• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۴-۱۷ - ۰۰:۴۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بررسی۴ هفته سرنوشت‌ساز لیگ برتر؛ یک قدم تا قطعی شدن سهمیه آسیایی آبی‌ها

مربیان استقلالی علیه گلات پرسپولیس

جنگ بقای سایپا و ذوب‌آهن تا پایان لیگ ادامه دارد

هفته بیست‌وششم رقابت‌های لیگ برتر با برگزاری ۷ دیدار سه‌شنبه شب پیگیری شد تا با نتایج به دست آمده معادلات هفته‌های پایانی این رقابت‌ها پیچیده‌تر شود و تا قبل از انجام رقابت‌های هفته بیست‌وششم همچنان شانس سه تیم پرسپولیس، سپاهان و استقلال برای قهرمانی محفوظ بماند.

مربیان استقلالی علیه گلات پرسپولیس

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه نگار: هفته بیست‌وششم رقابت‌های لیگ برتر با برگزاری ۷ دیدار سه‌شنبه شب پیگیری شد تا با نتایج به دست آمده معادلات هفته‌های پایانی این رقابت‌ها پیچیده‌تر شود و تا قبل از انجام رقابت‌های هفته بیست‌وششم همچنان شانس سه تیم پرسپولیس، سپاهان و استقلال برای قهرمانی محفوظ بماند و این درحالی است که با برتری شاگردان فرهاد مجیدی مقابل تراکتور در تهران در فاصله ۴ هفته باقی‌مانده تا پایان رقابت‌ها شانس استقلالی‌ها هرچند خیلی کم و حداقل روی کاغذ برای قهرمانی محفوظ مانده اما با توجه به امتیازات تیم‌ها در صدر جدول از حالا باید یکی از دو تیم پرسپولیس یا سپاهان را به‌عنوان قهرمان فصل بیستم رقابت‌های لیگ برتر معرفی کرد. بر همین اساس در گزارشی به بررسی ۴ هفته پایانی دیدارهای تیم‌هایی که همچنان از شانس قهرمانی برخوردار هستند پرداخته و مسابقات آنها مقابل رقبای‌شان را بررسی خواهیم کرد با این توضیح که نگاهی اجمالی به انتهای جدول انداخته و احتمال سقوط تیم‌هایی که شانس کمتری برای بقا دارند را نیز مرور خواهیم کرد.

 پرسپولیس و مصاف با استقلالی‌ها

یکی از نکات برجسته رقابت‌های لیگ امسال به حضور بی‌شمار سرمربیان استقلال در تیم‌های لیگ برتر مرتبط می‌شود. البته رقابت بین مربیان استقلالی از چند سال پیش در رقابت‌های لیگ دسته اول آغاز شد و همین سه فصل پیش حدود دوسوم نیمکت‌های تیم‌های لیگ دسته اول را استقلالی‌ها احاطه کرده بودند و حالا این موج حضور سرمربیان استقلال به لیگ برتر رسیده و امروز به همین میزان شاهد حضور استقلالی‌ها در روی نیمکت تیم‌های لیگ برتری هستیم. این درحالی است که پرسپولیس باید سه دیدار از ۴ دیدار پایانی خود در رقابت‌های فصل جاری را مقابل تیم‌هایی برگزار کند که سرمربی آنها استقلالی است. هرچند سریال دیدار پرسپولیس با این تیم‌ها از دو هفته قبل از دیدار مقابل گل‌گهر آغاز شد و در هفته بیست‌وششم با مسابقه مقابل تیم جواد نکونام ادامه پیدا کرد و حالا سرخ‌پوشان برای رسیدن به پنجمین عنوان قهرمانی پیاپی طی هفته‌های بیست‌وهفتم تا بیست‌ونهم سه حریف دیگری را پیش رو دارند که آنها نیز از سرمربیان استقلال بهره می‌برند.

پرسپولیس در اولین گام در هفته بیست‌وهفتم در تهران مقابل آلومینیوم اراک درحالی به میدان خواهد رفت که در دور رفت این رقابت‌ها مقابل این تیم شکست خورد و حالا ضمن اینکه ۳ امتیاز این دیدار می‌تواند پرسپولیسی‌ها را در رسیدن به قهرمانی کمک کند این دیدار یک جنبه انتقامی برای شاگردان گل‌محمدی نیز دارد تا آنها به این ترتیب بتوانند انتقام شکست دور رفت را هم بگیرند. با این حال علیرضا منصوریان، سرمربی استقلالی آلومینیوم شاید یک بار دیگر سد راه قهرمانی پرسپولیس شده و همان‌طور که در فصل پانزدهم رقابت‌های لیگ برتر و دو هفته مانده به پایان رقابت‌ها در ورزشگاه آزادی در مصاف نفت تهران مقابل پرسپولیس با برتری مقابل شاگردان برانکو در آن سال قهرمانی را از این تیم دور کرد چه بسا این بار حتی با یک تساوی نیز یک بار دیگر اتفاقات فصل پانزدهم را تکرار کند و موجبات قهرمان نشدن پرسپولیس را فراهم آورد. پرسپولیس در صورت کسب نتیجه مساوی در مقابل آلومینیوم فاصله‌اش با سپاهان را تا قبل از دیدار با این تیم به ۳ امتیاز می‌رساند و این درحالی است که اگر سپاهانی‌ها بتوانند در خانه در هفته بیست‌وهفتم از سد صنعت‌ نفت‌ آبادان بگذرند با توجه به گل زده بیشتر یک بار دیگر به صدر جدول بازخواهند گشت.

شاگردان گل‌محمدی در هفته بیست‌وهشتم رقابت‌ها در تبریز به مصاف ماشین‌سازی با هدایت علیرضا اکبرپور یک سرمربی استقلالی به مصاف یکدیگر خواهند رفت و نکته قابل توجه اینکه با وجود قطعی شدن سقوط ماشین‌سازان در صورت کسب نتایج لازم در هفته بیست‌وهفتم این تیم فقط به‌ منظور اعاده حیثیت در خانه از پرسپولیسی‌ها میزبانی خواهد کرد و به نظر نمی‌رسد که سرخ‌پوشان در این دیدار کار خیلی سختی برای کسب سه امتیاز داشته باشند.

پرسپولیس در ادامه رقابت‌ها در هفته بیست‌ونهم در تهران با تراکتور دیدار می‌کند و این درحالی است که تراکتور نیز از فیروز کریمی به‌عنوان یک مربی استقلالی که سابقه هدایت این تیم را دارد، بهره می‌برد و نکته قابل توجه اینکه تیم‌های تحت هدایت کریمی همیشه لقمه گلو‌گیری برای پرسپولیس بوده‌اند با این حال این دیدار در تهران برگزار شده و می‌تواند یک مزیت بزرگ برای سرخ‌پوشان باشد.

درنهایت پرسپولیسی‌ها در هفته پایانی رقابت‌های لیگ در پیکان شهر به مصاف پیکان خواهند رفت که از یک سرمربی هم‌خانواده با آنها یعنی مهدی تارتار روی نیمکت خود دارد و از آنجایی که این تیم برخلاف دیگر تیم صنعتی یعنی سایپا دغدغه‌ای برای سقوط نداشته و شانسی هم برای کسب قهرمانی یا سهمیه آسیا ندارد از این جهت این دیدار می‌تواند یک دیدار ساده برای سرخ‌پوشان به‌شمار رود. با همه این تفاسیر با توجه به اختلاف دو امتیازی شاگردان گل‌محمدی با سپاهانی‌ها درحال حاضر فعلا همه چیز برای قهرمانی پنجم در دست خود پرسپولیسی‌ها قرار دارد و اگر این تیم از چهار رقابت پیش‌رو ۱۲ امتیاز را کسب کند بی‌دردسر قهرمان خواهد شد.

 فینال در هفته پایانی

در سوی دیگر میدان سپاهان درحالی به‌عنوان جدی‌ترین رقیب پرسپولیس برای عنوان قهرمانی به‌شمار می‌رود که این تیم از همین حالا یک دیدار سخت و حساس و حیاتی را باید در پایان این رقابت‌ها مقابل استقلال در تهران برگزار کند. دیداری که در دور رفت با برتری تیم اصفهانی به پایان رسید و استقلالی‌ها این فرصت را دارند تا در این میدان انتقام دیدار رفت را هم بگیرند حتی اگر نتیجه این انتقام‌گیری به قیمت قهرمانی پرسپولیس تمام شود هرچند شاید تا قبل از پایان هفته سی‌ام تکلیف قهرمان رقابت‌ها مشخص شده و این دیدار نیز جنبه تشریفاتی پیدا کند.

شاگردان محرم نویدکیا در اولین گام در اصفهان به مصاف صنعت‌نفت آبادان خواهند رفت و این درحالی است که آبادانی‌ها هرگز روند خوب نیم‌فصل اول را در نیم‌فصل دوم طی نکرده‌اند و تقریبا حریف ساده برای سپاهان روی کاغذ محسوب می‌شوند. در ادامه سپاهانی‌ها در یک دیدار تقریبا مشکل در مشهد به مصاف شهرخودرو خواهند رفت که این تیم هرچه به پایان رقابت‌ها نزدیک‌تر می‌شویم منسجم‌تر و بهتر عمل کرده و به نظر نمی‌رسد که طلایی‌پوشان اصفهانی این بار در مشهد کار ساده را در پیش داشته باشند.

سپاهان در هفته بیست‌ونهم رقابت‌های لیگ برتر باید در اصفهان دربی این استان را مقابل ذوب‌آهن در نقش جهان برگزار کند و اگر تا آن روز تکلیف تیم‌های سقوط‌کننده مشخص نشده باشد ذوب‌آهن هم لقمه گلو‌گیری برای شاگردان نویدکیا محسوب خواهد شد تا شانس‌های خود برای بقا را افزایش دهد. در هفته پایانی لیگ نیز سپاهان باید در تهران به مصاف استقلال برود و به قولی فینال فینالیست‌ها را برگزار کند. همان‌طور که نوشتیم اگر معادلات طوری نوشته شود که در آن روز قهرمانی سپاهان به برتری مقابل استقلال ارتباط مستقیم داشته باشد باید صبر کرد و دید در این مسابقه فرهاد مجیدی چه تدبیری را خواهد اندیشید؛ چراکه تا آن زمان کسب سهمیه رقابت‌های آسیایی برای استقلال قطعی شده و شاید برای قهرمان نشدن پرسپولیس اتفاقات عجیبی در تهران رقم بخورد. این درحالی است که با توجه به آنکه آبی‌پوشان روی کاغذ از شانس کم قهرمانی برخوردار هستند چه بسا در هفته پایانی اتفاقات طوری رقم بخورد که شاگردان مجیدی برای رسیدن به کسب این عنوان حتی مجبور به شکست سپاهان بشوند. بنابراین تا اینجای کار حداقل روی کاغذ سپاهانی‌ها نسبت به حریف سنتی خود در تهران یعنی پرسپولیس کار سخت‌تری برای کسب عنوان قهرمانی پیش رو دارند و این درحالی است که دو امتیاز هم از پرسپولیس در جدول عقب هستند.

 2 حریف قعر جدولی در رقابت با استقلال

هر سه تیمی که هنوز هم شانس عنوان قهرمانی را دارند باید در هفته‌های پایانی مقابل تیم‌های بخت اول سقوط به میدان بروند و در این بین استقلالی‌ها دو بار با این تیم‌ها در ۴ هفته پایانی رودررو خواهند شد. شاگردان فرهاد مجیدی در هفته بیست‌وهفتم رقابت‌ها در ورزشگاه دستگردی به مصاف سایپا خواهند رفت و این دیدار به جز تقابل اندیشه‌های فرهاد مجیدی و فراز کمالوند که به‌ خاطر جدایی کمالوند در میانه راه از مجیدی در زمان بازگشت دوباره به استقلال می‌تواند جذابیت‌های خاص خود را به همراه داشته باشد برای آبی‌ها از این حیث دارای اهمیت است که با ۳ امتیاز این مسابقه ضمن انتقام شکست دور رفت، کسب سهمیه آسیایی خود را قطعی کنند و در آستانه دربی جام حذفی نیز از‌ انگیزه و روحیه بالایی برای دیدار مقابل پرسپولیس برخوردار شوند. همچنین پیروزی مقابل سایپا شانس‌های قهرمانی استقلال در ۳ هفته باقی‌مانده به پایان رقابت‌ها را همچنان زنده نگه خواهد داشت. با این حال سایپا نیز در معرض خطر قرار داشته و مطمئنا به این راحتی‌ها به استقلال باج نخواهد داد.

استقلال در هفته بیست‌وهشتم رقابت‌ها در یک مصاف تقریبا راحت در تهران با نفت مسجدسلیمان دیدار خواهد کرد و از آنجایی که این احتمال وجود دارد که در رقابت‌های هفته بیست‌وهفتم اتفاقات طوری رقم بخورد که عدم سقوط نفتی‌ها قطعی شود از این حیث شاگردان مجیدی کار دشواری را پیش رو نخواهند داشت. البته با توجه به فاصله هشت امتیازی بین استقلال و پرسپولیس در صورت کسب پیروزی هر دو تیم در هفته بیست‌وهفتم در صورتی که سرخ‌ها ۳ امتیاز هفته بیست‌وهشتم را هم از آن خود کنند به این ترتیب تنها شانس‌های اندک استقلال برای کسب عنوان قهرمانی نیز خاتمه پیدا کرده و آبی‌پوشان در ادامه رقابت‌های لیگ به‌منظور اعاده حیثیت در مقابل حریفان به میدان خواهند رفت. البته این توضیح لازم است که دیدارهای سه هفته پایانی لیگ به صورت همزمان برگزار خواهد شد.

در هفته بیست‌ونهم نیز آبی‌پوشان با یک تیم قعرنشین دیگر یعنی نساجی مازندران بازی می‌کنند و در هفته پایانی مصاف حیثیتی و حساسی را مقابل سپاهان که توضیحات لازم درخصوص این دیدار را ارائه کردیم برگزار خواهند کرد.

 از قعر جدول چه خبر؟

در انتهای جدول کار ماشین‌سازی را برای سقوط باید تمام شده دانست. این تیم ۱۴ امتیازی در ادامه رقابت‌ها ابتدا در اهواز با فولاد مسابقه می‌دهد و سپس در دو دیدار پیاپی در تبریز میزبان پرسپولیس و پیکان خواهد بود و در ادامه نیز در هفته پایانی در آبادان با صنعت نفت این شهر دیدار خواهد کرد.

البته با وجود آنکه همچنان نفت مسجدسلیمان ۲۸ امتیازی و نساجی مازندران ۲۶ امتیازی نیز به همراه پیکان، نفت آبادان و مس رفسنجان همچنان روی کاغذ خط سقوط را حس می‌کنند اما به نظر می‌رسد جنگ اصلی بین ذوب‌آهن و سایپا خواهد بود که درحال حاضر هر دو ۲۳ امتیازی هستند و به احتمال زیاد یکی از آنها به همراه ماشین‌سازی راهی رقابت‌های لیگ دسته اول خواهند شد. درواقع با توجه به امتیازات تیم‌ها در جدول رده‌بندی به نظر می‌رسد یک تیم از بین این دو تیم پرقدمت و باسابقه در رقابت‌های لیگ برتر راهی دسته اول رقابت‌ها خواهد شد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار