• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۲۲ - ۰۱:۵۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
سرنوشت یک ملت را روی دوش یک 19ساله گذاشتند

مورینیو: پیکفورد نقطه‌ضعف انگلیس بود

مورینیو: این واقعا بسیار بسیار سخت است که بازیکنی پس از اینکه تنها یک‌بار در جریان بازی پایش به توپ خورده بخواهد پشت ضربه پنالتی قرار گیرد و این اتفاق برای مارکوس رشفورد و جیدون سانچو رخ داد.

مورینیو: پیکفورد نقطه‌ضعف انگلیس بود

به گزارش «فرهیختگان»: انگلیس در 55سال اخیر به این حد نزدیک به فتح یک جام معتبر نبود اما آنها بازهم در ضربات پنالتی ناکامی دیگری را تجربه کردند تا ایتالیای روبرتو مانچینی جام قهرمانی را به رم ببرد. ژوزه مورینیو، سرمربی پرتغالی که سال‌ها در فوتبال انگلیس کار کرده و در فصل آینده هدایت رم را برعهده خواهد داشت درباره دیدار نهایی یورو2020 و جدال تماشایی ایتالیا و انگلیس گفت: «دو تیم عملکرد خوبی در این مسابقه داشتند و بازی برابر آنها باعث شد کار به ضربات پنالتی کشیده شود. به‌نظرم انگلیسی‌ها در انتخاب پنالتی‌زنان خود اشتباه کردند و نباید این‌قدر به جوانان خود اتکا می‌کردند. در چنین موقعیت‌هایی نقش بازیکنانی چون رحیم استرلینگ، جان استونز و لوک شاو بسیار مهم است و به‌نظرم آنها در زدن پنالتی‌ها اولویت داشتند. اصلا چرا بازیکنان باتجربه‌ای همچون جوردن هندرسون یا کایل واکر در زمین حفظ نشدند؟ به‌نظرم برای بازیکنی جوان بسیار دشوار است که چنین بار مسئولیتی را در این سطح از فوتبال روی دوشش قرار دهید. باید از ساوت‌گیت بپرسید در چنین مسابقه حساسی چه اتفاقی برای ستاره‌‌های باتجربه تیمش افتاد و چرا آنها از پذیرفتن این مسئولیت فرار کردند. من به‌خوبی گرت را می‌شناسم و می‌دانم او مربی‌ای نیست که بپذیرد بازیکنی از پنالتی زدن فرار کند یا بگوید که آماده قبول این مسئولیت نیست. من خبر دارم که در جریان دیدار نیمه‌نهایی جام‌جهانی2018 یکی از بازیکنان این تیم از زدن پنالتی امتناع کرد و به همین دلیل در این تورنمنت در فهرست تیمش حضور نداشت. البته از من نپرسید چه کسی بود چون مطمئنا نام او را به شما نخواهم گفت.»

سرمربی سابق منچستریونایتد و چلسی درباره انتخاب‌های ساوت‌گیت برای پنالتی‌ها ادامه می‌دهد: «این واقعا بسیار بسیار سخت است که بازیکنی پس از اینکه تنها یک‌بار در جریان بازی پایش به توپ خورده بخواهد پشت ضربه پنالتی قرار گیرد و این اتفاق برای مارکوس رشفورد و جیدون سانچو رخ داد. شما سرنوشت یک ملت را روی دوش ساکا قرار دادید و این برای بازیکنی که تنها 19سال دارد بسیار زیاد است. شاید آنها در روزهای قبل در پنالتی زدن بسیار خوب بوده‌اند اما نباید فراموش کنید که ضربه زدن در تمرینات با پنالتی در فینال یورو بسیار متفاوت است و شرایط تفاوت زیادی دارد. شما هیچ‌گاه نمی‌توانید بازیکنان را در چنین فشاری تمرین دهید و به همین دلیل ضربات پنالتی ریسک بالایی دارد.»

آقای خاص درطول این تورنمنت بارها از عملکرد لوک‌شاو، مدافع چپ انگلیس که در یونایتد شاگرد او بود انتقاد کرده بود اما این‌بار درباره عملکرد این بازیکن در دیدار نهایی گفت: «مردم تصور می‌کنند من با لوک‌شاو مشکل دارم و او را دوست ندارم. درباره او باید بگویم تورنمنت بسیار خوبی را سپری کرد و در فینال هم فوق‌العاده بود و در کارهای دفاعی بدون اشتباه ظاهر شد. او مستحکم بود و روزبه‌روز درحال پیشرفت و بهتر شدن است. با توجه به شرایط که او درطول دوران فوتبالش داشته برایش بسیار خوشحالم که هر روز بهتر می‌شود و نمایش موفق‌تری در زمین دارد.»

مورینیو در پاسخ به این سوال که بهترین بازیکن تورنمنت از نگاه او کیست، اینچنین پاسخ داد: «به‌عقیده من بهترین بازیکن این رقابت‌ها کایل واکر بود. او واقعا عالی کار کرد و از همان دقیقه نخست بازی ابتدایی تیمش تا زمانی که در فینال تعویض شد و از زمین بیرون رفت عملکردی بسیار درخشان داشت. او به‌خوبی به مدافعان میانی تیمش پوشش می‌داد و به‌یاد ندارم حتی در یک دوئل رودررو با بازیکنان حریف ناکام شده باشد. البته او در این مسابقات به‌نسبت دیدارهایی که در تیم باشگاهی‌اش دارد کمتر در حملات انگلیس شرکت می‌کرد و آن‌هم به‌دلیل استراتژی تیمی بود. من وقتی بازیکنی را جانور خطاب می‌کنم بهترین تعریفی است که می‌توانم از او انجام دهم و به‌نظرم واکر در این مسابقات یک جانور واقعی بود و عملکردی فوق‌العاده داشت.»

سرمربی پرتغالی در ادامه درباره اینکه ضعیف‌ترین بازیکن انگلیس در این مسابقات چه کسی بود، گفت: «جوردن پیکفورد در این رقابت‌ها در بهترین فرم خود نبود و نتوانست در سطح سایر بازیکنان این تیم ظاهر شود. یک گلر باید آرام باشد و بتواند این آرامش را به تیم منتقل کند. مهم‌ترین خصوصیت یک دروازه‌بان این نیست که مهارهای غیرممکن داشته باشد بلکه نباید اشتباهات فاحش و عجیب انجام دهد. وقتی گلر در تنگنا قرار می‌گیرد نباید توپ را به مدافعانش بسپارد تا آنها هم در فشار باشند بلکه بهتر است توپ را با یک ضربه محکم دور کند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار