• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۲۸ - ۰۰:۵۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
دبیر انجمن اسلامی رم:

دولت جدید به ایرانیان خارج از کشور به چشم سرمایه ملی نگاه کند

دولت جدید باید به ایرانیان خارج از کشور و دانشجویان ایرانی خارج از کشور به‌عنوان سرمایه‌های ملی نگاه کند؛ چراکه می‌توانند فرصتی باشند برای بهبود اداره کشور.

دولت جدید به ایرانیان خارج از کشور به چشم سرمایه ملی نگاه کند

نیلوفر هوشمند، روزنامه‌نگار: علی صفری، دانشجوی داروسازی دانشگاه تورورگاتا رم با اشاره به ظرفیت دانشجویان خارج از کشور و کمک‌هایی که به دولت برای اداره کشور می‌توانند داشته باشند، گفت: «دولت جدید باید به ایرانیان خارج از کشور و دانشجویان ایرانی خارج از کشور به‌عنوان سرمایه‌های ملی نگاه کند؛ چراکه می‌توانند فرصتی باشند برای بهبود اداره کشور. یک بخش قابل توجهی از دانشجویان ایرانی که خارج از کشور تحصیل می‌کنند از زمره دانشجویان با استعداد و نخبه و جزء دانشجویان برتر هر دانشگاه محسوب می‌شوند.»

وی افزود: «باید مقدمات بازگشت این دانشجویان به کشور فراهم شود و دانشجویان بنابر خواست خود بتوانند چه برای ادامه تحصیل چه پس از فارغ‌التحصیلی به کشور برگردند که متاسفانه درحال حاضر چنین شرایطی وجود ندارد و وزارتین بهداشت و علوم باید شرایطی را ایجاد کنند که طی آن دانشجویان بتوانند بدون موانع و مشکلات به کشور برگردند و بتوانند وارد بازار کار و یا فضای پژوهشی کشور شوند. پس دولت باید برای بازگشت و به‌کارگیری صحیح این دانشجویان حتما تدبیری بیندیشد.»

امکان تسهیل تبادلات علمی با همکاری دانشجویان خارج کشور

این دانشجوی ایرانی اضافه کرد: «علاوه‌بر دانشجویانی که قصد بازگشت دارند، دانشجویانی که بنا بر علاقه خود در خارج از کشور بعد از تحصیل خود در مراکز آکادمیک و پژوهشی و... وارد کار می‌شوند هم به‌خودی‌خود ظرفیت بزرگی هستند. به‌نظر می‌رسد که هم وزارت علوم و هم بهداشت باید با همکاری وزارت امور خارجه و به‌کارگیری رایزن‌های علمی، شرایطی را فراهم کنند که همکاری نهادها و دانشگاه‌های داخل با این افرادی که در مراکز علمی بزرگ دنیا مشغول هستند، تسهیل شود.»

نخبگان ایرانی می‌توانند به حل مشکلات کشور کمک کنند

صفری گفت: «متاسفانه یک‌سری قوانین و مقررات دست‌وپاگیری وجود دارد که تعامل دولت و نهادهای داخلی با ایرانیان خارج از کشور را دشوار می‌کند. پس دولت جدید می‌تواند روی قوانین و مقررات دست‌وپاگیر بازنگری کند و درقالب یک‌سری لوایح بعد از کسب نظر از قشر فرهیخته کشور قوانین موجود را به نحو احسن تغییر دهد و اصلاح کند. نگاه دولت باید به ایرانیان خارج از کشور نگاه فرصت‌انگارانه باشد و به هر ترتیب این ارتباط دوجانبه حفظ و سپس گسترش داده شود. بخش زیادی از نخبگان کشور در خارج از کشور مستقر هستند و دولت می‌تواند در بسیاری از مسائل کشور با ارتباط داشتن با این نخبگان، مشکلات را حل کند و راهکارهای جدید و موثری برای انجام بسیاری از اقدامات خود از قشر دانشجوی ایرانی خارج از کشور بگیرد. این موضوع کمک می‌کند تا دیدگاه دولت و دانشجویان نسبت به یکدیگر بسیار بهتر از قبل شود.»

وی افزود: «چندسالی است که ارز دانشجویی قطع‌ شده است، البته ما واقف هستیم که شرایط تحریم را داریم و فشارهایی بر کشور وارد شده، اما یکی از مسائلی که دولت باید درنظر بگیرد این است که به هر ترتیب تدبیر خوبی برای دانشجویان نخبه درنظر بگیرد و با شناسایی این دانشجویان روی آنها سرمایه‌گذاری کند و ارز دانشجویی را دراختیار آنها قراردهد و این‌گونه از سرمایه‌گذاری بی‌حاصل روی دانشجویانی که در رشته‌های بی‌کاربرد مشغولند، اجتناب کند. متاسفانه امروز ارز کل دانشجویان قطع ‌شده و این مساله برای دانشجویان مشکل‌ساز شده است و امیدواریم که دولت جدید این موضوع را مدنظر قرار دهد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار