• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۵-۰۲ - ۰۱:۰۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
توکیو 2020 با تمام حواشی و نگرانی‌ها آغاز شد

استارت المپیک کرونا زده

هزاران نفر از ورزش‌دوستان ژاپنی بیرون از ورزشگاه اصلی المپیک توکیو که مراسم افتتاحیه در آن برگزار می‌شد، حضور یافتند تا آغاز رسمی این مسابقات را جشن بگیرند و از نزدیک‌ترین فاصله تا ورزشگاه شاهد شروع المپیک 2020 باشند. درحالی‌که تا چند روز پیش مقامات برگزارکننده مسابقات بحث احتمال لغو مسابقات به‌دلیل گسترش کرونا را رد نمی‌کردند، اما درنهایت این رقابت‌ها آغاز شد.

استارت المپیک کرونا زده

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: مراسم افتتاحیه رقابت‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو عصر دیروز سرانجام پس از تردیدهایی که درباره احتمال لغو یا تعلیق دوباره این مسابقات ایجاد شده بود، برگزار شد تا دوره جدید این تورنمنت در شرق‌آسیا آغاز به‌کار کند. شیوع کرونا در ابتدا باعث تعلیق یک‌ساله این مسابقات شد و در شرایط کنونی هم سرانجام تصمیم بر این شد تا این مسابقات بدون حضور تماشاگران برگزار شود. البته تا مدتی پیش برگزارکنندگان تصمیم داشتند تا به افراد محلی اجازه حضور در ورزشگاه‌ها را بدهند، اما افزایش تعداد مبتلایان به این ویروس در هفته‌های اخیر سبب شد تا این تصمیم هم منتفی شود. با این حال ژاپنی‌ها با قراردادن سیستم‌های پیشرفته صوتی و استفاده از صدای تماشاگران در المپیک‌های قبلی در ریو و لندن تلاش دارند تا همان جو را در توکیو نیز ایجاد کنند تا غیبت تماشاگران کمتر به چشم بیاید. توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک نیز قول داده تا این المپیک در حد دوره‌های قبلی برگزار شود و تا جایی که امکان داشته باشد تفاوتی در آن دیده نشود. با این حال مسلما غیبت تماشاگران در رویدادهای مختلف ورزشی به‌وضوح بر کیفیت آن تاثیر خواهد گذاشت.

افزایش نگرانی درباره کرونا

هزاران نفر از ورزش‌دوستان ژاپنی بیرون از ورزشگاه اصلی المپیک توکیو که مراسم افتتاحیه در آن برگزار می‌شد، حضور یافتند تا آغاز رسمی این مسابقات را جشن بگیرند و از نزدیک‌ترین فاصله تا ورزشگاه شاهد شروع المپیک 2020 باشند. درحالی‌که تا چند روز پیش مقامات برگزارکننده مسابقات بحث احتمال لغو مسابقات به‌دلیل گسترش کرونا را رد نمی‌کردند، اما درنهایت این رقابت‌ها آغاز شد تا با وجود اینکه همچنان اخبار ابتلای ورزشکاران و افراد مرتبط با المپیک منتشر می‌شود، وقفه‌ای در برنامه‌ریزی رقابت‌ها ایجاد نشود. پس از پاندمی کرونا، رقابت‌های ورزشی یکی پس از دیگری به تعویق افتاد و المپیک توکیو نیز از این قاعده مستثنی نشد و مسئولان برگزاری بازی‌ها و همچنین کمیته بین‌المللی المپیک با این امید که تا یک‌سال بعد ویروس کرونا از بین خواهد رفت، تصمیم گرفتند این رقابت‌ها را در سال 2021 برگزار کنند. اگرچه این روزها واکسن این بیماری به بازار آمده است، اما همچنان این ویروس در کشورهای مختلف قربانی می‌گیرد. در ژاپن هم این هراس وجود دارد که برگزاری این مسابقات باعث بروز موجی جدید و سهمگین در ابتلا به این بیماری شود و توکیو را با مشکلات زیادی روبه‌رو کند. روز گذشته میزان مبتلایان جدید در پایتخت ژاپن به 1359 نفر رسید که بالاترین عدد از ماه ژانویه تاکنون محسوب می‌شود.

اگرچه افراد قرار است در دهکده بازی‌ها حضور داشته باشند و مسابقات نیز بدون حضور تماشاگر برگزار می‌شود، اما اجتماع 50 هزار نفر در بزرگ‌ترین تورنمنتی که پس از پاندمی کرونا بر پا شده می‌تواند خطرات بسیاری را به‌دنبال داشته باشد. ازطرف دیگر ژاپن تنها 20 درصد مردم خود را واکسینه کرده که کمترین میزان در بین کشورهای پیشرفته محسوب می‌شود. در چنین شرایطی اعتراضات زیادی نسبت به برگزاری این مسابقات در ژاپن به راه افتاده و حتی همزمان با برگزاری مراسم افتتاحیه تجمعات مختلفی در مخالفت با برگزاری این مسابقات برپا شد و مخالفان با در دست داشتن پلاکاردهایی خواستار توقف این بازی‌ها بودند. در همین حال تاکنون تعداد مبتلایان به این ویروس در بین کسانی که مستقیما با این مسابقات در ارتباط هستند به 110 مورد افزایش یافته است. روز پنجشنبه 25 مورد جدید ابتلا به کرونا در بین افراد مرتبط با این مسابقات به ثبت رسید که باعث شد تعداد ورزشکاران مبتلا نیز به عدد 13 برسد. آخرین مورد تست مثبت ورزشکاران مربوط به میچال شلگل، عضو تیم دوچرخه‌سواری جاده جمهوری چک است. شلگل که در دهکده بازی‌ها به تمرین نیز مشغول شده بود در تست آخری که از او گرفته شد مبتلا به کرونا بود و به همین دلیل به سرعت تحت قرنطینه قرار گرفت. کمیته المپیک این کشور اعلام کرد که میکائیل کوکرل و ژنک استیبار، دو دوچرخه‌سوار دیگر این تیم در مسابقاتی که قرار است امروز برگزار شود، حاضر خواهند بود و فقط شلگل به قرنطینه می‌رود.

پیش از این دو بازیکن والیبال ساحلی جمهوری چک و همچنین پاول سیروچک، عضو تیم تنیس روی میز این کشور به کرونا مبتلا شده بودند و به همین دلیل کمیته المپیک این کشور تصمیم گرفته تحقیقاتی درباره پروازی که ورزشکاران این کشور را به ژاپن برده انجام دهد. ورزشکاران جمهوری چک با یک پرواز چارتر راهی توکیو شدند، اما ابتلای 4 ورزشکار این کشور به کرونا باعث شده تا نگرانی‌هایی درباره ورزشکاران این کشور ایجاد شود. یکی از پزشکان همراه کاروان این کشور که در آن پرواز حضور داشت نخستین فردی بود که تستش مثبت اعلام شد و حالا رسانه‌های این کشور به دقت مشغول بررسی اتفاقات این پرواز هستند. گفته می‌شود بیشتر مسافران این هواپیما دقایقی پس از برخاستن پرواز، ماسک‌های خود را درآوردند و همین اتفاق باعث شده تا تعداد کرونایی‌ها افزایش پیدا کند.

دردسرهای گرمای هوا

رقابت‌های المپیک با تمام این حواشی کار خود را از روز چهارشنبه و با برگزاری رقابت‌های فوتبال و سافت‌بال آغاز کرده است. روز جمعه نیز رقابت‌های تیراندازی با کمان پیش از مراسم افتتاحیه آغاز شد که این مسابقات نیز حواشی جالبی داشت. یکی از ورزشکاران روس که در این مسابقات حاضر شده بود، به‌دلیل گرمازدگی از حال رفت و با کمک هم‌تیمی‌اش و سایر همراهان این تیم توانست شرایط بهتری پیدا کند. استانیسلاو پوپوف، مربی این زن تیرانداز درباره این اتفاق می‌گوید: «او تمام روز را زیر آفتاب ایستاده بود و به همین دلیل دچار مشکل شد. البته ما در روسیه در همین دما تمرین می‌کردیم، اما فکر می‌کنم رطوبت بالای هوا در اینجا باعث شد تا چنین مشکلی برای او ایجاد شود.» این اتفاق درحالی رخ داد که دمای هوای توکیو روز گذشته 33 درجه سانتیگراد بود و به‌نظر نمی‌رسد چنین دمایی برای ورزشکاران مشکل حادی ایجاد کند.
رقابت‌های فوتبال این بازی‌ها نیز با نتایج جالبی همراه بود و شکست پرگل آلمان برابر برزیل و همچنین ناکامی آرژانتین و فرانسه برابر استرالیا و مکزیک از مهم‌ترین اتفاقات این بازی‌ها در مرحله گروهی بوده است. برزیل که در این مسابقات دنی آلوس، دیه‌گو کارلوس و سانتوس را به‌عنوان سه بازیکن بزرگسال به همراه خود برده است در نخستین دیدار خود عملکرد درخشانی داشت و آلمان را با نتیجه 4 بر 2 مغلوب کرد. ریچارلیسون، ستاره اورتون در همان نیمه نخست کار حریف را تمام کرد و سه گل زد تا نخستین بازیکن لیگ برتری لقب بگیرد که در رقابت‌های المپیک هت‌تریک می‌کند. اگرچه ژرمن‌ها که مشهورترین بازیکن‌شان در این تورنمنت مکس کروزه 33ساله است توسط ندیم امیری و روی اشتباه سانتوس، گلر باتجربه برزیل به یک گل رسیدند، اما درنهایت بازی را 4 بر 2 باختند تا شروعی ضعیف در این مسابقات داشته باشند.

آرژانتین هم که به‌تازگی قهرمانی در کوپا آمه‌ریکا را جشن گرفته در این مسابقات تنها یک بازیکن بزرگسال به همراه خود برده و در نخستین مسابقه با تیم المپیک خود با دو گل مغلوب استرالیا شد. با این شکست کار آرژانتین برای صعود از گروهش دشوار شد؛ چراکه در این گروه اسپانیا نیز حضور دارد که تیمی خوب را روانه این بازی‌ها کرده است. اخراج فرانسیسکو اورتگا در نیمه نخست کار را برای این تیم دشوارتر کرد تا درنهایت بازی را با دو گل باخته و در قعر جدول گروه C قرار گیرند.

یکی دیگر از نتایج عجیب دیدارهای روز نخست شکست 4 بر یک فرانسه برابر مکزیک بود. فرانسوی‌ها پس از عدم‌تمایل کیلیان امباپه برای همراهی این تیم، بدون این ستاره راهی توکیو شده و امیدوار بودند با نفراتی چون ژینیاک با تجربه و فلورین تائوین که سابقه بازی در نیوکاسل و مارسی را دارد، بتوانند شروع خوبی در این مسابقات داشته باشند، اما مکزیکی‌ها بسیار خوب ظاهر شده و توانستند 3 امتیاز این دیدار را مقتدرانه تصاحب کنند.

اسپانیا هم که با تعدادی از نفرات تیم اصلی خود که در یورو 2020 حضور داشتند از جمله پدری، دنی اولمو و اویارزابال در این مسابقات حاضر شده و ستاره‌هایی مثل پائو تورس و اریک گارسیا، دنی سبایوس و آسنسیو را در ترکیب دارد در نخستین دیدار برابر مصر نتیجه‌ای بهتر از تساوی بدون گل به‌دست نیاورد. اسپانیا علاوه‌بر از دست دادن دو امتیاز حساس در این دیدار، سبایوس را به‌دلیل مصدومیت از دست داد و ممکن است تا پایان تورنمنت نتواند از این هافبک خود استفاده کند.

در بین تیم‌های آسیایی نیز علاوه‌بر استرالیا، ژاپن دیگر تیم پیروز بود که توانست با یک گل از سد آفریقای‌جنوبی عبور کند. دو نماینده دیگر این قاره عربستان و کره‌جنوبی بودند که به ترتیب به ساحل‌عاج و نیوزیلند باختند تا شانس صعودشان به دور بعد کمتر شود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار