• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۵-۰۶ - ۰۱:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
معاون آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، مهارتی و کاربنیان سازمان سمای دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد

نقش آموزش‌های مهارتی در تشکیل سرمایه انسانی ماهر

از مهم‌ترین مسائل درخصوص بازار کار کشور این است که دانشگاه‌ها در رشته‌های گوناگونی بدون توجه به نیاز واقعی بازار کار دانشجو تربیت می‌کنند.

نقش آموزش‌های مهارتی  در تشکیل سرمایه انسانی ماهر

سارا طاهری، روزنامه‌نگار: علیرضا لادن‌مقدم، معاون آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، مهارتی و کاربنیان سازمان سمای دانشگاه آزاد اسلامی نیز ضمن تبریک روز ملی «کار‌آفرینی و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای» و هفته «مهارت» با اشاره به تاریخچه فعالیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کشور و تشکیل دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی به «فرهیختگان» گفت: «از مهم‌ترین مسائل درخصوص بازار کار کشور این است که دانشگاه‌ها در رشته‌های گوناگونی بدون توجه به نیاز واقعی بازار کار دانشجو تربیت می‌کنند.»

معاون آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، مهارتی و کاربنیان سازمان سمای دانشگاه آزاد اسلامی توضیح داد: «درواقع بازار به دنبال آن است تا بتواند آموزش‌های مهارتی و کسب‌وکار را در جهت رفع نیاز واقعی خود به نیروی کار برطرف کند. با این اوصاف ناتوانی دانشگاه‌ها یا در سوی مقابل بی‌توجه بودن دانشجویان برای فراگیری کسب مهارت‌های شغلی موردنیاز بازار کار، باعث شده نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیش از سایر گروه‌ها باشد.»

او با بیان اینکه در این میان آموزش‌های مهارتی نقش مهمی را در تشکیل سرمایه انسانی از طریق تربیت نیروی کار ماهر موردنیاز بازار کار در کشورهای مختلف جهان ایفا می‌کنند، اضافه کرد: «بنابراین انتظار داریم با توسعه آموزش‌های مهارتی و کاربنیان حداقل 50 درصد ورودی‌های دانشگاه‌ها از این رشته‌ها باشند.»

به گفته لادن‌مقدم، دانشگاه آزاد اسلامی براساس راهبرد هفتم سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها، ایجاد و اصلاح رشته‌های تحصیلی کاربردی و متناسب با نیاز‌های جامعه اسلامی، تقویت کارآفرینی و افزایش اشتغال مولد و پایدار، تولید متن و محتوای کارآفرین و ارتقای فرهنگ کارآفرینی از طریق تعامل دانشگاه‌ها با نهاد‌ها و بنگاه‌های اقتصادی– اجتماعی در برنامه‌ریزی‌های آموزشی و... را در اولویت خود قرار داده است.

او در ادامه تصریح کرد: «این دانشگاه حدود ۴۰ درصد از بار آموزش عالی کشور را به دوش کشیده و به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری دنیا در حوزه‌های مختلف علوم پزشکی، کشاورزی، مدارس، دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، مدارس عالی و مهارتی و... فعالیت می‌کند و یک اکوسیستم کامل از یک نظام آموزشی جامع است.»

معاون آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، مهارتی و کاربنیان سازمان سمای دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: «برنامه این دانشگاه حرکت واقعی و جدی به سمت دانشگاه نسل سوم و چهارم است که در سایه آن توسعه آموزش‌های فنی، مهارتی و کاربنیان و ترویج فرهنگ کارآفرینی و نوآوری در تمام مقاطع تحصیلی برنامه‌ریزی شده است.»

به گفته او معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی به‌عنوان سکاندار اصلی دانشگاه کارآفرین در دل دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می‌شود. ۷۰۰ مدرسه، 120 دانشکده مهارت و کارآفرینی، هنرستان‌های تخصصی جوار، 30 مدرسه عالی و مهارتی، آزمایشگاه‌های بسیار مجهز و پیشرفته با تجهیزات خاص و نادر، بیش از ۱۵۰هزار تجهیزات آزمایشگاهی، زیرساخت‌های سرزمینی و ساختمان‌های کاربردی، کارخانه‌ها، مزارع کشاورزی و دامداری و... تنها بخشی از امکانات دانشگاه آزاد اسلامی است که به توسعه زیست‌بوم فناوری و آموزش‌های مهارتی اختصاص یافته است.

او با اشاره به اینکه افزایش تولید و بهره‌‌وری در جامعه یکی از اهداف دانشگاه‌های مهارتی است، اضافه کرد: «افزایش تولید و بهره‌‌وری در جامعه نیاز به پشتیبانی و تعامل موثر با دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی این زیست‌بوم دارد. به همین دلیل تفاهمنامه‌های همکاری متعددی با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، وزارت صمت، وزارت عتف و دیگر بازیگران این عرصه منعقد شده است.»

آنطور که لادن مقدم گفته است راه‌اندازی مراکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی در استان‌های مختلف و همکاری در برگزاری مسابقات ملی مهارت از اقداماتی است که در راستای اجرایی شدن این تفاهمنامه‌ها انجام گرفته است.

معاون آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، مهارتی و کاربنیان سازمان سمای دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: «راه‌اندازی 58 مدرسه عالی مهارتی و تصویب بیش از 100 طرح کسب‌وکار، ایجاد بیش از 90 طرح کاربنیان، راه‌اندازی مراکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی در تمام مراکز و مناطق دانشگاه در کشور؛ هنرستان‌های تخصصی مهارتی جوار، توسعه رشته‌های مهارتی و حرفه‌ای در دانشکده مهارت و کارآفرینی ازجمله برنامه‌های آتی این معاونت است.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین