• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۲۰ - ۰۲:۲۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

برنامه دانشگاه آزاد استان تبریز برای جذب دانشجویان کشور ترکیه

در تلاش هستیم تا دانشجویان بیشتری را از کشورهای ترکیه و آذربایجان جذب کنیم؛ چراکه در گام اول ورود دانشگاه آزاد استان تبریر به این دو کشور استقبال بسیار خوبی صورت پذیرفت، اما امیدواریم امسال نیز سازمان مرکزی دانشگاه آزاد دست ما را برای جذب دانشجویان بین‌المللی باز بگذارند تا دانشجویان متقاضی جذب دانشگاه‌های سایر کشورها نشوند.

برنامه دانشگاه آزاد استان تبریز برای جذب دانشجویان کشور ترکیه

مهراد کوکبی، روزنامه‌نگار: سلمانی، مدیرکل امور بین‌الملل دانشگاه آزاد واحد تبریز نیز درمورد فعالیت‌های بین‌‌المللی این دانشگاه توضیح داد: «فعالیت‌های بین‌‌المللی دانشگاه آزاد استان تبریز، به‌دلیل اینکه ما در استان واحدهایی داریم که با کشورهای همسایه بسیار نزدیک هستند، از حدود 10 سال پیش آغاز شده بود.»

وی ادامه داد: «اما اگر بخواهیم برای جذب دانشجوی بین‌المللی نقطه‌ عطفی درنظر بگیریم، می‌توان گفت از سال 1397 به‌صورت جدی برای جذب دانشجوی بین‌المللی اقداماتی انجام داده‌ایم. از همان سال تعدادی از دانشجویان اقلیم کردستان عراق وارد دانشگاه استان شدند اما به‌مرور تعدادی دانشجو از جمهوری آذربایجان نیز پذیرفته شدند.»

 تحصیل بیش از 630 دانشجوی بین‌المللی در  دانشگاه آزاد تبریز

سلمانی گفت: «البته ما مفتخریم که اولین دانشگاه ایرانی هستیم که دانشجویان ترکیه را نیز جذب کرده‌ایم. درحال‌حاضر بیش از 630 دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه آزاد استان تبریز مشغول تحصیل هستند.»  وی ادامه داد: «بزرگ‌ترین مشکلی که دانشجویان بین‌المللی با آن درگیر هستند مساله بروکراسی اداری در ایران است. درواقع ما تا بخواهیم ویزای تحصیلی، اقامت و... را برای این دانشجویان انجام دهیم تا حد زیادی زمان از دست می‌دهیم و به تعبیری می‌توان گفت آمادگی‌های لازم در کل کشور و نه‌تنها در تبریز وجود ندارد، اما به لطف خدا توانستیم با یکپارچه‌سازی سیستم دانشگاه همه مواردی که این دانشجویان با آن روبه‌رو هستند را پیگیری کنیم.»  وی در ادامه تصریح کرد: «به تعبیری یک سیستم کنسولی در دانشگاه آزاد برای پیگیری موارد مالی، انتخاب واحد، زبان‌آموزی، اقامتی و... تشکیل شد تا این دانشجویان به‌راحتی بتوانند همه مسائل‌شان را در یک مرکز به‌صورت متمرکز پیگیری کنند. اما برخی از مسائل دانشجویان به‌واقع از اختیار دانشگاه خارج است، به‌طور مثال دانشجویان برای هر سری ورود و خروج باید به دفاتر پلیس مراجعه کنند و این پروسه حداقل حدود یک‌هفته طول می‌کشد تا پلیس اجازه خروج یا ورود به کشور بدهد.»  مدیرکل امور بین‌الملل دانشگاه آزاد واحد تبریز با بیان اینکه این موضوع تا حدی باعث نارضایتی دانشجویان شده است، افزود: «حتی می‌توان گفت بیشتر از اینکه این دانشجویان درگیر تحصیل بشوند، درگیر این روند اداری در کشور هستند. البته تلاش کردیم بخشی از این مشکلات و روندهای اداری کوتاه‌تر یا از طرف دانشگاه پیگیری شود، اما وقتی به پلیس هم مراجعه می‌کنیم می‌گویند این موضوع دست پلیس مرزبانی نیست و یک سیستم کشوری است.»

 آموزش زبان فارسی به دانشجویان بین‌المللی در دستورکار

سلمانی در ادامه افزود: «از مدت‌ها قبل مساله آموزش زبان فارسی به دانشجویان بین‌المللی در دستورکار دانشگاه آزاد واحد تبریز بوده و در همین راستا ما از مدت‌ها قبل مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه آزاد را در استان راه‌اندازی کردیم.»

وی بیان کرد: «در این مرکز علاوه‌بر اساتید زبان‌شناسی با توجه به تیم قدرتمند گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه، زبان فارسی را به‌صورت تخصصی به دانشجویان بین‌المللی و دانشجویان متقاضی آموزش می‌دهیم، ضمن اینکه از اساتیدی که به زبان‌های ترکی، ترکی‌استانبولی و کردی مسلط هستند استفاده شده تا متقاضیان در طول دوره راحت‌تر بتوانند با اساتید ارتباط بگیرند. خوشبختانه در کل کشور، ما به‌خوبی در این مرکز عمل کردیم و حتی ما برای اولین‌بار کتاب آموزش زبان فارسی برای دانشجویان غیرایرانی را تالیف کردیم.»

سلمانی با اشاره به ارتباط‌گیری دانشگاه آزاد استان تبریز با کشورهای همسایه در مباحث علمی، درخصوص افزایش تعداد دانشجویان بین‌المللی استان نیز گفت: «در تلاش هستیم تا دانشجویان بیشتری را از کشورهای ترکیه و آذربایجان جذب کنیم؛ چراکه در گام اول ورود دانشگاه آزاد استان تبریر به این دو کشور استقبال بسیار خوبی صورت پذیرفت، اما امیدواریم امسال نیز سازمان مرکزی دانشگاه آزاد دست ما را برای جذب دانشجویان بین‌المللی باز بگذارند تا دانشجویان متقاضی جذب دانشگاه‌های سایر کشورها نشوند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین