• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۵-۰۴ - ۰۲:۰۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌و‌تحقیقات:

واژه اثربخشی اساتید در آیین‌نامه ارتقا گم شده است

طبق روال گذشته، هر چند سال یک‌بار آیین‌نامه ارتقا مورد بازنگری قرار می‌گرفت و از آخرین باری که این اتفاق افتاد نیز چند سالی می‌گذرد و در آن هم تغییرات زیادی ایجاد شد. همین تغییرات باعث شد تا نقدهای زیادی نیز به آن وارد شود؛ چراکه در برخی بخش‌ها به‌ویژه ماده فرهنگی و پژوهشی تغییرات رخ داده بسیار فاحش بود، اما معتقدم این آیین‌نامه همچنان جای اصلاح زیادی دارد.

واژه اثربخشی اساتید در آیین‌نامه ارتقا گم شده است

زهرا رمضانی، روزنامه‌نگار: فرهاد حسین‌زاده‌لطفی، عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌و‌تحقیقات گفت: «طبق روال گذشته، هر چند سال یک‌بار آیین‌نامه ارتقا مورد بازنگری قرار می‌گرفت و از آخرین باری که این اتفاق افتاد نیز چند سالی می‌گذرد و در آن هم تغییرات زیادی ایجاد شد. همین تغییرات باعث شد تا نقدهای زیادی نیز به آن وارد شود؛ چراکه در برخی بخش‌ها به‌ویژه ماده فرهنگی و پژوهشی تغییرات رخ داده بسیار فاحش بود، اما معتقدم این آیین‌نامه همچنان جای اصلاح زیادی دارد.»

او با طرح این سوال که آیین‌نامه ارتقا چه هدفی را دنبال می‌کند؟ اظهار داشت: «ماموریت آیین‌نامه آن است که بتوان به اعضای هیات‌علمی جهت داده و با هدایت آنها، به درجات بالای علمی برسیم تا جایی که اساتید بتوانند مرجع علمی جامعه باشند، با این حال امروز باید این سوال را پرسید که آیا آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات‌علمی را به‌گونه‌ای هدایت می‌کند که وقتی به درجه استادی رسیدند بتوانند مرجعیت علمی در کشور شوند؟ قطعا اگر بتوان به این سوال جواب داد، این امکان فراهم می‌شود که می‌توان بسیاری از مشکلات آیین‌نامه را برطرف کرد.»

عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌و‌تحقیقات بیان داشت: «جهان دانشگاهی در دنیا برخلاف آنچه در کشور ما وجود دارد، حرکت می‌کند؛ چراکه می‌بینیم فردی با تعداد اندکی از مقالات، کتاب و اثر علمی می‌تواند به کرسی استادی بنشیند و دلیلش هم این است که تولید علمی این فرد اثربخشی بسیار بیشتری نسبت به چاپ مقاله و کتاب داشته است. درحالی‌که متاسفانه ما در داخل آیین‌نامه ارتقا، واژه اثربخشی را گم کرده‌ایم و اصلا به این حیطه از فعالیت افراد توجه نمی‌شود.»

حسین‌زاده‌لطیفی گفت: «در ماده پژوهشی آیین‌نامه ارتقا هیچ توجهی به اثربخشی تولیدات علمی عضو هیات‌علمی حتی خارج از جامعه دانشگاهی نمی‌بینیم، البته درست است که در برخی از رشته‌ها، وظیفه تولیدات علمی بنیادین است اما این مهم شامل حال همه رشته‌ها نمی‌شود. هرچند مقصر این مهم اساتید نیستند؛ چراکه ارتباط درستی بین دانشگاه با صنعت و جامعه ایجاد نشده و طبیعی است که بسیاری از تولیدات علمی دانشگاه‌ها، ساخته ذهن محقق اعم از دانشجو و استاد بوده و اصلا قرار نیست مشکلی را در جامعه برطرف کند.»

او خاطرنشان کرد: «قطعا هر کاری که در آن عجله وجود داشته باشد، نواقصی زیادی دارد و الان نیز در بازه تغییر دولت قرار گرفته‌ایم و ممکن است برخی از آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌هایی که در یکی دو ماه آخر فعالیت دولت به تصویب می‌رسد، علی‌رغم اینکه هر کدام با سرنوشت گروه‌های زیادی از مردم در ارتباط است، اما می‌تواند چالش‌برانگیز نیز باشد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار