• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۲۷ - ۰۰:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
مدیرعامل آلومینیوم اراک در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: مخالفان VAR می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند

با خطیبی نشد ولی با منصوریان شرایط بهتری رقم خورد

اگر بازیکنان مثل برخی از این داوران صحبت کنند، محروم می‌شوند

ما باید شرایط مدیریتی و کاری را طوری رقم بزنیم که مربیان ما بتوانند تمام داشته‌های خود را پیاده کنند. ازاین‌رو به کمک هیات‌مدیره تلاش کردیم شرایط خوبی را برای تیم ایجاد کنیم تا آنها در آرامش وارد هیچ حاشیه‌ای نشوند.

با خطیبی نشد ولی با منصوریان شرایط بهتری رقم خورد

نیلوفر مژدهی، روزنامه‌نگار: تیم آلومینیوم اراک در دو بازی متوالی یکی در لیگ برتر و یکی در جام‌حذفی مقابل تیم گل‌گهر از داوری گله داشت. بار اول گلایه‌ها در قالب طعنه از زبان منصوریان که پس از مدت‌ها به کنفرانس خبری آمده بود، مطرح شد و بار دوم خرمگاه به جای او به کنفرانس خبری برگشت و از ملایمت منصوریان با داوران گله کرد. در این بین، شاید مدیران این باشگاه اراکی از همه شاکی‌تر باشند. آنها که امتیاز تیم‌شان در گرو این درست و غلط‌هاست، حالا به معترض درجه یک تبدیل شده و به قضاوت داور بازی حذفی مقابل گل‌گهر هم معترض شده‌اند. مدیرعامل آلومینیوم می‌گوید برخی مخالف استفاده از سیستم کمک‌داور ویدئویی هستند و احتمالا منافعی دارند. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با سعید عباسی را در ادامه می‌خوانید.

فکر می‌کنید در قضاوت بازی‌های تیم شما مقابل گل‌گهر عمدی در کار است؟

جز خدا کسی نمی‌داند که عمدی در کار بوده یا نه. بحث ما فعلا اخلاقی است. ما از داوران لیگ برترمان توقع نداریم با بازیکنان تا این حد بد صحبت کنند. اگر بازیکن هم با همین لحن و نوع گفتار با داوران صحبت می‌کرد، حداقل چندین جلسه محرومیت برایش درنظر می‌گرفتند. این‌که بازی واگذار شده، یک بحث است و بازی جوانمردانه بحث دیگر ما. از سوی دیگر اخلاق هم بحثی جداست. توقع می‌رود داوران بیشتر از بازیکنان این موضوع را رعایت کنند.

شاید تیم شما تحت‌تاثیر اتفاقات بازی قبل قرار گرفته بود؟

وقتی تیمی جلو است چطور می‌تواند تحت‌تاثیر بازی قبل باشد؟ یک‌مرتبه چه اتفاقی رخ داد که همه‌چیز تغییر کرد. بازیکنان ما همه تلاش‌شان را کردند. ما در این بازی از حریف پیش بودیم ولی برخی اتفاقات شرایط را تغییر داد و درنهایت ما از صعود به مرحله بعد باز ماندیم. خواهش می‌کنم دوستان در کمیته داوران دقت‌نظر بیشتری داشته باشند. داوران هم انسانند و ممکن است مرتکب اشتباه شوند اما وقتی مدام تکرار می‌شود و اشتباهات یک شکل و یک مدل است، شائبه به وجود می‌آورد.

به نظر می‌رسد به مدیری معترض به داوری تبدیل شده‌اید؟

در چندین سالی که در فوتبال بودم هرگز به داوری اعتراض نکرده‌ام. به جز بازی نفت و تراکتور که فینال جام‌حذفی بود و قهرمانی از ما گرفته شد، سعی کردم مداخله نکنم. ولی خواهش می‌کنم بیشترین سعی خود را برای بهترین قضاوت‌ها داشته باشند. سیستم کمک‌داور ویدئویی می‌تواند به فوتبال ما کمک کند. آنها که نمی‌خواهند این سیستم وارد فوتبال شود احتمالا می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. لازم است VAR هرچه سریع‌تر به فوتبال ما بیاید؛ چراکه این تکنولوژی از داوران دفاع خواهد کرد. برخی یاد گرفته‌اند و جو را شلوغ می‌کنند تا داور تحت‌تاثیر قرار بگیرد. اجازه بدهیم داوران کارشان را بکنند و عزت‌شان را پایمال نکنیم. در این صورت اگر داوران سوت اشتباه هم بزنند با کمک این سیستم تصمیمات از طرف همه قابل پذیرش است و جو خوبی به وجود می‌آید ولی برخی به هر قیمتی می‌خواهند پیروز میدان باشند.

با این حذف آیا از وضعیت تیم راضی هستید؟

بازیکنان به‌تنهایی مقصر این حذف نیستند. تیم ما با توجه به شرایط بازیکنان و کادرفنی باعث شد تا چند هفته قبل در رده چهارم جدول قرار بگیریم. ولی آن‌قدر فاصله امتیازات به هم نزدیک است که تیم‌ها با یک برد و باخت جابه‌جا می‌شوند. به‌عنوان تیمی که بعد از سال‌ها به لیگ برتر آمده، حفظ رتبه خوب در لیگ برتر برای ما یک فرض است. از بازیکنانم ممنونم؛ همه تلاش خود را کردند. اشتباهات فردی هم چون اشتباهات داوری جزئی از فوتبال است. اینها دست‌به‌دست هم داده است تا جایی که تیم‌هایی که صاحب عنوان و گردن‌کلفت هستند در جایگاه بهتری قرار بگیرند. امیدوارم در این بازی‌های آخر همه جوانمردانه پیش بروند تا حق به حقدار برسد.

احتمال می‌دهید تیم‌های گردن‌کلفت در این هفته‌های پایانی جوانمردانه بازی نکنند؟

مواردی هست که ذکر آنها فرار روبه‌جلو تلقی می‌شود. ممکن است بگویند چون بازی را واگذار کردند، این حرف‌ها را می‌زنند ولی واقعیت این است که ما در مقابل تیم‌هایی بازی می‌کنیم که از نظر عدد و رقم و سابقه لیگ برتر خیلی پایین‌تر از آنها هستیم برخی از این تیم‌ها بیش از 50 سال سابقه دارند. در آمار مالی هم اگر 4 برابر ما هزینه نکرده باشند 3 برابر ما هزینه کرده‌اند. اینجاست که عملکرد کادرفنی و بازیکنان جای تقدیر دارد. سهامدار ما از جیب خرج کرده است. برای ما نتیجه روی کاغذ خیلی چیز قابل‌توجهی است.

در اولین سال حضور شرایط خوبی دارید. در مقایسه با تیم مس که همچون شما لیگ برتری شد، تیم شما جایگاه بهتری دارد و با افت و خیز روبه‌رو نشد.

خیلی تیم‌ها با هزینه‌های هنگفت وارد لیگ برتر شدند و در همان سال اول برای سقوط نکردن به دسته پایین‌تر می‌جنگیدند ولی خوشبختانه تیم ما در سال اول جایگاه خوبی دارد و می‌تواند با یک بازی بار دیگر به رده چهارم برگردد. جدول حساس است و باید دقت کنیم تیم‌هایی که در رقابت با ما هستند از نظر مالی و نیروی انسانی اصلا قابل مقایسه با ما نیستند. خوشحالیم که در چنین شرایطی موفق شده‌ایم نتایج خوبی بگیریم و در نیمه بالای جدول باشیم. اگر همه‌چیز جوانمردانه پیش برود، ما امیدوارم به رده چهارم برگردیم.

فکر می‌کنید برای آلومینیوم مدیر موفقی بوده‌اید؟

من از ابتدا برای کمک آمدم. به‌عنوان نماینده سهامدار ورود کردم و چون با سهامدار که سابقه همکاری با آنها در تیم تراکتورسازی را داشتم، آشنا بودم، از من درخواست همکاری شد. نتایجی که در تراکتور به‌عنوان تیمی موفق رقم خورد، باعث شد به تیم آلومینیوم بیایم و اتفاقا همان نتایج خوب در باشگاه آلومینیوم هم رقم خورد. در هر حال بحث ما این چیزها نیست و به چشم‌انداز موضوع کار داریم. با صاحبان سهام ارتباط خوب و تنگاتنگی داریم. برای مجمع آینده برنامه داریم تا تیم در سال‌های بعد بهتر بدرخشد.

با خطیبی با وجود تناقضی که با هم داشتید، کار تیم خوب پیش رفت و با منصوریان هم که انتخاب خودتان بود به نتیجه رسیدید. این موفقیت نتیجه چه سیستمی است؟

خطیبی این تیم را از لیگ یک به لیگ برتر آورد و زحمت زیادی برای این تیم کشید. منصوریان هم معرف حضور همه هست. منتها ما باید شرایط مدیریتی و کاری را طوری رقم بزنیم که مربیان ما بتوانند تمام داشته‌های خود را پیاده کنند. ازاین‌رو به کمک هیات‌مدیره تلاش کردیم شرایط خوبی را برای تیم ایجاد کنیم تا آنها در آرامش وارد هیچ حاشیه‌ای نشوند. خوشحالم تیم تاکنون هیچ حاشیه‌ای نداشته و هرچه بوده، درون زمین مسابقه بوده است. البته گله‌گذاری‌هایی در بحث داوری دارم که در زمان مناسب عنوان می‌کنم.

بعد از چند انتخاب و تجربه بد، منصوریان در تیم شما کمی به اوج برگشت؟

هر سرمربی در این سطح فراز و فرودهایی دارد. خیلی از مربیانی که در رده اول و دوم هستند در تیم‌های دیگر شرایط خوبی نداشتند و جابه‌جا شدند. گاهی تیم‌هایی مثل پرسپولیس و... درخصوص سیکل مربیان‌شان شرایط خوب برایشان رقم نخورد. مهم است ذهنیت سرمربی و مدیریت به هم نزدیک باشد. به‌عنوان مثال من و خطیبی مشکل شخصی با هم نداریم ولی ممکن است او خواسته باشد روش‌هایی را پیاده کند که نشده. برای منصوریان به‌دلیل شناخت 20ساله‌ای که از او دارم و نزدیکی تفکرات‌مان شرایط بهتر رقم خورد. ما به بازیکن و مربی کمک می‌کنیم تا آرامش‌شان به هم نخورد و کارشان را درست انجام دهند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار