• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۵-۰۳ - ۰۱:۲۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
دبیر اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

جنبش دانشجویی مطالبه‌گرانه پای مشکلات مردم سیستان تا حل آن ایستاده است

اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل پویشی مردمی را برای حل مشکل آب خوزستان راه‌اندازی کرده است. این پویش عنوان «برای خوزستان» دارد و با تبلیغات رسانه‌ای که انجام شد، مبلغ خوبی برای این استان جمع‌آوری شد تا این هزینه به دست معتمدان استان برسد و برای مساله توزیع آب و تهیه تانکر هزینه شود تا در راستای تسهیل توزیع آب قدمی برداریم.

جنبش دانشجویی مطالبه‌گرانه پای مشکلات مردم سیستان  تا حل آن ایستاده است

مهراد کوکبی– زهرا رمضانی– نیلوفر هوشمند، روزنامه‌نگار: ایمان احمدی، دبیر اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور در گفت‌وگو با «فرهیختگان»، پیرامون پیگیری‌ها و ورود این تشکل دانشجویی در مساله اخیر خوزستان و مشکل آبی که مردم این استان با آن مواجه شده بودند، گفت: «اتحادیه مثل دفعات قبل که پیگیر مسائل این استان ازجمله حقوق سیل در منطقه بود، با استارت بحران آب بلافاصله جلسه‌ای ترتیب داد و با حضور دبیران دفاتر هشت‌گانه اتحادیه در استان به بررسی ابتدایی نسبت به مسائل و اقداماتی پرداخت که دفاتر انجام می‌دهند و پشتیبانی‌ای که اتحادیه می‌تواند صورت دهد. در گام اول در دفاتر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل به‌همراه دیگر تشکل‌ها، ۱۶۰ دفتر تشکل‌های دانشجویی موضع خود را در قبال مساله خوزستان در قالب یک بیانیه اعلام کردند. بعد از آن ما دو مساله را پیگیری کردیم؛ یکی شکایت و درخواست محکومیت مسببان و عاملان وضعیت امروز خوزستان و دیگری حضور میدانی در صحنه بازدید از مناطق و بررسی اقداماتی که اتحادیه می‌تواند در زمینه خوزستان به‌واسطه دفاتر متعدد خود در این منطقه انجام دهد.»   وی افزود: «درمورد مساله اول نامه‌ای با لحاظ کردن جنبه‌های علمی و حقوقی خطاب به دادستان محترم و نامه‌ای خطاب به کمیسیون اصل ۹۰ تنظیم شد که در نوع خود یک اقدام مطالبه‌گرانه مترقی محسوب می‌شود و دوستان ما در تهران محکم پای پیگیری قضایی مساله هستند. درمورد نکته دوم اینکه بنده، به‌عنوان دبیر اتحادیه به خوزستان آمدم و به کمک دوستانی که در استان داریم، شروع کردیم به بازدید میدانی و حضور در صحنه در شهرهای مختلف این استان عزیز تا از نزدیک با مسائل و مشکلات آن برخورد داشته باشیم.»  دبیر اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور ادامه داد: «اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل ۳ دفتر فعال در اهواز دارد. هم در دانشگاه سراسری چمران، هم در دانشگاه آزاد و هم در دانشگاه علوم پزشکی. همچنین در شهرهای آبادان، دزفول، خرمشهر، ایذه و بهبهان دفتر داریم و اینها ظرفیت خوبی است که باید از آن به نحو احسن و به نفع مردم استفاده کرد. بعد از حضور میدانی ما در منطقه طی جلسه‌ای بررسی‌های انجام‌شده را جمع‌بندی کردیم که چند مصوبه در پی داشت.»

تشکیل قرارگاه دائمی پیگیری مسائل خوزستان از سوی اتحادیه مستقل

احمدی با اشاره به مصوبات این جلسه گفت: «اولا برای اینکه خود را به مسائل پسابحران محدود نکنیم، قرارگاه دائمی پیگیری مسائل خوزستان را تشکیل دادیم که شامل دبیران ۸ دفتر استان و دبیر اتحادیه می‌شود. وظیفه اصلی قرارداد عبارت است از بررسی مشکلات و مشخص کردن راه‌حل‌ها در کوتاه‌مدت و بلندمدت، مصر بودن بر مطالبه‌گری و آرمان‌خواهی تا حصول نتیجه و حل مسائل مردم. در مصوبه دوم‌ به این نتیجه رسیدیم که یکی از مسائل حادی که امروز خوزستان با آن مواجه است، بیرون آمدن روایت‌ها و اخباری است که یا با واقعیت تطابق ندارند و دروغ هستند یا بخشی از واقعیت هستند و نقص دارند. لذا تصمیم بر این شد که در این جنگ روایت‌ها، دفاتر استان خوزستان به کمک اتحادیه شروع به تولیدات رسانه‌ای منطقی و صحیح و کامل از مسائل خوزستان کند تا هم بتواند صدای مردم و مشکلات آنها را به گوش خارج از استان برساند و هم مسئولیت اطلاع‌رسانی را به صحیح‌‌ترین شکل انجام بدهد. در این زمینه تیم رسانه‌ای اتحادیه به روستاهای مختلف و شهرهای مختلف آسیب‌دیده سر زد، بازدید میدانی داشت، به گفت‌وگو با مردم پرداخت و وقایع و اتفاقات را ثبت و ضبط کرد که به‌زودی محتوای این تولیدات رسانه‌ای منتشر می‌شود.»

وی در ادامه افزود: «مصوبه سوم کار خیریه‌ای بود. به‌هرحال امروز بخشی از روستاها به‌ویژه روستاهای دور از مراکز شهرستان با مشکل تامین آب شرب روبه‌رو هستند.‌ البته با ورود سپاه، ارتش و ستاد اجرایی فرمان امام تا حد بسیار زیادی این مشکل حل شده و می‌توان گفت تقریبا امروز هیچ مشکلی برای تامین آب شرب وجود ندارد. اما به‌هرحال بعضی از روستاها برای تامین آب شرب با مشکلاتی مواجه هستند و آب آشامیدنی از طریق تانکر به دست آنها می‌رسد. وضعیت به این صورت است که در روستاها تانکر‌ها مستقر هستند و در برخی دیگر استقرار ندارند. به همین دلیل گاهی شاهد هستیم که اهالی روستا، مجبور هستند برای تامین آب آشامیدنی تا روستای حمیدیه که در مرکزیت بیشتری قرار دارد، بروند. با توجه به این موضوع متوجه شدیم که ما با تامین آب شرب در منطقه مشکلی نداریم بلکه مساله اصلی نحوه توزیع صحیح این آب است.»
  راه‌اندازی پویش مردمی و جمع‌آوری کمک‌های مردمی در پویش برای خوزستان

دبیر اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، گفت: «اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل پویشی مردمی را برای حل مشکل آب خوزستان راه‌اندازی کرده است. این پویش عنوان «برای خوزستان» دارد و با تبلیغات رسانه‌ای که انجام شد، مبلغ خوبی برای این استان جمع‌آوری شد تا این هزینه به دست معتمدان استان برسد و برای مساله توزیع آب و تهیه تانکر هزینه شود تا در راستای تسهیل توزیع آب قدمی برداریم.»

باید به آسیب‌های دامداران خوزستانی توجه‌ ویژه داشت

احمدی ادامه داد: «مصوبه بعدی هم که حاصل این جلسه بود و الان در راستای آن فعالیت‌های خوبی انجام می‌شود، مساله ایفای نقش واسطه‌گری میان مردم و مسئولان و مطالبه‌گری برای تحقق مواردی است که از جانب مردم به مسئولان منتقل می‌شود. امسال وقتی شرایط منطقه را بررسی کردیم متوجه شدیم برخلاف ادوار گذشته که همیشه مساله آب در استان خوزستان وجود داشته و کشاورزان از آن متضرر می‌شدند و گاهی اوقات نزولات آسمانی یا سیلی آمده و اوضاع بهتر می‌شده، برای نخستین‌بار است که دامپروران استان از کمبود آب به‌طور جدی متضرر شده‌ و آسیب دیده‌اند. دام اصلی دامپروران در استان خوزستان گاومیش است و گاومیش این خصوصیت را دارد که باید در روز ساعاتی را در آب جاری و روان و نه راکد، رها باشد تا گرما از بدنش خارج شود و اگر این اتفاق نیفتد دیگر نمی‌تواند شیر بدهد و درنهایت موجب تلف شدن آن خواهد شد و اگر بچه‌ای حمل کند موجب سقط می‌شود. برای دامپرور خوزستانی مهم‌ترین دارایی و مساله گاومیش او است، این دامپروران آنقدر به گاومیش‌های خود علاقه‌مند هستند و وابستگی عاطفی و معیشتی دارند که خودشان می‌گویند گاومیش‌ها برای ما مثل بچه‌های خودمان هستند.»

 گزارش جامعی از تلفات و خسارات آماده و ارائه می‌کنیم

وی افزود: «نکته‌ای که مسئولان چه در استان و چه در تهران باید به آن توجه کنند این است که حکومت نباید اجازه بدهد دامپرور بر اثر سوءمدیریت دچار شکاف با نظام شود. راه‌حل این است که تمام خسارات ایجادشده بر اثر از بین رفتن گاومیش‌ها را به دامپروران پرداخت کرده و مجدد اعتمادسازی کنند. این اعتمادسازی بسیار پراهمیت است. اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل با همراهی دفتر دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اهواز درحال تهیه یک‌گزارش جامع از میزان تلفات و برآورد مالی خسارات است. بنا داریم به کمک یکی از نهادهای توانمند حاکمیتی مثل بنیاد مستضعفان مطالبه کنیم تا این پرداخت خسارت و اعتمادسازی که شدیدا لازم و فوری است، اتفاق بیفتد. مورد بعدی که در جلسه مصوب شد به جلسات با مسئولان مطلع استان خوزستان مربوط می‌شود. جلسه‌ای که با شفیعی، رئیس نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در استان خوزستان داشتیم. او به‌طور خلاصه به ریشه‌های مسائل خوزستان اشاره کرد. دو مورد از این موارد عبارتند از: روایت‌ها و بازتابی که از مشکلات و ریشه‌های مشکلات مردم از استان بیرون می‌رود که هم ضعیف است و هم اشتباه و وارونه‌نمایی شده. و اینکه مسئولان بی‌لیاقت و بی‌تدبیری که به‌ویژه در هشت سال گذشته آشنا به مسائل بومی و قومیتی خاص خوزستان نبوده‌اند و حاکم بر استان شده‌اند.»

  جلسه و دیدار رئیس نهاد رهبری استان و امام‌جمعه اهواز با نمایندگان دانشجویی

دبیر اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در ادامه گفت: «علاوه‌بر جلسه با رئیس نهاد رهبری استان با موسوی‌فرد امام‌جمعه اهواز و نماینده محترم ولی‌فقیه در استان دیدار داشتیم و اقداماتی که در حوزه استان خوزستان انجام دادیم، به‌طور مختصر برایشان گزارش دادیم. همچنین اعلام کردیم که جنبش دانشجویی به‌ویژه دفاتر اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در این‌باره ظرفیت‌های خود را به‌کار می‌گیرد تا به حل مشکلات استان بپردازد. جلسات دیگری هم برگزار کردیم که ازجمله آن می‌توان به جلسه با امام‌جمعه شهرستان حمیدیه اشاره کرد که جزء جلسات مفصل ما در شهرهای پربحران از نظر آبی بود. این جلسات از طریق رسانه‌‌های اتحادیه کامل در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت. یکی دیگر از مواردی که درباره آن تصمیم گرفتیم این بود که با کمک دانشجویان و جوانان بومی استان خوزستان بتوانیم از منطقه بازدید کنیم و البته این کار تا حدود زیادی انجام شد و روایت‌های جالبی به دست آمد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین