• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۲۴ - ۰۳:۴۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

چهارمین سفیر، قهرمان ارسالی به کن

مقوله ندانستن، مفهوم مهم فیلم‌های اصغر فرهادی است. نادانسته‌ها و مجهولات در باب فیلم‌های او هربار بیشتر و بیشتر می‌شود به‌ویژه وقتی که تصمیم می‌گیرد خارج از مرزهای ایران فیلم بسازد یا در سکوت خبری کامل رویاهایش را محقق کند. فیلم یکی‌مانده به آخر او در اسپانیا فیلمبرداری می‌شود و فیلم آخر او نیز با اینکه در شهرهای شیراز و تهران فیلمبرداری شده است اما هیچ اطلاعاتی جز اسامی بازیگران آن در دسترس نیست.

سهیلا منصوریان، روزنامه‌نگار: مقوله ندانستن، مفهوم مهم فیلم‌های اصغر فرهادی است. نادانسته‌ها و مجهولات در باب فیلم‌های او هربار بیشتر و بیشتر می‌شود به‌ویژه وقتی که تصمیم می‌گیرد خارج از مرزهای ایران فیلم بسازد یا در سکوت خبری کامل رویاهایش را محقق کند. فیلم یکی‌مانده به آخر او در اسپانیا فیلمبرداری می‌شود و فیلم آخر او نیز با اینکه در شهرهای شیراز و تهران فیلمبرداری شده است اما هیچ اطلاعاتی جز اسامی بازیگران آن در دسترس نیست. این ندانستن‌ها و انتظارها تا بیست‌ودوم تیر ادامه دارد و همه ما بعد از دیدن شان پن و دختر و برادرش و مت دیمن و آدام ویلیامز حالا منتظریم تا هموطنان خود را روی نوار قرمز ببینیم، صلابت آنها را تماشا و به آنها افتخار کنیم و خیال‌مان راحت شود که بالاخره ما نیز در عرصه بین‌المللی دیده می‌شویم.

شاید بد نباشد کمی رمانتیک و احساسی بنگریم! این ندانستن با شنیده‌شدن نوای مرغ سحر و لهجه گزارشگری فرانسوی کم‌کم محو می‌شود و چهره جاافتاده اصغر فرهادی پخش می‌شود که درکنار دختر، تدوینگر و نیز عوامل فیلم بر فرش قرمز کن به‌خط می‌شوند و برای تشویق‌کنندگان دست تکان می‌دهند. چهره تکیده سارینا و چهره بشاش هایده صفی‌یاری ترکیب زنان همراه فیلمساز را تشکیل می‌دهند. حال و روز عجیبی است، نوبت قبل، زمان اکران فروشنده، تصنیف دلشدگان را به خواست آقای کارگردان پخش کردند و این‌بار مرغ سحر استاد. این ترکیب در این روز و این ساعت، ترکیب غریبی است اگرچه تکلیف همان است که بود!

در میان اخبار همین روز و تقریبا همین ساعت می‌شنویم که طالبان تا مرزهای میهن پیش آمده‌اند، از آن طرف با تغییر تیم مذاکره‌کننده برجام، تکلیف توافق ما با جهان شکننده‌تر می‌شود، ناامیدی‌های ما در داخل و نیز حضور خرابکاری‌های اسرائیل نیز در این چند وقت فشار مضاعفی است و حالا با دیدن یک اثر هنری در جمع آثاری از همه دنیا آن‌هم در مرکزی مهم و با آب‌وهوایی خوش، در عین شادی، غمی عجیب به عمق جان وارد می‌شود. انگار این اثر هرچه باشد، جدا از هرگونه قضاوتی، بدون تصور برنده‌شدن یا نشدن یا حتی میزان تشویق بینندگان بعد از اولین اکران، بالارفتن دست ما از زیر خروارها موانع و مشکلاتی است که بی‌آنکه بخواهیم ما را به زیر می‌کشند و ما با آخرین نفس‌هایمان هنوز فریاد می‌کشیم که: ما زنده‌ایم و داغ ما همیشه تازه است و مرغ سحر ما همچنان حزن و نوایش زنده است، ما می‌خوانیم، ولو از درد.

مرحوم داوود فیرحی، استاد علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی جایی تعبیر جالب خانه شیشه‌ای را برای این به کار برد، تعبیری که نشان می‌دهد ما با توافق هسته‌ای و ارتباط با جهان در وضعیت قضاوت قرار گرفته‌ایم و نمایش ما از این جهت مهم‌تر می‌شود، این تعبیر به‌گمان نویسنده شاید به واسطه حضور در عرصه سینمای جهان نیز رخ دهد و شاید، فقط شاید بتواند تاثیرگذارتر از سایر حوزه‌ها عمل کند!

 بعدازظهر عجیبی است، ماموری با اسلحه مردی را بابت داشتن سگ کتک می‌زند و او را تهدید می‌کند و همزمان نیز تصویر فرهادی را می‌بینیم که موقع پخش ظلم ظالم لبخندی نشان می‌زند و به خبرنگار توضیح می‌دهد که من مسیر خود را طی می‌کنم و تلاش می‌کنم تا با ساخت هر فیلم آن را عمیق‌تر تجربه کنم. در همین حین است که روسری صورتی سارینا فرهادی که بین موهای او محاط‌شده در وزش باد تکان می‌خورد و کنترل محدودیت‌ها را سخت‌تر می‌کند. فرهادی نیز اذعان می‌کند که نیت اول او تعریف قصه است و در وهله دوم تلاش می‌کند مرزهای سیاه و سفید را بیشتر محو کند. چهره شاد خاویر باردم هم گزارش می‌شود، موقعی که از عشق خود به فرهادی می‌گوید و او را پادشاه خطاب می‌کند، گویی که هرچقدر که زمان بر فرهادی و محاسن و احوالات او گذشته برای همسر پنه‌لوپه کروز ثابت و بدون تغییر باقی مانده است !

   تشویق نشانه هیچ‌چیز نیست

 رسم بر این است که همه تیم‌ها به همراه عوامل تشویق شوند و آداب حضور برای همه آنها رعایت شود. در این گذر از فرش قرمز که با احساساتی‌شدن مخاطبان همراه است ممکن است تشویق‌ها بیشتر از یک دقیقه ادامه پیدا کنند اما این موضوع هیچ ربطی به نمایش فیلم و نظر منتقدان و نویسندگان ندارد و به همین دلیل معیاری برای قضاوت در باب فیلمسازان محسوب نمی‌شود. آن چیزی که تا این جای کار مشخص شده این است که سطح قهرمان فرهادی متوسط روبه بالاتر بوده و به هرحال باید نظر افراد متفاوتی را جلب کند. هیات قضاوتی که در آن رنگین‌پوست‌ها و نیز زنان نقش اساسی دارند و احتمال می‌رود که برای آنها به قول حسین معززی‌نیا گفتن از مظلومیت‌ها و «حرف روز» از هر روایتی مهم‌تر باشد.

برای افتخار کردن و احترام به فرهادی قرار نیست با ایده‌های او موافق باشیم، می‌توانیم او را نقد کنیم یا فیلم‌هایش را دوست نداشته باشیم اما موضوع این است که به هرحال او توانسته به جشنواره‌های بین‌المللی راه بیابد و می‌تواند خوب و دقیق و قوی کار کند و توانایی این را دارد تا خود و دانشش را درمورد هنر عرضه کند و با هوشمندی خود مطرح شود.

تا به این ساعت هنوز بازخوردهای قطعی در باب قهرمان فرهادی مشخص نشده است. از آن طرف نیز معادلات ایران در منطقه و جهان نیز تغییر نکرده است. ما در معادلات جهانی دستی نداریم، ما نمی‌توانیم اثبات کنیم که قصد جنگ‌افروزی یا شروع هیچ مناقشاتی را نداشته و نداریم ولی می‌توانیم نشان دهیم که غریب به اتفاق، تلاش می‌کنیم قهرمانی از طبقه متوسط باشیم و قصه‌ای را درست روایت کنیم و بابت این روایت که تمام خود ماست انسان را به تمامه رعایت کرده‌ایم، حال اشرف مخلوقات این جهان باشیم یا نه؟ جایزه‌ای را ببریم یا خود را به دیگران اثبات کنیم، چه فرقی می‌کند؟! فرق که می‌کند اما از اصل و تغییر وا‌گذاری که درحال وقوع است چیزی کم نخواهد کرد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟