• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۲۷ - ۰۰:۲۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
صحبت‌های خبرنگار انگلیسی درباره حضور جهانبخش در برایتون

بازیکنی سختکوش و محبوب در لیگ جزیره

علیرضا جهانبخش بالاخره پس از سه فصل تصمیم به جدایی از برایتون گرفت و فاینورد هلند را برای ادامه فوتبالش انتخاب کرد.

بازیکنی سختکوش و محبوب در لیگ جزیره

به گزارش «فرهیختگان»: علیرضا جهانبخش بالاخره پس از سه فصل تصمیم به جدایی از برایتون گرفت و فاینورد هلند را برای ادامه فوتبالش انتخاب کرد. سایت «فوتبال‌پرمیر» هلند در گزارشی به بررسی وضعیت او در فوتبال جزیره پرداخته و در این‌باره می‌نویسد: «علیرضا جهانبخش نتوانست خود را با شرایط تیم برایتون و انتظارات بالایی که در این تیم وجود داشت، تطبیق دهد. بااین‌حال بین هواداران برایتون از شرایط خوبی برخوردار بود و او را دوست داشتند.» برایان اوون، خبرنگار انگلیسی که شرایط این باشگاه را از نزدیک رصد می‌کند، معتقد است دلیل این محبوبیت سختکوشی و روحیه بالای این بازیکن در تمرینات و بازی‌های این تیم است. جهانبخش پس از سه فصل حضور در فوتبال انگلیس در ازای تنها 3 میلیون یورو راهی فاینورد خواهد شد و در این کشور به‌دنبال یافتن شرایطی بهتر است. برایتون در سال 2018 در ازای مبلغی حدود 25 میلیون یورو که در آن زمان گران‌ترین خرید این باشگاه محسوب می‌شد، جهانبخش را به خدمت گرفت. او در طول این مدت 50 بازی برای تیمش انجام داد و دو گل هم زد. با وجود این آمار ضعیف، جهانبخش همیشه مورد حمایت و تمجید هواداران این تیم بوده است. اوون در این زمینه می‌گوید: «در اینجا همیشه حس بسیار خوبی درباره علی وجود داشته است. او همیشه روحیه حرفه‌ای خود را به نمایش می‌گذاشت و در تمرینات با جدیت و سختکوشی حاضر می‌شد. به نظر من او سرعت لازم برای حضور در پست وینگر را نداشت و بهتر بود در مرکز زمین به میدان برود. از طرف دیگر تردیدهایی درباره موفقیتش در کارهای دفاعی زمانی‌که در کناره‌ها به میدان می‌رفت، وجود داشت. به نظر می‌رسید او کمتر در این بخش کمک می‌کند. همچنین به‌خاطر دارم که دوباره دچار مصدومیت شد و مدتی از میادین دور بود. همین موضوع سبب شد شانس حضور در ترکیب اصلی را از دست بدهد و در ادامه تلاش کرد شروع بهتری داشته باشد. باوجود این، هیچ‌گاه هواداران از حمایت از او دست نکشیدند.» این خبرنگار انگلیسی ادامه می‌دهد: «هواداران به‌خوبی درک می‌کردند که او بیشترین تلاش خود را برای رسیدن به موفقیت انجام می‌دهد و دوست دارد به‌جای اینکه به لیگ هلند برگردد، در لیگ برتر موفق باشد. اما در این میان احساس‌های متفاوتی از میزان موفقیت او در این کار وجود داشت. گلزنی برابر چلسی یک اتفاق مثبت برای او بود و مسلما نقطه‌قوت او نگرشی بود که در زندگی‌اش دارد. من واقعا در اینجا پیشرفتی در او ندیدم و البته شاید اشتباه می‌کنم. خود او که تصور می‌کرد پیشرفت زیادی داشته است.»

جهانبخش به‌عنوان گران‌ترین بازیکن تاریخ برایتون راهی این باشگاه شد و در زمان خود این عنوان را در اختیار داشت. اوون به‌خوبی درک می‌کند که باشگاه سرمایه‌گذاری سنگینی روی بازیکنی انجام داده که در آلکمار طی 3 فصل 35 گل به ثمر رسانده بود: «برایتون در آن زمان به گلزنی نیاز داشت. آنها در اولین فصل حضور خود در لیگ برتر به‌سختی در لیگ ماندنی شدند و می‌خواستند در ادامه پیشرفت کنند. برایتون رقم زیادی برای خرید جهانبخش پرداخت؛ اما در مقایسه با ارقامی که معمولا باشگاه‌های انگلیسی برای خرید مهاجمان پرداخت می‌کنند، چندان زیاد نبود. شاید این یک ریسک بزرگ برای باشگاه بود. البته برایتون در آن زمان توان خرید بازیکنانی که سابقه درخشش در لیگ برتر داشتند، نداشت و با توجه به این شرایط آنها مجبور به انجام این معامله بودند. به‌خوبی به یاد دارم که هواداران از خرید او بسیار هیجان‌زده بودند و شور و اشتیاق زیادی داشتند. آنها حتی می‌دانستند که جهانبخش با کدام پرواز و چه زمانی به انگلیس می‌رسد. من در آن آخر هفته چند مطلب مختلف در رسانه خود کار کردم، ازجمله یک برد بسیار خوب برای تیم کریکت‌مان، اما در آن زمان همه‌چیز درباره علی بود و هیچ‌کس به مطالب دیگر توجه نمی‌کرد. طرفداران دوست داشتند همه‌چیز را درمورد او بدانند و هیجان زیادی داشتند تا او را هرچه زودتر در ترکیب تیم ببینند.»

در لیگ برتر جزیره معمولا بازیکنانی که شانس بازی در ترکیب اصلی را پیدا نکنند خیلی زود یا قرض داده می‌شوند یا به باشگاه دیگری فروخته؛ اما درمورد جهانبخش این اتفاق رخ نداد و این ملی‌پوش ایرانی سه فصل در برایتون ماندگار شد. اوون درباره دلایل این اتفاق چنین می‌گوید: «او می‌گفت که در تیم‌های هلندی‌اش نیز هیچ‌گاه فورا به موفقیت نرسیده و پله‌پله پیشرفت کرده است. به همین دلیل امید داشت در انگلیس نیز همین روند را داشته باشد و در فصل دوم یا سوم بتواند به یک بازیکن تاثیرگذار و ثابت در ترکیب تیمش تبدیل شود. او در پایان نخستین فصل حضورش در این باشگاه این حرف‌ها را به من زد. اطمینان داشت که اوضاعش در تیم بهتر می‌شود و البته هیچ‌گاه از اینکه نتوانسته در نخستین فصل حضورش گلزنی کند، ناامید نشده بود.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار