• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۲۶ - ۰۲:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

شمایل یک فیلم‌باز قهار

دکتر «حمیدرضا صدر» برای من خلاصه شده در «سایه‌ خیال» شماره‌ی ۳۱۸ ماه‌نامه‌ «فیلم»؛ شماره‌ تیرماه ۱۳۸۳؛ جایی‌که او فیلم کالت «ژنرال جادوگریاب/ The Witchfinder General» (مایکل ریوز، ۱۹۶۸) را به ما مخاطبانش معرفی کرد. برای من علاقه‌مند به تاریخ اروپا و نیز دوران سیاه و پلید انکیزاسیون، این همان آسی بود که باید «دکتر» برایم رو می‌کرد و کرد و یقه‌ام را گرفت.

امیررضا نوری‌پرتو، مدرس و منتقد سینما: آن شماره‌ با جلد زردرنگ مجله‌ «فیلم» عزیزمان، شماره‌ ۲۲۵، مهرماه ۱۳۷۷، آن یادداشت/خاطره‌ پرشور، با عنوان «شب بارانی» و درباره‌ تجربه‌ دیدن «هفت‌سامورایی» در «سینما شهرفرنگ» -که «سینه‌فیل»بودن نگارنده‌‌اش از لابه‌لای سطرهای آن دوصفحه مجله بیرون می‌زد- من را شیفته‌ قلم و نثر روان و ساده و ژورنالیستی‌اش کرد.

البته در همان دوران، مدتی بود که بخش «سایه‌ خیال» مجله‌ «فیلم» را نیز در دست گرفته بود و برای من -که فیلم‌های بزرگ سینماگران مهم تاریخ سینما را با دشواری‌ها و مرارت‌های مرسوم آن سال‌های خاکستری و کم‌امکانات روی نوارهای وی‌اچ‌اس گیر می‌آوردم و می‌دیدم و کمی بعدتر در «سالن کوچک حوزه‌ هنری» روی پرده‌ کوچک آن سالن رؤیایی با این آثار عشق‌بازی می‌کردم- نوشته‌های ساده ولی به‌شدت خواندنی و خوردنی «او» حکم کیمیا و آب حیات را داشتند.  در یک برهه‌ نه‌چندان درازمدت -در پایان دهه‌ هفتاد و ابتدای دهه‌ هشتاد خورشیدی- منتقدان پای ثابت آن ‌زمان مجله‌ «فیلم» به فیلم‌های ایرانی ستاره می‌دادند. دایره‌های سیاه «او» -‌به ‌نشانه بی‌ارزش‌بودن- را که جلوی نام فیلم‌های پرحس‌وحال سینمای عصر اصلاحات می‌دیدم، کفرم درمی‌آمد و گاه خودم را به در و دیوار می‌زدم که: «آخه چرا داره همه‌رو با یه چوب می‌‌زنه و قلع‌وقمع می‌کنه...؟!»

ولی «او» هم‌چنان برایم محترم بود؛ و البته در همان روزگار کم‌وبیش غریب و پرحادثه و فراموش‌نشدنی بود که به‌معنای واقعی واژه، عاشق آن عشق پاک سینمایی‌اش شدم؛ زمانی‌که «نشر نی» کتاب «درآمدی بر تاریخ سیاسی سینمای ایران» را به بازار داد، بی‌توجه به نقدهای گاه تند و منفی برخی همکارانش -که اتفاقا نظرهای آنها همیشه برایم مهم بودند- این کتاب، شد کتاب بالینی‌ام؛ به‌گونه‌ای که سه‌‌مرتبه پشت‌سرهم -در خانه و تاکسی و اتوبوس و ته کلاس‌های خواب‌آور دانشکده‌ فنی‌ومهندسی واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد- آن را خواندم و بهتر است بگویم که بلعیدم؛ و البته خوابش را هم نمی‌دیدم که یک‌دهه‌ بعد -که رشته‌ تحصیلی‌ام را عوض کردم و در مقام آموزگاری کوچک و کم‌تجربه از پای تخته‌های کلاس‌های دانشگاه‌ها سردرآوردم- در درس «تاریخ اجتماعی سینمای ایران»، فصل‌های همین کتاب- با وجود برخی ایرادهای تاریخی و تحلیلی‌اش- بشوند سرفصل‌های مبحث‌هایی که از گفتن‌شان لذت می‌بردم.

اما دکتر «حمیدرضا صدر» برای من خلاصه شده در «سایه‌ خیال» شماره‌ی ۳۱۸ ماه‌نامه‌ «فیلم»؛ شماره‌ تیرماه ۱۳۸۳؛ جایی‌که او فیلم کالت «ژنرال جادوگریاب/ The Witchfinder General» (مایکل ریوز، ۱۹۶۸) را به ما مخاطبانش معرفی کرد. برای من علاقه‌مند به تاریخ اروپا و نیز دوران سیاه و پلید انکیزاسیون، این همان آسی بود که باید «دکتر» برایم رو می‌کرد و کرد و یقه‌ام را گرفت. پنج‌سال دربه‌در دنبال فیلم بودم و هم‌زمان آن‌قدر آن «سایه‌ خیال» را خوانده بودم که همه‌چیزش را از بر شده بودم. زمانی‌که نسخه‌ دی‌وی‌دی «ژنرالِ جادوگریاب» را پیدا کردم، راستش توی ذوقم خورد! فیلم «مایکل ریوز» برایم آن‌قدر جذاب نبود که شور شگفت‌انگیز درون ریویو و نقد «دکتر» حالی‌به‌حالی‌ام می‌کرد.  بعدها «حمیدرضا صدر» -‌یک استاد دانشگاه که دکتری رشته‌ شهرسازی داشت و البته «فیلم»خوان‌ها و فیلم‌بازهای حرفه‌ای وطنی، او را به‌عنوان یک منتقد فیلم عاشق سینما می‌شناختند- از دنیای فوتبال سردرآورد؛ تازه آن‌جا بود که پی بردیم او به همان اندازه که دل‌باخته‌ سینماست، چه‌قدر دیوانه‌ فوتبال است و زیرو‌بم تاریخ این زیباترین و مردمی‌ترین پدیده‌ دنیای مدرن را چه خوب شخم زده است.  حضورش در آن استودیوهای پرزرق‌وبرق تلویزیون و میان مجری‌های لوس و خنک ورزشی و کارشناسان بی‌سواد و عصاقورت‌داده‌ فوتبالی که حرف‌های کلیشه‌ای‌شان حال آدم را بد می‌کرد- خیلی از فوتبال‌بازها را پیش و پس از بازی‌های مهم و حتی بین دونیمه‌ها پای تلویزیون می‌نشاند؛ و این مرهون همان اطلاعات تاریخی ستودنی و البته بی‌آلایشی و دل‌نشین‌بودن لحن و کلام نافذش بود که هم‌چون قلم دوست‌داشتنی‌اش دل‌ربایی می‌کرد.

در این دو سه ‌سال که خبری از او نبود، خیلی‌های‌مان فکر کردیم که به‌اصطلاح ممنوع‌التصویر شده است. اما یادداشت‌ اینستاگرامی استاد عزیز- آقای «عباس یاری»- همه‌مان را غافل‌گیر کرد:
«حمیدرضا صدر» با بیماری سرطان دست‌وپنجه نرم می‌کند و گویا حالش هم چندان خوب نیست. متن دخترش -«غزاله»- نیز این خبر را تایید کرد... تا اینکه امروز صبح که چشم‌مان را باز کردیم، آن خبری را که نباید می‌شنیدیم، شنیدیم و خواندیم:
«دکتر «حمیدرضا صدر» درگذشت.»
روحت شاد «دکتر»
برای من -و بی‌شک برای خیلی‌ها- تو نماد و شمایل «یک فیلم‌باز قهار» و «یک عشق فوتبال تمام‌عیار» بودی.  از همین‌ امروز، دلم برای نوشته‌ها و حرف‌زدن‌هایت تنگ می‌شود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار