• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۲۳ - ۰۲:۵۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
محسن یزدی، مدیر شبکه مستند:

مستند تلویزیونی باید ‌شأن واقعی خود را پیدا کند

متاسفانه مستندهای تلویزیونی به‌عنوان شکل بی‌کیفیت مستند شناخته می‌شوند. البته گمان می‌کنم نسبت به گذشته اتفاقات بهتری رخ داده و اکنون مستندسازان درجه یک با گرایش‌های مختلف با تلویزیون و شبکه مستند کار می‌کنند.

مستند تلویزیونی باید ‌شأن واقعی خود را پیدا کند

مدیر شبکه مستند، صبح دیروز (سه‌شنبه، 22تیر) از پوستر پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند رونمایی کرد. او در این نشست خبری با اشاره به اینکه در شبکه مستند با مستندسازان درجه یک کشور کار می‌کنند، گفت: «مستندهای تلویزیونی به‌عنوان شکل بی‌کیفیت مستند شناخته می‌شوند. البته گمان می‌کنم نسبت به گذشته اتفاقات بهتری رخ داده و اکنون مستندسازان درجه یک با گرایش‌های مختلف با تلویزیون و شبکه مستند کار می‌کنند.»

به گزارش روابط عمومی شبکه مستند، نشست خبری پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند، صبح دیروز با حضور محسن یزدی، رئیس شبکه مستند و دبیر پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند برگزار شد.

در ابتدای این جلسه با رونمایی از پوستر پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند، این رویداد تلویزیونی رسما کار خود را آغاز کرد. پوستر این دوره از جشنواره توسط صابر شیخ‌رضایی طراحی شده است.

محسن یزدی، پس از رونمایی پوستر این دوره در سخنانی گفت: «تلویزیون خانه مستند است؛ این صحبت در سخنرانی‌ها و محافل تخصصی، زیاد مطرح می‌شود اما متاسفانه مستند تلویزیونی آن شأنی که باید داشته باشد را ندارد؛ در ایران فضاهای تبلیغاتی و دیده شدن اثر عمدتاً در اختیار مستندهای جشنواره‌ای است که انصافاً هم مستندهای خوب و درجه یکی در این حوزه داریم. متاسفانه مستندهای تلویزیونی به‌عنوان شکل بی‌کیفیت مستند شناخته می‌شوند. البته گمان می‌کنم نسبت به گذشته اتفاقات بهتری رخ داده و اکنون مستندسازان درجه یک با گرایش‌های مختلف با تلویزیون و شبکه مستند کار می‌کنند.»  وی اضافه کرد: «باید دقت داشت که بحث ما اشتراکات با حفظ خط قرمز منافع ملی است. ما اختلاف سلیقه‌ها را کنار گذاشته و اکنون با لیست بلندی از مستندسازان درجه یک کار می‌کنیم که باعث خوشحالی ماست. ما خط قرمز جز منافع ملی نداریم.»

محسن یزدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «معتقدم که تلویزیون چه به‌جهت تولید و چه به‌جهت پخش، رقیبی ندارد و با فاصله بالاتر از بقیه است. قدرت پخش و دیده شدن در تلویزیون بسیار بالاتر است و معتقدم که پلتفرم‌های دیگر این قدرت را به اندازه تلویزیون ندارند. در شبکه مستند دوست داریم که مستندسازان بیشتری با تلویزیون کار کنند. البته کرونا به تولید مستند لطمات زیادی زده است که امیدوارم با جلو رفتن شرایط، اوضاع بهتر شود.»  وی با اشاره به ساخت مستندهای حیات وحش ایرانی گفت: «گونه‌ای از مستند که پیش‌تر وجود نداشت را در تلویزیون احیا شد و آن هم حیات وحش ایران است. تلاش می‌کنیم این‌گونه از مستندسازی را گسترش بدهیم و بنده با مستندسازان حیات وحش ارتباط بیشتری خواهم گرفت. البته تولید این مستندها گران‌تر است. با این حال به‌نظر من تلویزیون در این زمینه پیشرو است؛ گونه دیگری از فیلم‌های مستند که مورد ظلم واقع شده، مستندهای آرشیوی است. در این زمینه پیگیری‌های بسیاری داشتیم و کارهای متعددی تولید شده که عمدتا مورد توجه قرار گرفته است. علاوه‌بر این، معتقدم که باید ساخت «مجموعه‌های» مستند را بیشتر مورد توجه قرار دهیم و در جشنواره سال آینده توجه ویژه‌‌تری به این موضوع خواهیم داشت.»

مدیر شبکه مستند با اشاره به برگزاری پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند گفت: «فراخوان جشنواره از خردادماه شروع شده و تا آخر تیرماه دریافت اثر خواهیم داشت، فعلا نمی‌توانیم تعداد آثار را اعلام کنیم؛ چراکه هنوز دریافت آثار ادامه دارد. آثار راه یافته در سه بخش فیلم، مستندنگاری و عکس است و برای فیلم‌های مستند حق پخش برای یک بار پخش پرداخت می‌کنیم. برهمین اساس، مستند کوتاه 2 میلیون، نیمه‌بلند ۴ میلیون و مستند بلند 7 میلیون تومان حق‌پخش دریافت می‌کنند. این رقم نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. علاوه‌بر این مبلغ جایزه‌ها را هم افزایش دادیم؛ بر این اساس مستند کوتاه 6 میلیون تومان، نیمه‌بلند ۱۵ میلیون و بلند ۲۰ میلیون تومان هدیه دریافت خواهند کرد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار