• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۵-۰۲ - ۰۰:۲۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گزارش «فرهیختگان» از فعالیت باشگاه‌های ورزشی دانشگاهی و حضور دانشجویان در بازی‌های المپیک ژاپن

ورزشکاران دانشگاهی دنیا در توکیو

از آنجا که بیشتر شرکت‌کنندگان در مسابقات المپیک جوان هستند، بنابراین انتظار ‌می‌رود شمار زیادی از ورزشکاران المپیکی دانشجویان دانشگاه‌های دنیا باشند که با فراهم شدن شرکت در مسابقات ورزشی، به‌صورت حرفه‌ای به رقابت با دیگر ورزشکاران سایر کشورها بپردازند.

ورزشکاران دانشگاهی دنیا در توکیو

ندا اظهری، مترجم: سرانجام انتظار یک‌ساله برگزاری مسابقات المپیک به‌سر رسید و بازی‌ها آغاز شد. این مسابقات هم مانند بسیاری از فعالیت‌های جمعی در دنیا با پیدا شدن سروکله ویروس کرونا و همه‌گیر شدن آن، به‌تعویق افتاد. اما حالا با انجام واکسیناسیون گسترده در بسیاری از کشورهای دنیا، این امکان نسبتا فراهم شده تا مسابقات در شرایطی ایده‌آل‌تر نسبت به سال گذشته و در فضایی آرام‌تر برگزار شود. از آنجا که بیشتر شرکت‌کنندگان در مسابقات المپیک جوان هستند، بنابراین انتظار ‌می‌رود شمار زیادی از ورزشکاران المپیکی دانشجویان دانشگاه‌های دنیا باشند که با فراهم شدن شرکت در مسابقات ورزشی، به‌صورت حرفه‌ای به رقابت با دیگر ورزشکاران سایر کشورها بپردازند.

باشگاه‌های ورزشی در دل دانشگاه‌ها

بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ و مطرح دنیا دارای باشگاه‌های ورزشی هستند که در قالب آن ورزش‌هایی را در سطح قهرمانی دنبال ‌می‌کنند. این کار ارتباط دانشجویان را با دانشگاه در قالب فعالیتی جمعی و گروهی افزایش ‌می‌دهد. با درصد بالای برنامه‌های باشگاه‌های ورزشی در امور دانشجویان، تاسیس، مدیریت و پایداری بیشتر باشگاه‌های ورزشی به علاقه و مشارکت دانشجویان بستگی دارد. علاوه بر این، دانشجویان نقش رهبری را در هماهنگ کردن فعالیت‌ها، مسافرت‌ها و برقراری فضای آموزشی و... برعهده ‌می‌گیرند. تحقیقات نشان ‌می‌دهد که کیفیت درسی منحصر به فرد دانشجویی‌محور باشگاه‌های ورزشی ‌می‌تواند تجربیات یادگیری ارزشمندی را برای اعضای دانشجوی این تیم‌ها فراهم کند. درمجموع باشگاه‌های ورزشی به‌عنوان آزمایشگاهی اولیه برای پیشرفت دانشجویان عمل ‌می‌کنند که دانشجویان در آن مهارت‌های موردنیاز برای موفقیت در داخل یا خارج از دانشگاه را تمرین ‌می‌کنند. در باشگاه‌های ورزشی دانشجویی، دانشجویان عضو این تیم‌ها موفقیت‌های رقابتی خود را جشن می‌گیرند، در خارج از زمین بازی با هم معاشرت کرده و با هم‌تیمی‌ها و موسسه‌ها، پیوندی طولانی برقرار می‌کنند. درواقع طبق مطالعات صورت گرفته، اهمیت برنامه‌های باشگاه‌های ورزشی، رفاه عمومی دانشجویان در دانشگاه نیز اثبات شده است. ارتباطات معنادار با اعضای دانشگاهی برای شناسایی دانشجویان حائز اهمیت است.

تربیت ورزشکار حرفه‌ای و مربی

یکی از اهداف باشگاه‌های ورزشی دانشگاه‌ها، ارائه دانش و مهارت ورزشی به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان است که در این مسیر، از دانش متخصصان در زمینه پزشکی، فیزیوتراپی، رژیم‌های غذایی، ورزش یا تفریحات جسمی برای افزایش سطح سلامت در جامعه استفاده می‌کنند. درکنار آموزش مهارت‌های ورزشی مختلف به دانشجویان در قالب باشگاه‌های ورزشی دانشگاهی، آموزش مربیان ورزشی هم در دستورکار قرار می‌گیرد که یکی از ماموریت‌های مهم دانشگاه‌ها به‌شمار می‌رود. یکی از این موارد، دانش تئوری است که درکنار آموزش‌های عملیاتی و تمرین، تقویت می‌شود. این مربیان درکنار آموزه‌های تئوریکی که به‌دست می‌آورند، با کار در باشگاه‌های ورزشی، روی راه‌حل‌های عملیاتی تاکید می‌کنند، بنابراین دانشی که در قالب آموزش باشگاهی به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان منتقل می‌شود، به‌گونه‌ای است که افراد بتوانند به‌طور فردی یا تیمی از آن دانش در پیشبرد کار و موفقیت در آن عرصه ورزشی عمل کنند. مشارکت میان باشگاه ورزشی و دانشگاه در زمینه دانش رفتار انسانی از اهمیت بالایی برخوردار است. تربیت دانشجویان به‌عنوان مربی هم از اقداماتی است که دانشجویان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. دانشجویان به‌عنوان کارآموز تحت‌نظارت یک مربی باتجربه، تجربه ارزشمندی را کسب و به پرونده حرفه‌ای خود در آینده اضافه می‌کنند. اگر تبادل‌نظر بین کارآموزان دانشجو و مربیان وجود داشته باشد، رابط چنین دانشی همراه با آمادگی نظری برای حرفه مربیگری بسیار موثر خواهد بود

باشگاه‌های کریکت در دانشگاه‌های انگلیس

به گزارش batfast، ورزش کریکت از قرن شانزدهم میلادی در انگلیس شروع شد و از همان ابتدا به‌عنوان ورزشی سنتی برای طبقه بالای این کشور به‌شمار می‌رفت. اما اکنون با محبوبیت بالایی در شبه‌قاره هند و برای عموم مردم روبه‌رو شده است. علاوه‌بر شهرهای مختلف انگلیس که در مسابقات کریکت به‌طور فعالانه شرکت می‌کنند، دانشگاه‌های انگلیس هم در این ورزش فعال هستند و درحال‌حاضر هم 6تیم کریکت دانشگاهی برتر در این کشور وجود دارند. دانشگاه لافبورو، کمبریج، آکسفورد، دورهام، لیدز/ بردفورد و دانشگاه کاردیف، جزء دانشگاه‌های برتر انگلیس در زمینه باشگاهی هستند که این ورزش را آموزش و تمرین می‌دهند و تلاش کرده‌اند از ورزش سنتی این کشور محافظت کنند. دانشگاه کمبریج، نخستین وضعیت برتر آموزش این ورزش را از آن خود کرده است. پس از آن، دانشگاه آکسفورد هم توانست وضعیت برتر آموزشی را در این رشته از آن خود کند و همین امر دانشگاه‌های کمبریج و آکسفورد را به رقیب‌های سرسخت خود در این زمینه تبدیل کرد. تیم باشگاه کریکت دانشگاه لیدز/ بردفورد، از بازیکنان چهار موسسه کالج بردفورد، دانشگاه بردفورد، دانشگاه لیدز و دانشگاه متروپولیتن لیدز تشکیل شده است.  به گزارش Guide University Complete The، نهاد حاکم ملی ورزش‌های آموزش عالی در انگلیس حدود 170موسسه عضو فعال دانشگاهی دارد که بیش از 50رشته ورزشی در آنها ارائه می شود و به‌عبارتی یک ساختار جامع بین‌دانشگاهی را ارئه می‌دهد. این مرکز ورود دانشجویان را به رشته‌های ورزشی تسهیل کرده و مدیریت توسعه خدمات و تجهیزات را برعهده می‌گیرد. معمولا بیش از 100هزار دانشجوی انگلیسی در رقابت‌های باشگاه‌های دانشگاهی این کشور شرکت می‌کنند. بسیاری از دانشگاه‌های انگلیس بیش از 40باشگاه ورزشی دانشجویی دارند که می‌توانند با جذب دانشجویان توانمند، آنها را از مبتدی تا حرفه‌ای برای رقابت‌های بین‌المللی آماده کنند.

باشگاه‌های دانشگاهی بسکتبال در آمریکا

به گزارش ncsasports، همان‌طور که کریکت ورزش محلی انگلیسی‌هاست، در آمریکا هم بسکتبال از اهمیت بالایی برخوردار است و بسیاری از دانشگاه‌های این کشور مجهز به باشگاه‌هایی هستند که در قالب آن به تربیت بازیکن و مربی در این رشته و رشته‌های ورزشی مختلف می‌پردازند. دانشگاه‌های کنتاکی، دوک، کارولینای شمالی، کانزاس، ویلانووا، کالیفرنیا، آریزونا، کانتیکت و فلوریدا، 10دانشگاه برتر آمریکایی دارای باشگاه‌های این ورزش محبوب هستند. به‌طورکلی بیش از 1300 کالج چهارساله مجهز به تیم‌های بسکتبال هستند که در سطوح مختلفی مشغول فعالیت و آموزش ورزشکار حرفه‌ای هستند، این تیم‌ها بازیکنان خود را از بین بیش از 600دانشجوی ارشد دانشگاهی انتخاب می‌کنند. به عبارتی حدود دوهزار کالج بسکتبال در آمریکا مشغول فعالیت هستند. دانشگاه‌ها و کالج‌های آمریکا تلاش کرده‌اند با راه‌اندازی باشگاه‌های ورزشی در دل دانشگاه‌ها و جذب استعدادهای جوان در رشته‌های مختلف ورزشی ازجمله بسکتبال که رشته سنتی و حرفه‌ای آمریکایی‌هاست، به پرورش استعدادهای بیشتر در این رشته و پیشرفت و ارتقای آن در دنیا کمک کنند.

دانشگاه‌های ژاپن در المپیک 2021

بازی‌های المپیک و پارالمپیک برای اولین‌بار در بیش از نیم قرن گذشته در توکیو ژاپن برگزار می‌شود. دانشگاه توکیو که کلانشهر این کشور به‌شمار ‌می‌رود، از سابقه طولانی درگیری در این بازی‌ها برخوردار است. پروژه ساخت زمین‌های ورزشی که قرار است در خلال بازی‌های المپیک امسال مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد، تحت‌نظر ماتارو ناگایو، دوازدهمین رئیس دانشگاه توکیو انجام شده است. برای این کار یک سازمان خدمات کار دانشجویی متشکل از اعضای بنیاد ورزشی دور هم جمع شدند و کار را به اتمام رساندند. برخی زمین‌های کشاورزی که در سال‌های اخیر کشت در آنها کاهش یافته بود به این امر اختصاص یافت که توسط داوطلبان فارغ التحصیل دانشگاه توکیو به زمین گلف تبدیل شدند. سال‌ها قبل المپیک توکیو دور از دسترس نبود و به همین دلیل با پیشنهادهایی که داده شد، از مزارع وسیع پوشیده از چمن برای این منظور استفاده شد و به مجموعه‌ای از امکانات ورزشی بسیار کاربردی تبدیل شد. از سال 2014 تلاش ژاپنی‌ها برای مهیا کردن توکیو برای بازی‌های المپیک 2020 آغاز شد و طی آن توافقنامه‌ای با حدود 800دانشگاه در سراسر ژاپن امضا شد تا در زمینه فعالیت‌های مختلف همکاری کنند. دانشجویان در سال 2020 و بعد از آن به نیروی اصلی جامعه ژاپن تبدیل شدند و انتظار ‌می‌رود سهم بزرگی در بازی‌های المپیک امسال داشته باشند.  

به گزارش olympics، درواقع مشارکت و همکاری دانشگاه‌ها در خلال بازی‌های المپیک بیشتر به سه بخش آموزش و ارتقا در راستای المپیک و پارالمپیک و کمک به حل مسائل اجتماعی؛ تجربه‌ای تکرارنشدنی برای دانشجویان و ارائه دانش دانشگاهی و حمایت مالی از بازی‌ها معطوف می‌شود. دانشگاه‌ها قرار است در این بازی‌ها با نصب پوسترها و بنرهای بازی‌ها، آن را تبلیغ کنند؛ علاوه‌بر این، برگزاری سخنرانی‌ها و سمینارها با موضوع بازی‌های توکیو 2020 قرار است در دانشگاه‌ها باشد؛ همچنین دانشگاه‌ها میزبان سمپوزیوم‌هایی با دعوت از ورزشکاران خواهند بود؛ رویدادهای ورزشی و برنامه‌های علمی را با انجمن‌های محلی برنامه‌ریزی می‌کنند؛ کتاب‌ها و مقالاتی را پیرامون المپیک و پارالمپیک برای کتابخانه‌ها منتشر خواهند کرد؛ حضور داوطلبانه در بازی‌های المپیک؛ فروش کالاهای رسمی توکیو 2020 در فروشگاه‌های دانشگاهی و نیز تشکیل تیمی متشکل دانشگاهی برای ارئه اطلاعات به دانشجویان در مورد بازی‌ها و ارتقای بازی‌های المپیک از دیگر وظایف دانشگاه‌های توکیو است.

سه‌چهارم آمریکایی‌ها دانشجو هستند

به گزارش «اسوشیتدپرس»، حدود سه‌چهارم تیم 613 نفره المپیک آمریکا به نوعی دانشجو هستند و این نشان از جوان بودن این تیم قدرتمند جهانی دارد. طبق آمار منتشر شده از سوی کمیته المپیک و پارالمپیک این کشور، تعداد 329 زن و 284 مرد را شامل می‌شود و این سومین باری است که تعداد زنان ورزشکار المپیکی و پارالمپیکی به نسبت مردان بیشتر است. نکته‌ای که درمورد تیم المپیکی آمریکا باید مدنظر قرار داد این است که چون این تیم از بودجه دولتی برای این بازی‌ها استفاده نمی‌کند، به نظر می‌رسد دانشگاه حرف اول را در این مسابقات می‌زنند و هم از نظر آموزش و هم تامین استعدادهای برتر تیم‌های ورزشی که به این بازی‌ها اعزام شده‌اند، توانسته‌اند به خوبی تیم المپیکی را حمایت کنند. در یک سال‌ونیم گذشته به دلیل همه‌گیری کرونا و فشارهای اقتصادی که بر دنیا و نیز آمریکا حاکم بود، باعث شد آمریکا برای بازی‌های پیش رو فکر دیگری کرده و از استعدادهای دانشجویی بیشتری برای رقابت‌های المپیک و پارالمپیک استفاده کرد. در المپیک توکیو، 76 درصد ورزشکاران اعزامی به ژاپن در 169 موسسه آموزشی و نیز کالج و دانشگاه مشغول تحصیل هستند. حدود 20 نفر از ورزشکاران شرکت‌کننده در ورزش‌های فردی حدود 80 درصد از ورزشکاران دانشجو را تشکیل می‌دهند و اعضای حدود 11 تیم گروهی نیز از جمع دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا هستند که ورزش‌هایی را همچون والیبال سالنی مردان و زنان، قایقرانی و سافت بال را تشکیل می‌دهند. در میان دانشگاه‌هایی که دانشجویان خود را در قالب ورزشکار به المپیک اعزام کرده‌اند، دانشگاه کالیفرنیای جنوبی با 66 دانشجو، رکورددار است.

دانشجویان انگلیسی در المپیک توکیو

از جمع تیم 376 نفره المپیک و پارالمپیک انگلیس که به توکیو اعزام شده‌اند، حدود 7 نفر از آنها دانشجویان دانشگاه «دورهام» هستند. 6 نفر از آنها در رشته‌های هاکی و قایقرانی و یکی از آنها هم که به تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده، در رشته شمشیربازی به رقابت خواهد پرداخت. از کل تعداد ورزشکاران اعزامی، 201 نفر زن و 175 نفر هم مرد هستند. بالاترین تعداد دانشجویان ورزشکاری که در قالب تیم انگلیس به توکیو فرستاده شده‌اند، متعلق به دانشگاه ادینبورگ با 19 دانشجو ورزشکار است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین