• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۱۷ - ۰۳:۱۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

جشنواره تئاتر دانشگاهی، پلی برای نسل‌سازی

جشنواره تئاتر دانشگاهی را بایستی یکی از مهم‌ترین و ریشه‌ای‌ترین جشنواره‌ها دانست؛ جشنواره‌ای که بسیاری از نسل امروز و حرفه تئاتر ایران محصول و برآمده از آن هستند و روزگاری در قامت دانشجو در آن خوش درخشیدند و از همین‌رو است که هرساله خیل عظیمی از جامعه دانشگاهی کشور چشم‌انتظار برگزاری آن هستند.

محمد بجستانی، خبرنگار: جشنواره تئاتر دانشگاهی را بایستی یکی از مهم‌ترین و ریشه‌ای‌ترین جشنواره‌ها دانست؛ جشنواره‌ای که بسیاری از نسل امروز و حرفه تئاتر ایران محصول و برآمده از آن هستند و روزگاری در قامت دانشجو در آن خوش درخشیدند و از همین‌رو است که هرساله خیل عظیمی از جامعه دانشگاهی کشور چشم‌انتظار برگزاری آن هستند. ازطرفی و درکنار جامعه دانشگاهی، بسیاری از هنرمندان مطرح و حرفه‌ای‌ حوزه هنرهای نمایشی کشور اعم‌از سینما و تئاتر نیز به‌عنوان مخاطب در سالن‌ها حضور یافته و استعدادهای درخشانی را پیدا و درصدد سرمایه‌گذاری آن برمی‌آیند، اما بیست‌وسومین دوره جشنواره درحالی همزمان با پیک موسوم به پنجم و در شکل و شمایلی متفاوت درحال برگزاری است که جشنواره‌ای که تا هفته گذشته هرگز کسی فکرش را نمی‌کرد همزمان با برگزاری مهم‌ترین بخش جشنواره که همان بخش صحنه‌ای خواهد بود، با موج جدید کرونا همزمان و همراه شود و حواشی منحصربه‌فردی را درطول ادوار جشنواره شکل دهد؛ و حداقل از این منظر بیست‌وسومین دوره را متفاوت‌ترین دوره این جشنواره دانشجویی باید نامید، اما سیاستگذاران و مسئولان برگزاری مصمم هستند تحت هر شرایطی اجازه ندهند خللی در روند برگزاری ایجاد شود و طبق برنامه‌ها جشنواره روزهای پایانی خود را سپری کند. البته که دبیر و سایر مدیران جشنواره که خود از هنرمندان یا مدیران تئاتری کشور هستند معتقدند نوع و نحوه برگزاری را مطابق پروتکل‌های بهداشتی همسان‌سازی کرده و این اطمینان را داده‌اند که اتفاقی رخ ندهد. اما در چنین شرایطی ترکیب داوران این دوره را باید یکی از نقاط قوت و طلایی بیست‌وسومین جشنواره تئاتر دانشگاهی برشمرد؛ از حضور نوید محمدزاده به‌عنوان یکی از بازیگران مطرح این روزهای سینما گرفته تا هادی حجازی‌فر، کیومرث مرادی، معصومه رحمانی و امیرحسین حریری ترکیبی کاملا جوانانه و متنوع را تشکیل داده‌اند. هنرمندانی که همگی خود نیز از خروجی‌های جشنواره تئاتر دانشگاهی بوده‌اند و روزگاری در مقام کارگردان و بازیگر روبه‌روی داوران و اساتید سال‌های دور سنجیده شده و موردقضاوت قرار گرفته‌اند و قطعا با پشتکار لازم در جشنواره خوش درخشیدند و امروز به حرفه‌ای‌های تئاتر و سینمای کشور بدل شده‌اند.

ترکیب داوران این دوره نیز قطعا همراهی و همسویی کاملش با دبیر فعلی یکی از معدود ادوار جشنواره را ازلحاظ هماهنگی، جوان‌گرایی و صدالبته وجهه شناخته‌شده تشکیل داده که بی‌شک نفع آن جز در کفه دانشجویان نبوده و نخواهد رفت. با قاطعیت باید اذعان کرد نتیجه و محصول انتخاب هوشمندانه و ترکیب داوران دوره بیست‌وسوم جشنواره را در آینده نه‌چندان دور در حوزه تئاتر کشور شاهد خواهیم بود؛ هنرمندان جوانی که به‌معنای درست و واقعی کلمه از مسیر کاملا صحیح وارد چرخه حرفه تئاتر می‌شوند و تئاتر کشور نسل جدیدی را به خود خواهد دید، اما آن روز نباید فراموش کرد که جوانان دانشجوی امروز و حرفه‌‌ای‌های آینده تئاتر کشور مرهون دیدگاه مدیران جشنواره در این روزها بوده و همین یک مورد سندی است بر قدرت و تاثیرگذاری انتخاب درست در روند نسل‌سازی در تئاتر کشور؛ نسل‌سازی‌ای که مدت‌ها است ازسوی نهادهای بی‌شمار متولی فرهنگ و هنر جدی گرفته نمی‌شود. جشنواره تئاتر دانشگاهی این روزها غریبانه و بدون تماشاگر درحال برگزاری است و ای‌کاش مسئولان برگزاری جشنواره برای انگیزه‌بخشی به دانشجویان و کاهش نقدهای وارده به برگزاری بدون تماشاگر، آثار این دوره از جشنواره را درقالب اجرای عمومی در دوران بدون استرس و کرونا تضمین کنند. با این‌کار هم آثار جشنواره دیده شده‌اند و هم امکانی متفاوت برای این دانشجویان دلسوز که در شرایط فعلی اقدام به تولید تئاتر کرده‌اند، ایجاد می‌شود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانمرتبط ها