• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۵-۰۵ - ۰۰:۲۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
منچسترسیتی دوباره با بحران جدی مواجه شد

مدارک جدید از سندسازی مالکان اماراتی

تیم فوتبال منچسترسیتی اگرچه در سال‌های اخیر توانسته از محرومیت بر سر دور زدن قوانین مالی و سندسازی‌هایش در قراردادهای مختلف فرار کند اما اسناد جدیدی که در این‌باره منتشر شده ممکن است این باشگاه انگلیسی را با جرائم و محرومیت‌های سنگینی روبه‌رو کند و خطری که سال گذشته از سر این تیم گذشت این‌بار بالاخره برای آنها اتفاق بیفتد.

مدارک جدید از سندسازی مالکان اماراتی

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: تیم فوتبال منچسترسیتی اگرچه در سال‌های اخیر توانسته از محرومیت بر سر دور زدن قوانین مالی و سندسازی‌هایش در قراردادهای مختلف فرار کند اما اسناد جدیدی که در این‌باره منتشر شده ممکن است این باشگاه انگلیسی را با جرائم و محرومیت‌های سنگینی روبه‌رو کند و خطری که سال گذشته از سر این تیم گذشت این‌بار بالاخره برای آنها اتفاق بیفتد. افشاگری‌های یک هکر معروف از ایمیل‌هایی که بین این باشگاه و اسپانسر پیراهن آنها ردوبدل شده نشان می‌دهد این تیم که تحت‌مالکیت شاهزاده اماراتی قرار دارد در این سال‌ها مبالغ زیادی را به‌عنوان درآمدهای قانونی ارائه کرده که درحقیقت با پوشش اسپانسرینگ به این تیم تزریق شده و خلاف قوانین یوفا بوده است.

10 سال قانون‌شکنی

صبح روز سه‌شنبه، 12 آوریل 2011 یکی از مدیران ارشد تیم اسپانسرینگ هواپیمایی اتحاد ایمیلی را برای بخش تجاری باشگاه منچسترسیتی ارسال کرد که حالا همان ایمیل می‌تواند سندی برای اثبات تخلف سیتیزن‌ها باشد و ممکن است عواقب بدی را برای این تیم به‌دنبال داشته باشد. یک ماه بعد منچستریونایتد با سرالکس فرگوسن برای نوزدهمین‌بار قهرمان لیگ شد و سیتی با هدایت روبرتو مانچینی باز هم نتوانست به رویای قهرمانی در لیگ برسد و انتظار آنها 43ساله شد. آنها پشت‌سر چلسی در رتبه سوم قرار گرفتند اما با در اختیار داشتن ستاره‌هایی چون جو هارت، وینسنت کمپانی، داوید سیلوا، یحیی توره، جیمز میلنر و کارلوس توز مشخص بود در آستانه یک تحول واقعی در تاریخ خود هستند و به زودی به یکی از قطب‌های فوتبال جزیره تبدیل خواهند شد.

در ایمیلی که حالا پس از 10سال افشا شده است، اینگونه آمده: «به نظر می‌رسد در اسناد مالی مربوط به هزینه‌های اسپانسرینگ باشگاه سردرگمی ایجاد شده است. همان‌طور که مطلع هستید تعهد مالی هواپیمایی اتحاد 4 میلیون پوند است و 8 میلیون پوند باقی‌مانده را اداره امور اجرایی امارات پرداخت خواهد کرد. این موضوع را به بخش حسابداری توضیح دهید و هر زمان لازم بود این مبلغ را از حساب برداشت کنید.» اگرچه فرستنده و گیرنده این ایمیل به بخش‌های دیگری منتقل شده‌اند اما افشای آن پس از 10 سال می‌تواند باشگاه را با دردسری واقعی مواجه کند.

در آن زمان سیتی قراردادی 4 میلیون پوندی برای یک فصل با هواپیمایی اتحاد داشت اما درنهایت در آن فصل 12میلیون پوند به حساب باشگاه واریز شد و اسناد نشان می‌دهد در فصل قبل از آن این مبلغ 3 میلیون پوند و فصل بعد نیز 5.4 میلیون پوند بوده است. مشخص است که شیخ منصور، مالک اماراتی باشگاه برای اینکه بتواند هزینه‌های تیم را تامین کند و قوانین فیرپلی مالی را دور بزند اینچنین سندسازی کرده تا با کمک یکی از شرکت‌های هواپیمایی کشورش که بخشی از سهام آن‌را در اختیار دارد بتواند پول بیشتری در اختیار سیتی قرار دهد.

درحقیقت شرکتی که مابقی پول اسپانسرینگ باشگاه را پرداخت کرده است یک آژانس دولتی تخصصی در امارات است که درباره سیاست‌های استراتژیک به شیخ محمدبن‌زاید آل‌نهیان، ولیعهد ابوظبی مشاوره می‌دهد. مکاتباتی که اخیرا فاش شده نشان می‌دهد مبالغی که برای سیتیزن‌ها فاکتور شده است در واقع از طریق این نهاد و بدون اینکه ارتباطی با اتحاد داشته باشند پرداخت شده است. این رفتارها کاملا برخلاف آن چیزی است که در قوانین مالی یوفا به آن تاکید شده و به این ترتیب باشگاه طی این سال‌ها با دور زدن قوانین، درآمد هنگفت را برای خود داشته است و به نوعی مالک باشگاه درآمدهای غیرواقعی برای سیتی ایجاد کرده تا بتواند هزینه‌های بالای خریدهای گرانقیمت تیمش را تامین کند. روزنامه اشپیگل آلمان و همچنین سایت «فوتبال لیک» پیش از این اسنادی در این باره منتشر کردند و حتی مدیران لیگ برتر دو سال پیش تحقیقات گسترده‌ای را در این زمینه انجام دادند. با این حال با توجه به اقداماتی که باشگاه منچسترسیتی توسط وکلای قدرتمند خود انجام داده، دادگاه هر سری به تعویق افتاده و هنوز این باشگاه پاسخ روشنی به ابهامات نداده است.

نخستین‌بار در تابستان 2014 بود که یک منبع نزدیک به باشگاه ادعا کرد منچسترسیتی درحقیقت قرارداد 10 ساله اسپانسری را نه با هواپیمایی اتحاد بلکه با یک نهاد دولتی بسته است و اتحاد تنها پوششی برای دور زدن قوانین بوده است. در همان زمان جنجال زیادی در این‌باره ایجاد شد و برای چند سال تحقیقات زیادی در این مورد انجام گرفت. نهایتا در تابستان 2020 یوفا این باشگاه را به مدت دو فصل از حضور در لیگ قهرمانان اروپا محروم کرد.

افشاگری‌های دوباره

این خبر انعکاس گسترده‌ای در دنیای فوتبال داشت و به نظر می‌رسید دوران طلایی این باشگاه رو به پایان است. بحث بر سر احتمال جدایی پپ گواردیولا و برخی ستاره‌های این تیم مطرح شد و دوری دوساله از لیگ قهرمانان می‌توانست خسارت مالی سنگینی به باشگاه وارد کند و ستاره‌های تیم نیز انگیزه‌ای برای ادامه حضور در این تیم نداشتند.

سیتی پرونده را به دادگاه CAS برد و در آنجا توانست رای یوفا را شکسته و به این ترتیب جواز حضور در اروپا را به‌دست آورد. در این میان سیمون پیرس، یکی از افراد رده‌بالای باشگاه که نقش مهمی در این تیم و تصمیمات سیتی دارد با حضور در این دادگاه شهادت داد که هیچ کار خلاف قانونی صورت نگرفته است. پس از این دادگاه دوباره نشریه اشپیگل مدارک جدیدی را منتشر کرد که نشان می‌داد پیرس به‌خوبی از تخلفاتی که در این باشگاه رخ داده مطلع بوده است. درحقیقت افشاگری‌های اشپیگل پایه تحقیقات یوفا و سپس لیگ برتر درباره منچسترسیتی بود و پس از این دادگاه نیز آنها دوباره مشغول جمع‌آوری مدارک تازه علیه باشگاه انگلیسی شدند. در ایمیلی که سال گذشته منتشر شد پیرس خطاب به پیتر بومگاتنر، یکی از مدیران کمپانی اتحاد می‌نویسد: «ما باید 99میلیون پوند از شما دریافتی داشته باشیم اما شما باید تنها 8 میلیون پوند آن را تامین کنید. در نتیجه من باید 91 میلیون پوند برای شما جابه‌جا می‌کردم که فعلا 5.88 میلیون پوند آن را فرستادم و هنوز 5.2 میلیون پوند به شما بدهکارم.»

این ایمیل نشان می‌دهد که سیتی با سندسازی در حقیقت پول را از منابع مالی وابسته به شیخ منصور فراهم می‌کند اما به نام هواپیمایی اتحاد آن را به باشگاه تزریق می‌کند و عملا ابتدا خودشان این مبلغ را برای کمپانی اماراتی واریز کرده و دوباره آن را پس می‌گیرند. سیتی پس از این افشاگری دوباره به‌جای پاسخگویی و شفاف‌سازی در این زمینه تنها اعلام کرد این اقدامات تنها در راستای لطمه زدن به اعتبار باشگاه است و همچنان مشغول خریدن وقت برای خود است تا اقدامات تازه‌ای را آغاز کند.

این اقدامات سیتیزن‌ها باعث شده این باشگاه بتواند هزینه‌های بسیار زیادی را در بازار نقل و انتقالات انجام دهد و تقریبا هر بازیکنی که مدنظر گواردیولا بود را به خدمت بگیرند. آنها فصل گذشته لیگ برتر را درحالی آغاز کردند که ارزش تیم 974 میلیون پوند برآورد می‌شد و گران‌ترین باشگاه دنیای فوتبال محسوب می‌شدند. در فصل 20-2019 نیز مجموع دستمزدی که آنها به بازیکنان خود پرداخته بودند به عدد 4.351 میلیون پوند رسید که بالاترین حقوقی بود که در تاریخ فوتبال این کشور یک باشگاه پرداخت کرده است.

سیتی در طول سال‌های 2010 تا 2020 مبلغ 7.1 میلیارد پوند از طریق اسپانسرها و تبلیغات درآمد داشته است و جالب اینکه سه تیم مدعی دیگر این کشور یعنی لیورپول، چلسی و آرسنال هر کدام حدود 1/1 میلیارد پوند از این طریق به‌دست آورده‌اند. به این ترتیب سیتی با کمک این قانون‌شکنی‌ها و از طریق پولی که اماراتی‌ها به این تیم کمک کرده‌اند حدود 600 میلیون پوند بیش از رقبای خود در لیگ درآمدزایی داشته که باعث شده تا جنگ نابرابری میان آنها شکل بگیرد.

در هفته‌های اخیر اگرچه گواردیولا اعلام کرده بود آنها خرید گرانقیمتی در خط حمله نخواهند داشت اما شایعات زیادی مبنی بر احتمال حضور هری کین و جک گریلیش، دو ستاره تیم ملی انگلیس در یورو 2020 در این تیم منتشر شده است. شاید به جریان افتادن دوباره این پرونده و احتمال محرومیت یا حتی بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالاتی این تیم باعث شده باشگاه به‌دنبال خرید نفرات مدنظرش در همین تابستان باشد تا برای فصل‌های بعد دچار مشکل نشود.

تاتنهام برای فروش کین حداقل 150میلیون پوند می‌خواهد و پرداخت این رقم در شرایط فعلی فوتبال اروپا و افت بازار نقل‌وانتقالات بدلیل بحران کرونا برای سیتی هم می‌تواند بسیار مشکل باشد. گفته می‌شود این باشگاه تصمیم دارد با فروش برخی نفرات خود ازجمله برناردو سیلوا بخشی از این مبلغ را تامین کند. از سوی دیگر خرید گریلیش هم حداقل 100 میلیون پوند دیگر روی دست باشگاه هزینه خواهد گذاشت. از طرفی استون‌ویلا در تلاش است با امضای قراردادی جدید با ستاره ملی‌پوش خود و افزایش دستمزد او، گریلیش را از پیوستن به سیتی منصرف کند.

این باشگاه انگلیسی که در سال‌های اخیر به اندازه دو تیم بازیکن درجه یک و سرشناس به خدمت گرفته است در ماه‌های اخیر با مشکلات زیادی روبه‌رو شده و اگرچه فصل پیش برای نخستین‌بار موفق شدند به فینال لیگ قهرمانان اروپا نیز راه پیدا کنند اما اگر اتهامات‌شان ثابت شود شاید دوباره سال‌ها طول بکشد تا دوباره بتوانند به چنین موفقیت‌هایی دست پیدا کنند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار