• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۱۷ - ۰۲:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
آرژانتین با درخشش لئو مسی فینالیست کوپا شد

ملاقات در ریو برای طلسم‌شکنی

تیم ملی آرژانتین در مصاف نیمه‌نهایی برابر کلمبیا موفق شد در ضربات پنالتی از سد این حریف سرسخت عبور کرده و راهی دیدار نهایی کوپا آمه‌ریکا شود. ستاره آرژانتین در این دوره بدون‌شک مسی بوده که تا اینجای تورنمنت توانسته عملکرد عالی داشته و با 4 گل زده نقشی مهم در فینالیست شدن تیمش داشته باشد. به نظر نمی‌رسید آرژانتین کار سختی برای رسیدن به فینال داشته باشد؛ اما نهایتا ضربات پنالتی تیم پیروز این مسابقه را مشخص کرد.

ملاقات در ریو برای طلسم‌شکنی

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: تیم ملی آرژانتین در مصاف نیمه‌نهایی برابر کلمبیا موفق شد در ضربات پنالتی از سد این حریف سرسخت عبور کرده و راهی دیدار نهایی کوپا آمه‌ریکا شود. در این دیدار باز هم این لئو مسی بود که به کمک تیمش آمد و پاس تک‌گل این تیم در جریان بازی را به لئوتارو مارتینز داد. بااین‌حال کلمبیایی‌ها بازی را به تساوی کشاندند و در ضربات پنالتی این امیلیانو مارتینز، گلر آرژانتین بود که با مهار سه ضربه پنالتی تیمش را به دیدار نهایی رساند. در 6 دوره گذشته آرژانتینی‌ها تنها 2 بار شانس حضور در دیدار نهایی این تورنمنت را از دست داده و البته در هر 4 فینال مغلوب رقبای خود شدند. آنها امیدوارند این‌بار و در سومین فینالی که در این رقابت‌ها رودرروی برزیل قرار می‌گیرند بتوانند بالاخره این حریف را شکست داده و پس از 28 سال جام قهرمانی را بالای سر ببرند.

مهار سه پنالتی

ستاره آرژانتین در این دوره بدون‌شک مسی بوده که تا اینجای تورنمنت توانسته عملکرد عالی داشته و با 4 گل زده نقشی مهم در فینالیست شدن تیمش داشته باشد. به نظر نمی‌رسید آرژانتین کار سختی برای رسیدن به فینال داشته باشد؛ اما نهایتا ضربات پنالتی تیم پیروز این مسابقه را مشخص کرد. مارتینز با مهار ضربات پنالتی داوینسون سانچز، یری مینا و ادوین کاردونا باعث شد آرژانتینی‌ها در این مصاف حساس به برتری برسند. مسی در پایان مسابقه با تمجید از عملکرد این دروازه‌بان که در استون‌ویلای انگلیس بازی می‌کند، گفت: «ما امیلیانو را داشتیم که پدیده بازی بود و توانست با عملکرد فوق‌العاده خود تیم را برنده کند. ما به او ایمان داشتیم و می‌دانستیم که این توانایی را دارد که در ضربات پنالتی نقطه‌قوت تیم باشد. خوشبختانه در این بازی به برتری رسیدیم و حالا فینالیست هستیم.» ضربات پنالتی این دیدار با حاشیه جالبی نیز همراه بود. زمانی‌که یری مینا، همبازی سابق مسی در بارسا پنالتی را از دست داد، مسی از میانه میدان فریاد زد: «حالا برقص» و اشاره‌ای داشت به حرکات این مدافع کلمبیایی پس از برتری در ضربات پنالتی برابر اروگوئه در یک‌چهارم نهایی این رقابت‌ها. به نظر می‌رسد او به نوعی از اینکه لوئیس سوارز، دوست قدیمی‌اش را نتوانسته در این مرحله ملاقات کند، ناراحت بوده است.

مارتینز که نخستین بازی ملی‌اش را حدود یک ماه پیش انجام داد پس از فصل خوبی که در استون‌ویلا داشت و درخشش در این تیم توانست اعتماد کادرفنی آرژانتین را به دست آورده و از ابتدای تورنمنت درون دروازه این تیم قرار گیرد. او در پایان مسابقه به خبرنگاران گفت: «زبانم بند آمده و نمی‌دانم باید چه بگویم. فقط خوشحالم که توانستم عملکرد خوبی در ضربات پنالتی داشته باشم و تیمم را به دیدار نهایی رساندم. حالا باید مهیای رویارویی با برزیل شویم.»

لیونل اسکالونی، سرمربی آرژانتین نیز در پایان بازی با تمجید از عملکرد گلر تیمش گفت: «از نمایشی که امیلیانو داشت بسیار خوشحالیم. البته او نه‌تنها در ضربات پنالتی بلکه در تمامی طول مسابقه جزء نفرات خوب تیم بود و واکنش‌های بسیار خوبی داشت. از طرف دیگر مدافعان تیم نیز به‌خوبی از او حمایت کردند و خوشحالیم تا اینجای تورنمنت در خط دفاعی عملکرد قابل‌قبولی داشته‌ایم.»

حالا تمام نگاه‌ها به دیدار بامداد یکشنبه خواهد بود. جایی که آرژانتین و برزیل به‌عنوان رقبای قدیمی و دشمنان دیرینه جدالی جذاب را در ریودوژانیرو برگزار خواهند کرد تا تکلیف قهرمان این دوره مشخص شود. مسی تاکنون سه‌بار با آرژانتین به فینال این مسابقات رسیده اما با دو شکست برابر شیلی و یک ناکامی برابر برزیل هیچ‌گاه دستش به جام نرسیده است. او در سال‌های آخر فوتبالش امیدوار است حداقل تا پیش از بازنشستگی از تیم ملی یک جام به‌همراه این تیم فتح کند و این شاید بهترین فرصت برای این فوق‌ستاره باشد. آرژانتینی‌ها رکورد خوبی در نباختن دارند و روند شکست‌ناپذیری آنها به 19 مسابقه رسیده است. جالب اینکه آخرین باخت این تیم به نیمه‌نهایی کوپا آمه‌ریکای 2019 برمی‌گردد که مغلوب برزیل شدند و البته این تیم آخرین شکست برزیل را نیز رقم زده است. سلسائو در نوامبر 2019 در دیداری دوستانه در عربستان به این تیم باخت و از آن زمان 12 برد و یک تساوی در کارنامه‌اش به ثبت رسیده است که آخرین پیروزی آنها برتری برابر پرو در نیمه‌نهایی همین تورنمنت بود.

جدال دو شماره 10

حالا دیداری که بسیاری از هواداران فوتبال انتظارش را می‌کشیدند، در فینال کوپا برگزار خواهد شد و دوئل نیمار و مسی به‌عنوان دو دوست قدیمی که در بارسلونا روزهای خوبی را در کنار هم سپری کرده بودند می‌تواند یکی از جذابیت‌های این مسابقه باشد. نیمار پیش از این دیدار در مصاحبه‌ای ابراز امیدواری کرده بود که تیمش در فینال حریف آرژانتین شود و حالا اوضاع همان‌گونه که او انتظار داشت، پیش رفته است. البته او برای دوستانش در تیم حریف کری هم خوانده بود: «دوست دارم آرژانتین فینالیست شود و آنها را تشویق خواهم کرد. من دوستان زیادی در آن تیم دارم و البته این برزیل خواهد بود که در فینال به برتری خواهد رسید.»

آخرین رویارویی این دو تیم در فینال این تورنمنت به سال 2007 برمی‌گردد و حالا پس از مدت‌ها دوباره شاهد جدالی تماشایی در این مرحله خواهیم بود که می‌تواند رویارویی بهترین شماره 10‌های کنونی فوتبال دنیا باشد. هر دو بازیکن تا این مرحله از مسابقات نمایش خوبی در ترکیب تیم‌های خود داشته‌اند. نیمار 2 گل و سه پاس گل در کارنامه‌اش به ثبت رسیده و البته مسی به مراتب بهتر از او بوده و علاوه‌بر 4 گلی که زده، 5 پاس گل هم به هم‌تیمی‌هایش داده است. ستاره آرژانتینی در این تورنمنت‌ نشان داده که انگیزه بسیار زیادی برای موفقیت به‌همراه تیم ملی کشورش دارد و شاید این آخرین بازی‌ای باشد که حضور در این تورنمنت را تجربه می‌کند. مسی در کوپای بعدی 37ساله خواهد شد و بعید است علاقه‌ای به ادامه حضور در تیم ملی کشورش داشته باشد.

قرار بود این تورنمنت در سال قبل و به‌صورت مشترک در آرژانتین و کلمبیا برگزار شود؛ اما با شیوع کرونا این تورنمنت یک‌سال به تعویق افتاد و برخلاف مسابقات یورو 2020 نام آن هم به کوپا آمه‌ریکای 2021 تغییر پیدا کرد. در ادامه ناآرامی‌ها و تظاهرات در کلمبیا از یک‌سو و افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در آرژانتین از سوی دیگر سبب شد میزبانی به برزیل منتقل شود. درحالی‌که آرژانتین می‌توانست این دیدار را در زمین خود برگزار کند حالا باید در خانه رقیب دیرینه به مصاف سلسائو برود. نیمار هم همانند مسی تاکنون در این رقابت‌ها قهرمان نشده و دو سال پیش که تیمش فاتح این تورنمنت شد در ترکیب این تیم غایب بود. به این ترتیب او حالا پس از قهرمانی با این تیم در جام کنفدراسیون‌های 2013 و همچنین کسب مدال طلای المپیک 2016 ریو به‌دنبال فتح جامی دیگر با طلایی‌پوشان است. برای این دو که زمانی در بارسلونا تمامی عناوین ممکن را فتح کرده‌اند بالا بردن این جام اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل سخت در تلاشند این دیدار حساس و مهم را ببرند.

در تاریخ این تورنمنت اروگوئه با 15 قهرمانی همچنان رکورددار است و آرژانتینی‌ها که آخرین قهرمانی‌شان به سال 1993 برمی‌گردد، 14 بار فاتح این مسابقات شده‌اند. برزیل نیز با 9 قهرمانی در رده سوم قرار دارد و امیدوار است با فتح این رقابت‌ها فاصله خود با این دو تیم را کمتر کند.

دوران پساکی‌روش

کلمبیا با رسیدن به نیمه‌نهایی این رقابت‌ها از شرایط بدی که در ماه‌های اخیر گرفتار آن شده بود، خارج شد و توانست فوتبال ملی خود را دوباره به روال خوب سابق برگرداند. این تیم که مدتی هدایت آن را کارلوس کی‌روش برعهده داشت پس از دو شکست عجیب و دور از انتظار برابر اروگوئه و اکوادور تصمیم به تغییراتی در کادرفنی خود گرفت. کی‌روش که در کوپا آمه‌ریکای قبلی تیمش را به یک‌چهارم نهایی رسانده بود پس از این دو ناکامی بزرگ از سمتش برکنار شد و رینالدو رودا هدایت این تیم را برعهده گرفت. آنها که تیم خود را در خطر از دست دادن جام‌جهانی 2022 می‌دیدند به سرعت دست به‌کار شدند و با ایجاد تغییراتی شرایط را برای نتیجه‌گیری بهتر تیم فراهم کردند. برتری برابر پرو و تساوی مقابل آرژانتین در دیدارهای مقدماتی جام‌جهانی باعث شد تیم از شرایط بحرانی خارج شود و در شروع کوپا آمه‌ریکا نیز نتایج خوبی گرفت. دو برد برابر اکوادور و ونزوئلا کافی بود تا صعود تیم به مرحله بعد تضمین شود و حتی شکست برابر پرو و برزیل هم مانع رسیدن آنها به یک‌چهارم نهایی نبود. حالا اعتمادبه‌نفس لازم به بازیکنان برگشته بود و تا حد زیادی روند بد اواخر دوران کی‌روش را فراموش کرده بودند. تیم در غیاب خامس رودریگز که به‌دلیل ناآمادگی از ترکیب تیم خط خورده بود، اروگوئه را نیز در ضربات پنالتی شکست داد تا به جمع 4 تیم برتر این رقابت‌ها برسد.

رودا مسلما از عملکرد تیمش در این مسابقات راضی است و با وجود اینکه نتوانستند به دیدار نهایی برسند اما تساوی در 120 دقیقه برابر آرژانتین آماده و مدعی می‌تواند زمینه‌ساز موفقیت آنها در مقدماتی جام‌جهانی و حتی حضوری موفق در قطر باشد. کلمبیا در این مسابقات برابر تیم‌های بزرگ و مدعی نمایش به مراتب بهتری داشت و این نشان می‌دهد که این تیم پتانسیل تکرار روزهای خوش گذشته را دارد. این تیم که تنها قهرمانی‌اش در کوپا به سال 2001- که میزبانی را برعهده داشتند- برمی‌گردد، حالا شکست‌های تلخ ماه‌های قبل را به فراموشی سپرده و با روحیه‌ای مناسب برای رقابت‌های پیش‌رو آماده می‌شود. هنوز بخش عمده‌ای از دیدارهای مرحله انتخابی جام‌جهانی باقی مانده است و کلمبیایی‌ها دوست ندارند با لغزش دوباره شانس حضور در این تورنمنت مهم را از دست بدهند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار