• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۲۰ - ۰۱:۰۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نگاهی به 6 جدال کلاسیک انگلیس و ایتالیا

از گل تاریخی کیگان تا پاننکای پیرلو

ایتالیا و انگلیس امشب برای بیست‌وهفتمین‌بار رودرروی هم قرار می‌گیرند که سهم آتزوری در این دیدارها 11 برد بوده و سه‌شیرها هم 8 بازی را به سود خود خاتمه داده‌‌اند.

از گل تاریخی کیگان تا پاننکای پیرلو

به گزارش «فرهیختگان»: ایتالیا و انگلیس امشب برای بیست‌وهفتمین‌بار رودرروی هم قرار می‌گیرند که سهم آتزوری در این دیدارها 11 برد بوده و سه‌شیرها هم 8 بازی را به سود خود خاتمه داده‌‌اند. در تاریخچه جدال‌های دو تیم دیدارهای حساس و تماشایی زیادی وجود دارد که در ادامه به 6بازی به‌یاد‌ماندنی دو تیم نگاهی خواهیم داشت.

نوامبر 1977 در انتخابی جام‌جهانی

12 ماه قبل از این دیدار انگلیسی‌ها با هدایت دون روی با دو گل مغلوب ایتالیا شده بودند. حالا دیدار برگشت از راه رسیده بود و پس از جدایی عجیب روی و حضور او در امارات، رون گرینوود موقتا هدایت تیم را برعهده داشت. ضربه سر کوین کیگان که یکی از بهترین گل‌های این مهاجم انگلیسی بود زمینه‌ساز برتری 2 بر صفر انگلیسی‌ها در دیداری بود که 92 هزار انگلیسی آن را از نزدیک تماشا می‌کردند. این آخرین حضور جیاسینتو فاکتی، مدافع اسطوره‌ای ایتالیایی‌ها در تیم ملی این کشور بود و این پیروزی باعث شد گرینوود در سمت خود ابقا شود. انگلیس با وجود این برد نتوانست جواز حضور در جام‌جهانی 1978 آرژانتین را کسب کند و ایتالیا چند هفته بعد به لطف پیروزی 3 بر صفر برابر لوکزامبورگ و تفاضل گل بهتر، صدرنشین این گروه شد.

ژوئن 1980 در مرحله گروهی جام ملت‌ها

ری ویلکینز، مربی آن زمان انگلیس می‌گوید: «ما فکر می‌کردیم آن بازی را می‌بریم اما تمام تصورات و پیش‌بینی‌های ما اشتباه بود.» انگلیس پس از تساوی ناامیدکننده یک–یک در بازی نخست خود برابر بلژیک امیدوار بود با برتری برابر میزبان به دور نهایی راه پیدا کند. آتزوری در این مسابقات پائولو روسی، مهاجم گلزن خود را به‌دلیل محرومیت در اختیار نداشت و بازی اول خود را نیز برابر اسپانیا مساوی کرده بود. انگلیس فرصت‌های خوبی در ابتدای بازی داشت اما این مارکو تاردلی بود که گل اول را زد. دینو زوف با یک واکنش استثنائی در آخرین دقیقه نیمه نخست مانع از گل شدن ضربه آکروباتیک کیگان شد. ایتالیا این بازی را با همان یک گل برد و انگلیس با وجود برتری برابر اسپانیا نتوانست به فینال برسد. لاجوردی‌پوشان در دیدار نهایی این مسابقات به آلمان غربی باختند و قهرمان نشدند.

جولای 1990 در رده‌بندی جام‌جهانی

این مسابقه‌ای بود که هیچ تیمی دوست نداشت در آن حاضر باشد. تنها سه روز قبل انگلیس در ضربات پنالتی مغلوب آلمان و ایتالیا نیز در نیمه‌نهایی برابر آرژانتین ناکام شده بود. پیتر شیلتون در بازی 125 خود برای انگلیس و درحالی‌که دو ماه بعد 41ساله می‌شد، درون دروازه این تیم قرار گرفت و گل نخست را نیز از روبرتو باجو دریافت کرد. دیوید پلات بازی را به تساوی کشاند تا در شبی که پل گاسکوین در کنار جان بارنز و کریس وادل روی نیمکت انگلیس نشسته بودند و موج مکزیکی می‌رفتند، نیمه نخست برنده نداشته باشد. نهایتا این سالواتوره اسکیلاچی بود که در اواخر بازی از روی نقطه پنالتی گل دوم ایتالیا را زد تا هم تیمش در سکوی سوم جهان قرار گیرد و هم کفش طلای مسابقات را تصاحب کند.

اکتبر 1997 در انتخابی جام‌جهانی

انگلیسی‌ها بازی رفت در ومبلی را به حریف باخته بودند و برای این دیدار با وجود نتایج خوبی که برابر برزیل و فرانسه کسب کرده بودند، روحیه خوبی داشتند. انگلیس در پایتخت ایتالیا تنها به یک تساوی نیاز داشت تا صعودش به جام‌جهانی را قطعی کند. یان رایت در همان شروع بازی توپ را به تیر دروازه کوبید تا شانس این تیم برای برتری زودهنگام از دست برود. تصویر پل اینس، کاپیتان سه‌شیرها با سری بانداژشده و خونین در پایان این دیدار ماندگار شد و انگلیسی‌ها با تساوی بدون گل در این بازی صعود به جام‌جهانی را در زمین حریف جشن گرفتند. اینس پس از این مسابقه گفت: «من در فینال‌های زیادی بازی کرده‌ام اما این شاید مهم‌ترین لحظه در زندگی ورزشی من بود.»

ژوئن 2012 در یک‌چهارم نهایی یورو

حدود یک ماه قبل از شروع این تورنمنت فابیو کاپلو از سمتش برکنار شده بود و روی هاجسون موفق شد تیم را به یک‌چهارم نهایی این مسابقات برساند. آنها حالا باید با تیم چزاره پراندلی در کی‌یف دیدار می‌کردند و آندره‌آ پیرلو در میانه میدان ایتالیا رهبری تیم را برعهده داشت. آمار بازی به‌خوبی گویای روش انگلیسی‌ها بود. بیشترین پاس در این تیم را جو هارت، گلر تیم به اندی کارول، مهاجم میانی سه‌شیرها داده و مشخص بود که هاجسون بازی مستقیم را در دستورکار دارد. بازی درنهایت به ضربات پنالتی کشیده شد و اشلی یانگ و اشلی کول پنالتی‌های خود را از دست دادند تا پیرلو با ضربه پاننکا ایتالیا را به نیمه‌نهایی ببرد.

ژوئن 2014 در مرحله گروهی جام‌جهانی

انگلیس درحالی راهی برزیل شده بود که باید در مرحله گروهی با دو تیمی که سابقه قهرمانی جهان را داشتند، دیدار می‌کرد و در بازی نخست پس از اینکه رحیم استرلینگ یک فرصت طلایی گلزنی را از دست داد، این کلودیو مارکیزیو بود که ایتالیا را پیش انداخت. دنیل استوریج بازی را به تساوی کشاند اما ماریو بالوتلی گل دوم را زد و شاگردان هاجسون بازی را باختند. درنهایت هر دو تیم از صعود به دور حذفی بازماندند تا در کمال شگفتی کاستاریکا و اروگوئه راهی مرحله بعد مسابقات شوند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار