و مهارت هم با کار به‌‌دست می‌آید.

مهدوی‌نور در این‌باره گفت: «برای بالابردن مهارت مهارت‌‌آموزان طرح‌های کاربنیان تکمیل‌کننده زیست‌بوم مهارت‌آموزی دانشگاه آزاد اسلامی است. بدون این جزء مهارت‌آموزی حاصل نمی‌شود. از این‌رو درکنار دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، مدارس‌عالی مهارت و هنرستان‌های جوار، طرح‌‌های کاربنیان نیز اجرا می‌شود. طرح‌های کاربنیان با کمک و مساعدت صنعت ایجاد می‌شود. درواقع در این زیست‌بوم بین صنعت و دانشگاه ارتباط وثیقی برقرار می‌شود و آموزش و کار توأمان انجام می‌شود.» به‌گفته او، برای پیشبرد صنعت سراهای نوآوری نیز درکنار این زیست‌‌بوم شکل می‌گیرد که باعث ارتباط وثیق‌‌تر بین صنعت و علم می‌شود و علم تولیدی به ثروت تبدیل می‌شود.

مهدوی‌نور گفت: «برای بازار فروش محصولات نیز با سازمان‌های مختلف درحال مذاکره هستیم که بتوانیم محصولاتی با استانداردهای آنها تولید و بخشی از نیازهایشان را تأمین کنیم.»

راه‌اندازی مرکز سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای

دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی برای ارزیابی شایستگی‌‌های حرفه‌ای دانشجویان و دانش‌‌آموختگان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالی و مدارس‌عالی مهارت و اعطای گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای (به‌استثنای مربیگری و استادیاری) و همچنین تعیین شاخص‌های کارآمادگی نسبت‌به تدوین شاخص‌های سنجش صلاحیت حرفه‌ای و تأسیس مراکز سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای اقدام می‌‌کنند. به‌گفته مهدوی‌نور، برای اعتبار مدارک چند کار انجام شده است؛ بستن تفاهم‌نامه با سازمان آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و اعطای مدرک مشترک درصورت برآورده‌کردن استانداردهای آن سازمان در آموزش؛ بستن تفاهم‌نامه با مراکز معتبر بین‌المللی برای ارائه آموزش مشترک و تدوین استانداردهای صلاحیت حرفه‌ای در معاونت برای ارزیابی آموزش‌های ارائه‌شده بلندمدت و کوتاه‌مدت.

ابلاغ آیین‌نامه طرح پویش

طرح پویش، طرحی است که با هدف ارتقای کارآمادگی و توأم کردن آموزش تخصصی و مهارت حرفه‌ای و ایجاد ارتباط و پیوند نظام‌‌مند دانشگاه آزاد اسلامی با صنعت و جامعه ابلاغ شده است و در آن امکان حضور جدی دانشجو همزمان با تحصیل در بنگاه‌های تولیدی و نهادهای اجتماعی فراهم می‌شود. رئیس امور توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی و کاربنیان دانشگاه آزاد اسلامی درباره این طرح نیز توضیح داد: «براساس این طرح، دانشجویان ضمن تجربه‌آموزی در محیط کار واقعی از یک‌سو توانمندی‌ها، مهارت‌ها و شایستگی‌ها و صلاحیت‌های حرفه‌ای خود را ارتقا می‌‌دهند و ازسوی دیگر امکان کسب درآمد و کمک‌هزینه تحصیلی برای آ‌نها فراهم می‌شود.»

مدارس عالی مهارت یکی دیگر از اجزای زیست‌بوم مهارت‌آموزی دانشگاه

یکی دیگر از اجزای زیست‌بوم مهارت‌آموزی دانشگاه مدارس‌عالی مهارتی است. این مدارس مجری انواع آموزش‌های مهارتی کوتاه‌‌مدت برای مشاغل نوین یا نیازهای نوین مشاغل هستند. مدارس‌عالی مهارتی براساس ضوابط آیین‌نامه تحت پوشش دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی قرار می‌گیرند. برنامه آن است که هر واحد دانشگاهی حداقل یک مدرسه عالی مهارتی تأسیس کند. برای امکان‌‌سنجی و بررسی وضعیت امکانات و تجهیزات واحدها برای تأسیس مدارس مهارتی، تیم‌‌های ارزیاب از معاونت به استان‌ها اعزام شده و بعد از ارزیابی و همچنین ارسال برنامه کسب‌وکار مجوز تأسیس مدارس مهارتی را می‌‌دهند. با سازمان‌های مختلف مثل ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت صنعت، معدن و تجارت و... تفاهم‌نامه‌هایی برای ارائه آموزش به کارمندان آنها بسته شده است که دانشگاه آزاد اسلامی باتوجه به ظرفیت و گستردگی توان ارائه آموزش‌های موردنیاز آن وزارتخانه‌ها را برعهده گرفته و در این راستا اقدامات خوبی هم ارائه شده است.

تاکنون مدارس مهارتی زیادی در دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی شده یا مجوز آن اخذ شده و در شرف راه‌اندازی است. مدرسه عالی مهارتی حسابداری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق و مدرسه عالی مهارت سنگ و جواهر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قروه ازجمله این مدارس است که در این گزارش به جزئیات آنها پرداخته‌ایم.

  آموزش مهارت‌های کاربردی رشته حسابداری موردنیاز بازار کار

یکی از مدارس مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی که مجوز خود را به تازگی اخذ کرده است مدرسه عالی مهارتی حسابداری و مالی واحد اسلامشهر است. زهرا میرزازاده، مدیر مدرسه عالی مهارتی حسابداری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص این مدرسه توضیح داد: «مدرسه عالی مهارتی حسابداری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، با هدف ارتقای سطح دانش مهارتی، کاربردی و عملی دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و افراد شاغل یا علاقه‌مند به حرفه حسابداری، حسابرسی و مالی و با ایجاد دپارتمان‌های مختلف آموزشی، کارورزی، کاربنیان و پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر ایجاد شده است.»

او ادامه داد: «عدم‌آشنایی بسیاری از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها با مهارت‌های عملی و کاربردی موردنیاز بازار کار حرف مرتبط با این رشته‌ها، وجود نیروی انسانی بیکار با تحصیلات عالی دانشگاهی و همچنین ضرورت حضور دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری و مالی در صنایع جهت آشنایی با محیط کار و کارآموزی از ضروریات تشکیل این مدرسه عالی مهارتی بوده است.»

مدیر مدرسه عالی مهارتی حسابداری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر در ادامه تصریح کرد: «زمینه اصلی فعالیت و آموزش‌ها در این مدرسه عالی مهارتی، آموزش مهارت‌های کاربردی و عملی رشته حسابداری و مالی موردنیاز بازار کار و بازار سرمایه و هدایت فراگیران این مدرسه به سوی بازار کار است.»

به گفته او مخاطبان مدرسه شامل چهار گروه فارغ‌التحصیلان و دانشجویان رشته حسابداری و رشته‌های مرتبط، افراد شاغل در حرف حسابداری، پژوهشگران و محققان و سایر افراد علاقه‌مند به آموزش حرف حسابداری و بازار سرمایه هستند.»

میرزازاده بیان کرد: «فراگیران دپارتمان آموزشی بعد از خاتمه دوره‌های آموزشی برای آشنایی با محیط کار و سامانه‌های مرتبط (سامانه‌های اداره بیمه و دارایی و... ) از طریق دپارتمان کارورزی وارد بنگاه‌های اقتصادی می‌شوند و فراگیران طراز اول این دپارتمان، پس از گذراندن ساعات آموزشی موردنیاز، از طریق دپارتمان کاربنیان با کمک اساتید راهنما به ارائه خدمات و مشاوره‌های مالی و مالیاتی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی می‌پردازند که این امر منجر به کسب سابقه کار و درآمد برای فراگیران خواهد شد.»

مدیر مدرسه عالی مهارتی حسابداری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر افزود: «در مدرسه عالی مهارتی حسابداری و مالی تمام مهارت‌های کاربردی موردنیاز بازار کار ازجمله نرم‌افزارهای حسابداری و مالی، حسابداری شرکت‌های بازرگانی، دولتی، خدماتی، استانداردهای حسابداری و حسابرسی و قوانین و مقررات مالیاتی و بیمه و... آموزش داده می‌شود تا فراگیران پس از اتمام دوره‌ها تنها دارنده مدرک نبوده و بتوانند بعد از خاتمه دوره‌ها، نیازهای مالی شرکت‌ها را نیز برطرف کنند.»

آموزش نیروی انسانی متخصص و کاربلد برای صنایع

یکی‌دیگر از مدارس مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی، مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق است؛ در این مدرسه آموزش نیروی انسانی متخصص و کاربلد برای صنایع در دستور کار قرار گرفته و هنرهای دیجیتال به‌‌‌صورت حرفه‌‌‌ای آموزش داده می‌شود.

حسن ودود، مدیر مدرسه عالی صنایع خلاق دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص این مدرسه گفت: «این مدرسه در زمینه هنرهای دیجیتال، دوره‌های مختلفی برگزار کرده است؛ البته طی مدت اخیر با توجه به شیوع بیماری کرونا تمام دوره‌ها به صورت مجازی برگزار شد. با تفاهمنامه منعقدشده بین مدرسه صنایع خلاق و دانشگاه آزاد اسلامی استاد فرشچیان قرار است دوره‌ها به‌صورت مشترک برگزار شده و در پایان دوره مدرک رسمی دانشگاه فرشچیان به هنرجویان اعطا شود.»

او ادامه داد: «البته هنوز دوره‌ها برگزار نشده و ان‌شاءالله از مهرماه این دوره‌ها آغاز خواهد شد و تمام تلاش‌مان بر این است که با کاهش یافتن بیماری کرونا این دوره‌ها به‌صورت حضوری برگزار شود.»

مدیر مدرسه عالی صنایع خلاق دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه چند دوره به دوره‌های قبلی اضافه خواهد شد، توضیح داد: «این دوره‌ها به‌عنوان دوره‌های زیرمجموعه صنایع خلاق با دانشگاه استاد فرشچیان برگزار شده و با مذاکراتی که با معاونت علمی هنری این دانشگاه انجام شد چند رشته با همکاری صنایع خلاق برگزار خواهد شد.»

ودود با بیان اینکه در دوره تابستان فعلا همان دوره‌های قبلی برگزار می‌شود، گفت: «این دوره‌ها شامل انیمیشن‌سازی، گرافیک و موشن‌گرافیک خواهد بود. پیش از این از سوی مدارس مهارتی، مدرک رسمی ارائه نمی‌شد اما با همکاری دانشگاه استاد فرشچیان می‌‌توانیم به‌صورت رسمی مدرک دانشگاهی ارائه دهیم. علاوه‌بر این، مهارت‌‌محور بودن باید منجر به تولید و اشتغال شود و همچنان این سیاست در مدرسه پیگیری می‌‌شود.»
او گفت: «در دوره‌های فعلی که به‌صورت مجازی برگزار می‌شود حدود 30 هنرجو در این دوره‌ها شرکت می‌کنند. اما از مهرماه این تعداد بیشتر خواهد شد و رشته انیمیشن با زیرمجموعه‌های انیمیشن مثل موشن‌گرافیک و رشته مد و لباس به‌عنوان رشته‌های اصلی مدنظر قرار خواهد گرفت. برخی رشته‌های صنایع فرهنگی مانند طلاسازی نیز به‌عنوان یکی از رشته‌های کاربردی و تولیدی جزء رشته‌های مدارس خلاق درنظر گرفته خواهد شد.»

مدرسه عالی مهارت سنگ و جواهر برای جلوگیری از خام‌فروشی محصول معدن

مجوز راه‌‌اندازی مدرسه عالی مهارت سنگ و جواهر در قروه نیز صادر شده است تا گامی بزرگ برای ایجاد اشتغالزایی و جلوگیری از خام‌‌فروشی محصول معادن برداشته شود. مهم‌ترین پتانسیل شهرستان قروه در استان کردستان حوزه معدن است. برندسازی اقلام صادراتی این شهرستان یک نیاز جدی است. به جز معادن طلا و پوکه و مرمر، معادن کریستال و چینی در این شهرستان وجود دارد، متاسفانه سالانه حدود 250هزار تن به‌صورت خام‌فروشی فقط در بخش مرمر و مرمریت از شهرستان قروه خارج شده که درصورت فرآوری آن و تولید محصولات موردنیاز بازار کار مسیر توسعه شهرستان و خلق ارزش و ثروت برای این شهر فراهم می‌شود. در همین راستا مدرسه عالی سنگ و جواهر در این شهر توسط دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی شد.

بهرام حجاری‌زاده، مدیر مدرسه مهارتی سنگ و جواهر دانشگاه آزاد اسلامی قروه درخصوص این مدرسه گفت: «شهرستان قروه دارای بهترین سنگ مرمر در ایران است؛ دو معدن بزرگ سنگ در دنیا وجود دارد که یکی از این معادن معدن هرات افغانستان و دیگری معدن قروه ایران است که مرمرهای بسیار زیبایی را در خود جای داده است.»

او اضافه کرد: «شهرستان قروه از نظر توان و پتانسیل سنگی، در موقعیت خوبی قرار گرفته است و البته از نظر توان سنگ مرمر، مورد توجه تمام کشورهای دنیاست. این درحالی است که متاسفانه به دلیل نبودن یک علم، سنگ‌های این شهرستان درحال از بین رفتن است. سنگ مرمر یک سنگ رسوبی است و بعد از تابش مستقیم آفتاب متاسفانه زیبایی لازم را نداشته و دیگر نمی‌توان از آن به خوبی استفاده کرد.»

مدیر مدرسه مهارتی سنگ و جواهر دانشگاه آزاد اسلامی قروه ادامه داد: «همچنین نیروی انسانی خوبی در این شهرستان بوده و استعداد زیادی نیز در این حوزه دارند. متاسفانه رشته سنگ در کشور هنوز آکادمی نشده و در سیستم دانشگاهی قرار نگرفته است. این درحالی است که به‌طور مثال کشورهای ایتالیا، اسپانیا و سایر کشورهای دیگر که توان سنگی خوبی دارند، این مبحث را وارد دانشگاه‌های خود کرده و حتی رشته دکتری سنگ نیز در دانشگاه‌های آنها تدریس می‌شود.»

حجاری‌زاده تاکید کرد: «این خلأ در دانشگاه‌های ایران دیده می‌شود؛ بنابراین نیازمند تحصیلات آکادمیک در حوزه سنگ و محصولات آن هستیم. در قروه یک‌سری سنگ‌های جواهری مثل فیروزه نیز وجود دارد که می‌توان از آنها نیز استفاده کرد. از سوی دیگر چون بزرگ‌ترین معدن طلای ایران در قروه وجود دارد، می‌توان از این پتانسیل نیز استفاده کرد. امروزه خود سنگ به‌تنهایی برای دیزاین منازل کافی نیست و باید از تلفیق سنگ‌ها استفاده کرد. مثل مس و سنگ، روی و سنگ و... که قشنگ‌ترین آن سنگ و طلاست.»

او بیان کرد: «می‌توان از تلفیق سنگ‌های جواهر و طلا برای صادرات استفاده کرد. بنابراین اگر این علم به‌صورت آکادمیک آموزش داده شود می‌تواند در حوزه درآمدزایی کمک زیادی کند.»

مدیر مدرسه مهارتی سنگ و جواهر دانشگاه آزاد اسلامی قروه در ادامه توضیح داد: «با تلاش‌های شبانه‌روزی زیرساخت‌های تشکیل این مدرسه مهارتی فراهم شد و دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز دستور ساخت این مدرسه را صادر کرد. این مدرسه قرار است در فاز اول به مدت هشت ماه فعالیت خود را آغاز کند. از آنجایی که شهرستان قروه یک شهر محروم بوده و از نظر امکانات در شرایطی خوبی نیست، با کمک امام‌جمعه و مسئولان اداره اوقاف یک ساختمان 15هزار متری برای راه‌اندازی این مدرسه در اختیار ما قرار گرفت.»

حجاری‌زاده در ادامه تصریح کرد: «این ساختمان نیازمند یک‌سری تجهیزات بود که با تلاش‌های شبانه‌روزی تجهیز شد. ساختمان درحال حاضر مهیا شده تا از ابتدای مهرماه رسما از سراسر ایران هنرجو جذب شود. بعد از هشت ماه اگر نتایج مناسب حاصل شد، این مدرسه به‌صورت دائمی به کار خود ادامه خواهد داد.» او در پایان گفت: «افراد می‌توانند در این مدرسه دوره‌های سنگ و جواهر را گذرانده و خوداشتغالی ایجاد کنند تا ضمن اشتغالزایی، به درآمدزایی نیز کمک کنند.»

در همین رابطه مطلب زیر را بخوانید:

معاون آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، مهارتی و کاربنیان سازمان سمای دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد

نقش آموزش‌های مهارتی در تشکیل سرمایه انسانی ماهر  (لینک)

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار