• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۱۷ - ۰۲:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
در نشست خبری بیست‌وهشتمین کنگره بین‌المللی نورولوژی ایران مطرح شد

پیری جمعیت هزینه‌های بیماری‌های نورولوژی را افزایش می‌دهد

سکته مغزی از دیگر بیماری‌های شایع مغز و اعصاب است و در مبتلایان به کرونا این بیماری زیاد دیده شده و بسیاری از بیماران از عوارض سکته مغزی رنج می‌برند. سالانه 180هزار نفر در کشورمان به‌دلیل این بیماری فوت می‌کنند. همچنین آلزایمر را هم باید یکی دیگر از بیماری‌های شایع در حوزه نورولوژی دانست.

پیری جمعیت هزینه‌های بیماری‌های نورولوژی را افزایش می‌دهد

نشست خبری بیست‌وهشتمین کنگره بین‌المللی نورولوژی ایران روز گذشته با حضور حسین پاکدامن، رئیس انجمن نورولوژی و احسان شریفی‌پور، دبیر علمی کنگره برگزار شد.

پاکدامن در این نشست با تاکید بر اینکه رشته نورولوژی در دنیا به‌ویژه در کشور ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: «پنج بیماری شایع در این زمینه داریم که صرع یکی از آنهاست. متاسفانه در ایران یک‌میلیون و 320هزار بیمار مبتلا به صرع داریم. ایران نسبت به کشورهای دیگر مانند آمریکا و اروپا جمعیت بیشتری از این بیماران را دارد که علت آن تصادفات رانندگی است، البته مجروحان جنگی هم یکی دیگر از علت بالابودن جمعیت این بیماران در ایران است.» او تصریح کرد: «سکته مغزی نیز از دیگر بیماری‌های شایع مغز و اعصاب است و در مبتلایان به کرونا این بیماری زیاد دیده شده و بسیاری از بیماران از عوارض سکته مغزی رنج می‌برند. سالانه 180هزار نفر در کشورمان به‌دلیل این بیماری فوت می‌کنند. همچنین آلزایمر را هم باید یکی دیگر از بیماری‌های شایع در حوزه نورولوژی دانست که با توجه به افزایش امید به زندگی در کشور و پیر شدن جمعیت در آینده‌ای نزدیک با افراد زیادی که به آلزایمر مبتلا هستند مواجه خواهیم شد که زنگ هشداری برای ماست.»

رئیس انجمن نورولوژی با بیان اینکه 750هزار بیماری آلزایمری در کشور ما زندگی می‌کنند، بیان داشت: «براساس آمارهای جهانی یک‌سوم افراد با رسیدن به 80سالگی دچار این بیماری می‌شوند و با توجه به اینکه جمعیت ایران درحال پیر شدن است، نیاز داریم با سیاستگذاری‌های اساسی از بروز مشکلات و بالطبع افزایش هزینه‌های درمان مرتبط به این بیماری جلوگیری شود.»

به گفته او، سردرد نیز ازجمله بیماری‌های شایع مغز و اعصاب در کشور به‌شمار می‌رود، به‌طوری‌که 16 تا 18درصد مردم دچار بیماری میگرن هستند. همچنین ام‌اس را هم می‌توان ازجمله بیماری‌های شایع این حوزه دانست به‌طوری که ما امروزه 850هزار بیمار ام‌اسی داریم. متاسفانه در زمره کشورهای با شیوع بالا این بیماری قرار گرفته‌ایم. با این حال توانسته‌ایم در دهه90، پیشرفت‌های زیادی را برای درمان بیماری‌های شایع حوزه مغز و اعصاب انجام دهیم و امروز داروهای زیاد و موثری برای درمان صرع، ام‌اس، سکته مغزی و غیره کشف و تولید شده‌اند.»

پاکدامن به اثرگذاری بیماری کرونا بر عملکرد مغز و اعصاب اشاره و تصریح کرد: «تئوری‌هایی که درمورد ویروس کرونا وجود دارد مبنای تجربی و کوتاه‌مدت بوده و در آینده ممکن است این ویروس عوارض زیادی بر روح و جسم ما بگذارد. با این حال کرونا، بیماری‌ای است که بر همه سیستم عصبی و مغزی ازجمله حس شنوایی، بویایی، عروق، نخاع و اعصاب محیطی اثر می‌گذارد و عوارض متفاوتی را متوجه بیمار می‌کند.» او با تاکید بر اینکه یک‌سوم افرادی که از کرونا نجات می‌یابند دچار اختلالات جسمی و روحی می‌شوند، گفت: «این بیماری به هیچ سیستمی در بدن رحم نمی‌کند و هنوز درمان قطعی برای آن وجود ندارد؛ با این حال واکسیناسیون می‌تواند میزان ابتلا و مرگ‌ومیر را کاهش دهد. توصیه می‌کنم افراد مراقبت‌های فردی را جدی بگیرند تا از این طریق خطر ابتلا به بیماری کاهش پیدا کند.» در ادامه نشست احسان شریفی‌پور، نورولوژیست با تاکید بر اینکه با توجه به هزینه‌هایی که بیماری‌های مغز و اعصاب در پی دارد، باید این مقوله اساس بهداشت عمومی جامعه و تصمیم‌گیران نظام سلامت قرار بگیرد، گفت: «آلزایمر و سکته مغزی بیماری‌هایی هستند که با توجه به افزایش سن جمعیت، روند افزایشی خواهد داشت؛ از این‌رو نیاز است اقدامات اساسی در حوزه پیشگیری برای این بیماری‌ها مدنظر قرار بگیرد.» او با اشاره به بیماری‌های خودایمنی افزود: «این اختلالات طی چندسال اخیر افزایش یافته و به‌ویژه نسل جوان را درگیر کرده است. البته زنان دوبرابر مردان به این بیماری دچار شده و علی‌رغم اینکه هنوز علت اصلی این بیماری کشف نشده اما سیگار و کمبود ویتامین دی به‌عنوان دو عامل اساسی در بروز بیماری‌های مرتبط با خودایمنی شناخته می‌شوند.» دبیر علمی بیست‌وهشتمین کنگره بین‌المللی نولوروژی در پاسخ به «فرهیختگان» درباره بودجه‌های تحقیقاتی مرتبط با این حوزه افزود: «بسیاری از کشورها 10 تا 20درصد از بودجه خود را صرف فعالیت‌های پژوهشی می‌کنند، چراکه آن را بی‌فایده نمی‌دانند اما در ایران کل هزینه‌ای که در حوزه علوم‌پزشکی صرف می‌شود، کمتر از یک‌درصد است. متاسفانه نگاه ما این است که تحقیقات یک کار تشریفاتی است که صرفا به انتشار مقاله ختم می‌شود درحالی‌که صرف بودجه در حوزه‌هایی مانند نورولوژی نه‌تنها هزینه نیست، بلکه بسیار هم پرفایده خواهد بود.»

شریفی‌پور با اشاره به اختلالات خواب خاطرنشان کرد: «بهداشت خواب یک بحث تخصصی است که باید ازسوی جامعه پزشکی، گروه‌های اجتماعی و کاری جامعه مورد بررسی قرار بگیرد، البته امروز فلوشیپ خواب را در کشور داریم که حتما می‌تواند اثرات خوبی را داشته باشد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

علی خطیبی، معاون اداری مالی وزارت علوم:

استقلال مالی دانشگاه‌ها محقق شود

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار

خبرهای روزنامه فرهیختگانمرتبط ها