• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۲۲ - ۰۰:۵۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

احیای تشکل‌ها باید در دستورکار وزارت علوم آینده باشد

سلامت دانشجویان از مسائل اولویت‌دار وزارت علوم جدید است که باید مدنظر داشته باشند که دانشجویان از اولویت واکسن بهره‌مند شده و بین دانشجویان تهران و شهرهای دیگر تبعیض قائل نشوند و همه در یک زمان مشخص با اولویت یکسان، واکسینه شوند.

سارا عوادزاده، مسئول نشریه دانشجویی مدیترانه دانشگاه تهران: ازجمله مسائلی که ما در دولت دوازدهم و سیزدهم با آن روبه‌رو بودیم، عدم مشاهده ثمره رشد علمی در جامعه بود. یکی از درخواست‌های ما از وزیر علوم جدید این است که من‌باب مدیریت اثربخش این مساله را ریشه‌یابی کرده و برنامه‌ای برای تقویت مهارت‌های دانشجویان تنظیم کنند تا دانشجویان بدانند که باتوجه به مهارت‌هایی که در جامعه کسب می‌کنند، چگونه می‌توانند علم و دانش خود را در فضای عملی جامعه پیاده کنند.  یکی دیگر از مسائل موردانتظار از وزیر علوم آینده این است که روند جذب اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها را براساس شایستگی آنها درنظر بگیرد و یک سیستم پایش عملکرد برای اساتیدی که در دانشگاه‌ها مستقر هستند گذاشته شود و صرفا به‌خاطر اینکه مقام علمی دارند استاد دانشگاه نشوند و بعد هم هیچ‌گونه کنترلی در نحوه رفتار آنها و تعامل با دانشجویان، کیفیت تدریس و غیره انجام نشود، بلکه انتظار می‌رود یک سیستم نظارتی روی اساتید هیات‌علمی دانشگاه‌ها اعمال شود.  آموزش مجازی که به‌سبب بیماری کرونا ایجاد شد، موجب شد نوع دیگری از آموزش دانشگاهی ترویج داده شود که در بسیاری از موارد موثر هم بوده است، اما وزیر علوم جدید باید این موضوع را مدنظر داشته باشد که با تمام شدن کرونا آموزش‌های مجازی را خاتمه ندهد و کماکان وجود داشته باشد، اما مشکلات زیرساختی آن به‌طور کامل رفع شود.  معاونت فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم باید توجه ویژه‌ای به نسل جدید دانشگاهیان داشته باشد. همچنین توجه خود را به تشکل‌های دانشجویی معطوف کند؛ چراکه ماهیت تشکیلات دانشجویی به‌خودی خود می‌تواند بسیاری از خلأهای فرهنگی و اجتماعی موجود در دانشگاه را مرتفع کند. وزیر علوم آینده باید به احیای حیات این تشکل‌ها توجه ویژه داشته باشد؛ چراکه کرونا موجب تضعیف روند فعالیت تشکل‌ها و عضوگیری آنها شد.  یکی از مسائل مهمی که باید در اولویت وزیر علوم آینده باشد، حفظ ارتباط مستمر بین دانشجویان و وزارت علوم است. در دولت گذشته ما شاهد این بودیم که ارتباط بین دانشجویان با وزیر علوم در حد روز دانشجو باقی مانده بود و دانشجویان می‌توانستند مطالبات خود را برای حل چالش‌‌های موجود در دانشگاه مطرح کنند، به همین جهت به‌عنوان جامعه دانشگاهی نیازمند این هستیم که وزیر علوم آینده با بدنه دانشگاه و دانشجویان ارتباط مستمری داشته باشد و بتواند دغدغه‌های آنها را در مسائل مختلف بشنود و اگر کمکی از ما برمی‌آید، از بدنه دانشگاهی استفاده کند و نگاه وزارت علوم به دانشجویان و جنبش دانشجویی صرفا ابزاری نباشد، بلکه به‌عنوان نیروهایی از بطن دانشگاه برای حل مشکلات خود دانشگاه از پتانسیل موجود در دانشجویان استفاده کند.

همچنین سلامت دانشجویان از مسائل اولویت‌دار وزارت علوم جدید است که باید مدنظر داشته باشند که دانشجویان از اولویت واکسن بهره‌مند شده و بین دانشجویان تهران و شهرهای دیگر تبعیض قائل نشوند و همه در یک زمان مشخص با اولویت یکسان، واکسینه شوند.

وزیر علوم باید نقدپذیر باشد. من‌باب اینکه ازطریق گفت‌وگو با دانشجویان و بازخورد گرفتن از آنها مسائل را ریشه‌یابی و به آنها رسیدگی کند. چون اساس وزارت علوم خدمت‌رسانی به دانشگاهیان و دانشجویان است. این روحیه نقدپذیری از این جهت مورداهمیت است که می‌تواند اوضاع را بهبود ببخشد.

انتظار ما بهبود اوضاع معیشتی و رفاهی دانشجویان به‌خصوص در زمینه‌های خوابگاه و تغذیه و وام دانشجویی است. درواقع دانشجویان انتظار دارند اگر هرگونه ادعایی ازسوی وزارت علوم برای اشتغال دانشجویان می‌شود، صرفا به‌کارگیری آنها در فضای پژوهشی نباشد، بلکه اشتغال دانشجویان در زمینه‌های مختلف کشاورزی، صنعت، سیاست داخلی و خارجی و بازرگانی و... فراهم شود و صرفا روی ابعاد پژوهشی تمرکز نکنند.

انتظار دیگری که از وزیر علوم آینده داریم، نظارت بر فرآیندهای تشکیلات دانشجویی اعم‌از نشریات و برنامه‌ها و... است که طی آن وزارت علوم به ظهور و بروز تشکل‌ها در دانشگاه‌ها نظارت داشته باشد و ببیند که چقدر از جانب دانشگاه‌ها به تشکل‌ها اجازه فعالیت داده می‌شود و مشکلاتی که برسر راه تشکیلات دانشجویی برای فعال باقی ماندن وجود دارد، چه مواردی را شامل می‌شود و از کجا سرچشمه می‌گیرد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار