• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۲۷ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
شرایط بارسای کومان در فاصله یک‌ماه تا شروع فصل جدید چندان مناسب نیست

چالش‌های بزرگ مرد هلندی

رونالد کومان نتوانست در نخستین فصل حضورش در بارسلونا کار چندان مثبتی انجام دهد و حاصل کار او اتمام فصل بدون فتح حتی یک جام بود. در چنین شرایطی شایعه برکناری او هم به‌گوش می‌رسید اما خوان لاپورتا تصمیم گرفت به‌جای یک تصمیم عجولانه دیگر به سرمربی تیمش فرصت دهد که شاید بتواند در فصل دوم نتایج خوبی در این باشگاه بگیرد.

چالش‌های بزرگ مرد هلندی

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: ورود رونالد کومان به بارسلونا قرار بود پایان مشکلات این باشگاه و شروع روند نتیجه‌گیری کاتالان‌ها پس از مدتی افول باشد اما این مربی هلندی هم نتوانست در نخستین فصل حضورش در این باشگاه کار چندان مثبتی انجام دهد و حاصل کار او اتمام فصل بدون فتح حتی یک جام بود. در چنین شرایطی شایعه برکناری او هم به‌گوش می‌رسید اما خوان لاپورتا تصمیم گرفت به‌جای یک تصمیم عجولانه دیگر به سرمربی تیمش فرصت دهد که شاید بتواند در فصل دوم نتایج خوبی در این باشگاه بگیرد. مشکلات کاتالان‌ها در ماه‌های اخیر کم نبوده و انبوهی از حواشی و اتفاقات عجیب باعث شده تیم کمتر روزی را بدون بحران سپری کند. آبی‌واناری‌ها با آغاز مهلت نقل‌وانتقالات درتلاشند با خرید نفرات جدید به اوضاع تیم خود سروسامان بدهند و البته مهم‌ترین هدف آنها در هفته‌های اخیر کاهش سطح دستمزدهای پرداختی است تا به این وسیله بتوانند قرارداد جدید لئو مسی را نیز ثبت کنند؛ اتفاقی که با وجود انتشار اخباری مبنی‌بر توافق ستاره آرژانتینی با بارسا هنوز به ثبت رسمی این قرارداد نرسیده و انتشار خبر آن هنوز محقق نشده است.

نگرانی بابت گلر و مدافع چپ

کومان باید طی یک‌ماه آینده تیمش را برای حضور در فصل جدید رقابت‌های لالیگا آماده کند و در این مدت با چالش‌های مختلفی روبه‌رو است. اوضاع کاتالان‌ها در شرایط فعلی اصلا مساعد نیست و تیم هنوز با مشکلات زیادی مواجه است. از طرفی لاپورتا مشغول بررسی راهکارهای حل مسائل مالی باشگاه است تا در رعایت قوانین فیرپلی مالی یوفا به‌مشکل برنخورند و از طرف دیگر کومان هنوز تکلیف نقل‌وانتقالات باشگاه را نمی‌داند. در چنین شرایطی او باید هرچه زودتر درباره مشکلاتی که تیمش دارد، چاره‌ای بیندیشد تا فصل جدید را با تمام قوا آغاز کند. یکی از مسائلی که باید هرچه زودتر درباره آن تصمیم‌گیری شود، درباره گلر است که قرار است در هفته‌های آغازین لیگ درون دروازه این تیم قرار گیرد. تراشتگن فعلا مشغول مداوای آسیب‌دیدگی خود است و بعید است بتواند به‌موقع به لیگ برسد. این گلر آلمانی حدود دوماه پیش زانوی راست خود را جراحی کرد تا بتواند در فصل جدید در شرایطی بهتر درون دروازه تیمش قرار گیرد. در شرایطی که ممکن است نتو، سنگربان دوم و برزیلی این تیم راهی باشگاه دیگری شود، آنها احتمالا سراغ جانشینی باتجربه برای او خواهند رفت. در این زمینه از ماسیپ و آیتور به‌عنوان گلرهای مدنظر کومان نام برده می‌شود.

کومان در ابتدای تابستان امرسون را به‌خدمت گرفت تا رقیب سرجینیو دست در سمت راست خط دفاعی این تیم باشد. کومان در نخستین فصل حضورش در این تیم دست را به‌خدمت گرفت و حالا سراغ امرسون رفته است. باید دید او در نهایت کدام‌یک را در ترکیب اصلی تیمش قرار خواهد داد و البته در این میان سرجی روبرتو نیز در ترکیب تیم حضور دارد که می‌تواند در پست‌های مختلف ازجمله دفاع راست بازی کند. این بخش از زمین شاید یکی از بخش‌هایی باشد که کومان درباره آن هنوز دچار تردید است.

در دفاع چپ بارسلونا همچنان از یوردی آلبا استفاده خواهد کرد و پس از فروش جونیور فیرپو که یکی از خریدهای ناموفق این تیم در سال‌های اخیر بود، آلبا دوباره انتخاب اول کومان برای فصل جدید خواهد بود. کومان تمایل به خرید یک جانشین مناسب در این پست دارد تا با توجه به سن‌ و سال آلبا و مصدومیت‌های احتمالی او، خیالش از سمت چپ خط دفاعی تیمش راحت باشد اما بارسا با مشکلات مالی زیادی روبه‌روست و با توجه به پاندمی کرونا بعید است بتواند فرد مورد نظرش را با قیمتی مناسب پیدا کند. احتمالا راه‌حل کومان برای این مشکل استفاده از دست در این پست است. او که پیش از این در آژاکس هم در جناح چپ بازی کرده می‌تواند انتخابی مناسب برای دیدارهایی باشد که آلبا شرایط بازی در تیم را ندارد و به این ترتیب این مشکل نیز تا حد زیادی حل می‌شود.

ستاره‌های بدون جانشین

در مرکز خط دفاعی او 6 مدافع میانی دارد که از میان آنها تنها دو نفر می‌توانند در ترکیب اصلی قرار گیرند. با خرید اریک گارسیا به‌نظر می‌رسد حداقل یکی از آنها -که احتمالا اومتیتی خواهد بود- به باشگاه دیگری واگذار می‌شود و کومان باید از میان پیکه، گارسیا، آرائوخو، مینگوئزا و لنگله دو نفر را برای حضور در ترکیب اصلی تیمش انتخاب کند. البته کومان پیش از این نشان داده که به‌صورت همزمان به استفاده از دو مدافع راست‌ پا یا چپ پا تمایل چندانی ندارد و به این ترتیب گزینه‌های او برای حضور به‌عنوان زوج خط دفاعی تیمش محدودتر می‌شوند.

یکی از سوالات اصلی در فصل گذشته این بود که چه کسی می‌تواند جای خالی سرخیو بوسکتس را در پست هافبک دفاعی پر کند؟ تا پایان فصل کومان تلاش زیادی کرد با امتحان کردن نفرات مختلف راه‌حلی برای این مشکل پیدا کند اما درنهایت توفیق چندانی نداشت. میرالم پیانیچ در ابتدای فصل قبل راهی این تیم شد و البته مشخص نشد با چه استدلالی با آرتور برزیلی و جوان معاوضه شده است. این هافبک 31 ساله بوسنیایی تنها پس از یک فصل حضور در این تیم در آستانه جدایی از این باشگاه قرار دارد و استفاده از فرانکی دی‌یونگ در این پست هم چندان مفید نبود. تنها سرجی روبرتو کمی بهتر از سایر گزینه‌ها عمل کرد اما او هم نتوانست یک هافبک دفاعی کامل برای تیمش باشد و به‌نظر می‌رسد این مشکل در فصل جدید هم ادامه خواهد داشت، مگر اینکه کومان با خرید بازیکنی جدید این نقیصه را برطرف کند.

پدری در فصل گذشته خیلی زود به ستاره تیمش در مرکز زمین تبدیل شد و با درخشش دور از انتظار خود نه‌تنها جایگاه ثابتی در ترکیب کاتالان‌ها به‌دست آورد، بلکه در یورو 2020 نیز در ترکیب اسپانیا حضوری تاثیرگذار داشت. او در این تابستان علاوه بر حضور در جام ملت‌های اروپا، راهی المپیک خواهد شد و اگر اسپانیا به فینال این رقابت‌ها برسد با احتساب استراحتی که پس از بازگشت از این مسابقات خواهد داشت، احتمالا چند بازی ابتدایی تیمش را از دست خواهد داد و البته با توجه به اینکه فرصت زیادی برای استراحت در تابستان نداشته، در ابتدای حضورش با مشکل خستگی مواجه است. کومان احتمالا مجبور است برخلاف میل باطنی‌اش از ریکی پوگ در هفته‌های ابتدایی استفاده کند.

کومان در فصل جدید نیز سراغ سیستم 3-3-4 خواهد رفت و به این ترتیب در هفته‌های ابتدایی مثلث خط حمله تیمش را ممفیس دپای، سرخیو آگرو و لئو مسی تشکیل می‌دهند. البته مسی هنوز قراردادش را با این تیم تمدید نکرده اما شواهد نشان می‌دهد که ستاره آرژانتینی به تیمش وفادار است و تنها مشکلات مالی باشگاه و قوانین لالیگا مانع از ثبت قرارداد جدید او شده است. با جدایی ترینکائو و مصدومیت آنسو فاتی و عثمان دمبله فعلا کومان گزینه‌های زیادی در این بخش ندارد.

دردسر فروش ستاره‌ها

با توجه به اینکه آگرو در یکی، دو فصل اخیر مصدومیت‌های زیادی را تجربه کرده است، سرمربی هلندی بارسا شاید ترجیح می‌دهد به‌عنوان مهاجم اصلی از او استفاده نکند و با بازگشت دمبله و فاتی از مصدومیت، احتمالا دپای در پست مهاجم نوک بازی خواهد کرد. او در تیم ملی هلند همین وظیفه را برعهده داشت و به‌نظر می‌رسد کومان برای همین پست او را به‌خدمت گرفته است. کومان البته درحال‌حاضر مارتین برایت‌وایت و آنتون گریزمان را نیز در فهرست نفرات خود دارد اما جدایی این دو بازیکن در تابستان بسیار محتمل است و بعید است آنها را در فصل آینده در ترکیب آبی‌واناری‌ها ببینیم.

کومان همچنین درتلاش است چند بازیکن تیمش را از فهرست تیم کنار گذاشته و آنها را به‌فروش برساند اما باشگاه هنوز نتوانسته مشتری خوبی برایشان پیدا کند. در شرایط کنونی جدایی اومتیتی، پیانیچ و برایت‌وایت محتمل‌تر از سایرین است، به‌خصوص که نفراتی چون کوتینیو و نتو به‌دلیل دستمزد بالایی که دریافت می‌کنند کم‌طرفدارترند و با توجه به شرایط کنونی فوتبال دنیا که با پاندمی کرونا دچار مشکلات اقتصادی زیادی شده است، کمتر تیمی حاضر می‌شود سراغ خرید آنها برود. باشگاه حتی به اومتیتی و پیانیچ پیشنهاد داد که به‌عنوان بازیکن آزاد از تیم جدا شوند اما این دو بازیکن قبول نکردند. از طرف دیگر برایت‌وایت هم تمایل دارد تا در نوکمپ بماند اما مسلما اگر مشتری خوبی برای او پیدا شود، باشگاه او را برای جدایی متقاعد خواهد کرد. گفته می‌شود طی روزهای آینده تکلیف او هم مشخص می‌شود. کوتینیو نیز پس از مصدومیت طولانی‌مدتی که داشت هنوز برای این تیم به‌میدان نرفته و در چنین شرایطی فعلا بدون مشتری مانده است. باشگاه حتی قبول کرده در صورتی‌که تیمی او را به‌صورت قرضی بخواهد، حاضر است بخشی از دستمزد این بازیکن را نیز پرداخت کند. مهم‌ترین نگرانی مدیران بارسا این است که این ستاره برزیلی اگر 10 بازی دیگر برای این تیم انجام دهد طبق قرارداد، بارسلونا باید 20 میلیون یوروی دیگر بابت خرید او به لیورپول پرداخت کند.

یکی دیگر از معضلات باشگاه در روزهای اخیر بحث معاوضه گریزمان با یکی از ستاره‌های اتلکتیکومادرید است که همچنان بدون‌نتیجه مانده است. بارسا به‌دنبال جابه‌جایی او با ژوائو فلیکس پرتغالی بود اما اتلتیکو با این پیشنهاد مخالفت کرد و حالا سائول نیگز مدنظر کومان است. اتلتیکو هنوز به این پیشنهاد هم پاسخ مشخصی نداده و با توجه به اینکه عجله‌ای برای انجام این انتقال ندارد، بارسا را در شرایط سختی قرار داده است؛ چراکه این تیم می‌خواهد با مشخص شدن تکلیف گریزمان و راحت شدن از دستمزد بالای او، شرایط را برای ثبت قرارداد مسی فراهم کند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک