• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۲۰ - ۰۱:۵۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

یک داستان سیاسی با کمک ماجرای عاشقانه

حرف سیاسی در سریال می‌خواهم زنده بمانم بیشتر از آن چیزی که سازنده شاید نیاز داشته باشد، گل‌درشت می‌شود. می‌خواهم زنده بمانم که نام این سریال است روایت مردان و زنانی است که در جبر جغرافیایی و تاریخی به جای زندگی کردن می‌خواهند زنده بمانند.

سجاد بلوکات، روزنامه‌نگار: شاید اولین گزاره در نقد سریال «می‌خواهم زنده بمانم» طرح این سوال باشد که چرا سازنده سریال، دردسرهای تولید یک اثر تاریخی را به جان خریده است؟ تقریبا همه اجزای بصری سریال درگیر این گذر تاریخی می‌شوند و این یعنی یک دغدغه دائمی برای کارگردان اما دلیلش چه می‌تواند باشد؟ نیاز دراماتیک یا اینکه شخصیت‌ها در این زمان معنی پیدا می‌کنند یا اینکه اتفاقات تاریخی و واقعی روی داستان اثر‌گذار بودند؟ تقرییا نه!

 داستان با یک تغییرات قابل اغماض، قابلیت روایت در همین امروز را هم داشت پس روایت زمانی در این سریال چرا اهمیت دارد؟ اهمیت این روایت نه از جهت نیاز دراماتیک، بلکه به این دلیل است که سازنده می‌خواهد حرف سیاسی بزند اما با بخش نظارتی تعارف دارد. برای پیشبرد داستانش که زنده ماندن در شرایط سخت ایران امروز است ناچار به دهه 60 فرار می‌کند. دهه‌ای که آسیب‌پذیر است. روایت‌های مختلف از آن می‌شود و بعضا اتفاقاتی در آن رخ داده که قابل دفاع نیست. سازنده به این دهه می‌رود تا بتواند مسئول فاسد را اغراق شده‌تر از امروز نشان دهد، گشت ارشاد را با گشت ثارالله عوض کند و درحالی که خود قضاوت سختی از ایران امروز در پوستین ایران دهه 60 شمسی دارد، خودش را از قضاوت و نظارت دور نگه دارد. خوب تا اینجای کار زیرکانه عمل می‌کند.

اما حرف سیاسی در سریال می‌خواهم زنده بمانم بیشتر از آن چیزی که سازنده شاید نیاز داشته باشد، گل‌درشت می‌شود. می‌خواهم زنده بمانم که نام این سریال است روایت مردان و زنانی است که در جبر جغرافیایی و تاریخی به جای زندگی کردن می‌خواهند زنده بمانند. سیستم حاکم نه‌تنها تسهیل‌گر زندگی نیست بلکه در همین چند نفسی که در خفقان محیط مردم می‌خواهند دم و بازدم کنند هم سرک می‌کشد، دخالت می‌کند و زندگی‌ها را از این رو به آن رو می‌کند. سیستم چون موجودی شبیه همین امیر شایگان با بازی حامد بهداد رفتار می‌کند، سرنوشت مجرمان را عوض می‌کند. البته با گرفتن رشوه و بعضی جاها مثل گره اصلی داستان با تغییر سرنوشت چند انسان بی‌گناه.

اما چرا معتقدم حرف سیاسی در این سریال ارجحیت پیدا می‌کند به داستان. بارها سازنده می‌توانست با ایجاد تعلیق به مخاطب رودست بزند که قضاوت تو از آینده داستان صحیح نیست. ساختار فسادزای درون سیستم در سریال می‌توانست مسیرهای متفاوتی را طی کند اما خط اتفاقات صاف و بدون تعلیق به نفع همان قضاوت مشترک سازنده و مخاطب طبقه متوسط از فضای سیاسی کشور می‌ماند. اینکه چیزی درست نمی‌شود اینکه حجم نکبت کم نمی‌شود، اینکه راه‌حلی نه به خاطر تعهد سازنده به تاریخ بلکه به خاطر ایجاد خرده داستان‌های بیشتر ایجاد نمی‌شود، به صورت یک خطی، داستان مستقیم جلو می‌رود. همه جان می‌دهند تا مثلث فساد، تبعیض و اجبار به جلو برود. شخصیت‌ها به‌خصوص شخصیت اصلی دچار تغییر نمی‌شود چون تغییر اساسا می‌تواند به ایده پیام سیاسی سریال ضربه بزند ولو اگر داستان را با جذابیت بیشتر جلو ببرد.

در دوراهی‌هایی که شخصیت‌ها گیر می‌کنند معمولا مسیری را انتخاب می‌کنند که جبر سیستم روی احوالات آنها بیشتر از پیش مشخص شود.

هما با بازی سحر دولت‌شاهی از میان همه گزینه‌ها، ازدواج را انتخاب می‌کند، بین همه مسیرها ماندن با شایگان را انتخاب می‌کند. بین بچه‌دار شدن یا نشدن، شدن را انتخاب می‌کند چون بازگشتش از راه اجبار را سخت و سخت‌تر کند.

نادر با بازی پدرام شریفی در میان همه گزینه‌های پیش رویش بعد از اینکه نامزدش به ناچار با شایگان ازدواج می‌کند اسلحه کشیدن را انتخاب می‌کند چون سیستم هیچ راه متفاوتی جلوی رویش نمی‌گذارد. او باید قاتل شود تا بیننده بفهمد چقدر شریف زندگی کردن در دهه 60 سخت و غیرممکن است و سیستم، آدم‌ها را تا مرز جنون می‌برد.

 هما برای زنده ماندن میان همه گزینه‌های موجود و دلبستگی خانوادگی که اساس شروع درام در این سریال بود رفتن از کشور را انتخاب می‌کند مسیری که سختی‌هایش مهم نیست هرجایی باشد جز ایران.

قضاوت سازنده از فضای سیاسی کشور در دهه 60 که نمادی از امروز جامعه ماست اغراق شده‌تر از آن چیزی است که وجود داشت. شاید اقتضای خاطرات شخصی هر فردی، تاریخی که می‌خواهد روایت کند را بازسازی می‌کند اما همدلی و نزدیکی مردم و روح ایثار که در جامعه معمولی و عمدتا نزدیک به‌هم از لحاظ مالی در دهه 60 وجود داشت جای خودش را به جامعه متوسط رو به مرفه تهران داده است تا به جامعه آماری امروز نزدیک‌تر شود.

اوج پیام سیاسی سازندگان سریال را در پایان آن می‌توان پیدا کرد آنجایی که با موزیک امیدبخش میان جاده‌های سبز، هما و شیوا به همراه فیلم‌بردار و عوامل صحنه و شهرام شاه‌حسینی با خوشحالی از ایران خارج می‌شوند.

 این شخصیت‌ها در سریال چه می‌کنند

امیر شایگان: نماد فساد در سیستم، تلخی همیشگی در شخصت حامد بهداد که وقتی با امیرشایگان ممزوج می‌شود بیشتر و بیشتر می‌شود. شایگان زرنگ است اما تا وقتی نویسنده اراده کند پس نوع رفتار او بیشتر از اینکه منطق داشته باشد به پیامی مربوط است که نویسنده با استفاده از او می‌خواهد به مخاطب منتقل کند.

هما: دختری که به خاطر ضعف سیستم در عدالت، همه چیزش گرفته می‌شود. آینده، عشق و حتی محبت به پدر... . او ولی با لبی خندان از کشور به صورت قاچاق خارج می‌شود چون معتقد است به هر جایی برود غیر ایران! سحر دولت‌شاهی از دهه 60 فقط مانتو اپل‌دار را به یادگار داشت نه ادبیات، نه بستگی او به زندگی در آن سال‌ها، هیچ‌کدام یادآور دهه 60 ایران نیست.

نادر: عشق اول هما که صد البته جوهره رذالت وجودی‌اش با از دست دادن عشقش به یمن همان سیستم فساد به درجه اعلی می‌رسد. با سبک نادر در جامعه امروزی اگر در اولین حرکت کارت در سیستم اداری حل نشد باید فکر کلت و فشنگ باشی.

کاوه: او در سریال عامل همه بدبدختی‌هاست. جاساز کردن محموله مواد مخدر در تریلی پدر هما همانا و همه بدبختی‌ها همان. در آخر داستان هم آن کسی که هما را نجات می‌دهد و از کشور خارج می‌کند، اوست.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار