• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۱۹ - ۰۰:۵۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
چالشی تازه در فصل جدید برای دو دروازه‌بان اصلی تیم‌ملی

امیر در رویای رئال، بیرو امیدوار به فیکس‌شدن

روز پنجشنبه دوگلر ملی‌پوش ایرانی، باشگاه‌های جدید خود را برای فصل آینده انتخاب کردند و راهی باشگاه‌های جدیدی شدند تا شاید در فصلی که نقش مهمی در حضور آنها در جام جهانی دارد، بتوانند فرصت بهتری برای بازی پیدا کرده و نهایتا جای ثابتی در ترکیب تیم‌ملی هم پیدا کنند.

امیر در رویای رئال، بیرو امیدوار به فیکس‌شدن

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: روز پنجشنبه دوگلر ملی‌پوش ایرانی، باشگاه‌های جدید خود را برای فصل آینده انتخاب کردند و راهی باشگاه‌های جدیدی شدند تا شاید در فصلی که نقش مهمی در حضور آنها در جام جهانی دارد، بتوانند فرصت بهتری برای بازی پیدا کرده و نهایتا جای ثابتی در ترکیب تیم‌ملی هم پیدا کنند. علیرضا بیرانوند پس از فصلی ناموفق در آنتورپ به‌صورت قرضی به پرتغال رفت تا برای بواویشتا بازی کند و امیر عابدزاده نیز که در دو فصل اخیر یکی از بهترین گلرهای فوتبال پرتغال بود با پایان قراردادش با ماریتیمو راهی لالیگای 2 شد تا در ترکیب تیم پونفرادینا به میدان برود و در اسپانیا هم خودی نشان دهد.

ماجراجویی جدید در لالیگای 2

امیر عابدزاده با پایان قراردادش با ماریتیمو به‌دنبال یافتن تیمی جدید برای خود بود و حتی از پیشنهاد بنفیکا و مایورکا به او نیز اخباری منتشر شد، اما درنهایت این گلر 28ساله تصمیم گرفت راهی دسته دوم اسپانیا شود و فوتبالش را در تیمی نه‌چندان شناخته شده ادامه دهد. سایت «پونفرادینا تودی» در گزارشی از حضور عابدزاده در این تیم نوشت: «امیر عابدزاده، گلر ملی‌پوش ایرانی به باشگاه پونفرادینا ملحق شد. او که متولد سال 1993 در تهران است، فصل پیش در تیم ماریتیمو پرتغال بازی می‌کرد و حالا پیش از مدتی حضور در این باشگاه راهی اسپانیا شده است. عابدزاده فوتبالش را در تیم اورنج کانتی آمریکا آغاز کرد و در سال 2012 به کشورش برگشت و عضو باشگاه پرسپولیس که یکی از تیم‌های بزرگ و نامدار ایران است، شد. پس از تجربه‌ای دوساله در این باشگاه به تیم راه‌آهن رفت و برای این باشگاه هم بازی کرد. عابدزاده در سال 2016 ماجراجویی جدیدی را در فوتبال اروپا آغاز کرد و راهی پرتغال شد تا برای تیم باریرنزه بازی کند. پس از یک فصل بازی برای این باشگاه، ماریتیمو او را به خدمت گرفت تا در بالاترین سطح فوتبال پرتغال بازی کند که تجربه‌ای ارزشمند برای او بود. در این مدت او پیشرفت بسیار خوبی داشت و به‌خصوص در دو فصل گذشته به مهره‌ای تاثیرگذار در ترکیب تیمش بدل شد و توانست به‌عنوان بازیکن فیکس در ماریتیمو بازی کند. در تیم‌ملی ایران نیز او موفق شد برای خود جایگاهی پیدا کند و به همراه این تیم حضور در جام جهانی 2018 روسیه را تجربه کرد. او فصل گذشته 29 بار در ترکیب تیمش به میدان رفت و درمجموع عملکرد خوبی ارائه کرد.»

پونفرادینا باشگاهی در شهر پونفرادا است که 99 سال از تاسیس آن می‌گذرد. این باشگاه که در بیشتر دوران خود در دسته‌های سوم و چهارم اسپانیا حضور داشته در سال 1967 توانست یکی از مهم‌ترین موفقیت‌های خود را تجربه کند و رئال‌مادرید که در آن زمان در اوج بود را با نتیجه عجیب 6 بر یک مغلوب کند. آنها در سال‌های اخیر چندین‌بار سقوط به دسته سه را تجربه کرده‌اند، اما دوباره توانسته‌اند به لالیگای 2 برگردند و حالا سومین حضور پیاپی خود در این مسابقات را تجربه می‌کنند. این تیم فصل قبل در رتبه هشتم این لیگ قرار گرفت و عملکرد نسبتا خوبی ارائه کرد. کپا آریزابالاگا، گلر پرحاشیه چلسی یکی از مشهورترین بازیکنانی است که در این باشگاه بازی کرده و در فصل 15-2014 به‌صورت قرضی در این تیم به میدان رفت که مجموعا 20 بازی هم برای پونفرادینا انجام داد.

حالا عابدزاده با قراردادی آزاد و تا سال 2023 راهی این باشگاه شده و امیدوار است با درخشش در این تیم بتواند شاید حتی بازی در تیم‌های لالیگایی را نیز تجربه کند.

خوزه آنتونیو کارو، گلر اصلی این تیم در فصل قبل بود که در 39 بازی برای تیمش 44 گل خورد و عملکرد قابل قبولی در این تیم داشت. این گلر 27ساله که به‌صورت قرضی در این تیم بازی می‌کرد پس از پایان قراردادش دوباره به وایادولید برگشت. در ترکیب این تیم در فصل گذشته همچنین مانو گارسیا و جیانفرانکو گازانیگا نیز حضور داشتند که البته به‌ندرت فرصت بازی در ترکیب اصلی را به‌دست آوردند و در پایان فصل نیز به‌عنوان بازیکن آزاد از این تیم جدا شدند. لوچو گارسیا، دیگر دروازه‌بانی است که پونفرادینا در این تابستان به خدمت گرفته است تا جای خالی نفرات جداشده را پر کند. این سنگربان  با قراردادی 2ساله 200 هزار یورویی از لاکرونیا راهی این تیم شده و برای حضور در ترکیب اصلی با عابدزاده رقابت خواهد کرد.

عابدزاده پیش از این عنوان کرده بود که آروزیش بازی در لالیگا برای رئال‌مادرید است و به‌نظر می‌رسد انتخاب تیم اسپانیایی اقدامی برای نزدیک‌تر شدن به هدفش است که البته بسیار سخت خواهد بود.

 بیرو، بدون رقیب در تیم پرتغالی

علیرضا بیرانوند، دیگر دروازه‌بان ایرانی است که در پنجره نقل‌وانتقالات تابستانی تصمیم به جابه‌جایی گرفت و به‌صورت قرضی راهی پرتغال شده تا فرصت بیشتری برای بازی پیدا کند.

گلر شماره یک تیم‌ملی ایران فصل پیش راهی آنتورپ شد تا در ترکیب اصلی این تیم بلژیکی به میدان برود، اما شرایط طبق خواسته او پیش نرفت و نتوانست نمایش خوبی در این تیم داشته باشد. مصدومیت و همچنین اشتباه‌هایی که در برخی بازی‌ها داشت سبب شد تا سرمربیان تیم ژان بوتز و حتی در برخی دیدارها ارتوین دی‌ولف را به او ترجیح دهند و به این ترتیب در طول فصل بیش از 12 بازی برای این تیم انجام نداد. پس از خرید قطعی دی‌ولف از یوپن، بیرانوند متوجه شد که جایگاهش در فصل جدید هم تضمین شده نیست و شاید دوباره نیمکت‌نشین شود به همین دلیل تصمیم گرفت راهی تیمی شود که شانس بیشتری برای بازی در آن داشته باشد. درنهایت این «بواویشتا»ی پرتغال بود که برای انتقال قرضی او با آنتورپ به توافق رسید و قرار است او تازه‌ترین لژیونر ایرانی حاضر در لیگ پرتغال باشد.

روزنامه رکورد پرتغال درباره این جابه‌جایی نوشت: «علیرضا بیرانوند روز جمعه راهی پورتو شد تا قراردادش با تیم بواویشتا را امضا کند. این گلر ایرانی که فصل پیش در تیم آنتورپ عضویت داشت با قراردادی یک‌ساله و قرضی راهی این باشگاه پرتغالی شده است. البته بواویشتا در پایان این مدت و درصورتی که از عملکرد این دروازه‌بان ایرانی رضایت داشته باشد می‌تواند با پرداخت یک میلیون یورو قراردادش را دائمی کند.»

بواویشتا پرتغال در اوایل قرن بیستم میلادی تاسیس شد و 117 سال از عمرش می‌گذرد. این باشگاه در کنار بلننسه تنها تیم‌های این کشور به‌جز سه قدرت سنتی (بنفیکا، پورتو و اسپورتینگ لیسبون) هستند که توانسته‌اند جام قهرمانی لیگ را بالای سر ببرند. این تیم تنها قهرمانی خود را در فصل 01-2000 جشن گرفت و با شگفتی‌سازی توانست بالاتر از مدعیان همیشگی قرار گیرد. این تیم همچنین 5 قهرمانی جام حذفی را نیز در کارنامه دارد. آخرین قهرمانی آنها در این مسابقات به سال 1997 برمی‌گردد. این تیم فصل قبل در رقابت‌های لیگ در رتبه سیزدهم جدول قرار گرفت و از کسب سهمیه رقابت‌های اروپایی باز ماند. خط دفاعی بواویشتا در فصل قبل عملکرد چندان خوبی در لیگ نداشت و در 34 بازی با دریافت 49 گل عملکرد ضعیفی در این بخش ارائه کرد.

این تیم در فصل گذشته 4 دروازه‌بان در ترکیب خود داشت که تنها لئو ژاردیم توانست در تمامی دیدارهای لیگ به میدان برود و سه‌گلر دیگر فرصتی برای نشان‌دادن توانایی‌های خود پیدا نکردند. این دروازه‌بان 26ساله برزیلی که به‌صورت قرضی از لیل راهی این تیم شده بود در پایان فصل گذشته و پس از دو سال حضور در بواویشتا به این تیم فرانسوی برگشت. ماتئوس کیسر، دیگر دروازه‌بان تیم هم با پایان قراردادش از این تیم جدا شد و درحال حاضر دو گلر در ترکیب این تیم حضور دارند. رافائل براکالی 40ساله و ژوائو گونسالوس 20ساله که در تیم زیر 23ساله‌های باشگاه عضویت داشت و حالا به ترکیب تیم اصلی اضافه شده است.

در این شرایط و با توجه به اینکه هدایت این تیم را ژسوالدو فریرا، سرمربی سابق السد قطر برعهده دارد که به همراه این تیم برابر پرسپولیس بازی کرده و با بازی بیرانوند به‌خوبی آشنا است  احتمالا این‌بار او شانس بهتری برای حضور در ترکیب اصلی تیمش دارد و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد می‌تواند در فوتبال پرتغال توانمندی‌های خود را اثبات کند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار