• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۵-۰۳ - ۰۱:۰۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
امام‌جمعه شهرستان حمیدیه:

مدیران دولتی نمی‌دانند وظیفه تامین حقابه دامداران برعهده کدام ارگان است

با توجه به صحبت‌های آیت‌الله رئیسی مبنی‌بر اینکه نمی‌گذارم یک روز خدمات به استان خوزستان به تاخیر بیفتد، به جرات می‌گویم مردم به این فرد علاقه‌مند هستند و می‌دانند او مرد قاطعی بوده و در کارهای جهادی نیز جدی است. این امید وجود دارد که در دولت او، تحولی در 6 ماهه اول رخ دهد و کاری که 30سال گذشته باید انجام می‌شد، در دولت او محقق شود.

مدیران دولتی نمی‌دانند وظیفه تامین حقابه دامداران برعهده کدام ارگان است

مهراد کوکبی– زهرا رمضانی– نیلوفر هوشمند، روزنامه‌نگار: سعید لفته‌پور، امام‌جمعه حمیدیه در نشستی با اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل به تشریح ابعاد مختلف تنش آبی اخیر در خوزستان پرداخته است که بخش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید.  لفته‌پور با تاکید بر اینکه در حمیدیه 43 روستا داریم که مشکل آب دارند، گفت: «بحث کم‌آبی و بی‌آبی در برخی روستاهای خوزستان به قبل از جریان انتخابات برمی‌گردد و همان زمان نیز مردم مطالبه می‌کردند که برای کشت سبزی، گوجه و... نیاز به آب دارند، اما تنها به این دلیل از آب محروم می‌شدند که مبادا روستاهای قبل یا بعد از آنها اقدام به کشت شالی کنند. درست است که این چند روز آب رها‌سازی شده اما هنوز مشخص نیست این رهاسازی به درد کشاورزان این منطقه می‌خورد یا خیر.»

او اظهار داشت: «علی‌رغم پیگیری‌های متعددی که پیش از انتخابات برای آب در این منطقه صورت گرفته بود، اما جواب مسئولان این بود که این روستاها یا قرارداد ندارند یا امکان دارد به سمت کشت شالی بروند، از این‌رو به آنها آب نمی‌دادند. با این حال مردم شهرستان حمیدیه به‌خصوص روستاهایی که در معرض تنش آبی جدی قرار داشتند، از بصیرت بالایی برخوردار بوده و هیچ‌گاه متاثر از فضای مجازی نشدند. به‌طور مثال بخش گمبوعه دارای دو دهستان جهاد و طراح است که در ایام انتخابات در ساعات اولیه رای‌گیری، شاهد جمعیت بسیار زیادی پای صندوق‌های رای بود و حتی بعد از انتخابات نیز بخش گمبوعه در میزان مشارکت در انتخابات رتبه اول را کسب کرد، این درحالی است که فشار اقتصادی و کم‌آبی از همان زمان وجود داشت.»

مسئولان اصلا خود را ملزم به تامین حقابه دام‌ها نمی‌دانند

امام‌جمعه حمیدیه ادامه داد: «حضور مردم پای صندوق‌های رای نشان داد مردم اگر انتقادی هم دارند، انتقادشان به جمهوری اسلامی و حکومت اسلامی نیست، بلکه نقدشان به سوءمدیریت و سوءعملکرد و شرایط فعلی است. حتی مردم در برخی روستاهای دورافتاده این منطقه نیز اعلام کردند ما مطیع رهبری هستیم و خواهان افرادی مانند حاج‌قاسم سلیمانی هستیم که وارد میدان شوند.»

سعید لفته‌پور گفت: «مردم این حق را دارند که آب موردنیاز برای دام‌شان تامین شود، درحالی‌که متولیان جهاد کشاورزی تامین این حق را وظیفه آبفا و در مقابل آبفا نیز آن را وظیفه جهاد می‌دانستند و همین دعوا حتی در محضر نماینده ولی‌فقیه نیز شکل گرفته بود. یعنی آنها اصلا خود را ملزم تامین آب دام‌ها هم نمی‌دانستند. سوال این است که چطور فردی مدیر یک استان می‌شود، اما اصلا نمی‌داند تامین آب شرب دام‌ها برعهده اداره او است یا خیر.»

او با تاکید بر اینکه شغل مردم دهستان دهکده سبزی‌کاری است و با وجود همه مشکلات 70درصد مردم روستاهای این منطقه نیز در انتخابات شرکت کرده و انتخاب 90 درصدشان نیز سیدابراهیم رئیسی بوده است، گفت: «این در حالی است که مردم این منطقه در همان بازه انتخابات نیز هیچ شغلی نداشتند. جالب اینجاست که وقتی با مدیر رهاسازی آب تماس گرفته و عنوان کردم حالا که برای دومین‌بار رهاسازی آب صورت گرفته، مردم می‌توانند اقدام به کشت سبزی کنند یا خیر، او در جواب به بنده گفت این موجی است که ایجاد شده و باید وضعیت را بررسی کنیم. حتی یک مدیر دیگر عنوان کرده مردم می‌توانند سبزی بکارند، اما به محض اینکه شالی بکارند، آب را قطع خواهیم کرد.»

امام‌جمعه حمیدیه در توضیح بیشتر این مساله گفت: «بنده می‌خواهم در روستایم سبزی بکارم، ممکن است هفت تا هشت کیلومتر پایین‌تر از روستا، فردی شالی بکارد، چرا من باید از حقابه کشت سبزی به بهانه کاشت شالی محروم شوم؟ هدف مسئولان این است که افراد در روستاهای مختلف با یکدیگر درگیر شوند. هرچند این اتفاق نیز رخ داده و ممکن است بین افراد مختلف درگیری رخ دهد. البته امروز مشکلات با برکت وجود نماینده ولی‌فقیه، سپاه استان و استان‌های دیگر و ستاد اجرایی فرمان امام رو به کاهش است، هرچند این ارگان‌ها نیز از همان ابتدا نمی‌توانستند وارد عمل شوند؛ چراکه امور اجرایی در اختیار دولت است.»

برخی مسئولان دولتی مانند دشمنان در تحریک دشمنان مقصر هستند

سعید لفته‌پور گفت: «بی‌تدبیری‌های دولت به حدی زیاد بود که دشمن استفاده و با ایجاد شبهه جوانان را تحریک کرد و معتقدم مسئولان خود شریک جرم هستند و باید محاکمه شوند. انتظار هم از قوه‌قضائیه این است که همین الان وارد عمل شود. وقتی اتفاقی رخ می‌دهد قرار بازداشت صادر می‌شود تا فرد خاطی تفهیم‌اتهام شود، الان اصل جرم محرز است و این حجم از آسیب و آفت وارد شده، مشهود است. نگاه کنید چه میزان دام تلف و مریض شده است.»  او تصریح کرد: «امروز مطالبه جدی مردم این است که با وجود رهاسازی آب، می‌توانند اقدام به کشت کنند یا خیر؛ چراکه امکان دارد باز این کار متوقف شود و مردم هم می‌ترسند که اگر هزینه کنند، دچار خسارت شوند. هنوز یک مدیر نیامده با جرات بگوید تامین حق آب را قبول می‌کند. از سوی دیگر توجه کنید فصل کشت گندم و کنجد دیگر تمام شده است. مردم دست روی دست گذاشته‌اند تا ببینند وضعیت چگونه می‌شود. این را می‌توان حمایت از تولید گذاشت؟ یکی از موانع اصلی تولید، مدیران نالایق هستند؛ چراکه آنها خود باعث ضایع‌کردن زحمات افراد در راستای تولید می‌شوند. قطعا هر چه زودتر عمل کنیم، به نفع تولیدات خوزستان است.»

امام‌جمعه حمیدیه با تاکید بر اینکه بحث آب هیچ ارتباطی به اعتراض‌های فعلی ندارد و و این‌طور نیست که چون به کشاورزان فشار آمده، در مقابل نظام ایستاده‌اند، ادامه داد: «بهترین نشانه اینکه مردم بین این اعتراض‌ها و مطالبات تفکیک قائل هستند، حضور پای صندوق‌های رای بود. همان زمان نیز مردم آب نداشتند و آب را هم برای کشتی که جایز است، قطع کرده بودند. مردم خوزستان ولایتمدار و فهیم هستند و مرزبندی با دشمن در کشاورزان ما بالاست اما در مسئولان ما زیر صفر است. درست است که مردم امروز با مشکل بی‌آبی مواجه شده‌اند، اما عده‌ای از این مشکل سوءاستفاده کرده‌اند.»

  بسیاری از مطالب منتشرشده در رسانه‌ها واقعیت ندارد

لفته‌پور گفت: «یک نفر از کشاورزانی که از بی‌آبی متضرر شده‌اند، در تجمعات حضور نداشته‌اند و بگویند که به اصل نظام اسلامی اعتراض دارند، بلکه سوءمدیریت باعث این اتفاق شده است؛ چراکه عده‌ای سیاه‌نمایی می‌کنند و به محض اینکه اتفاقی رخ می‌دهد با وجود اینکه آن اتفاق داخلی و قابل‌حل است، با تحریک جوانان، وضعیت را متفاوت می‌کنند. در این میان رسانه بیشتر این کار را انجام می‌دهد؛ چراکه مطالبی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود با آنچه در واقعیت می‌گذرد، زمین تا آسمان متفاوت است. بسیاری از مطالب منتشرشده، دروغ محض است. البته نمی‌گویم که ناآرامی صورت نگرفته، بلکه این اتفاق در نقاط مختلف شدت و ضعف دارد.»

او تصریح کرد: «حتی در برخی شهرستان‌ها، بحث کشته‌سازی را مطرح کردند البته باید به این مساله اشاره کنم که وقتی مراقبتی وجود ندارد، شاهد هستیم که به راحتی اسلحه وارد استان می‌شود و می‌بینیم که تجمع مسالمت‌آمیز به اغتشاش و درنهایت خونریزی منجر شد. دشمنان به دنبال این هستند که تنها عنوان کنند که شخصی کشته شده، درحالی که اشخاص توسط خود دشمنان کشته می‌شوند. با این حال باید بگویم شهرستان ما آرام است و هیچ‌گونه مشکلی ندارد.»

  افراد نفوذی در وزارت نیرو در 3 دهه گذشته مسببان وضعیت امروز هستند

امام‌جمعه حمیدیه با اشاره به ریشه ایجاد مشکلات فعلی اظهار داشت: «امروز مساله آب است و آب نیز حیاتی‌ترین نیاز همه موجودات به شمار می‌رود، بنابراین بعید نیست که افراد نفوذی در مدیریت منابع آب وارد شده و به‌گونه‌ای شرایط را مدیریت کردند که به تنش فعلی منجر شود. ما شاهد کارشناسانی در بدنه وزارت نیرو هستیم که برنامه‌های دشمن را پیاده‌سازی می‌کنند و این مهم از دو و سه دهه قبل بوده است. سدسازی‌ها، انتقال آب از نقاط مختلف مانند کارون آن هم بدون برنامه‌ریزی و مصوبات لازم ازجمله همین کارهاست. سیاست‌های غلطی که در دولت‌های سابق شاهد آن هستیم و امروز می‌بینیم که مسئولان فعلی از مدیریت آب و رهاسازی آن صحبت می‌کنند اما نمی‌توانند آن را اجرایی کنند. مشکلات فعلی به مصوبات مجلس و اقدامات صورت‌گرفته در دهه‌های گذشته مربوط است.»

او با تاکید بر اینکه اگر دشمن نمی‌خواست شرایط فعلی را ایجاد کند، مردمی که متضرر شده‌اند هم اعتراض‌های هنجارشکن نداشتند هرچند پیوسته مطالبه خود را مطرح می‌کردند، گفت: «اگر روحانیت نبود، مشخص نیست مردم باید چه اقدامی انجام دهند. مردم می‌گفتند مسئولان باید محاکمه شوند، مگر محاکمه تنها برای افرادی است که شراب می‌خورند؟ مدیری که زندگی مردم را فلج کرده، چرا محاکمه نمی‌شود. قطعا حضور میدانی روحانیون، ورود بسیج، روحانیت، ایثارگران، گروه‌های جهادی و در یک کلام غیردولتی‌ها مردم را آرام کرد، البته این باعث شد دولتی‌ها هم به میدان بیایند و برنامه‌ریزی صورت بگیرد.»

لفته‌پور درباره اقدامات صورت‌گرفته برای لوله‌کشی آب در روستاها گفت: «بحث لوله‌کشی آب هم که مساله زیرساختی است درحال پیگیری است و اعلام شده که آب لوله‌کشی به یکی از روستاهایی که هشت تا 10هزار دام دارد، تا عید قربان تامین می‌شود. هرچند بعید می‌دانم این مهم تا آن زمان محقق شود، بلکه امکان دارد تا اول محرم شاهد تحقق آن باشیم.»

  امیدواریم دولت رئیسی جبران کارهای عقب‌افتاده 3 دهه گذشته باشد

امام‌جمعه حمیدیه اظهار داشت: «با توجه به صحبت‌های آیت‌الله رئیسی مبنی‌بر اینکه نمی‌گذارم یک روز خدمات به استان خوزستان به تاخیر بیفتد، به جرات می‌گویم مردم به این فرد علاقه‌مند هستند و می‌دانند او مرد قاطعی بوده و در کارهای جهادی نیز جدی است. این امید وجود دارد که در دولت او، تحولی در 6 ماهه اول رخ دهد و کاری که 30سال گذشته باید انجام می‌شد، در دولت او محقق شود.»

او گفت: «القائات منفی مبنی‌بر اینکه تا 50 روز دیگر هیچ آبی وجود نخواهد داشت، باعث ترس مردم می‌شود. امروز بخشی از آب از طریق سد سیمره رهاسازی می‌شود و آب نیز پشت این سد وجود دارد و نباید شاهد چنین اظهارنظرهایی باشیم. به نظر می‌رسد راهکار اصلی نظارت و مدیریت میدانی و جهادی است و بخشی از کمبودهای ما در این بخش است. مردان میدان می‌توانند به اصطلاح از غوره، حلوا درست کنند و با اعتقاد ما می‌توانیم، این امکان وجود دارد که بسیاری از مشکلات را باید برطرف کرد. نباید اجازه داد تنش آبی ادامه پیدا کند، البته بخشی از آن جهانی بوده و کل کشور هم درگیر است، اما اوج آن در خوزستان است؛ هرچند با مدیریت می‌توان تمام محصولات کشاورزی را با حداقل آب در زمین‌های استان خوزستان کشت کرد.»

لفته‌پور با تاکید بر اینکه دشمن در هر بخشی از کشور بحثی را برای اختلاف‌افکنی مطرح می‌کند، اظهار داشت: «حربه‌های وهابی مبنی‌بر اعتراض‌های خیابانی و اعتراض مردم به نظام اسلامی، دروغ است و هیچ ریشه‌ای ندارد، البته انتظار داریم که اهالی رسانه واقعیت را به زبان عربی و فارسی با قدرت و سرعت منعکس کنند؛ چراکه اگر دیر بجنبیم حتما اثرات منفی خود را خواهد داشت و نمی‌توان آن را انکار کرد.»

مدیریت کانال چمران بخش عظیمی از تلفات را کاهش می‌داد

امام‌جمعه حمیدیه با اشاره به اینکه تصمیمات نادرست مدیریتی باعث ایجاد مشکلات برای مردم شده است، گفت: «به‌طور مثال تصمیم گرفته شد کانالی به نام کانال چمران که در انتهای آن کانال سلمان هم قرار دارد، به‌طور کامل بسته شود و با ورود برخی نخبگان و گروه‌های جهادی، تنها یک لوله از این کانال باقی ماند تا از طریق آن آب توسط این کانال به سمت روستاها و دام‌ها سرازیر شود، بعد از مدتی این لوله را هم بسته و اعلام کردند این کار تصمیم شورای تامین استان و شهرستان بوده و اصلا در این منطقه دامی وجود ندارد. بعد از گذشت چند هفته به استاندار گفتم این تصمیم شورای تامین بوده، اما این مقام مسئول در جواب گفت که اصلا این‌گونه نیست و بنده نمی‌دانم کانال چمران در کدام منطقه قرار دارد!»

او خاطرنشان کرد: «اگر می‌توانستند بحث کانال چمران را مدیریت می‌کردند، قطعا بخش عظیمی از تلفات و مشکلات فعلی وجود نداشت. درحقیقت بخشی از تنش آبی موجود را خود مسئولان ایجاد کرده‌اند و تصمیمات نادرست آنها وضعیت را به اینجا رساند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار