• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۱۹ - ۰۰:۲۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» در گفت‌وگو با فعالان حوزه تئاتر، برگزاری بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی را بررسی کرد

صورتک گریان بر چهره جشنواره تئاتر دانشگاهی

جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران به گفته دانشجویان تئاتری، یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین جشنواره تئاتری در کشور است که راه را برای دانشجویان و علاقه‌مندان این حوزه برای فعالیت گسترده و مثبت در عرصه تئاتر باز می‌کند، مسیری که از بطن یک جامعه فرهیخته و نهادی به نام دانشگاه سر برآورده است.

صورتک گریان بر چهره جشنواره تئاتر دانشگاهی

یگانه عرب، روزنامه‌نگار: بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران در شرایطی که پاندومی کرونا در کشور موج می‌زد و همچنان بر جای خود باقی بود، با حضور و مشارکت چشم‌گیر و فزاینده دانشجویان سراسر کشور نسبت به دوره‌های قبل کار خود را آغاز کرد؛ جشنواره‌ای که به گفته دانشجویان تئاتری، یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین جشنواره تئاتری در کشور است که راه را برای دانشجویان و علاقه‌مندان این حوزه برای فعالیت گسترده و مثبت در عرصه تئاتر باز می‌کند، مسیری که از بطن یک جامعه فرهیخته و نهادی به نام دانشگاه سر برآورده است.

فرهیختگان دانشگاه در شماره امروز در گزارش خود تلاش کرده تا ابعاد مختلف بررسی این رویداد دانشگاهی را مورد نقد و بررسی قرار دهد. در این گزارش با مجتبی جدی دبیر بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران، داود بنی‌اردلان بازبین مرحله نخست بخش صحنه‌ای جشنواره، شایان افشردی، علیرضا اخوان و کیهان پرچمی کارگردانان بخش صحنه‌ای جشنواره گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

برگزاری جشنواره بیست‌وسوم زیر سایه کرونا

بیست‌وسومین دوره جشنواره تئاتر دانشگاهی آبان‌ماه سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرد. سیدمجتبی جدی، از سوی اداره کل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به‌عنوان دبیر جشنواره معرفی شد. برمبنای برنامه‌ریزی صورت گرفته جشنواره در حوزه کلی مناطق در بخش «تئاتر صحنه» و سراسری-‌بین‌المللی در بخش‌های «تئاتر صحنه»، «تجربه‌های اجرا»، «نمایشنامه‌نویسی (جایزه استاد اکبررادی)»، «پژوهش (جایزه دکتر فرهاد ناظرزاده‌کرمانی)»، «ترجمه»، «رادیو تئاتر»، «ماکت صحنه، عکس، پوستر»، و در بخش غیررقابتی «کارگاه‌ها و درس‌گفتارها»، «اساتید»، «بین‌الملل»، «جشنواره جشنواره‌ها» و «پایان‌نامه‌های برگزیده» ویژه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان برگزار می‌شود.

  800 اثر به جشنواره تئاتر دانشگاهی رسید

در شرایطی که دانشگاه‌ها به‌دلیل شیوع گسترده ویروس کووید-19 در تعطیلی به‌سر می‌برند، بیست‌وسومین دوره این جشنواره در این شرایط ریسک‌پذیر برای دانشجویانی که از امکانات بسیاری از جمله مکانی برای تمرین و اجرا محروم بودند، پذیرای نزدیک 800 اثر در بخش‌های مختلف شد و برخلاف تصور عموم که معتقد بودند شرایط کرونا به جشنواره آسیب بسیاری وارد کرده است، با استقبال گسترده دانشجویان مواجه شد. از میان آثار ارسالی در بخش‌ نهایی، 7 اثر در بخش مناطق، 13 اثر در بخش تجربه‌های اجرا و 17 اثر در بخش اصلی انتخاب شدند.

رضا مهدی‌زاده، کورش سلیمانی و سیاوش پاکراه، به‌عنوان هیات‌داوران بخش مناطق، سینا ییلاق‌بیگی، مهدی آشنا، فرهاد فزونی، مصطفی مرادیان و کیارش مسیبی، به‌عنوان هیات‌داوران بخش عکس، پوستر و ماکت؛ حسین کیانی، مهرداد رایانی‌مخصوص و مسعود صرامی، به‌عنوان هیات‌داوران مرحله نهایی بخش نمایشنامه‌نویسی (جایزه استاد اکبر رادی) و کیومرث مرادی، هادی حجازی‌فر، امیرحسین حریری، نوید محمدزاده و معصومه رحمانی، به‌عنوان داوران بخش صحنه‌ای بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی، آثار دانشجویان را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند.

 تعویق پشت تعویق!

در ابتدا قرار بود این جشنواره در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری برگزار شود، اما بنابر شرایط کرونایی حاکم بر جامعه و شیوع موج چهارم ویروس کووید-۱۹ موجب شد تا این رویداد در ابتدا به مدت یک‌ماه به تعویق بیفتد. درنهایت هم با تصمیم دبیرخانه جشنواره از ۱۱ تیرماه آغاز شد  و قرار بود تا ۱۸ تیرماه با حضور گروه‌های تئاتری برگزیده اجرا شود.

 انتقال بخش مناطق از دامغان به تالار مولوی

بخش مناطق بیست‌وسومین جشنواره تئاتر دانشگاهی نیز که در ابتدا قرار بود در شهر دامغان و با حمایت مالی دانشگاه دامغان برگزار شود، به‌دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و مخالفت‌های نهادهای ذی‌ربط لغو و اجراهای این بخش به سالن مولوی در تهران منتقل شد. در این بخش ۷ اثر انتخاب شدند و اختتامیه این بخش از جشنواره ۷ تیرماه با حضور دست‌اندرکاران و برگزیدگان برگزار شد و دو اثر نیز به مرحله نهایی و رقابت با آثار بخش صحنه‌ای راه یافت. البته بخش مناطق جشنواره به‌دلیل تغییر مکان اجرا و عدم‌حمایت دانشگاه دامغان، عدم‌تامین منابع مالی برای اسکان و پذیرایی از دانشجویان و بی‌توجهی مدیران جشنواره به ایجاد برابری میان گروه‌های تئاتر تهران و شهرستان، اعتراض‌هایی ایجاد شد و حتی برخی از گروه‌ها اعلام کردند که در دیگر دوره‌های جشنواره شرکت نخواهند کرد تا شاید راهی باشد که این تبعیض برطرف شود.

 اختتامیه بیست‌وسومین جشنواره تئاتر دانشگاهی در هاله ابهام

هنرمندان دانشجو و علاقه‌مندان هنر تئاتر گلایه‌های مختلفی از نحوه برگزاری و اجرای جشنواره بیست‌وسوم داشته و دارند. بروز بی‌نظمی‌ها، عدم‌حمایت مسئولان و انواع و اقسام ناهماهنگی‌ها به نگرانی‌ها دامن زده است. حتی اختتامیه این جشنواره نیز که قرار بود امروز، شنبه ۱۹ تیرماه برگزار شود، با شیوع موج پنجم وضعیت نامعلومی دارد و حالا تصمیم‌ها برای برگزاری اختتامیه در هاله‌ای از ابهام است. هرچند وقوع موج پنجم کرونا از حیث زمانی قابل پیش‌بینی نبود، اما با وجود یک هفته از آغاز وضعیت قرمز کرونایی در تهران، اینکه هنوز تکلیف اختتامیه جشنواره مشخص نیست، عجیب به‌نظر می‌رسد.

در همین رابطه مطالب زیر را بخوانید:

دبیر بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی:

دانشجویان برای شرکت در جشنواره از دانشگاه‌ها مطالبه‌گری کنند (لینک)

 

کارگردان بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر دانشگاهی مطرح کرد

دانشگاه‌های هنر از جریان جشنواره بی‌خبرند چه رسد به حمایت! (لینک)

 

بازبین مرحله نخست بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر دانشگاهی:

دولتی‌ها بر سر راه دانشجویان تئاتری سنگ‌اندازی می‌کنند (لینک)

 

کارگردان بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر دانشگاهی:

محیط دانشگاه‌ها برای‌ تمرین و اجرا فراهم نبود (لینک)

 

کارگردان بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر دانشگاهی:

کرونا چالش‌های جشنواره تئاتر را تشدید کرد (لینک)

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین