• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۲۴ - ۰۱:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نقل‌وانتقالات تابستانی و بازیکنان بزرگی که در آستانه جابه‌جایی هستند

آینده نامعلوم ستاره‌ها

با پایان رقابت‌های یورو 2020 و کوپا آمه‌ریکا حالا این نقل‌وانتقالات جدی‌تر از قبل دنبال می‌شود و طرفداران فوتبال نیز منتظرند تا ستاره‌های محبوب خود را با پیراهن تیم‌های خود ببینند.

آینده نامعلوم ستاره‌ها

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: با بازشدن پنجره نقل‌وانتقالات تابستانی، باشگاه‌های مختلف در تلاشند تا با خرید نفرات مدنظر خود فصل جدید را با قدرت آغاز کنند. در این میان هر روز شایعات زیادی در اطراف ستاره‌های بزرگ فوتبال به‌وجود می‌آید و مقصد جدیدی برای آنها بیان می‌شود. با پایان رقابت‌های یورو 2020 و کوپا آمه‌ریکا حالا این نقل‌وانتقالات جدی‌تر از قبل دنبال می‌شود و طرفداران فوتبال نیز منتظرند تا ستاره‌های محبوب خود را با پیراهن تیم‌های خود ببینند. در این میان هنوز سرنوشت آینده برخی بازیکنان نامدار مشخص نیست و شاید در این تابستان شاهد جابه‌جایی برخی ستاره‌ها باشیم تا پس از مدتی افت در بازار نقل‌وانتقالات به‌دلیل شیوع کرونا و مشکلات مالی باشگاه‌ها دوباره جابه‌جایی‌های بزرگ رونق بگیرد. در ادامه نگاهی به وضعیت ستاره‌های بزرگی دنیای فوتبال خواهیم داشت که هنوز تکلیف‌شان مشخص نشده و ممکن است راهی باشگاه جدیدی شوند.

لیونل مسی

فوق‌ستاره آرژانتینی پس از قهرمانی تاریخی به‌همراه تیم‌ملی کشورش در کوپا آمه‌ریکا حالا باید هرچه زودتر تکلیف آینده‌اش را مشخص کند. قرارداد او با بارسلونا دو هفته پیش به پایان رسید و درحالی‌که گفته می‌شود برای ماندن در این باشگاه به توافقاتی رسیده، اما هنوز خبری در این زمینه منتشر نشده است. مسی در تابستان گذشته با درخواست جدایی از این تیم همه را شوکه کرد، اما درنهایت پس از کش‌وقوس‌های زیاد ترجیح داد در این باشگاه بماند و سال آخر قراردادش را هم در نوکمپ سپری کند. با حضور خوان لاپورتا روی صندلی ریاست باشگاه، شرایط برای تمدید قرارداد او بهتر شد و به‌نظر می‌رسید این ستاره آرژانتینی به‌زودی قراردادش را امضا خواهد کرد. با این‌حال فصل به پایان رسید و در ابتدای ماه‌جاری میلادی نیز قرارداد مسی خاتمه یافت. به این ترتیب او که گفته می‌شد پیش از حضور در اردوی تیم‌ملی کشورش برای حضور در کوپا آمه‌ریکا با بارسا توافق رسمی خواهد کرد، بدون امضای قراردادی راهی آمریکای جنوبی شد.

با پایان رقابت‌های کوپا حالا این فرصت برای او به‌وجود آمده تا با خیالی راحت‌تر به آینده‌اش فکر کند. از منچسترسیتی و پاری‌سن ژرمن به‌عنوان مقاصد احتمالی او یاد می‌شد، اما باتوجه به شرایط مالی سیتی بعید است او را در لیگ برتر جزیره ببینیم. تیم فرانسوی هم ظاهرا دیگر از خرید او ناامید شده و بعید است همچنان منتظر روشن شدن شرایط مسی بماند. آنها با خرید اشرف حکیمی و همچنین انتقال آزاد واینالدوم، دوناروما و سرخیو راموس بخش عمده‌ای از بودجه فصل بعد خود را هزینه کرده‌اند و باوجود رقم بالای دستمزد این بازیکنان بعید است توان پرداخت حقوق مسی را هم داشته باشند.

ازطرف دیگر مهم‌ترین مشکل بارسا و مسی برای تمدید قرارداد، ممانعت لالیگا از ثبت آن است. خاویر تباس، رئیس این لیگ پیش از این اعلام کرده بود بارسا بیش از آنچه طبق قوانین مجاز است به بازیکنانش دستمزد پرداخت می‌کند و برای حفظ مسی نه‌تنها خود این بازیکن بلکه سایر ستاره‌های تیم هم باید بخشی از رقم قرارداد خود را کم کنند. به این ترتیب گفته می‌شود باوجود توافقی که بین این ستاره آرژانتینی و باشگاه حاصل شده، اما اعلام آن به بعد از حل این مشکل موکول شده است.

کریس رونالدو

ستاره پرتغالی اگرچه به‌همراه پرتغال در یورو 2020 نتوانست از عنوان قهرمانی خود دفاع کند، اما درنهایت درکنار پاتریک شیک مشترکا عنوان آقای گلی را به‌دست آورد. شایعه جدایی رونالدو از یوونتوس از همان اواخر فصل گذشته قوت گرفت و پس از جدایی آندره‌آ پیرلو و بازگشت ماکسیمیلیانو آلگری به تورین این شایعات جدی‌تر هم شد. به نوشته رسانه‌های ایتالیایی آلگری تمایلی به حفظ این ستاره 36 ساله ندارد و باتوجه به اینکه دوران حضور او در یوونتوس آن‌طور که انتظار داشت پیش نرفت، به‌نظر می‌رسد رونالدو در فاصله یک‌سال مانده تا پایان قراردادش در فکر جدایی از این تیم است. مدتی پیش حتی تصاویری از انتقال ماشین‌های لوکس او از خانه‌اش به محلی دیگر منتشر شد تا این احتمال که او درحال فراهم کردن شرایط برای خروج از ایتالیا است، قوت بگیرد.

رونالدو اگرچه در این مدت 2 قهرمانی در ایتالیا، یک جام حذفی و دو سوپرجام این کشور را به‌دست آورده و فصل گذشته نیز آقای گل این رقابت‌ها شد، اما یووه که سال‌ها بود قهرمانی در لیگ ایتالیا برایش به اتفاقی تکراری بدل شده بود، با این امید رونالدو را خرید تا بتواند دوباره فاتح لیگ قهرمانان شود. با این‌حال نه‌تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه فصل قبل آنها پس از 9 سال رقابت‌ قهرمانی را به اینتر باختند و حتی در ایتالیا هم ناکام بودند. در چنین شرایطی گفته می‌شد یوونتوس ترجیح می‌دهد تا از شر دستمزد بالای این ستاره پرتغالی خلاص شود. البته مشکل اصلی اینجاست که مشتریان زیادی برای این بازیکن پابه‌سن گذاشته وجود ندارد و کمتر باشگاهی حاضر می‌شود برای خرید او هزینه کند.

پاری‌سن ژرمن یکی از مشتریان احتمالی او محسوب می‌شود و بازگشت کریس به منچستریونایتد هم دور از ذهن نیست. با این‌حال ظاهرا خورخه مندس، مدیر برنامه‌های او منتظر دریافت پیشنهادی از یکی از این باشگاه‌ها است تا مذاکرات را آغاز کند. حضور در پاریس باتوجه به اینکه بازی در لیگ فرانسه به‌نسبت سایر لیگ‌های معتبر راحت‌تر است و ازطرفی با حضور سرخیو راموس در این باشگاه او می‌تواند دوباره درکنار دوست و همبازی سابق خود در رئال به میدان برود، می‌تواند گزینه‌ای خوب برای رونالدو باشد، اما فعلا که این باشگاه هیچ پیشنهادی برای خرید او ارائه نکرده است. به نوشته رسانه‌های ایتالیایی پاریسی‌ها تنها درصورتی به‌سراغ خرید رونالدو خواهند رفت که مجبور شوند کیلیان امباپه را بفروشند و در غیر این‌صورت باتوجه به ترافیک بازیکن در خط حمله و همچنین دستمزد بالای ستاره‌های این تیم بعید است تصمیمی برای خرید مرد سال سابق فوتبال دنیا داشته باشند. د چنین شرایطی احتمال ماندن رونالدو در تورین را نباید ازنظر دور داشت و شاید این مهاجم گلزن یک فصل دیگر هم در لیگ ایتالیا به میدان برود.

آنتوان گریزمان

مهاجم فرانسوی بارسلونا با سروصدای زیادی از اتلتیکو مادرید راهی نوکمپ شد. او که یک‌سال قبل از امضای قرارداد با بارسا در سبد خرید این تیم قرار داشت، پیش از جام‌جهانی 2018 با انتشار کلیپی اعلام کرد در اتلتیکو می‌ماند و نمی‌خواهد به بارسا برود و همین اتفاق باعث خشم هواداران آبی و اناری شد. درست یک‌سال بعد کاتالان‌ها 120 میلیون یورو بابت فسخ قرارداد این مهاجم فرانسوی پرداختند و او را از اتلتیکو مادرید به خدمت گرفتند. گریزمان اگرچه در این دو فصل نمایش بدی در ترکیب تیمش نداشته و آمارش در گلزنی قابل‌دفاع بوده، اما نتوانسته آن ستاره درخشان و گلزن روخی‌لانکو باشد و انتظارات هواداران را برآورده کند.

در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد او شاید یکی از قربانیان تمدید قرارداد باشگاه با مسی باشد و بارسا مجبور است برای پایین آوردن هزینه‌های خود گریزمان را به باشگاه دیگری واگذار کند. یکی از شایعاتی که در هفته‌های اخیر به میزان زیادی به آن پرداخته شد، تمایل بارسا برای معاوضه او با ژوائو فلیکس، ستاره جوان اتلتیکو است. اگرچه سیمئونه دوست ندارد این ستاره پرتغالی را از دست بدهد، اما بارسا اصرار دارد تا گریزمان را به تیم سابقش برگردانده و به‌جای او بازیکن جدیدی را انتخاب کند. باوجود اینکه اخباری مبنی‌بر مخالفت اتلتیکو با این پیشنهاد شنیده می‌شود، اما اهرا بارسایی‌ها دست‌بردار نیستند و حاضر شده‌اند به‌جای او سائول نیگز را به تیم خود ببرند.

اتلتیکو مادرید تنها مقصد احتمالی گریزمان نیست و حتی چلسی هم برای خرید او دست‌به‌کار شده است. آبی‌های لندنی فصل پیش برای تقویت خط حمله خود تیمو ورنر آلمانی را از لایپزیگ خریدند، اما او نتوانست دوران خوبش در بوندس‌لیگا را تکرار کند و حالا پس از گذشت تنها یک فصل، توماس توخل به فکر تقویت دوباره خط حمله خود افتاده و گریزمان را به‌عنوان یکی از گزینه‌ها مدنظر دارد. ظاهرا اگر آنها در خرید ارلینگ هالند ناکام باشند، به‌سراغ این مهاجم فرانسوی خواهند رفت.

منچسترسیتی هم یکی از تیم‌هایی است که با جدایی سرخیو آگرو نیاز به یک مهاجم در ترکیب خود دارد و اگرچه در هفته‌های گذشته از هری کین و ارلینگ هالند به‌عنوان دو خرید احتمالی آنها نام برده می‌شد، اما ظاهرا این جابه‌جایی‌ها چندان محتمل نیست و گواردیولا به‌سراغ گریزمان رفته و مشغول بررسی شرایط خرید این ملی‌پوش فرانسوی است. ظاهرا اگر گریزمان در این تابستان از بارسا جدا شود، شانس بازی کردنش در لیگ جزیره بیشتر از سایر لیگ‌ها خواهد بود.

پل پوگبا

هافبک پرحاشیه شیاطین سرخ که در هر تابستان با انتشار شایعه جدایی‌اش از این تیم جنجال‌ساز می‌شود. هافبک فرانسوی که در یونایتد رشد کرده بود، با پایان قراردادش با این باشگاه و امتناع از تمدید آن راهی یوونتوس شد و در آنجا خیلی زود توانست خودش را به‌عنوان یکی از پدیده‌های فوتبال دنیا مطرح کند. 4 سال بعد منچستریونایتد با درخواست ژوزه مورینیو، مربی آن زمان خود دوباره به‌سراغ خرید پوگبا رفت و به‌عنوان گران‌ترین خرید تاریخ باشگاه به اولدترافورد برگشت. بازگشت او اما بدون حاشیه نبود و او بارها به طرق مختلف به شایعه جدایی‌اش از این باشگاه دامن زده است. یونایتد باوجود این حواشی بازهم مذاکرات برای تمدید قرارداد او را آغاز کرد، اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

یوونتوس و پاری‌سن ژرمن دو تیمی هستند که درصورت دریافت چراغ سبز از یونایتد بی‌میل نیستند تا این هافبک 28 ساله را به خدمت بگیرند. باتوجه به اینکه قرارداد پوگبا با این باشگاه در پایان فصل بعد به پایان خواهد رسید، شیاطین سرخ باید در همین تابستان تکلیف آینده او را مشخص کنند تا بار دیگر این هافبک گرانقیمت را به‌صورت رایگان از دست ندهند. اگرچه خود پوگبا نیز تمایل دارد تا بازی در رئال مادرید را تجربه کند، اما شاید بیشتر این رفتارها بازارگرمی برای بستن قراردادی بهتر با یونایتد باشد و احتمال اینکه او همچنان در لیگ برتر جزیره به فوتبالش ادامه دهد، کم نیست.

فیلیپه کوتینیو

سومین بازیکن گرانقیمت تاریخ فوتبال یکی از ناموفق‌ترین خریدهای تاریخ بارسلونا نیز لقب گرفته است. آبی و اناری‌ها در سال 2018 برای به‌خدمت گرفتن این ستاره برزیلی 145 میلیون یورو هزینه کردند و امیدوار بودند تا او بتواند جای خالی هموطنش، نیمار را در این باشگاه پر کند. حضور کوتینیو در نوکمپ اما برخلاف انتظارات اصلا خوب پیش نرفت و این باشگاه درنهایت مجبور شد او را به بایرن مونیخ قرض بدهد. پس از یک فصل حضور در این تیم کوتینیو دوباره به بارسا برگشت و در ابتدای فصل پیش و با حضور رونالد کومان امیدوار بود تا بتواند شرایط بهتری در این تیم داشته باشد. این‌بار اما با بدشانسی مواجه شد و در دیدار برابر ایبار با مصدومیتی شدید از ناحیه زانو ادامه فصل را از دست داد.

بارسلونا باتوجه به بدهی یک میلیارد یورویی خود و شرایط بد مالی تصمیم دارد به هر نحو ممکن از شر این بازیکن برزیلی خلاص شود. اگرچه از لیورپول و آرسنال به‌عنوان مشتریان احتمالی او نام برده می‌شد، اما حالا از فرانسه خبر می‌رسد که ممکن است مقصد بعدی این بازیکن مارسی باشد. این باشگاه فرانسوی پیشنهادی را برای به‌خدمت گرفتن کوتینیو ارائه داده و ممکن است فصل بعد در انتقالی عجیب او را در لوشامپیونه ببینیم. ظاهرا این باشگاه فرانسوی که به‌دنبال تقویت خود برای فصل جدید و رقابت با پاری‌سن ژرمن در راه کسب عنوان قهرمانی است، به‌دنبال یک اسپانسر برای تامین بودجه خرید کوتینیو است و درصورتی‌که بتواند بودجه لازم را فراهم کند، مذاکرات نهایی را با این بازیکن آغاز خواهد کرد.

گرت بیل

یکی از مهم‌ترین اهداف رئال‌مادرید در نقل‌وانتقالات چند فصل اخیر فروش گرت بیل بوده تا بتوانند از دستمزد 500هزار یورویی او راحت شوند. با این حال مشکلاتی که او با باشگاه و به‌خصوص فلورنتینو پرس داشته باعث شده توافقی در این زمینه صورت نگیرد. البته از طرفی با توجه به افت او و حواشی زیادی که در این تیم داشته کمتر تیمی حاضر به خرید او می‌شود. بیل دو فصل پیش از لیگ چین پیشنهادی بسیار خوب داشت اما پرس در آخرین لحظه با آن مخالفت کرد و بیل هم در پس آن رفتار بنای ناسازگاری را با تیم گذاشت. او پس از این اتفاق اعلام کرد می‌خواهد تا پایان مدت قراردادش در این باشگاه بماند و به‌‌هیچ‌عنوان حاضر به ترک این تیم نیست. با توجه به نیمکت‌نشینی‌های مداوم در برنابئو، این وینگر ولزی در ابتدای فصل قبل راضی شد به‌صورت قرضی به تاتنهام برگردد تا شاید با بازی در تیم سابقش بتواند به شرایط خوب خود برگردد.

حضور در تاتنهام نسبتا برای او خوب پیش رفت و به‌خصوص در اواخر فصل توانست به فرم خوبی برسد که به او کمک کرد در یورو2020 هم با ولز به دور نخست حذفی صعود کند. بیل حالا باید به برنابئو برگردد و البته آینده او تا حد زیادی به تصمیم کارلو آنچلوتی، سرمربی جدید این تیم بستگی دارد.

بیل تنها یک فصل دیگر با رئال‌مادرید قرارداد دارد و به نوشته روزنامه‌های مادریدی تصمیم دارد تا روز آخر قراردادش در این باشگاه بماند و دستمزدش را دریافت کند. حتی پیش از رقابت‌های یورو شایعاتی مبنی‌بر احتمال خداحافظی او از فوتبال در پایان فصل بعد منتشر شده بود. با این حال احتمال انتقالش به لیگ آمریکا در تابستان جاری دور از ذهن نیست.

هری کین

مهاجم گلزن تاتنهام دیگر از عدم موفقیت در این تیم و ناکامی در فتح جام خسته شده و تصمیم دارد بالاخره این باشگاه را ترک کند. مهم‌ترین سد راه جدایی او قیمت بالایی است که دنیل لوی، رئیس باشگاه روی کاپیتان تیم‌ملی انگلیس گذاشته است و گفته می‌شود 150میلیون پوند برای فروش او می‌خواهد. کین درصورتی که از این باشگاه جدا شود احتمالا راهی یکی از دو تیم شهر منچستر خواهد شد. سیتی به‌دنبال جانشینی برای آگرو است اما پرداخت چنین پولی برای تیم متمولی همچون سیتی هم دشوار است. یونایتد هم اگرچه به‌تازگی سانچو را به خدمت گرفته و اگر خواستار خرید کین باشد باید یک یا دو بازیکن خود را که یکی از آنها احتمالا مارسیال خواهد بود وارد این معامله کند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار