• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۲۲ - ۰۱:۵۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0

ایجاد مشاغل برای دانشجویان باید به یک پیوست دائمی تبدیل شود

وزارت علو‌م‌وتحقیقات یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور است که وزیر این وزارتخانه باید مکمل دولت، دارای دغدغه، روحیه جوان و انقلابی باشد. دانشگاه مکان مهمی برای تکامل شخصیت جوانان و نسل آینده کشور است، اما متاسفانه در دانشگاه مشکلات عمده زیادی دیده می‌شود که وزیر جدید برای حل آنها می‌تواند با اقدامات بسیار اندک و اساسی تحولی عظیم در کشور ایجاد کند.

جواد ملاحت‌جو، عضو شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان: حضور حماسی ملت ایران در انتخابات‌١۴٠٠ پاسخی دندان‌شکن به دشمنان این مرزوبوم بود. بسیار خرسندیم که مردم عزیز با بصیرت و آگاهی و شناخت توانستند انتخاب قاطع را رقم بزنند و رئیس‌جمهوری را انتخاب کنند که نمونه بارز دولت مومن، انقلابی و دارای روحیه جوان است و امیدواریم با برنامه‌ریزی دقیق و هوشمندانه و انتخاب افراد متخصص و بجا برای کابینه دولت سیزدهم مشکلات و معضلات فرهنگی، اجتماعی و بالاخص مشکلات معیشتی مردم که امروز بیداد می‌کند و مردم را در تنگنا قرار داده، راه‌حلی اندیشیده شود.

وزارت علو‌م‌وتحقیقات یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور است که وزیر این وزارتخانه باید مکمل دولت، دارای دغدغه، روحیه جوان و انقلابی باشد. دانشگاه مکان مهمی برای تکامل شخصیت جوانان و نسل آینده کشور است، اما متاسفانه در دانشگاه مشکلات عمده زیادی دیده می‌شود که وزیر جدید برای حل آنها می‌تواند با اقدامات بسیار اندک و اساسی تحولی عظیم در کشور ایجاد کند.

تعمیق و گسترش علوم و معارف و ارزش‌های ایرانی- اسلامی و اعتلای جلوه‌های هنر و میراث علمی و تمدن ایرانی و اسلامی یکی از وظایف اصلی وزارت علوم و تحقیقات است که باید جدی‌تر پیگیری شود. بیکاری بزرگ‌ترین عامل فساد در جامعه به‌شمار می‌رود که این تهدید در سطح دانشگاه بالاخص بین جوانان خوابگاه‌های دانشجویی بیشتر به‌چشم می‌خورد که گاها این بیکاری موجب سوق پیدا کردن دانشجویان به‌سمت اعتیاد می‌شود و برای جلوگیری هرچه سریع‌تر از این نوع مشکلات باید تدابیر فرهنگی و فرهنگ‌سازی اندیشیده شود.

یکی از راهکارهای عملی برای جلوگیری از این بحران استفاده از نیرو‌های جوان دانشجو باتوجه به رشته و تخصص‌های خود در سطح دانشگاه‌های مختلف است که این اقدام علاوه‌بر اینکه دانشجویی با دست پر و کوله‌باری پر از تجربه و سابقه کار را تربیت می‌کند، بلکه مشکل بسیاری از دانشجویان فارغ‌التحصیل را برای کسب شغل حل خواهد کرد.

بخشی از این مسئولیت برعهده تشکیلات دانشجویی است. درواقع فضای تشکیلات دانشجویی می‌تواند در تربیت افراد موثر و دارای مهارت برای آینده جامعه تاثیرگذار باشد. همین موضوع موجب بهبود روابط اجتماعی و شغلی دانشجویان خواهد شد. اینها از مواردی هستند که وزارت علوم در آینده و دولت جدید باید موردتوجه خود قرار بدهند.

همچنین استفاده از نیروی جوان و تازه‌نفس درکنار اساتید باتجربه یکی دیگر از کارهایی است که باید به‌نحو احسن انجام شود. جوانی که پرانرژی است و با شور و شوق فراوان تدریس و علم‌آموزی دارد و با روش‌های جدید آموزشی و تکنیک‌ها و مهارت جدید توام با خلاقیت آشنا است، می‌تواند فضای یادگیری پرنشاطی را برای بدنه دانشگاهی رقم بزند. ولی متاسفانه گاه به چشم می‌خورد که این جوانان با سنگ‌اندازی‌های افراد خسته و صندلی‌دوست برخورد کرده و ناامید می‌شوند که همین موضوع موجب ازدست دادن نخبگان علمی کشور و در برخی مواقع فرار نخبگان علمی از کشور می‌شود، در این‌صورت است که ما بسیاری از تحولات علمی خود را از دست می‌دهیم.

امید داریم در دولت سیزدهم در وزارت علوم‌وتحقیقات رویکرد استفاده از نیرو‌های متخصص ایرانی و جوانان -چه افرادی که داخل کشور هستند و چه افرادی که دور از وطن هستند- تدبیری اندیشیده شود. یکی دیگر از مشکلات دانشگاه‌ها که در دولت جدید باید به آن توجه شود، عدم وجود خوابگاه‌های دانشجویی به میزان دانشجویان متقاضی است که همین موضوع مشکلات زیادی را برای دانشجویان شهرهای مختلف ایجاد می‌کند. البته کمبود خوابگاه‌های متاهلی نیز از دیگر معضلات تسهیلات دانشگاهی است که باعث شده با بالارفتن سن ازدواج در بین دانشجویان مواجه شویم؛ چراکه کمبود خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌های سراسر کشور بیداد می‌کند و وزیر علوم دولت جدید باید این مساله را به‌صورت جدی پیگیری کند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار