فرهیختگان: سند چشم‌انداز 20 ساله کشور بر امنیت غذایی هر ایرانی تاکید دارد.
  • ۱۳۹۶-۰۲-۲۰ - ۱۷:۴۵
  • 00
رفع سوءتغذیه به کمک مردم‌نهادها
رفع سوءتغذیه به کمک مردم‌نهادها

سعیده علیپور
خبرنگار گروه مردم

این در حالی است که بنابر آماری که چندی پیش وزیر کار اعلام کرد 200 هزار نفر زن و کودک در معرض سوءتغذیه در کشور شناسایی شدند. آماری که برخی فعالان این حوزه آن را بیشتر می‌دانند و معتقدند هنوز خیلی از افرادی که با کمبود غذا روبه‌رو هستند شناسایی نشده‌اند که بخشی از این افراد کودکان زیر پنج سالی هستند که فقر غذایی به شدت بر وضعیت جسمی و هوشی آنها تاثیر‌گذار است.
البته این مشکل تنها مختص ایران نیست و بر اساس آمار سازمان ملل 226 میلیون کودک زیر پنج سال در جهان دچار کوتاه قدی و 183 میلیون کودک مبتلا به کم‌وزنی هستند و 67 میلیون کودک از لاغری رنج می‌برند و از  4/10میلیون مرگ کودکان زیر پنج سال در سال رخ می‌دهد که نیمی از آنها بر اثر کمبود غذا جان‌شان را از دست می‌دهند.  در کشور ما نیز بر اساس اعلام معاون بهداشت وزارت بهداشت، آمار کوتاهی قد به 8/6 درصد کودکان زیر پنج سال کشور دارند، که بیشتر آن در مناق محرومی چون استان سیستان و بلوچستان با 20 درصد و در استان خراسان شمالی با 12 درصد اختصاص دارد. کارشناسان می‌گویند سوءتغذیه توانمندی و کارایی کشورها را کاهش می‌دهد و موجب فقر و تشدید سوءتغذیه می‌شود و ادامه این روند می‌تواند به مشکلات جسمی و در نتیجه فقر دائمی منجر شود.
می‌گویند چهار گروه غذایی غلات، لبنیات، گوشت و سبزیجات در غذای روزانه خود بهره ببرند. این موضوع در کودکان اهمیت بیشتری دارد، چراکه موجب اختلال‌های جسمی خواهد شد. کاهش بهره هوشی کودکان، کاهش توانمندی جسمی و کوتاهی قد از عوارض جدی است که کودکان درگیر با سوءتغذیه را تهدید می‌کند. به همین دلیل به نظر می‌رسد یکی از برنامه‌های دولت آینده می‌تواند تمرکز روی حاشیه‌هایی باشد که با مشکلات کمبود مواد غذایی سالم دست و پنجه نرم می‌کند. بخشی از این گروه شناسایی شدند و در یک ساله اخیر سبد‌های غذایی از سوی وزارت کار در اختیار آنها قرار گرفت. با این حال بخش‌های شناسایی نشده فراوانی را می‌توان در حاشیه‌های همین کلانشهر و مناطق مرزی کشور سراغ گرفت که نوزادان و کودکان‌شان هنوز از کمبود مواد غذایی این نیاز اولیه بشر رنج می‌برند. امید است دولت در سال‌های آتی بتواند با فعال‌تر کردن سازمان‌های مردم نهاد امنیت غذایی را در کشور تامین کند.

مطالب پیشنهادی
نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰