• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۲۲ - ۰۱:۴۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

وزیر علوم جدید باید پایان‌نامه‌محوری را کمرنگ کند

از دیگر اولویت‌های وزارت علوم آینده و درواقع کارهایی که وزیر علوم آینده باید انجام دهد، کمرنگ کردن پایان‌نامه‌محوری و هدفمند کردن پایان‌نامه‌ها بر اساس نیازهای فعلی یا نیازهای پیش‌بینی‌شده در آینده است تا برای حل مشکلات کشور درحال حاضر و آینده برنامه‌های آماده داشته باشیم.

محمد هوشنگ، دبیر دفتر تحکیم وحدت دانشگاه شهیدبهشتی: وزیر علوم در گام اول باید کسی باشد که مدت‌ها در دانشگاه، فضای آکادمیک و پژوهشی حضور داشته، فعالیت کرده و کارهای مختلف، آسیب‌ها و خلأها و نقاط قوت را توامان باهم دیده باشد. در گام دوم باید با صنعت در ارتباط بوده باشد یا پتانسیل برقراری این ارتباط را داشته باشد.

یکی از نکات مهم، هدفمندی در پژوهش است و البته باید افزایش بودجه در حوزه‌های پژوهشی اعم‌از کاربردی و محض که در آینده اثربخش خواهد بود را درنظر داشته باشیم. نباید دانشجویان به‌خاطر نبود امکانات یا هزینه گزاف از هدف اصلی و مفید پژوهش دور شوند.

از دیگر اولویت‌های وزارت علوم آینده و درواقع کارهایی که وزیر علوم آینده باید انجام دهد، کمرنگ کردن پایان‌نامه‌محوری و هدفمند کردن پایان‌نامه‌ها بر اساس نیازهای فعلی یا نیازهای پیش‌بینی‌شده در آینده است تا برای حل مشکلات کشور درحال حاضر و آینده برنامه‌های آماده داشته باشیم.

همچنین باید تسهیلاتی برای دانشجویان متاهل مخصوصا در دوران کارشناسی درنظر گرفته شود. برای مثال خوابگاه متاهلی یکی از تسهیلاتی است که باید به دانشجویان ارائه شود، اما این خوابگاه‌ها آنقدر تعدادشان کم است که حتی به دانشجویان ارشد و دکتری هم به‌سختی داده می‌شود چه برسد به دانشجویان کارشناسی. همچنین دانشجویانی که به‌دلیل کار پژوهشی نمی‌توانند کار ثابت و درآمدزایی داشته باشند، مخصوصا اگر متاهل هستند باید هزینه‌ای جهت اداره زندگی به آنان داده شود. البته می‌توان باتوجه به ارزش پروژه و زمان‌بر بودن و سایر ملاک‌های جزئی‌تر، این هزینه و تسهیلات مشخص شود تا منابع هم بیهوده مصرف نشوند.
ارتباط با وزارت آموزش‌وپرورش جهت حذف کنکور به شیوه فعلی و راه‌حل جایگزین از واجب‌ترین کارهایی است که توسط وزیر علوم جدید باید پیگیری شود؛ چراکه این روند آموزشی آسیب‌های جدی اعم‌از آسیب‌های روحی، جسمی و حتی آسیب به بدنه علمی کشور را درپی دارد.

همچنین باید همکاری وزارت علوم و دانشگاه با دانشجویان در وزارت علوم جدید افزایش پیدا کند و درصورت بروز مشکلات، افزایش ترم، فارغ‌التحصیلی و ... در بروکراسی اداری موجود در دانشگاه‌ها حل مشکلات دانشجو را در اولویت قرار بدهند. به‌طور مثال امروز با شرایط کرونا و ضعف آموزشی پیش‌آمده در حوزه‌های علوم‌تجربی برخی آزمایشگاه‌ها تشکیل نشده و درنهایت کار دانشجویان در حوزه یادگیری و افزایش ترم و فارغ‌التحصیلی دچار مشکلات زیادی خواهد شد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار